Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu di 25-9-2018 5:58

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wat is te groot voor baarzen?
BerichtGeplaatst: za 15-9-2018 12:29 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: wo 12-9-2018 20:27
Beste medevissers,

Ik vis nu al een tijdje in de wateren van Amsterdam op baars en snoekbaars. Ik vang vooral baarzen, sommige zitten rond de 35 cm. Mijn probleem is dat ik maar 1 hengel heb, een spinhengel voor een werpgewicht van 10-30 gram, dus het kleinere kunstaas is wat moeilijker voor mij om ver weg te zetten. Ik heb wel een paar shads van 10 cm (spro booby trap), waarop ik wat zwaardere jigheads kan monteren. Nu vroeg ik me af of dit te groot is voor de baars (ik snap dat 40+ baarzen het zullen bijten maar daar wil ik niet per se gericht op vissen), of zijn ze gretig genoeg?

Ook vroeg ik mij af of je snoekbaars kan vangen door je shad in een constant tempo binnen te draaien, omdat ik veel rubber verspeel wanneer ik jig.

Groetjes, Jan

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Wat is te groot voor baarzen?
BerichtGeplaatst: za 15-9-2018 12:51 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Het lijkt me praktischer om voor die visserij een andere hengel te halen... max werpgewicht een 10-20 gram.. afhankelijk van wat je wil vissen.. Als je effectiever met kleiner aas kan vissen ga je ook meer baarzen vangen.

Met kleinere shads dan 10 cm heb je meestal niet meer lood dan 7g nodig..(tenzij sterke stroming misschien).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15-9-2018 12:55 

AllroundFriesland schreef:
Het lijkt me praktischer om voor die visserij een andere hengel te halen... max werpgewicht een 10-20 gram.. afhankelijk van wat je wil vissen.. Als je effectiever met kleiner aas kan vissen ga je ook meer baarzen vangen.

Met kleinere shads dan 10 cm heb je meestal niet meer lood dan 7g nodig..(tenzij sterke stroming misschien).

Ok dan zal ik misschien toch bij kleinere shads blijven. Helaas heb ik op het moment niet al teveel financiele middelen dus moet ik bij mijn oude snoekhengel blijven. Bedankt voor de reactie!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15-9-2018 14:52 

Lid: zo 19-9-2010 17:53
Overige PR's: 210 cm/400 lbs
10-30 gram is toch helemaal niet zo gek. Ok, als je puur alleen maar op baarsjes gaat staan pielen kan het best een flink stuk lichter en ja, je kan best ook voor een UL hengel gaan van 2-6 gram. Met een 10-30 gram hengel kun je toch best nog wel kleine aasjes wegzetten hoor, een kleine salmo hornet van een gram of 5 komt toch best nog een heel eind.

Ik heb kortgeleden nog 2 maal een 10-28 grams hengel gekocht van 2,7m voor een beginnend visser, gewoon omdat zo'n hengel redelijk universeel kan worden ingezet en zowel kleine aasjes als hornetjes als ook nog wat zwaardere aasjes voor snoek prima werpt. Snoeken van een cm of 70 waren met wat beleid prima te doen en kleine baarsjes aan klein aas en zelfs vissen op vorentjes ging prima.

Ik zou me er niet te druk over maken tenzij het echt precies om die laatste meters gaat dan moet je misschien optimaliseren.

Overigens heb ik ook als flinke snoeken gevangen aan een 2-10 grams forel hengel. Met wat beleid kom je een heel eind.

EN baarzen vang je soms ook aan redelijk groot aas, een baars pakt makkelijk een shad van de helft tot 2/3 van z'n eigen lengte.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15-9-2018 16:12 

Lid: di 11-3-2014 16:08
Over het algemeen is een hengel met een wg van 10-30gr, prima voor waar je vist en waarop je vist.

Maar de ene hengel is de andere niet. Het accent van de buigingscurve en reactiesnelheid zijn belangrijk voor het vissen met (kleinere) shads.
Bij dit alles spelen ook de lengte vd hengel en natuurlijk de eigen vaardigheden een rol.
Je hebt over een oude snoekhengel. Weet niet hoe oud, maar de 'oude' snoekhengels zijn, wat voorgaande betreft, heel anders dan een hedendaagse 'spinhengel'.

Baarzen zijn idd gretig genoeg om shads van 10- 12 cm te pakken. Ook al denk ik dat je gemiddeld meer zal vangen met wat kleinere shads.

