Onderdeel van VIPMEDIA

Het is nu do 21-3-2019 20:54

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 441 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Beroepsvisserij in Nederlands binnenwater acceptabel of
BerichtGeplaatst: wo 13-3-2019 21:36 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Op een Shell terrein heb je de hoogste papieren nodig, je moet je door allerlei pittige tests heen worstelen om een gevaarlijk goedje te mogen laden en dat iedere keer weer.
Dat ritje op het terrein doet dus een vakbekwame Nederlander, buiten de poort koppelt ie z'n tankauto af en geeft 'm over aan een wit kenteken en hij doet weer hetzelfde rondje.
Die met het witte kenteken heeft waarschijnlijk z'n papiertje voor 150 eurie gekocht.
Dat er nog geen grote ramp daarmee heeft plaatsgevonden is eerder een wonder dan geluk.

Maar gelukkig is de beroepsvisserij een goudeerlijke bedrijfstak. :lol: :lol: :lol:
Volgens mij geldt hoe ouder het beroep hoe slinkser de streken, die heeft een mooi telefoonboekje met nummers op zak hoor.
En ze staan allemaal te springen om hem te helpen omdat het zo'n gouden peer is en zo'n harde werker :lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13-3-2019 21:51 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: za 10-2-2007 22:36
henry m schreef:
€poortWillem schreef:
Jammer dat dat realistisch blijven niet lukt. Trouwens, nog een adresje nodig voor een VCA papiertje ? Kan voor niet al te veel, vrachtwaggel rijbewijzen en certificaten tbv gevaarlijke stoffen transport. Allemaal binnen 24 uur te leveren.

Nou ben ik realist genoeg om te zeggen dat dit geen geintje zal zijn van je :shock:

Is idd geen grap, gewoon te koop bij gecertificeerde bedrijven die cursussen geven hier in de omgeving. Hoe komen die platkoppen anders aan hun papieren ? Lezen en schrijven kunnen ze nagenoeg niet, en in 2 dagen hebben ze vol VCA op zak :?. En ik moet er voor leren en verplicht 3 dagen op cursus en dat ook nog bij een klant van mij :oops:. Dus zakken is geen optie :lol:. Ok, ik hoef er ook niet de volle mep voor te betalen.

Laatst bijgewerkt door €poortWillem op wo 13-3-2019 21:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13-3-2019 21:55 

Harm R. schreef:
Op een Shell terrein heb je de hoogste papieren nodig, je moet je door allerlei pittige tests heen worstelen om een gevaarlijk goedje te mogen laden en dat iedere keer weer.
Dat ritje op het terrein doet dus een vakbekwame Nederlander, buiten de poort koppelt ie z'n tankauto af en geeft 'm over aan een wit kenteken en hij doet weer hetzelfde rondje.
Die met het witte kenteken heeft waarschijnlijk z'n papiertje voor 150 eurie gekocht.
Dat er nog geen grote ramp daarmee heeft plaatsgevonden is eerder een wonder dan geluk.

Maar gelukkig is de beroepsvisserij een goudeerlijke bedrijfstak. :lol: :lol: :lol:
Volgens mij geldt hoe ouder het beroep hoe slinkser de streken, die heeft een mooi telefoonboekje met nummers op zak hoor.
En ze staan allemaal te springen om hem te helpen omdat het zo'n gouden peer is en zo'n harde werker :lol:

Ja, dat klopt ( leuke woordspeling ) witte plaat rijd tot de poort, gele plaat rijd het terrein op en neemt weer een andere mee naar buiten, witte plaat neemt het over en ciao daar ga ik weer voor 300,00 € in de week, met mijn gekochte papieren.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 16-3-2019 15:12 

Lid: do 28-10-2010 21:08
https://www.ad.nl/koken-en-eten/haring- ... i2BZY7Nizg

Vond ik ook zoon mooi bericht.. dus een vegaburger is slechter voor het milieu dan zalm volgens het ad enkel omdat de co2 emissies hoger liggen bij het produceren van vlees dan vis (een vegaburger is toch vegetarisch?).. En vis is zoveel gezonder voor je?...

Neem dan geen zalm als voorbeeld. Dat 99% van de zalm die we hier kunnen krijgen niet wild is gevangen zijn ze daar even vergeten waarschijnlijk. En dat gekweekte zalm het meest vervuilde stuk vlees is wat je kan kopen is ook?

