Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu di 25-9-2018 5:58

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spinhengel
BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 19:20 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: zo 16-9-2018 19:13
PR Snoek: 53
PR Snoekbaars: ???
PR Baars: 24,5
Beste roofvissen,
Ik wil een goede spinhengel voor het vangen van snoek/baars/snoekbaars gaan kopen.
Het minimale werpgewicht heb ik liever niet boven 10g. Mijn budget is 80 euro en maximaal 100.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar ik kan niet veel vinden. Graag zou ik advies willen.
Mvg.
SeppeR

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Spinhengel
BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 20:37 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Minimale/maximale werpgewicht van een hengel is niet erg relevant maar meer ter indicatie.. elke hengel heeft een ideaal gewicht wat het beste gooit, wijk je daar teveel vanaf dan vist het een stuk minder.

Het mooiste is eigenlijk om 3 hengels te halen.. een max -7/12 gram voor baars een -18/24 gram voor snoekbaars en een -30/50 gram voor snoek. Alleen dan moet je nog even wat langer sparen. (gewicht ter indicatie)

ik zou de snoekbaars/baars hengels dan halen rond 2.20-2.35m... de snoek 2.40/2.50m ...Dan kan je prima vanaf de kant en uit de boot er mee vissen.

Als ik 1 hengel zou halen dan zou ik de middelste doen of de zwaarste.. een baars hengel is leuk om te hebben maar daar kan je niet uitgebreid mee vissen op snoek/snoekbaars. Een snoekhengel is ook handig.. werkt ook wel voor snoekbaars (al vaak niet ideaal) maar is veel te zwaar voor de gemiddelde baars.

Zo moet je gewoon even een afweging maken.. hoe ga je het vaakst te vissen, hoe ziet jou water er uit?

Als je nou bv enkel op de rivier vist op baars/snoekbaars en in de polder op snoek dan is het niet zo lastig... haal een strakke 10-30 grams hengel van 2.40-2.50 en je zit goed.. dit is echter de enige situatie waarbij 1 hengel geschikt is voor alle 3 soorten. Vis je bv meer onder bruggetjes en op kanalen dan vis je ook met lichter kunstaas op baars/snoekbaars en dan is een 10-30 grams hengel al snel weer te zwaar.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 21:51 

Lid: di 11-3-2014 16:08
Ik ben het in grote lijnen met Lars eens.
Je bent opzoek naar een hengel met een groot bereik. Een 'allroundhengel'. Maar die zal je mi. niet zo snel vinden.
Je zal hoe dan ook 1 of meer compromissen moeten sluiten.
Het zullen minstens 2 hengels worden.

Gezien de wateren bij jouw in de buurt zou ik aan hengels van 240 en 270cm denken. Tenzij je voornamelijk vanaf de kades gaat vissen, dan kan je met een iets kortere ook uit de voeten. Maar dat is natuurlijk ook een persoonlijk ding.

Flipper(Vismania) heeft een groot assortiment niet al te dure hengels in de winkel.
Met je budget van €100,- kan je er, 100% zeker, 2 hengels kopen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 22:43 

Het mooie is dat ik al een baars hengel heb. Voor snoek heb ik even zitten zoeken en ik heb dit gevonden:
abu garcia black max spin combo 2,40m 8-30gram

abu garcia pro max combo 603FD 802M 2,40m 8-30G

abu garcia silver max combo 3.05m 10-32g

MITCHELL TRAXX SPIN 242 H 3000 | 15-40G | 2.40M
Zit hier iets goeds tussen?

Ik vis trouwens alleen vanaf de kant, misschien dat ik een enkele keer v as naf een bootje vis maar verder nooit. Ook veel in de polder.
De baars hengel die ik nu heb is de Spro Boxer II Spin 25 210 met de spro boxxer 100 120RD (210cm, 5-25gram) met 0,18mm nylon, is dit een beetje acceptabel als baarshengel?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 23:27 

Volgens mij vroeg je om een hengel. Niet om een hengel + molen.
Als t om beide gaat, wordt je keus wel een stukje beperkter.

De combinatie die je het slechts kan maken is een baars/snoekhengel.
De minst lastige combinatie is een baars/snoekbaars hengel.
Een snoekbaars/snoekbaars is ook niet de meest logische. De overlap tussen snoekbaars- en snoekhengel is een heel stuk kleiner dan baars/snoekbaars.
Oa. de wijze van vissen, soort, grootte en gewicht van t (kunst)aas verschillen nog al. (Hoeft niet, maar doorgaans wel.)
Je zal zeker compromissen moeten maken.

