Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu do 19-7-2018 23:19

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe bellyboat / twijfel over fishfinder
BerichtGeplaatst: do 05-7-2018 11:20 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: za 19-8-2017 10:10
Goedemiddag,

Ik heb de knoop doorgehakt om te vissen gaan vissen met een bellyboat. Er komt wel een hoop informatie bij kijken goedendag zeg!

Graag zou ik wat advies willen over een fishfinder.

De opties die ik aan het bekijken ben is de Hummingbird pirhana 4 max di en de lowerance hook2 Bullet skimmer.
Mijn ervaring met fishfinders is null evenals een belly boat.

Wat ik had gelezen is dat je te maken hebt met verschillende frequenties. Wat ik had begrepen dat bijvoorbeeld 83 hertz veel meer oppervlakte weergeeft dan een 200hertz hetzij dat een 200 hertz meer detail laat zien.

Ik zal beginnen te vissen op rustige visputten tot 6a7 meter diep en later wanneer ik wat meer vertrouwen in het vissen met een bellyboot heb, de rivier gaan opzoeken. De bellyboot die ik zal aanschaffen is de savage gear170.

Ik hoor graag wat jullie me zouden aanbevelen, alternatieven sta ik ook voor open uiteraard.

Groeten.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Nieuwe bellyboat / twijfel over fishfinder
BerichtGeplaatst: do 05-7-2018 21:17 

Lid: di 11-3-2014 16:08
Er is al ongelooflijk veel geschreven over visvinders. Ook hier. En je raakt voorlopig ook niet uitgelezen. :lol:

Maar een belangrijke vraag is wat je verwacht van de visvinder/wat je ermee wilt.
Ik denk dat je dat ff voor je op een rijtje moet zetten.
Want er zijn heel veel mogelijkheden/keuzes. Het bekende bomen en bos verhaal.

De Hook2 X Bullet is een instapper en nie helemaal te vergelijken met
de PiranhaMAX 4 DI (DownScan Image) kan al wat meer. Komt ongeveer overeen met de Hook2 X SpiltShot.
De Hook2 X TripleShot gaat weer een stukje verder met SI(SideScan Image)
Naast deze zijn er nog een aantal alternatieven.

Tja lastig om zomaar iets te zeggen als we niet weten wat je wilt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 05-7-2018 23:17 

Hey Neil,

Bedankt voor je reactie. Er is inderdaad een hoop over te lezen en er komt sinds het virus bellyboot zoveel op me af, wel harstikke leuk natuurlijk :D .

Wat verwacht ik van de fishfinder, makkelijk te gebruiken voor een beginner met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik zou graag wel vissen willen kunnen spotten en bodem situatie willen kunnen checken, dat laatste gaat met het di verhaal wat ik er van heb begrepen.

Waar ik alleen niet zeker over ben of hij genoeg oppervlakte weergeeft om het praktische nut van de fishfinder waar te maken onder een bellyboot. Op ABC sport visser las ik namelijk dat het te maken heeft met de scan hoek. De hummingbird heeft een scan hoek van 28graden wat neer komt dat ik ongv op 4 meter diepte een oppervlakte kan zien van ongv 2 M2.

Is dit in de praktijk bruikbaar genoeg om vissen juist te spotten?

Gr.

Maikel

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06-7-2018 2:26 

De PiranhaMax kent 3 modi 16° en 28° en 75° in DI modus.
Afbeelding
Er valt dus genoeg te zien.

Om vis te 'zien' moeten er paar voorwaarden voldaan worden.
Zo zal je in de praktijk geen vis in de vorm van 'banaantjes' zien, daar is de snelheid met je BB te laag. Een andere heel belangrijke is dat het voldoende diep moet zijn. Op 1 of 2 meter diepte zal je niks zien, pas bij een meter 4.
Maar, wat ik altijd zeg, vis zien is niet belangrijk. Je kan een vis zien op je scherm die niet bijt. Andersom zal vaker beet krijgen van een vis die je niet ziet.

Wat wel belangrijker is, althans dat vind ik, is het beeld op je scherm ( dus bodem en alles eromheen) goed kunnen interpreteren.
Aan de hand daarvan kan je een goede inschatting maken waar de doelvis zich kan ophouden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06-7-2018 16:08 

Thanks voor je uitleg. De focus zal dus meer moeten liggen op de bodem details begroeiing en dergelijke. Maar dan zal ik dus met de hummingbird 4 max een goede hebben?

Wat betreft accu en montage moet ik daar nog met iets rekening houden? Zelf wilde ik deze accu halen, als dit goed is moet dit gewoon kunnen.http://www.roven.nl/accu-voor-dieptemeter-1.html

Gr.

Maikel

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06-7-2018 18:31 

Lid: za 10-2-2007 22:36
Overige PR's: 3 doublet gullen in 1 keer
.................

Laatst bijgewerkt door €poortWillem op za 07-7-2018 22:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06-7-2018 20:14 

Dit type accu accu wordt veel gebruikt.
Ze zijn idd voor wat minder te koop.
Maar met een gewicht van +/- 2,5kg zijn ze wel tamelijk zwaar voor op de bellyboat.

