Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu do 19-7-2018 23:20

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zalm/forel/arctic char vissen in Zweeds meer: hoe?
BerichtGeplaatst: wo 11-7-2018 15:10 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: za 06-9-2014 15:11
Hi allen,

In augustus gaan wij met de boot op de trailer richting Zweden. De eerste week van onze trip zullen we het meer Ostra-Silen aandoen. We zullen ons hoofdzakelijk richten op het vangen van snoek en baars. Tips voor dit meer zijn voor deze visserij ook meer dan welkom. Echter, ik heb gelezen dat in dit meer ook een aardig bestand aan zalm, forel en arctic char zit. Zou iemand aan mij kunnen verhelderen met vistechniek deze soorten belaagd kunnen worden? Ik zal alvast uit de doeken doen dat ik niet beschik over een downrigger, deze techniek valt dus af.

Ik ben zeer benieuwd.

Groet,
Bart

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Zalm/forel/arctic char vissen in Zweeds meer: hoe?
BerichtGeplaatst: wo 11-7-2018 15:52 

Lid: do 28-10-2010 21:08
zoek eens op utube, zat materiaal over te vinden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12-7-2018 11:39 

Lid: wo 20-10-2010 23:50
Overige PR's: 9 blanksessies op rij
uiteraard met de vlieghengel maar dan moet je heel goed weten wat je doet en waar je moet zijn. als toerist moet je dan met een gids op stap als je niet van puur geluk afhankelijk wilt zijn. Anders is het devies; diep trollen met lepels. downrigger is idd de aangewezen techniek. alternatief is met een XL fireball recht onder de boot en daar dan een paternoster boven, en kilometers maken. zoek de dieptes op.

als je op salmoniden gaat vissen, check dan even de vergunningen die je nodig hebt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15-7-2018 22:57 

Lid: zo 19-9-2010 17:53
Overige PR's: 210 cm/400 lbs
Als het meer diep is schijnt de vis zich ook redelijk diep op te houden (30meter) en dan verticalen met een soort lepel.

Dit is één van de weinige filmpjes die ik zelf had gevonden voor char op groter water zonder dat er ijsvissen aan te pas komt. De meeste info is over wintervissen of met de vliegenlat op kleine ondiep riviertjes
https://www.youtube.com/watch?v=iSrvmL0sjYk

Of dat in het meer waar jij heengaat hetzelfde werkt weet ik niet.

Ik ga van de zomer zelf ook nog even kort naar zweden maar een stukje hoger. Geen idee of daar nog wat anders voorkomt als snoek en baars en tot nu toe ben ik er ook nog niet achter of er in die kleinere meertjes nog forel of char voorkomt. Ik ga naar de omgeving van Munkfors in Varmland. De rivier de klaralven ligt daar ook in de buurt en misschien is er nog gelegenheid om daar even te gaan kijken. Er schijnt wel forel en vlagzalm te zitten en heel sporadisch zalm in de Klaralven maar naar wat ik heb gehoord is dat heel dun gezaaid.

Mocht ik nog wat zinvols opduiken dan post ik het hier wel even maar info is niet gemakkelijk te vinden

edit: ik vond dit filmpje ook nog: https://www.youtube.com/watch?v=u4CPjr1P2oI
Dit is ook het Vättern meer en in de zomer. Hier zie je ook de lepels die ze gebruiken. Blijkbaar is het niet de arctic char (salvelinus alpinus) daar maar een ander "char" (salvelinus umbla).
Het lijkt toch dat je een behoorlijke dosis lokale kennis moet hebben over spots en een fishfinder is ook handig

Verder kon ik zelf eigenlijk niet zo veel vinden. Ik had verwacht dat de info wat eenvoudiger te achterhalen zou zijn.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Het is nu do 19-7-2018 23:20