Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu ma 20-8-2018 22:19

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stroomverbruik Fishfinder Garmin Echo 551DV, meting
BerichtGeplaatst: ma 06-8-2018 20:37 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: zo 19-9-2010 17:53
Overige PR's: 210 cm/400 lbs
Geen vraag aan het forum dit keer maar voor iemand misschien nuttige informatie.

Ik heb een garmin Echo 551 DV, vooral voor op reis overigens. Nu was er in het verleden altijd wel een dikke accu aan boord dus tot nu toe was ie uitgerust met een lange kabel en accu klemmen.

Nu kan ik op korte termijn even naar zweden. Het wordt geen visvakantie maar er kan wel gevist worden en een roeibootje is al geregeld (zonder motor helaas)

Kortom: muscle power, echter daar doet de garmin het slecht op. Ik heb even snel een accu gemaakt uit snel leverbare onderdelen en hetgeen ik nog in huis had. Het is een Li-ion geworden iin 3S2P configuratie van Panasonic PF li-ion cellen. Die geven mij maximaal 12,6 volt en nominaal 11,2 volt. Ik had liever een 4 serie van 16,8 Volt (de Garmin kan dat aan) gemaakt maar de Li-ion CC/CV auto cut-off lader en het li-ion protectieboard zouden te lange levertijd hebben. De cellen zijn 2900mAh/cell dus 5,8Ah bij circa 12V

Eerste maal opladen en door de garmin leegtrekken levert een accuduur van bijna 6 uur op (volle helderheid downvu en 77Khz gecombineerd in split screen). Nu was ik wel benieuwd naar hoeveel A de garmin trekt dus ik heb aan een volle accu even gemeten hoeveel de Garmin aan stroom trekt:

Condities: scherm maximaal helder, 77Khz frequentie: de waarde schommelt hier van 330mA tot 1300mA waarbij de waarde van 1300mA ongeveer een keer in de 1 a 1,5 sec voorkomt en dan weer terugvalt. dit blijft zich herhalen.

De sonargever steeds in een emmer water.

bij volle helderheid en Downvu is dit 400mA en 1400mA

Bij halve helderheid en 77Khz is dit 200mA en circa 1000mA

De stroom is dus niet constant, blijkbaar wordt er om de seconde een puls gegeven of iets dergelijks ook al is de frequentie in kHz-en. De piekwaarde duurt slechts kort maar is blijkbaar redelijk van invloed op de accu. Nu is 5 a 6 uurtjes wel genoeg, ik had alleen gehoopt op een gemiddeld verbruik van circa 500mA en een accuduur van een uur of 10.

Kortom: op dit moment houd ik rekening met een gemiddelde stroom van circa 1A voor de Garmin.

Misschien verbeterd het nog, ik heb alleen geen tijd meer om te spelen voordat ik wegga. Als dat nog significante verschillen oplevert meld ik dat hier nog wel even.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Stroomverbruik Fishfinder Garmin Echo 551DV, meting
BerichtGeplaatst: za 11-8-2018 16:25 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: di 11-3-2014 16:08
Interessant.
Wel uitzonderlijk hoge pieken. Nooit bij stilgestaan.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Het is nu ma 20-8-2018 22:19