Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu wo 24-10-2018 1:28

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Gevlochten of Fluor?
BerichtGeplaatst: wo 16-5-2018 8:30 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Je slip staat max op 25% van de opgegeven trekkracht van je lijn.
Met de frictie op de ogen zit je dan tegen de 30% aan.
Als je veel zwaarder gaat komen er brokken van.

Soms is weerstand tegen schuren, ( mosseltes, takken etc) ook van belang voor lijndikte.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 16-5-2018 8:38 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: do 12-10-2017 6:44
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 77
PR Baars: 41
Ferdinand Heijerman schreef:
Zou interessant leuk zijn als jij de Momoi lijn eens zou meten door het aan de haak van een digitale weegschaal te knopen en langzaam de spanning op te voeren totdat de lijn breekt.

Zoiets heb ik een tijdje geleden gedaan en ook een vergelijking tussen braid en Nylon. Op een simpele manier maar wel consistent en repeteerbaar: https://www.roofvisforum.nl/forum/viewt ... 8#p1194528

De Momoi die ik gebruikte was al behoorlijk intensief gebruikt. Een nieuwe(re) lijn had zeker ook 75% of meer van de opgegeven trekkracht gescoord.

AllroundFriesland schreef:
Aan de andere kant is het ook maar net de vraag hoeveel trekkracht je nodig gaat hebben.. 4-5 kilo ga je met een verticaalstok nooit redden qua druk.. probeer het maar eens van de grond te tillen met je hengel.. als je dat aandurft..

Helemaal eens. Mijn twee meest gebruikte hengels hebben een werpgewicht 5 -12 gr. en 6-14 gr. Daarmee kun je niet eens één KG van de grond tillen. Rond de 650 gr. staan ze bijna op breken. Een andere wat zwaardere hengel met een werpgewicht van 10-30 gr. krijgt nét 1 KG van de grond. En dan voelt (en ziet) het al héééél spannend. Iets meer en hij breekt zeker.

Een lijn met pakweg 5 tot 6 x de trekkracht die de hengel uberhaupt op de been kan brengen is naar mijn idee al een zeer ruime en veilige marge. Zo'n lijn kan de hengel onder alle omstandigheden maximaal belasten voordat de slip ingrijpt (of eerder natuurlijk). Ook na wat slijtage van de lijn. Een nog zwaardere lijn is m.i. echt overbodig en overkill. Veel vissers hebben het idee enorm veel kracht op de lijn en vis te zetten omdat we aan de andere kant van de hefboom (de hengel) staan de trekken. Maar het is veel minder dan het lijkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 16-5-2018 9:01 
AKA 'Hick van Dattum'

Je hebt ook schalen die de hoogste waarde onthouden digitaal of mechanisch
6x het arbeidsvermogen hengel hanteren als treksterkte lijn is niet vreemd idd.
Maar bij veelvuldig bodemcontact en werpen verzwakt de boel snel.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 16-5-2018 10:09 

Ook waar Ecko, eens!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 16-5-2018 10:59 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Daarom werkt het systeem met een stuk nylon of fluor aan het eind ook zo goed.. het beschermt je tegen stenen en tandjes.. vaak pak je het laatste stuk extra dik zodat het goed kan incasseren.. misschien helpt het ook wat met aanbeten maar ik gebruik het vooral om de eerste redenen (raak je wat minder kunstaas kwijt). Nadeel is dat je weer extra moet knopen..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 17-5-2018 7:14 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Marc Diels schreef:
Ik lees soms dat er lijnen met een trekkracht van pakweg 20kg gebruikt worden.
Behalve enkle uitzonderingen is er geen enkele hengel die dit aankan, dus zie ik er absoluut het nut niet van in om met zulke sterke lijn te vissen.

Als je 1000'den keren gooit met een aasje van 25 euro vist dat niet lekker met een 15 ponds lijntje.
Onvisbaar is het niet maar een dure hobby gaat het zeker worden, vis dan ook vanaf 20kg lijnen...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 17-5-2018 7:51 
AKA 'Hick van Dattum'

gevlochten lijn is wat minder tolerant bij werp- en drilfouten juist door het voordeel van bijna geen rek.
Dat compenseer je ook door wat te overklassen in trekkracht.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 17-5-2018 17:53 

Lid: di 20-9-2016 17:35
PR Snoekbaars: 51
PR Baars: 48
Overige PR's: Heilbot 120 Koolvis 115
Harm R. schreef:
Als je 1000'den keren gooit met een aasje van 25 euro vist dat niet lekker met een 15 ponds lijntje.
Onvisbaar is het niet maar een dure hobby gaat het zeker worden, vis dan ook vanaf 20kg lijnen...

Ik heb hem even niet Harm. :?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 17-5-2018 18:22 
AKA 'Hick van Dattum'

Risico is kans maal frequentie.
Als je dus veelvuldig werpt loop je reeel risico op lijnbreuk tijdens de worp.
Door je lijnsterkte zwaarder te nemen verklein ke de kans op lijnbreuk tijdens de worp en dus verklein je het risico om een duur aasje of je aasje dat het beste vangt te verliezen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 8:13 

Ik had'm eerst ook even niet Marc (maar ik dacht dat ik de enige was dus zei het maar niet... :oops: :D )
Nu wel.