Hoe kan je haring gelijk trekken aan zalm als je x kilo haring (of vismeel) nodig hebt om 1 kilo zalm te produceren en daarbij een heel stuk natuur verpest. Als ze nou platvis of makreel hadden genoemd.. dat komt tenminste nog uit de zee.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 19-3-2019 11:09 
BB Qing

Voor een kilo gekweekte zalm heb je maar iets meer dan een een kg voedsel nodig, dat is dan weer afkomstig van het afval van grote visverwerkende fabrieken.
Indianen verhalen zijn er genoeg met die zalm is niet zoveel mis.
Grootste probleem is de stront die onder die kweeknetten terecht komt, ze kunnen ze ook wat vaker verplaatsen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-3-2019 14:18 

Lid: wo 20-10-2010 23:50
Overige PR's: 9 blanksessies op rij
Harm R. schreef:
Voor een kilo gekweekte zalm heb je maar iets meer dan een een kg voedsel nodig, dat is dan weer afkomstig van het afval van grote visverwerkende fabrieken.
Indianen verhalen zijn er genoeg met die zalm is niet zoveel mis.
Grootste probleem is de stront die onder die kweeknetten terecht komt, ze kunnen ze ook wat vaker verplaatsen.

Verplaatsen kost geld (verankering van die netten is best een klusje en als ze het kunnen voorkomen doen ze dat). Maar zou inderdaad een stuk schelen, die mest zorgt voor schimmelvorming, en dat gaan ze dan weer tegen door extra antibiotica aan de pellets toe te voegen. En daar gaan de wilde vissen dan weer raar van doen door op het verkeerde moment de paaigronden op te zoeken. Grootste probleem dat ze in Schotland en Noorwegen zien zijn de luizen die in groten getale voorkomen bij de zalmfarms. de wilde vissen komen instinctief een kijkje nemen bij zo'n farm want daar is het altijd gezellig druk en dan steken de luizen makkelijk over. De wilde vissen raken daardoor verzwakt wat leidt tot minder succesvolle paai, en de smolts die naar zee trekken hebben het er nog veel lastiger mee. Het gaat dan ook niet om 1 of 2 luisjes.
Afbeelding

Zo heb ellek voordeel wel weer een nadeel: zonder de zalmfarns zou er waarschijnlijk weinig over zijn van de wilde populaties. In veel fjorden waar zalm optrekt worden de farms nu beperkt. Zal uiteindelijk op basis van voortschrijdend inzicht goed komen; de economische waarde van zalm is veel te groot om die kapot te laten gaan.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-3-2019 14:30 
Liefhebber van Rubber

Lid: ma 27-8-2007 15:04
PR Snoek: 124
PR Snoekbaars: 89
PR Baars: 53
Overige PR's: roofblei 78 cm black bass 53cm
En vergeet niet dat deze vissen vaak ook genetisch gemanipuleerd zijn om sneller te groeien en beter resistent tegen medicijnen en de bijwerkingen hiervan zijn. De vissen die dus aangepast zijn en ontsnappen zwemmen met de reguliere zalmen op en paaien hier dan ook mee als ze zover komen waardoor je een vervuilen/verzwakking van de gene pool krijgt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-3-2019 15:39 

En ze zijn net als de gekweekte kabeljouw, steriel. Ook een gevolg van de grote hoeveelheden antibiotica die ze krijgen. De pellets die deze kweekvissen krijgen zijn gemaakt van slachtafval van hun eigen soort, dus antibiotica op antibiotica.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-3-2019 16:07 
BB Qing

Iets met indianen en verhalen.
http://www.dutchanglers.nl/buitenland/z ... de-keuken/
Citaat:
Waar voorheen veel antibiotica werden gebruikt wordt nu gebruik gemaakt van natuurlijke bronnen om de luis te bestrijden, namelijk: vis!! De lumpfish en de wrasse zijn visjes die verzot zijn op zeeluis en deze vissen worden in grote aantallen samen met de zalmen in de netten uitgezet. Ze eten vervolgens de luizen van de zalmen af en “buiken dan lekker uit” in speciaal voor hen ingerichte schuilplaatsen aan de zijkanten van de netten (een soort opengeknipte plastic zakken). Dat het effectief is blijkt wel uit de enorme hoeveelheid luizen die ze op dit station uit één lumpfish haalden en het belangrijke feit dat dit station al drie jaar zonder noemenswaardige ziekteproblemen operationeel is!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-3-2019 16:09 

https://www.youtube.com/watch?v=RYYf8cLUV5E

https://www.youtube.com/watch?v=MTbxOFcvC4U

Genoeg kijkvoer als het gaat over zalmkwekerijen en verwante praktijken.. Ik ben zelf een jaar visboer geweest en kan vertellen dat veel van de zalmen die ik heel binnen kreeg er niet uit zagen.. soms van binnen ook niet (het vlees bedoel ik dan).. Het is niet lastig te zien als de kieuwbogen al super snotterig er uit zien en de zalm die je binnen krijgt heel mager is (niet allemaal maar zeker meer dan de helft). En van die clownsgezichten heb ik ook genoeg binnen gekregen.. Dat ging vooral om zalm uit noorwegen (en buurlanden).

