Onderdeel van VIPMEDIA

Het is nu ma 19-2-2018 7:24

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: paling vissers
BerichtGeplaatst: vr 04-5-2012 19:26 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: zo 30-1-2011 16:51
Zijn er hier mensen die(vroeger) gericht op grote paling vissen, met een visje , spek.
ben benieuwd.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: paling vissers
BerichtGeplaatst: vr 04-5-2012 19:30 

Lid: vr 21-2-2003 13:17
Wel gedaan maar gewoon met wormen.
Visjes werden continu opgevreten door kreefjes, vandaar.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04-5-2012 19:52 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Stukjes vis en wormen werden hier gebruikt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04-5-2012 20:49 

Lid: ma 22-11-2010 22:33
PR Snoek: 116
PR Snoekbaars: 80,5
PR Baars: 42
Overige PR's: roofblei 86cm Meerval:20cm
ik vis wel eens op paling,en dan gebruik ik de achterkant(staart) van een voorntje

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04-5-2012 21:38 

Lid: zo 29-8-2010 0:02
Dat is op levend ass vissen echt de mooiste visserij die er is. Ik heb het erg veel gedaan.

Mooie kleine voorntjes tot een 6/7 cm en een enkhuizer 7 haakje van mustad, een bol dobbertje met een drijf vermogen van een gram of 10. Uitloden dat hij net niet zinkt. Op het aasvisje wel zinken.
Dan vlak onder de kant aanbieden en doodstil blijven loeren naar die dobber. Gaat die dan onder is het wachten, wachten en nog eens wachten. De paling blijft lopen. en dan ineens staat de lijn stil. Even tellen tot 25 en aanslaan en direkt halen als een dolle want als een polsdikke aal zich ergens achter kan hakken ben je kansloos.

Zoek afgesloten water op wat al 20 jaar jaar of iets afgesloten is met een hoop witvis. Dan ga je wat beleven

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04-5-2012 22:04 

Lid: za 10-2-2007 22:36
Nou weet ik waarom ik niet van die grote palingen ving, ik telde maar tot 15. Maar inderdaad, dat was spannende visserij. Hoewel ik meer van het vissen met de peur was, stiekem in het donker op plaatsen waar je niet echt welkom was. Ja, ga ik toch maar weer eens proberen, op grote paling. Goh, dat je dat soort visserij eigenlijk kan vergeten, ben blij met dit topic. :jaja: :jaja:

willem

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04-5-2012 22:21 

Ik heb dat zoveel gedaan, echt honderden uren.
2 glasvezel stokken van 1,5 pond, 2 beetmelders, meestal met een half visje, soms gerookt spek, werkt voortreffelijk, dat aanslaan, dat is zo mooi, het gevoel dat je vast zit, dat is goed, dan heb je een dikke breedbek gehaakt, 1 van de mooiste visserijen voor mij, paling is en blijft voor mij een mysterie vis.
ik heb vorig jaar zomer ook veel gedaan met mijn zoon, alleen veel last van grote snoekbaarzen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04-5-2012 22:25 

Als die groote snoekbaarzen jou grootste probleem zijn is er niet zo heel veel mis zeg ik hahahaha

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04-5-2012 22:50 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Erik Bijmolt schreef:
Zoek afgesloten water op wat al 20 jaar jaar of iets afgesloten is met een hoop witvis. Dan ga je wat beleven

Heel herkenbaar, daar hebben wij ook onze dikste palingen gevangen.
Zelfs op kleine vijvertjes midden in een woonwijk.
Voor een knaak een breeklichtje halen en dan lekker naar die dobber turen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 1:09 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Ik heb 10 jaar geleden eens een aantal echt hele dikke palingen gevangen in het natuurgebied hierachter, wat toen inmiddels al een jaar of 15 was afgesloten van open water. Ik weet nog dat er van de 7 vissen wel 5 boven de meter waren en de langste was 117 cm. Maar tegenwoordig zijn die vissen daar ook amper meer te vinden.
Een jaar later was er een tijdje een fuikenvisser actief, en daarna heb ik er bijna nooit meer paling gevangen.

Ik vis zelf ook nog wel geregeld eens op paling, meestal met een trosje wormen op de bodem, aan het kanaal of gewoon in de meren vanaf een stijger bijvoorbeeld.
Met een schuifloodsysteem op de pieper en met de vaste stok en een dobbertje, met van die breeklampjes er bij.

