Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu wo 21-11-2018 6:50

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Strand- en piervissen IJmuiden/Wijk aan Zee
BerichtGeplaatst: wo 06-6-2018 19:38 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: za 20-10-2007 17:03
Hallo Forumgenoten,

Ik wil graag gaan strandvissen en piervissen in IJmuiden en Wijk aan Zee. Met lood tot max. 100/120 gram op de bodem. Maar het materiaal wat je daarvoor nodig hebt vind ik ontzettend zwaar, groot en zo log in gebruik. Ik ben zelf gewend om met vrij licht materiaal te vissen op baars en snoekbaars. Nu lees ik veelal dat je voor zee toch al gauw een hengel van 4.20/4.50 en werpgewicht 200/250 gram nodig hebt en daarbij ook een baksteen van een molen. Ik vind de zeehengels ook zo fors en lomp. Met dat soort materiaal takel je een vis zo binnen, helemaal geen sport aan toch?

Heeft iemand andere ervaringen met licht materiaal vissen vanaf strand of pier en dan op de bodem met een loodgewicht, en zo ja, welke materialen gebruik je dan? Ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet,

Laatst bijgewerkt door Baars B op wo 13-6-2018 10:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Strand- en piervissen IJmuiden/Wijk aan Zee
BerichtGeplaatst: do 07-6-2018 6:41 

Lid: za 10-2-2007 22:36
Waarom zou dat materiaal zo zwaar zijn, denk je ? Je mening heb je klaar zonder dat je het ( waarschijnlijk ) ooit geprobeerd hebt. Je hebt werkelijk geen idee. En je geeft het zelf al aan " ik lees dat " . En er is weldegelijk sport aan, afstanden werpen, bodem gesteldheid bepalen, welke onderlijnen, wat voor aas, enz enz. Ik raad het jou iig af, koop een ul setje en ga lekker tussen de keien pielen, met 0,06 visjes vangen van 10 cm, da's pas sport. :jaja:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-6-2018 9:27 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Zeevissen is per definitie bedoeld om vis te vangen, dat is de sport.

Een gul op de zuidpier overheen 90 meter steenstort drillen aan een lichte karper hengel duurt niet lang. Als je het aas al ver genoeg ingeworpen hebt gekregen tegen de wind in. zwemt deze zich vast zodra ie daar de kans voor krijgt en je laat jou balend op de kant achter en wordt krabbenvoer.
Verder wordt je snel bekenden van je buren als je te licht lood vist, of deugd zelfs je presentatie niet eens om de beoogde vis te vangen.

Je kan dus wel licht zeevissen, maar dan moet je niet te veel lijn uitzetten, met laag water achter de kop van een paalhoofd met de hengel in de hand kom je wel weg met 90 gram. Ook met een dobber kan je lichter vissen.
Op kniediep water natuurlijk ook met het bij SVN populaire zee pickeren.

Laatst bijgewerkt door Ecko op do 07-6-2018 11:14, in totaal 2 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-6-2018 11:07 

Lid: di 11-3-2014 16:08
Het kan echter wel.
Ik gebruik mn voormalige zeebaarshengel, (Shimano Beastmaster 330XH (100gr) hiervoor.
Tezamen met een Daiwa 4000 molen, zelf gemaakte ankerlood van 80gr. en zelfgemaakte onderlijnen met 2 haken.
Werkt prima voor mij.

Maar moet wel opmerken dat ik wel de plekken weet en opzoek waar ik met dit lichte materiaal kan vissen. Op afstanden van gemiddeld 40m, max 60m. Maar net zo goed ook op 15m.
Komt de ebstroom echt op gang, dan ga je niet redden, met 80gr lood (200 lood vaak ook niet). En ook niet als je een doubletje gul van een cm of 50 over de blokken moet tillen.