Een alternatief is een LiPo accu, weegt met deze capaciteit ongeveer 800gr.
Ik weet de huidige prijzen niet, maar ik denk dat t redelijk dicht bij elkaar zal liggen.

Dus voordat je tot koop overgaat, lees eerst de volgende topics.

Een vrij recente: https://www.roofvisforum.nl/forum/viewt ... u&start=25

Een wat oudere uit 2012, maar met meer technische info. https://www.roofvisforum.nl/forum/viewt ... hilit=lipo

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 07-7-2018 17:57 

Hele goede tip. Scheelt wel in gewicht en kwaliteit zie ik. Zijn er handleidingen te vinden over aansluiten van fishfinders of wijst dit wel opzicht zelf? Ik ben helaas ook niet zo'n elektro man.

Wat betreft de lipoladers zijn daar nog aanbevelingen in?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 07-7-2018 19:29 

.................

Laatst bijgewerkt door €poortWillem op za 07-7-2018 22:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 07-7-2018 20:31 

Een 5A Lipo (*) weegt 500gr tegenover 2500gr voor een 7A blokaccu.
Stop jij maar die laatste in je binnenzak. :P
Wil je hem niet op/aan je lichaam, dan kan de constructie van de houder altijd lichter en eenvoudiger. Ook dat scheelt in het totale (kilo)plaatje.

Voor €45- €50 heb je al een merk LiPo accu + gebalanceerde lader.
Voor +/- €25 heb je al een merkloos setje van AliExpress of DealeXtreme.

(*) een lipo kan je theoretisch helemaal leegtrekken. De volledige capaciteit.
Een 7A loodaccu kan je 50% tot max 80% leegtrekken. Dus hou je netto 3,5 tot 5,5 amp over.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 07-7-2018 21:58 

Daar gaan we weer, meneer IWAB weet het weer beter. Ga toch eens vissen man ipv dat stomme commentaar op iedere reactie te geven.

En wie stopt er een accu in zijn binnenzak ? Ik heb gewoon ruimte in mijn BB om een normale blok accu weg te werken. Een blok accu is het zwaarste wat je bij je hebt als je met een BB gaat vissen. Denk je nou echt dat 2 kilo ook maar iets uit maakt ? :rofl: :rofl: :rofl: Wat val je toch weer door de mand met je op niks gebaseerde semi intelligente commentaar.

Weet je, de topic starter zoekt het eigenlijk maar uit ook met zijn BB. Elke reactie word toch neer gesabeld door jou. Ik snap ook niks meer van de moderatie hier, jij hebt een ban voor het leven gekregen en je zit hier gewoon weer. Kortom ik en er zijn er meerdere denk ik kunnen er wel van uit gaan dat de moderatie hiet niet deugd en dat er zeer zeker met 2 maten gemeten wordt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08-7-2018 11:05 

De keuze gaat vallen op een conventionele accu. Het gewicht is 1.8 kilo en daar kan ik wel mee leven. Ik ga ook zeker geen kilometers lopen dus dat scheelt weer sjouwen.

@ Willem waarom heb je jouw advies doorgekrast?

Fijn dat ik advies heb kunnen krijgen. Zometeen ga ik alles bestellen en zal ik mijn bevindingen posten met hopelijk een visje erbij!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10-7-2018 11:30 

Lid: wo 01-6-2005 16:52
ik ben anders wel heel erg te spreken over die lipo's. Ik gebruik er nu eentje voor bijna drie jaar. Nog nooit problemen mee gehad. Weegt veel minder dan een loodaccu en heeft een langere levensduur. Ik kan er gerust twee lange dagen na mekaar mee vissen zonder hem te moeten opladen. Ook moet ik voor sommige stekken soms enkele km's te voet en dan maakt dat extra gewicht wel degelijk uit vind ik. Ik vond ze wel best duur. Denk dat ik toen ongeveer 50 euro betaalde voor de batterij en nog eens 50 voor de lader. Daar koop je natuurlijk wel enkele loodbatterijen voor...

Ieder zijn keuze dus.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10-7-2018 18:13 

Wat weegt die lipo dan, 500 gram ? Nou een blok accu 2,5 kilo, die van de topic starter 1,8 kilo. Dan heb je in totaal 2 kilo meer gewicht om mee te lopen. Als je van dat gewicht serieus last hebt tijdens het lopen moet je echt ff naar de dokter om je conditie eens te peilen. Kom op zeg.
En doe eens een test met een lipo en een blok accu, kijk hoelang je fishfinder het doet op het simulatie programma. Ik begrijp best dat men voor licht gaat, maar daar krijg je ook een lichte beurs van.

Laatst bijgewerkt door €poortWillem op di 10-7-2018 18:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10-7-2018 18:19 

Neil Pear schreef:
bla bla bla......een 5A Lipo (*) weegt 500gr.........nog meer bla bla

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10-7-2018 20:17 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Gewoon die duurdere accu halen, gaat een stuk langer mee, krijg je minder gedonder van en het is lichter.. een goede lader heb je sowieso nodig.