Ik ben eergisteren zelfs nog geweest naar 1 van mijn vaste stekken, toen had ik samen met mijn vismaat 48 brazems, nog wat andere witvis en maar 2 palingen gevangen. Toch wist ik het meteen toen ik de eerste van dit jaar er aan kreeg, paling is toch wel even wat mooier om te vangen dan al die platters. Volgende keer maar even op een andere stek proberen. Vorig jaar heb ik nog best vaak gehad dat ik er nog een stuk of 7 ving en mijn vismaat ook. Als het zo gaat vind is paling vissen best wel vermakelijk. Maar je hebt er wel een goeie stek voor nodig en de vangsten zijn altijd afwisselend.

gr,

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 10:53 
Whoppa!

Lid: ma 02-3-2009 10:18
PR Snoek: 105
PR Snoekbaars: 79
PR Baars: 38
Overige PR's: Aal: 96. Winde: 51. Roofblei: 42
rob van leeuwen schreef:
Ik heb dat zoveel gedaan, echt honderden uren.
Alleen veel last van grote snoekbaarzen.

Hier nog eentje met honderden (denk wel meer) uren op de teller....Het was een passie, dat vissen op aal.
Twee karperhengels met een stevige molen, 30/00 nylon, schuifloodje, wartel met onderlijntje en aan de enkele haak een voorntje. Monkey climbers als beetverklikker en dan maar wachten. Superspannend als die waker begint te bewegen.

Mysterieuze vissen zijn het zeker. Zo gebeurt er drie uur niets en dan opeens, serieus waar, krijg je wel tien aanbeten in een uur... Om vervolgens weer de rest van de nacht na te kunnen denken (..)
Listige vissen ook. Als er iets niet klopt, dan hebben ze dat meteen door en zijn vertrokken. Ga gerust niet met aas dat tegen het bederven aan zit vissen, want je vangt niks.
En sterke vissen - niet normaal! Zo'n aanhoudend geweld geeft geen enkele andere vis. Paling wordt gewoon niet moe. Ik denk dat het in verhouding tot zijn lichaamsvolume de sterkste vis is die er in de binnenwateren rondzwemt. Eén lange spier.

"last" van snoekbaarzen ook bij mij. Achteraf gezien een luxe probleem, want mijn PR snorkel komt van deze visserij vandaan.

Kan er uren over uitwijden, maar het komt er in ieder geval op neer dat ik 10-12 jaar geleden al merkte dat het sterk achteruit liep met deze vis. Blank-sessies volgden elkaar in hoog tempo op. En dan gaat de lol er toch wel van af na een tijd.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 13:26 

Lid: za 28-1-2006 14:15
Oh oh oh, wat heb ik veel zomeravonden op paling gevist. Meestal met een schuifloodje. Wakertje erop en wachten maar. Prachtig spannend als de waker bewoog ('bewoog ie nou?'). Altijd met een vismaat, gezellige avonden. Aas was altijd dikke douwpieren op de ene hengel en dood (stukje) vis op de andere hengel. In het kanaal dan ook regelmatig snoekbaars gevangen. Op de wormen pakte je geregeld een brasem, baars of dikke voorn. Ook was het interessant om te zien dat de paling gevangen op vis zogenaamde 'breedbekken' waren en de palingen gevangen op wormen vooral de (gemiddeld kleinere) 'spitsbekken'.

Veel lopen experimenteren met aas (slakken, naaktslakken, waterslakken, rupsen, kippenlevers etc etc) en montages/onderlijnen. Voor mij was een halve dauwpier (dikke jongens, zelf gezocht) toch het beste. Mestpieren etc deden het toch minder.

Ook met de dobber is het leuk. Strak onder de kantjes in boeresloten. Heb jammergenoeg nooit gepeurd, lijkt mij geweldig om nog eens te leren.

Het is denk ik een jaartje of acht geleden dat ik voor het laatst op paling heb gevist. Heb heimwee naar die visserij als ik dit topic lees.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 13:55 

Lid: wo 14-9-2011 21:22
PR Snoek: 110
PR Snoekbaars: 96
PR Baars: 44
Overige PR's: Meerval 167cm, Roofblei 65cm
Wij deden het ook veel, meestal de hele bouvak vakantie door.
elke avond weer.

Klein schuifloodje, een ondelijntje met enkele haak en een dikke worm
Licht spin stokje met een knijp belletje op de top.

Mooi man!!