Met andere woorden. Het kán (met beperkingen), maar niet echt aan te raden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-6-2018 17:00 

Ja ja, Robbie Lee ga met dat setje maar op de waterweg staan. Zoiets is geschikt voor wat havenwerk of vanaf een strandje of zo. Maar dan heb je het wel gehad.
Tuurlijk zijn er altijd mogenlijkheden, maar dan word het zee pielen. Zoiets wat de wedstrijdvissers tegenwoordig doen. Ze durven het zeevissen te noemen. Maar ik heb er zo mijn bedenkingen bij.
En een doubletje gul van 50 cm ? Hoe lang ben je al niet aan de kust geweest :rofl: :rofl:

En wat weegt een zeehengel nou eigenlijk ? Ik heb mezelf verwend met een setje Daimond Cesium powermatch KR's daar zitten al contragewichten bij. Je hoeft er niet mee in de hand te vissen natuurlijk, staan netjes in de tripod. Ze wegen 580 gram incl. contra gewicht dus waar heb je het over. Het enige wat zwaar weegt is het prijskaartje en de pijn van mijn setje K2's die ik heb verkocht ( heb nog een set voor op de keien ). Dacht dat mijn K2's de top waren, maar de Daimonds zijn toch ff een klasse of wat beter.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-6-2018 19:25 

Ja Willem, ook op de waterweg.
En wat betreft die 50ers, ja ook die worden de afgelopen 6 weken gevangen. En enkele 80ers.
Je hebt deels gelijk het gros van de gevangen vis is niet groot. Die haal je met een 20grs spinhengel ook wel binnen.
Maar toch denk ik dat jij op de verkeerde plekken vist. :bleh:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-6-2018 19:53 

Denk het niet hoor, ik weet dat er gevangen word. Dat is altijd om deze tijd. Maar ik wil geen 50ers, ik wil groter en dat lukt ook. Maar met een beastmaster stokkie doe je echt niks aan de Maassluis kant, dat weet iedere waterweg visser. Die info krijg je gewoon bij WvL en Hengelhuis Maassluis of in Monster.
Maar je weet het weer beter, dus laat maar weer gaan. Ik geniet altijd van je visfoto's van doublet gullen, man man man wat probeer je weer ruzie te maken. En wat zet je jezelf weer voor joker.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-6-2018 20:02 

Lid: do 12-5-2016 20:48
Nog steeds blij met mijn century,s en Penn 525 mag

Geen ruzie maken jongens :lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-6-2018 20:07 

Vanaf het strand heb je veel minder zwaar materiaal nodig
Weinig Tot geen obstakels

Laat je ook niet gek maken
Op de waterweg etc is het een ander verhaal. Op het strand komt het wat minder op al dat zware materiaal aan

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-6-2018 21:25 

Dat is ook zo, maar de topic starter wil vanaf een moeilijke stek vissen. Daar ging het om. Mocht je ooit eens zo'n Daimond in handen krijgen om te proberen, doen !! Het werpt bizar.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08-6-2018 1:13 

€poortWillem schreef:
Denk het niet hoor, ik weet dat er gevangen word. Dat is altijd om deze tijd. Maar ik wil geen 50ers, ik wil groter en dat lukt ook. Maar met een beastmaster stokkie doe je echt niks aan de Maassluis kant, dat weet iedere waterweg visser. Die info krijg je gewoon bij WvL en Hengelhuis Maassluis of in Monster.
Maar je weet het weer beter, dus laat maar weer gaan. Ik geniet altijd van je visfoto's van doublet gullen, man man man wat probeer je weer ruzie te maken. En wat zet je jezelf weer voor joker.

Omdat ik op een andere manier vis en jij je daardoor aangevallen en onzeker voelt (oftewel je wereldje stort ineen) maakt mij geen beterweter of ruziemaker :roll:
Gewoon accepteren dat er meer wegen naar Rome leiden. Zelfs luchtwegen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08-6-2018 12:53 

€poortWillem schreef:
Dat is ook zo, maar de topic starter wil vanaf een moeilijke stek vissen. Daar ging het om. Mocht je ooit eens zo'n Daimond in handen krijgen om te proberen, doen !! Het werpt bizar.

Dank je Willem!
Ga zeker eens kijken!

Hart grn

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09-6-2018 12:20 

Lid: do 12-10-2017 6:44
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 78
PR Baars: 45
Je kunt bij IJmuiden en Wijk aan Zee ook met kunstaas op zeebaars vissen. Dan kun je met licht materiaal aan de bak en heb je ook goed sport aan je hengel.