Laatst bijgewerkt door Neil Pear op zo 16-9-2018 23:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 23:30 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Als je echt een snoekhengel wil dan zou ik een 10-40 gram pakken of een 20-50 dan kan je ook wat grotere aasjes vissen.. vis je vooral met kleinere shads (12-15cm) en lichter kunstaas dan is een 30 grammer ook prima. Lengte 2.40-2.60 langer zou ik niet nemen.

De hengels die je voorstelt zijn nog niet zo gek, maar denk dat je wel wat beters kan vinden voor 100 euro.

Laatst kon je de spro special force spin 2.40 krijgen op visdeal voor 80-90 euro zoiets.. maar is nu alweer weg zag ik. (die komt af en toe wel goedkoper voorbij, gaan vast weer er uit voor een jonger model)
Een shimano speedmaster 2.40mh is ook niet slecht voor allround snoeken.. als je die kan vinden voor 100 euro. Ik heb zelf nog een gamakatsu akilas 2.40 10-30g.. prima hengeltje voor 100 euro(als je die kan vinden voor dat bedrag). Er zijn zoveel hengels het is lastig om wat te noemen zo even.. vaak als je een stok van 150+ kan krijgen voor minder dan 100 is het niet verkeerd, beter dan wanneer je een stok voor de hoofdprijs haalt van 90 euro.

Ik heb zelf nog wel een spro the godfather III fine shad hengel te koop staan die is 2.50m 10-40 gram.. paar keer gebruikt. Mag voor 70 euro weg(was nieuw het dubbele). Is echt een mooie stok maar ik kom er niet aan toe om hem te gebruiken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 0:02 

Ik was inderdaad vergeten te zeggen dat het ging om een hengel+molen, voor baars heb ik als, dus het hoeft alleen voor snoek / snoek+snoek aars te zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 0:50 

Ik heb nog even verder gekeken en ben hier op uitgekomen:
Hengel Savage Gear BushWhacker XLNT2 2.13m (10-40gr)
molen: Abu Garcia Cardinal S 60 FD
Is dit wat?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 6:53 

Lid: do 12-10-2017 6:44
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 77
PR Baars: 41
Bushwackers zijn enorm goede 'value for money' stokjes. Ze zijn ook lekker allround, je kunt er bijna alles goed mee doen.

De XLNT2 (met handvat van kurk) is nu uitlopend en is vervangen door de XLNT3 met zwarte EVA handvaten. Voor de 'oude' 2 serie zou je goede dealtjes moeten kunnen vinden. Bushwackers hebben veel power in het achterste deel, ze zijn niet snel te licht. Er bestaat ook een 9-31gr. Deze heb ik zelf als snoekhengel. Fijne hengel en net iets minder zwaar dan de 10-40gr. die ik persoonlijk wel erg stevig vind.

Voor betaalbare molens onder 100 euro zou ik zeker ook naar Okuma kijken. Dit is dé prijsklasse waar Okuma zich op richt en ze leveren verbijsterend goede molens voor het geld.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 9:27 

De BushWhacker XLNT2 ziet er ids leuk en it, alleen als ik een kopen koop heb ik eigenlijk geen idee waaar ik op moet letten, behalve dat ik wil dat de slip voorop zit en dat het geen kunstof ding is... Waar staat bijv FD voor? Ik weet alleen dat het iets met de grote te maken heeft. Ik heb de Okuma Revenger Pro 65FD zien staan, die van 60 is afgeprijsd naar 30, maar ik heb geen idee of die goed is.
En wat is het voordeel van de 9-31 gram 2,28m over de 10-40 2,10m? Alleen de lengte? Of is er nog wat anders aan?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 9:37 

Oh en de reden dat ik het min werpgewicht niet boven de 10 wil houden is dat ik een een stuk of 20 shads/pluggen/spinners die tussen 5 en 25gram wegen, en maar 1 boven de 30.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 9:49 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Ga eens naar de bib en leen een boek over vissen in de polder of van bertus rozemeijer over vissen op snoek, baars en snoekbaars. Daar staan aardige tips in qua hengelactie die je nodig hebt voor die ongein.
Best kan je starten et wat je al hebt. en van daar uit beslissen of het langer, harder, zachter, korter etc mag.