Verleden jaar pakte ik nog een hele dikke op een calamares, ik dacht eerst dat et een meerval was.
Echt een mega arde run, en het eerste stuk vocht hij als een beest (misschien zat hij ergens om heen)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 15:55 

Gelukkig heb ik hier een mega plek in de buurt, waar nog goed paling zit, ook nog van die mooie dikke.
het gekke is, dat de snoekbaarzen daar dezelfde eettijden hebben, ik en mijn zoon hebben daar veel gevist, heel veel, vaak in de avond soms om 7-8uur zaten we daar al, maar de snoekbaarzen begonnen altijd na 10 uur, daarvoor nooit, gek he.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 16:04 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Hier merk ik het juist wel anders met de snoekbaarzen, veelal vang ik er 1 of 2 voordat het donker is en daarna alleen nog maar paling.
Al zal het ook wel komen doordat ik na donker vaak 1 hengel omwissel naar een worm als aas, en er daardoor minder vang.
Uiteindelijk vang ik toch meestal de meeste palingen gewoon aan de worm, ook wel de dikkeren.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 16:07 

worm is ook het beste aas, maar we krijgen er te veel last mee, ander tuig wat er van eet, met een visje of spek schakel je een hoop andere vissen uit, vandaar.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 18:01 
Ik vis altij op paling Met lekkere vette wormen, dat vind ik nog het beste , als ik er een klein visje aan doe vang ik eerder snoekbaars als paling, en mee die vette wormen heb je wel is ooit een grote brasem maar meestal tog een paling

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 19:03 

Lid: za 20-8-2011 19:27
PR Snoek: 90
PR Snoekbaars: 52
PR Baars: 37
Overige PR's: Roofblei 78
Ik kom eigenlijk uit een stropers familie :oops: vroeger VEEL aan peuren gedaan! Met name vanuit Kampen naar kattegat in roeiboot en peuren maar. Polsdikke palingen gevangen. Gewoon eng vond ik als klein jongetje. Vroeger een paar uurtjes en je had de bodem van de roeiboot echt bedekt met paling. Nu ben je uren bezig voor een paar......
Werden natuurlijk allemaal gerookt.
Wie uit Kampen kent de ouwe heer Hendrik? Had zijn bootje naast de sluis naar ganzediep liggen. Hij is niet meer maar door hem is de paling bijna uitgestorven haha.
Ander verhaal is dat de opa van mijn vader de laatste steur in de IJssel heeft gevangen :D

Ach, mooie tijd!

Gr Jan

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 19:12 

Lid: ma 27-11-2006 21:26
PR Snoek: 111cm
PR Snoekbaars: 90cm
PR Baars: 39cm
heb ook best vaak op paling gevist. maar dan gewoon met dikke worm op een haak. onderlijn en daar boven simpel weg een schuif loodje. dat op de winkel picker.
vond het altijd wel zeer apart hoe die beesten zoveel kracht konden hebben.
maarja ze kronkelen alle kanten op.. maar ook hier zijn de betere tijden vervlogen :evil:

maar hoe onthaakten jullie ze dan? met een doek. of in het zand.
want hoe hard je ook kneep ze wisten zich altijd weer los te wurmen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 19:19 

aalschaar of een uitbeen handschoen hahahaha
zand werd echt een zooitje en een doek ging meuren als de donder

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 20:30 

Lid: wo 14-9-2011 21:22
PR Snoek: 110
PR Snoekbaars: 96
PR Baars: 44
Overige PR's: Meerval 167cm, Roofblei 65cm
Als je ze toch gaat opeten dan knipte we gewoon de onderlijn af als hij niet snel te onthaken was.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 22:26 
met blote hand, doek kon ik nooit gevonden krijgen in het donker :P
een beetje gevoel voor paling kan je het makkelijk mee blote handen, je moet ze niet in het midden pakken maar net achter de kop, je mag best stevig in je handen knijpen want anders glipt die er uit

BerichtGeplaatst: za 05-5-2012 23:34 

Lid: za 10-2-2007 22:36
Onhaken ?? We praten nou over de tijd van meenemen hoor. Lijn afknippen, paling in een emmer water, thuis in de bun met leidingwater gooien en een weekje laten zwemmen. Slachten, dikke paling om te stoven en de duim dikke om te roken. Lekker hoor. C&R ?? Daar deed men niet aan wat paling betreft, paling was eten.

willem

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06-5-2012 0:57 

nou ik zal eerlijk zijn, ik heb wel één keer paling terug gegooid. Maar voor de rest ging alle paling mee.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06-5-2012 1:00 

Lid: di 01-1-2008 18:31
PR Snoek: 111
PR Snoekbaars: 82
PR Baars: 48
Overige PR's: Meerval 178
Nog een paar weekjes, dan weer wat avondjes zitten.
Ik weet alleen niet of er ook een terugzet verplichting is vanaf de boot op zee.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Het is nu ma 19-2-2018 7:24