Je kan wilde zalm kopen in Nl maar niet vers, enkel bevroren.

Verder ging het me vooral om hoe het artikel naar voren werd gebracht.. mensen worden in NL te veel misleid met halve waarheden.

Net als met die (zoon van een) varkenshouder waar ik laatst een gesprek mee had.. heeft meer dan 35.000 varkens in NL.. die geven ze ook 1 dag voor de slacht nog antibiotica als ze niet goed lopen omdat ze anders minder opbrengen.. (denk je dat dit mag in NL? tuurlijk niet).. maar het gebeurt gewoon wel.

Laatst bijgewerkt door AllroundFriesland op wo 20-3-2019 16:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-3-2019 16:15 

Lid: wo 20-10-2010 23:50
Overige PR's: 9 blanksessies op rij
Wel een beetje doorgooglen Harm...
Er is bijvoorbeeld goed nieuws uit 2018, vijf jaar na jouw link
https://www.bbc.com/news/uk-scotland-45110143

En denk ook hier over na:

Die visjes zijn zo lekker dik omdat :

a) er geen luizen in die zalmkooien zitten
b) er heel veel luizen in die kooien zitten

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-3-2019 16:46 

Plus luizen zijn niet het enige probleem met zalmkwekerijen.. er gaan ook een 10-20 tal ziektes rond, welke oa wilde zalmpopulaties kunnen beïnvloeden. Quarantaine is natuurlijk niet te doen in een open systeem als de zee/riviermondingen.. Wat ze dan doen is veel antibiotica geven (en verwante rommel)....

Als ik een dunne vis binnenkreeg bij de viswinkel betekend het dat die vis al maanden niks gegeten heeft en dus ziek is geweest.. toch worden zulke vissen gewoon verkocht. Soms besluiten ze om vis vast te oogsten omdat overlevingspercentages te laag worden.. dan krijg je wat kleinere ook vaak dunne vissen aangeleverd.. Beter iets oogsten dan alles wegflikkeren natuurlijk.. van de vis die te ziek is om te verkopen wordt gewoon weer vismeel gemaakt.. aangelengd met meel van haring (en andere vis) uit de oostzee waar haring veelal te vervuild is om nog te consumeren.

Slachtafval houden ze maar over van een deel van de vis gezien veel vis ook heel wordt verkocht om de houdbaarheidsdatum wat te verlengen. (een filet gaat minder lang mee). Slachtafval van de visboer zullen ze ook wel gebruiken gezien je dat in een ton weer aan ze meegeeft zal het vast nog enige waarde bevatten.. Wat ze verder nog gebruiken is plantaardige olien en slachtafval van de veenindustrie..

Komt nog bij dat je misschien maar iets van 1.2/1.3 kg voedsel moet geven om 1kg zalm te krijgen maar rond 50-60% van deze kilo zalm is vlees de rest slachtafval.. (weer een kwestie van halve waarheden vermelden).

Laatst bijgewerkt door AllroundFriesland op wo 20-3-2019 17:35, in totaal 3 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-3-2019 17:18 
BB Qing

AllroundFriesland schreef:
Je kan wilde zalm kopen in Nl maar niet vers, enkel bevroren.

Of in een blikje.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-3-2019 18:07 

Lid: di 20-9-2016 17:35
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 51
PR Baars: 48
Overige PR's: Heilbot 120 Koolvis 115
Vorige zomer ving ik in Zweden deze lelijkerd kort bij een zalmkwekerij.
Toen ik deze foto liet zien aan de man die de kwekerij beheerde dan werd hij heel erg bleek.
Dat het een ontsnapte kweekvis was, daar was hij vrij zeker van, dit kan je blijkbaar zien aan de veel kleinere staart dan bij een normale wilde zalm.
Wat er juist aan de hand was met deze vis heb ik toen niet zo goed begrepen, maar het geen wonden waren van een aanval van een ander dier dat wist hij vrij zeker.

Bijlagen:
20170613_205239.jpg
20170613_205239.jpg [ 234.74 KiB | 109 keer bekeken ]
Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 21-3-2019 16:19 

Lid: wo 17-2-2016 12:26
PR Snoek: 71
PR Baars: 30
@Marc Diels
De twee cirkelvormige wonden te zien op de getoonde vis doen me denken aan schade toegebracht door een
parasiterende zeeprik of rivierprik.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 21-3-2019 17:57 

Lid: di 20-9-2016 17:35
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 51
PR Baars: 48
Overige PR's: Heilbot 120 Koolvis 115
Aan de andere zijde van de vis leek het wel of zijn vel helemaal aan het los komen was.
Vond het al sterk dat hij de moed nog had om mijn plugje te pakken.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 441 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18

Het is nu do 21-3-2019 20:54