Zelf zou ik twijfelen tussen een li-ion accu en een lipo (zou zelf neigen naar de li-ion), maar is nog wat duurder, zover ik weet. (lipo heb je al voor 2 tientjes op aliexpress, voor 12ah). Ik geloof dat het verschil vooral een enkele cel is tegen een stel li-ion batterijen welke aan elkaar zitten in een pakketje.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10-7-2018 21:04 

In prijs maakt t niet zo heel veel uit.
Een 7 Amp blokaccu kost €20 - €30.
De goedkoopste 'merk' druppellader kost al €30,-. Of als alternatief, de anders net zo goede 'Lidl lader' voor €15,-
Dus reken maar uit.

@Lars. Ik ben nog geen 'echte' LiOn accu's tegengekomen op Aliexpress en al helemaal geen 12V.
Sowieso is het verschil tussen een Lion en een Lipo, in de praktijk, te verwaarlozen en worden lipo's als lion verkocht en andersom.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10-7-2018 21:32 

Lid: do 28-10-2010 21:08
lipo is gewoon een stel van die standaard li-ion batterijen met elkaar verbonden (en dan een controller erbij?) en wat plastic er om.

li-ion accus worden gemaakt op een bepaalde grote en het is meer 1 pakket, zoals een ouderwetse accu of een telefoon accu..

Zoiets: https://jarocells.nl/product/jaro-bt12-12/
Je hebt ze ook van bekendere merken (niet meteen chinese kopies met een merkje er op geplakt).

zag ook nog zoiets, niet duur dan: https://nl.aliexpress.com/item/new-dc-1 ... autifyAB=0

Maar je zal wel meer dan 1 ampere nodig hebben om een beetje visvinder van stroom te voorzien..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11-7-2018 11:05 

AllroundFriesland schreef:
lipo is gewoon een stel van die standaard li-ion batterijen met elkaar verbonden (en dan een controller erbij?) en wat plastic er om.
:shock: dat is jouw interpretatie :roll:

Om het heel simpel te zeggen. Het verschil tussen Lion en Lipo zit em in de electroliet die gebruikt wordt . Die van Lion is vloeibaar en Lipo heeft 'vaste/droge' of een gel-achtige substantie.

Citaat:
li-ion accus worden gemaakt op een bepaalde grote en het is meer 1 pakket, zoals een ouderwetse accu of een telefoon accu..
:roll:
Dan spreek jij jezelf tegen.
De Lion accu van Aliexpres van je link bestaat uit 9 stuks 18650(?)batterijen, oftewel cellen..
Ook ouderwetse accu's bestaan uit meerder cellen. Of maak eens een (lion)accupack van bijv. een boormachine open.

Citaat:
Zoiets: https://jarocells.nl/product/jaro-bt12-12/
Je hebt ze ook van bekendere merken (niet meteen chinese kopies met een merkje er op geplakt).
Maak voor de lol zo'n 'originele accu' open. Zeer waarschijnlijk staat er 'made in PRC ' op de cellen.
China is al een paar jaar de grootste producent van LiFePO4 accu's en zal in de nabije toekomst nog groter worden.

Citaat:
zag ook nog zoiets, niet duur dan: https://nl.aliexpress.com/item/new-dc-1 ... autifyAB=0

Maar je zal wel meer dan 1 ampere nodig hebben om een beetje visvinder van stroom te voorzien..

9800mAh = 9,8 Ampere

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12-7-2018 20:00 

Vandaag eerste keer te water gegaan, nog zonder de fishfinder (wel een vis manueel kunnen vinden :lol: )

Hele vette ervaring en ben nog helemaal blij van de ervaring. Nadeeltje is wel de roeispannen, roeien met fishfinder en hengelsteun gaat niet werken, zal ze dus moeten demonteren als ik ga roeien.

Van het weekend ga ik de fishfinder monteren en testen. Misschien een domme vraag maar hoe zie ik of de loodaccu vol zit? Heb hem nu een paar uur aan de lader gehad en heb eigenlijk geen idee hoeveel hij is geladen. Op de fishfinder kon ik ook geen batterij indicatie zien.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12-7-2018 22:01 

1e- de lader geeft de laad status aan. Heb je wel een juiste lader?
2e- de accuspanning meten met een multimeter, moet 12,7V (onbelast) aangeven.

Edit: Ik neem aan dat je de Piranha Max hebt gekocht. Dan kan je de status van je toestel aflezen. Hier is ook ook de accu spanning te aflezen. Deze is natuurlijk niet accuraat, omdat de visvinder op dat moment ook stroom afsnoept.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14-7-2018 17:45 

http://www.roven.nl/acculader-voor-diep ... -accu.html

Deze lader heb ik gekocht. Het is inderdaad de pirhana max di geworden, wellicht dat ik nog niet alle opties zag gezien ik de transducer nog niet aangesloten heb. Zou dat kunnen?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15-7-2018 1:15 

Kunnen die accu en lader nog retour?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15-7-2018 19:08 

Nee, dat gaat helaas niet. Is hij niet goed?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15-7-2018 19:52 

Laat ik t zo zeggen, de prijs kwaliteit verhouding is nogal scheef.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Het is nu do 19-7-2018 23:19