Het voorgaande klopt allemaal prima als ik het vertaal naar mijn (grofweg) 10 grams hengels. Het arbeidsvermogen is ca. 650 gram. De Momoi 0.08mm lijn wordt opgegeven voor 8 KG. Na mijn eigen testjes is 5,5 KG op de knoop nadat de lijn een tijd is gebruikt realistisch. Dat is nog steeds ruim 8 x het arbeidsvermogen van de hengel.

Eigenlijk zou een 0.06mm lijntje al genoeg zijn maar ik zie de meerwaarde van een nóg dunnere lijn niet echt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 8:22 

Lid: ma 09-1-2006 19:35
Een snoek heeft maling aan het arbeidsvermogen van jouw hengel. Een snoek rost jou mooie kunstaasje langs een plantenbed heen, slaat in zijn vluchtpoging een keer met zijn staart tegen jouw in theorie zo sterke momoi lijntje aan en weg is de hele handel...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 9:48 

Het gaat niet om de lijn, da's toevallig degene die ik heb. Vul elke andere lijn in.

Maar wat zeg je dan Ferdinand? Dat er een 10KG lijn op een 10 grams spinhengeltje moet oid? Ik heb al veel nette snoeken met deze hengels gevangen en er is echt nooit een probleem hoor (uiteraard met stalen onderlijnen e.d.).

(Edit: typo)

Laatst bijgewerkt door Richard. op vr 18-5-2018 13:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 12:05 
AKA 'Hick van Dattum'

Ik vis persoonlijk liefst nylon op die lichte hengeltjes is direct wat dikker ook, werpt geen windknopen, makkelijk te knippen en te knopen en te verkrijgen.
Een topshotje zou het reeele probleem dat Ferdinand schetst kunnen oplossen maar dan heb je weer een knoopje of een holle dyneema nodig.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 13:40 

Lid: ma 09-1-2006 19:35
Richard, ik ben volledig met je eens dat de lijn die jij gebruikt op je 10 grams hengel meer dan sterk genoeg is. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je soms in theorie genoeg lijkt te hebben aan een lichte lijn, maar dat het in de praktijk anders kan uitpakken. Ik doel dan met name op mensen die ook op een stevige baitcaster lijnen gebruiken me een trekkracht van tussen de 5 en zeg 7 kilo. Op hengels waarmee ze jerkbaits van 100 gram wegsmijten, tussen planten vissen op groot water waar er een niet geringe kans op sterke meterplus vissen is etc. Ik zie het bijna dagelijks voorbij komen. En dan gebeurt er wat Harm zegt: bij het smijten van die dure aasjes wordt er een foutje gemaakt (beugel slaat dicht, de hendel van de reel wordt aangetikt tijdens de worp, pruikje in de lijn etc) en weg is je kunstaas. Na een eurootje of 100 aan kunstaas wordt er dan uiteindelijk toch voor een dikkere lijn gekozen. En dan heb ik het nog niet over het feit dat er snoeken worden verspeeld op te dunne lijnen.

Ik denk dat de lijnkeuze ook sterk bepaald wordt door de soort visserij die je doet. Bij vertikalen is een dunne lijn een voordeel, idem bij visserij waarbij verre worpen een groot voordeel kunnen zijn (denk bijvoorbeeld aan roofblei, zeebaars). Dan ga je zo licht vissen als nog verantwoord is. Maar bij het snoekvissen biedt een dunne lijn relatief weinig voordeel en dan kun je maar beter zo zwaar vissen als vistechnisch nog niet hinderlijk is. Dat heb jij met een lijn met 5,5kg trekkracht op een 10 grams hengel ook gedaan.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 13:51 

Nu volg ik je. Eens! :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 15:04 

Lid: di 11-3-2014 16:08
Was t ook ff kwijt, want topic ging volgens mij ging t over shadvissen vanuit de boot.

[EDIT]
Er werden aasjes van €25,- en aasgewichten van 100gr genoemd en kabeltouwen genoemd, terwijl TS in den beginne het volgende aangeeft.
Citaat:
Waar ik het voor wil gaan gebruiken is het werpend vissen met shads vanuit de boot.
Tenzij hij 25cm shads met loodkoppen van 84gr bedoelt :?
En dan moet je met lijndiktes (fluoro) van zo'n 65/00 gaan werken :cry:

Laatst bijgewerkt door Neil Pear op vr 18-5-2018 19:19, in totaal 2 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 15:44 
AKA 'Hick van Dattum'

Nee over de keuze gevlochten of FC in relatie tot het effect van het gewicht van de lijn op het zink gewicht van de loodkop in een (volgens mijn inschatting) situatie waar geworpen wordt

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 17:25 

De titel van dit topic is idd al een beetje een indicatie. :lol:

Zijn we met een wat wijde boog omheen gecirkeld maar toch...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 21:08 

Lid: di 20-9-2016 17:35
PR Snoekbaars: 51
Overige PR's: Heilbot 120 Koolvis 115
Een gezonde discussie heet zoiets hé :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 22:09 

Lid: di 01-1-2008 18:31
PR Snoek: 111
PR Snoekbaars: 82
Overige PR's: Meerval 178
Persoonlijk vind ik de hele discussie erg interessant. Zowel dikte, soorten en toepassingen.
Ik heb ook het idee dat ik niet de enige ben die dit vind.