En ja, snoekbaars vang ik ook door met een constante snelheid binnen te draaien of door de stroom met te laten voeren. Je kan altijd nog met en dippie of een tikkie wat extra actie meegeven aan de shad.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15-9-2018 18:32 

Bedankt voor jullie reacties, ik heb nu meer vertrouwen in mijn hengel, aas en vistechniek, en dat maakt vissen ook leuker zelfs als ik niks vang!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15-9-2018 18:50 

Jan Kotendam schreef:
.......ik heb nu meer vertrouwen in mijn hengel, aas en vistechniek................

:idea: Juist, dit is een van de belangrijkste factoren... :!:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 9:00 

Lid: wo 01-6-2005 16:52
je kan ook je kunstaas verder aanpassen. Bijvoorbeeld met de Asp spinners en vergelijkbare dingen gooi je best een heel eind en heb je echt een superaas voor elk formaat baars. Ik heb de beste ervaring met de 10 en 14 grams versies. Ook kleine pilkertjes of bladpilkers werpen erg goed. Sommige plugjes zoals bijvoorbeeld de jointed shadraps van rapala werpen ook best goed en zijn echte vangertjes...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 17:41 

Alles kan natuurlijk.. maar als je lekker wilt staan vissen met kleine shads en lichte loodkopjes er op dan gooi je ongeveer 10-15 gram maximaal en dan is een 30 grams hengel wat overdreven zwaar.

Met een lichtere hengel voel je de bodem beter, het gooit fijner en je kan langer doorvissen zonder rsi te krijgen in je polsen.

Nu kan je een 7 grams stokje pakken maar dan ben je meteen weer erg beperkt in het formaat aas. Als je ook op snoekbaars wil vissen heb je meer aan een stok met een max wg van 16-21g, dan kan je ook nog eens 10cm shads gooien.

Een mooi licht molentje er onder maat 2500 van max 200 gram en je staat veel fijner te vissen dan met een te zware snoekstok.

Het hoeft niet natuurlijk.. maar als je wil weten wat het beste is dan zou ik niet zeggen vis maar door dit is ook wel prima zo..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 20:48 

Lars..... :knal:

Het opgegeven werpgewicht van een hengel is indicatief. En het woord "werp" is eigenlijk ook niet de juiste omschrijving.
De meeste hengels halen het opgegeven max. werpgewicht niet.

Edit: Ik lees net in een andere topic dat je precies hetzelfde schrijft. :roll: Dus je weet het wel :lol:

Ik denk juist dat een moderne hedendaagse 10-30gr hengel heel geschikt is voor shad-loodkop combi van 10 tot 15 gr.
Zeker ook omdat TS ook voor ogen heeft om met 10cm shads te gaan vissen. Hoe meer een volume een shads heeft hoe meer weerstand onder water. Dan kan je beter wat meer reserve hebben.
Het is natuurlijk heel wat anders als je met shads van 5cm en kopjes van 2,5gr wilt gaan peuteren. Maar dat is niet wat TS doet, dacht ik.

Buiten de onlangs verschenen Daiwa Legalis, Exceler en Fuego, zal je niet snel (eerder geen) een 2500 molen van rond de 200gr vinden, voor een prijs van onder de pakweg €140,-

Volgens mij vroeg TS of een 10cm te groot was om te baarzen. Niet om het ultieme setje.
En jij weet ook wel dat het ultieme setje niet bestaat.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 21:31 

Nee dat is zo.. ik ben ook niet de grootste snoekbaars werper/peuteraar.. vaak alleen op de rivier vanaf het kantje.. toevallig afgelopen maanden een aantal keer wezen gooien vanuit de boot op stilstaand water.. ook best leuk gevangen.

Ik kwam er toen wel achter dat mijn 10-30 grams spinhengel een boomstam is vergeleken met de hengeltjes die worden gebruikt door meer ervaren vissers op dit gebied. ik heb toen met een stokje gevist van 2.25 tot 20 gram en dat was veel fijner. Het materiaal was lichter en ik voelde de bodem beter met 7 grams loodkopjes. Maar het grootste verschil was met ingooien.. een 7 cm 7gram shad gooi je niet lekker aan een 10-30 grams 2.40 hengel. 10cm/10gram gaat nog maar dan kan je niet kleiner vissen. (althans niet elke 10-30 grams hengel is gelijk natuurlijk).

7 tot 10 cm shads wegen ongeveer 3-6 gram plus 7-10 gram lood dan gooi je meestal tussen 10-16 gram.
Niks is perfect natuurlijk maar wat meer geschikt materiaal kan wel een verschil maken.

Als Jan nou op baars en snoekbaars wil vissen in de stad kan ik me best voorstellen dat de shads en loodkoppen gemiddeld wat kleiner zijn dan 10cm/10gram.. dan zou ik een wat lichtere hengel pakken.. sta je ook lekkerder te vissen.. zo zal perch pro nog ff zien!

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Het is nu di 25-9-2018 5:58