Dat ga je uit antwoorden op een vraag op een forum niet ontdekken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 10:21 

Snap ik, maar ik weet niet of deze hengel stevig genoeg is, en ik heb geen idee welke molen ik er bij zou kiezen..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 11:14 

Is de Okuma Custom Spin CSP-30FD dan geschikt voor de BushWhacker XLNT2 228cm) voor snoek) deze is dus van okuma, en niet duur..
https://www.raven.nl/okuma-custom-spin-csp-30fd-spinmolen/nl/product/59795/

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 11:48 

Beste Seppe,

De site van Raven.nl doorlezen en elke hengel of molen die je er tegenkomt hier vragen of ie goed is, help je jezelf niet.
En weten wat je wilt is ook een ding hè.
Je geeft aan dat je een budget van €80 - max €100 hebt voor hengel én molen.
En dan kom je nu met een hengel van €90,-

Het lijkt dat wat AllroundFriesland en ik in voorgaande schreven, aan je voorbij gaat
Wat Ecko zegt, lijkt mij idd heel verstandig om te doen. Lees eerst jezelf in.

Om je alvast op weg te helpen met je molen keuze:
FD staat voor Front Drag oftewel slip aan de voorkant
De cijfers ervoor geven de maat aan.
1000 (10)
2000 (20)
2500 (25) - in NL de meest gebruikte in de zoetwater roofvisserij.
3000 (30)
4000 (40)
enz.
Die Revenger 65 is een hele grote molen die niemand je zal aanraden voor jouw visserij.

Vrijwel alle molens zijn (grotendeels) van kunststof (plastic zoals jij dat noemt). Die van een tientje, maar ook die van €700,-
Dus maak je daar niet druk over.

Maar nogmaals, loop eens bij Flipper/Vismania in Alphen a/d Rijn binnen.
Ze hebben een echt groot assortiment hengels en molens, waarmee je een setje kan maken die binnen je budget valt.
En behalve jou spullen verkopen, kunnen ze jou daar in de winkel ook adviseren.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 13:25 

Lid: vr 23-1-2015 15:41
PR Snoek: 92
PR Snoekbaars: 45
PR Baars: 40+
Ik heb zelf o.a. een catana 240 7-21grams hengeltje, destijds als setje gekocht met 2500 molentje voor 7 of 8 tientjes, die ik eigenlijk voor van alles en nog wat gebruik. Werpen met shads, swimbaits, etc. tot een gram of 20 maar ook streamers en spinners... Trollen met kleine plugjes op baars maar ook wat grotere plugjes op snoek gaat allemaal prima.

Ik denk dat als je nog niet helemaal weet wat je wilt, er niet teveel geld aan uit wilt geven en toch knap wilt kunnen vissen dat dit een prima keuze is.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 14:23 

Ik zie op heel veel plekken staan dat je voor snoek echt een 240-270cm nodig hebt, is dat zo belangrijk of voldoet een 210cm ook?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 15:00 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Snoekvissen doe je vaak in wat begroeid water.
Als je hengel 180 lang is kan je daar prima het aas mee werpen en de haak mee zetten.
Sturen van je aas omheen een pluk wier zal echter lastig worden en als er wat riet voor je voeten staat kom je daar ook niet voorbij met je topje. Tevens het uit het water liften van je aas zonder de oever begroeiing te haken gaat ook lastig met een korte hengel.

Dan is een langere hengel fijn, je kan voorbij de oever-begroeiing vissen parallel aan je eigen oever.
Voordat je met schoenmaat 43 de snoek die daar lag spot aan de hand van een grote stofwolk.

Dus al die afwijkingen in lengte en werpgewicht hebben voor diegene die het schrijft een reden.
Lengte is altijd een compromis aan de stijfheid van de hengel en dikwijls ook aan de gevoeligheid.
Ook worden ze altijd zwaarder, dus sta je met meer gewicht in je handen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 17-9-2018 19:08 

Lid: zo 25-3-2012 22:19
PR Snoek: 111cm
PR Snoekbaars: +- 45
PR Baars: 27
Vergeet ook de eerste serie Bushwackers XLNT niet, die kan zomaar nog bij hengelsport 2000 staan. Volgens mij zat in die serie nog een 2,43m 10 - 40g in, dan heb je wat meer lengte.
Het zijn iig snelle en strakke hengels en kunnen wel wat meer aan dan het opgegeven werpgewicht.

gr.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 18-9-2018 7:48 

Lid: do 12-10-2017 6:44
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 77
PR Baars: 41
Erik Bruinink schreef:
Vergeet ook de eerste serie Bushwackers XLNT niet

Die zijn hierboven idd al redelijk aan bod geweest... :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 18-9-2018 16:50 

Lid: zo 25-3-2012 22:19
PR Snoek: 111cm
PR Snoekbaars: +- 45
PR Baars: 27
ik zag vooral de XLNT2 en niet de eerste XLNT serie genoemd, misschien overheen gelezen. Maar er zit iig verschil in werpgewicht bij lengte X van de ene serie tov de andere serie.
gr.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 

Het is nu di 25-9-2018 5:58