Ik doe het regelmatig. En ik sta ook vaak te kijken bij de vissers die met lange zware hengels vanaf de pier staan te vissen. Inderdaad flinke brokken lood, forse hengels en molens. En man man wat gooien die kerels een afstanden! :shock: :shock: :)
Ontzettend leuk om te zien en een praatje met deze vissers te maken. Die dan ook regelmatig met zo'n blik van 'ah gossie'... naar mijn spinhengel met plugje of shad kijken. Dat ik dan al mijn ruige & zware spullen bij me heb zeg ik dan maar niet. :lol:
Persoonlijk spreekt mij hun vorm van visserij wat minder aan om zelf te doen. Als ik ze vis zie vangen is het altijd eigenlijk gewoon 'binnen takelen'. De sport zit in andere aspecten dan een mooie dril aan de hengel lijkt het. Maar ik heb er geen verstand van dus misschien lul ik uit mijn nek. Maar dat is was ik ervan heb gezien.

Laatst bijgewerkt door Richard. op za 09-6-2018 22:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09-6-2018 15:00 

Je ziet het goed. Dat takelen moet wel, omdat je anders in de steenstort vast loopt en je dan je onderlijn kwijt ben, incl. vis. Dan word vissen een kostbare geschiedenis. Maar geloof me, als je een mooie gul haakt en je ben zo gelukkig dan je 'm binnen haalt dan weet je dat je met sport bezig bent.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09-6-2018 22:03 

Lid: di 20-9-2016 17:35
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 51
PR Baars: 48
Overige PR's: Heilbot 120 Koolvis 115
Dat is ieder zijn meug hé.
Totaal onvergelijkbare visserij.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 10-6-2018 21:41 

Bedankt iedereen voor de reacties. Dan heb ik in ieder geval ook echte ervaringen gelezen. Ik concludeer dat het zwaardere/langere materiaal vooral nodig is voor het vissen in de buurt van rotsblokken en obstakels etc. En natuurlijk om afstand te kunnen gooien. Dan begrijp ik in ieder geval waarom dat materiaal gebruikt wordt.
@ €poortWillem, jouw eerste reactie heb ik niks aan, lijkt wel of je gefrustreerd bent. Toch bedankt dat je hebt gereageerd.

Ik heb inmiddels een DAM Steelpower Black Twin Tip in 450cm en een Shimano Ultegra XSD 14000 overgenomen. Deze combinatie is nog redelijk licht, dus best nog te doen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11-6-2018 6:16 

Dan moet je niet gelijk je mening klaar hebben en je vraagstelling anders formuleren. En je neemt een hengel,over omdat ie licht is, heb je er mee gegooid, wat is je eigen lengte en gewicht ? Is allemaal belangrijk om goed te kunnen werpen en vooral recht uit. Het gaat allemaal iets verder dan je denkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11-6-2018 8:06 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Een paar keer naar een castingclub kan ok geen kwaad, werpen is naast kracht voornamelijk techniek.
Doe je het fout heb je het zwaar.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11-6-2018 11:26 

Baars B schreef:
@ €poortWillem, jouw eerste reactie heb ik niks aan, lijkt wel of je gefrustreerd bent.

:nee: Willem is een gevoelig en lichtgeraakt mens .... :rofl:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11-6-2018 20:11 

Ik verbaas me nog steeds dat de topic starter zo zijn vragen formuleert. Hij mag mij dan gefrustreerd noemen, boeit me echt niet. Maar als je op zee wil vissen en je ziet strand poken en zware molens dan moet er toch een lampje gaan branden over het hoe en waarom ?

En ja, ik ben zeer gevoelig. Vanmiddag in de polder nog staan huilen bij een ongeval met een tractor, 10 ton uien op de weg geplet.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 12-6-2018 0:01 

€poortWillem schreef:
Dan moet je niet gelijk je mening klaar hebben en je vraagstelling anders formuleren. En je neemt een hengel,over omdat ie licht is, heb je er mee gegooid, wat is je eigen lengte en gewicht ? Is allemaal belangrijk om goed te kunnen werpen en vooral recht uit. Het gaat allemaal iets verder dan je denkt.

Mijn lengte is 1.80, en ja, ik heb er mee gegooid (weliswaar niet op zee).