Als we naar dikte kijken is er in alle gevallen wat te zeggen. 20 jaar geleden mistte iedereen met een 22/00 nylon lijn. Dus het is wel duidelijk dat voor de vis de dikte niet van extreem belang is.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 23:39 

Lid: di 06-1-2004 10:27
PR Snoek: 98
PR Snoekbaars: 92
PR Baars: 42
€poortWillem schreef:
Amerikaanse fora moet je gewoon links laten liggen. Wat ze daar doen heeft weinig met vissen te maken. En reviews moet je helemaal met een korreltje zout nemen.
.

Ze gebruiken inderdaad wat andere methoden dan hier in Nederland, maar waarom heeft wat ze daar doen weinig met vissen te maken? Ben net terug van 3 maanden Columbia River (Hood River) maar vond het op vis (en jaag) gebied uitstekend geregeld, overal info bij het water, trailerhellingen, speciale afvalbakken voor vislijn, vissers die je gewoon meenemen op hun boot of naar hun stek, internet sites van de Forestry Department met de vangsten, watertemperaturen, aantal vissen per dag door de vistrappen, goede en strenge controles op maten en quota, 1 vergunning voor heel Oregon. Na dit meegemaakt te hebben vind ik het persoonlijk hier maar een kneuterige bende met zijn 580 visverenigingen met hun ''verboden voor anderen'' regels en totaal geen controle. Ik vis meer dan 30 jaar en ben maar 2 x gecontroleerd in Nederland bijvoorbeeld. Ze zijn inderdaad wat radicaal met zgn. ''invasive species''....

Het is off topic, maar ben alleen maar nieuwsgierig naar de opmerking dat het daar weinig met vissen te maken heeft, no offense.

Met vriendelijke groet,
Lesley

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18-5-2018 23:59 

Lid: vr 08-1-2010 19:28
Overige PR's: met een beetje geluk heb je mazzel
Ik denk dat dat komt door het zien van de filmpjes op internet :lol:
Door het ontbreken hierin van al de mooie dingen die jij beschrijft en heb meegemaakt krijg je al snel een vooroordeel, en het klopt inderdaad, dat hoort niet. 8)

cusith schreef:
Persoonlijk vind ik de hele discussie erg interessant. Zowel dikte, soorten en toepassingen.
Ik heb ook het idee dat ik niet de enige ben die dit vind

Dat klopt ook, lees al een poosje mee en zie hoe ieder zijn lijn aanpast aan de omstandigheden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 19-5-2018 9:26 

Lid: za 10-2-2007 22:36
Nee, komt niet door de filmpjes. Het komt door de manier waarop men daar vist, handeling, dril e.d.Ja ik spreek uit ervaring. De controles daar vinden uitsluitend plaats op hotspots. Dat beaamde onze visgids ook. En ik heb geen belang bij hoeveel vissen er door een trap gaan. Worden het er weing dan zetten ze vis uit. Maar ieder zijn ervaringen natuurlijk, het gebied en de info in die regio zijn idd van grote betrokkenheid.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 22-5-2018 15:21 

Lid: ma 17-10-2016 18:36
PR Snoek: 97
PR Snoekbaars: 67
PR Baars: 47
Overige PR's: Roofblei 60cm
In de nieuwe Rovers (juni 2018 pagina 30/31) staat een stukje over fluorocarbon hoofdlijn. Dit wordt soms door snoekvissers gebruikt in plaats van gevlochten omdat het dressuurdoorbrekend zou werken. Niet alleen om het zicht, maar ook door het geluid wat een gevlochten lijn maakt wanneer het door de ogen gaat. Dit geluid schijnt onder water behoorlijk door te komen. Fluorocarbon is een stuk gladder en maakt dus minder geluid.

De gecoate gevlochten lijnen zouden hier ook aan tegemoet komen.

Ik vis meestal niet op veelbevist water, maar het blijft een interessante discussie.

Gr Bezem

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 22-5-2018 17:12 

Lid: za 08-7-2017 22:17
Bezem schreef:
Niet alleen om het zicht, maar ook door het geluid wat een gevlochten lijn maakt wanneer het door de ogen gaat. Dit geluid schijnt onder water behoorlijk door te komen.

Daar heb je een punt idd, zat me dat ook al eens af te vragen. Heb net twee lijnen getest -Varivas light game en Sunline small game- die na een paar uurtjes werpen beide behoorlijk herie beginnen te maken. Zijn wel beiden ultra dun en super soepel, maar dat geluid... alsof je schuurpapier door je ogen aan het halen ben, dat moet onder water ook hoorbaar zijn lijkt me idd.
Ik ga ook een keer een niet gevlogten lijn proberen naast de twee boven genoemde, eens kijken of dat een verschil oplevert in de vangsten.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Het is nu wo 24-10-2018 1:28