€poortWillem schreef:
Maar als je op zee wil vissen en je ziet strand poken en zware molens dan moet er toch een lampje gaan branden over het hoe en waarom ?

Dat lampje is ook gaan branden, maar dan vooral met de vraag of het niet anders kan. Niks mis mee en mijns inziens beter dan blindelings hetzelfde doen omdat iedereen het ook doet.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt hoe de vraag geformuleerd wordt. Een zuurpruim als jij vindt altijd wel iets om over te zeiken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 12-6-2018 6:16 

Tja, vroeger zou ik gezegd hebben dat je moeder daar mee getrouwd is, maar dat ter zijde. Het geeft je niveau wel aan, ik maak jou toch ook nergens voor uit ? En wat denk je nou zelf, dat die zeehengels voor de kat zijn k#t zo uitgevoerd zijn ? Ze zijn al de helft lichter als 25 jaar geleden.
Maar vermaak je er mee, je zal er snel je zakken van vol hebben.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13-6-2018 11:12 

€poortWillem schreef:
Tja, vroeger zou ik gezegd hebben dat je moeder daar mee getrouwd is, maar dat ter zijde. Het geeft je niveau wel aan, ik maak jou toch ook nergens voor uit ? En wat denk je nou zelf, dat die zeehengels voor de kat zijn k#t zo uitgevoerd zijn ? Ze zijn al de helft lichter als 25 jaar geleden.
Maar vermaak je er mee, je zal er snel je zakken van vol hebben.

Je bent een zuurpruim en de frustratie straalt veelal af van de manier waarop jij reageert op de vragen van je forumgenoten. Ik, en ik denk vele anderen, hebben dan al geen interesse meer in jouw reactie. Je had je reacties in dit topic ook beter achterwege kunnen laten! Wie neemt nou iets aan van een gefrustreerde visser? Ik in ieder geval niet! Maar komt die frustratie nou omdat je denkt zoveel te weten, maar de vangstresultaten in de praktijk achterwege blijven? Balen zeg! Afreageren op anderen is dan niet de oplossing. Ga in therapie of neem een cursus vissen of iets dergelijks!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13-6-2018 11:36 

Alsof het mij boeit wat een ander over mij zegt of denkt, zolang ze niet van me eten vind ik het prima. Maar laat eens een paar foto's zien van al die vangsten van jou. En ik ben zeer benieuwd naar je zoute vangsten.

[attachment=2]196794.jpg[/attachment] [attachment=1]196792.jpg[/attachment]

Zomaar een paar foto's, die van de zeebaarzen, pollak, haaitjes enz plaats ik maar niet. Ik vis veelzijdig, ik vind vissen te leuk om het bij 1 soort visserij te houden.
Dan maak ik nog dobbers van zwanen-, ganzen- en pauwenveren. Bouw klassieke hengels incl. molens weer helemaal overnieuw op en vis daar ook mee.
Maak spinners, lepels, pluggen, jerkbaits. Giet jigkoppen, zeelood, dropshot loodjes.

Gefrustreerd ? Nee, gewoon brede intresse met redelijke practische kennis van zaken. Maar dat mag wel na 45 jaar vissen en ik leer ( net als alle vissers ) nog steeds bij. En ik maak veel waterkant uren.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Penhengel 1,5 lbs 18/00 lijn
196790.jpg
196790.jpg [ 64.74 KiB | 848 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Mijn maatje met 84 cm gul, kant vangst maassluis
196792.jpg
196792.jpg [ 21.24 KiB | 848 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Ik dus kant vangst rozenburg pont
196794.jpg
196794.jpg [ 38.64 KiB | 849 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door €poortWillem op do 14-6-2018 19:28, in totaal 9 keer bewerkt.
Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13-6-2018 11:39 

Lid: zo 25-3-2012 22:19
PR Snoek: 111cm
PR Snoekbaars: +- 45
PR Baars: 27
Baars B schreef:
Wie neemt nou iets aan van een gefrustreerde visser? Ik in ieder geval niet!
dat is wel duidelijk,

Baars B schreef:
Maar komt die frustratie nou omdat je denkt zoveel te weten
:?:

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Het is nu wo 21-11-2018 6:50