Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu wo 24-10-2018 1:33

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gevlochten of Fluor?
BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 0:58 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: di 01-1-2008 18:31
PR Snoek: 111
PR Snoekbaars: 82
PR Baars: 48
Overige PR's: Meerval 178
Met de steeds beter wordende lijnen die tegenwoordig op de markt zijn te krijgen is de keus welke lijn te gebruiken steeds moeilijker.

Momenteel gebruik ik Momoi en Kairiki gevlochten lijn als hoofdlijn. Maar zit sterk te twijfelen of deze niet beter vervangen kunnen worden door fluor. Door de steeds helder wordende wateren kan ik mij voorstellen dat fluor de vangsten beter kunnen maken.

Waarom fluor als hoofdlijn?
Fluor is zwaarder en zinkt uit zichzelf. Hierdoor zou men in theorie met lichtere loodkoppen kunnen vissen doordat de lijn zinkkracht heeft en niet wil stijgen zoals PE.
Fluor is bijna onzichtbaar, hierdoor zal vis minder snel afgeschrikt worden dan bij gevlochten lijnen.
Fluor is gladder dan gevlochten waardoor mogelijk verdere worpen mogelijk zijn.
Fluor is schuurbestendig waardoor lijnbreuk door eventuele obstakels te vermijden zijn.

Waarom gevlochten?
Gevlochten lijn heeft maar 3-6% rek waardoor aanbeten sneller waar te nemen zijn.
Gevlochten lijn heeft bij een dunnere diameter een grotere trekkracht.
Gevlochten lijn snijdt beter door planten en andere begroeiing
Gevlochten lijn heeft door de dunnere diameter minder weerstand bij stroming.

Afgaand op bovenstand zou fluor de betere keus zijn op groot helder water. Maar is er iemand die ervaring heeft met volledig fluor? Wel moet ik zeggen dat het gevist zou worden op een druppelreel zodat de lijn niet kinkt en rondtrekt.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Gevlochten of Fluor?
BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 4:39 

Lid: wo 09-9-2015 18:25
Zelf zou je eens moeten kunnen uitleggen welke visserij je wilt doen . Voor het verticalen zou ik toch steeds voor gevlochten lijn gaan evenals voor het vissen met jerks . Zelf zal ik bij en visserij waar ik graag zo subtiel mogelijk vis de laatste meters fluor lijn aan mijn gevlochten lijn knopen .Nylon lijn gebruik ik liefst bij UL hengelen op baars .
fre

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 7:07 

Lid: wo 18-8-2004 18:36
PR Snoek: 124
PR Snoekbaars: 78
PR Baars: 50
Overige PR's: black-bass 49
Ik vis zelf met een fluor voorslag van 1mtr. Zo combineer ik de voordelen van beidde.
Je zou de voorslag langer kunnen maken bij schuwere vis of meer doorzicht.
Bedenk ook eens hoever een vis kan zien onder water, langer dan dat hoeft de voorslag mijn inziens niet te zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 7:09 

Lid: do 12-10-2017 6:44
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 77
PR Baars: 41
Ik vis ook met Momoi gevlochten lijnen, meestal 0,08mm. Een tijdje geleden ben ik uit nieuwsgierigheid ook eens overgestapt op een nylon hoofdlijn. Stroft GTM in 0,18mm met relatief weinig rek (voor nylon/FC). Functioneel behoorlijk vergelijkbaar met FC.

Ik vis alleen met molens maar van verder werpen was geen sprake. Een gevlochten lijn is soepeler, dunner, en lichter dan nylon en gooit echt verder. FC is nog iets zwaarder, stugger en heeft meer geheugen dan nylon dus als hoofdlijn zal FC nog wat minder ver gooien dan nylon.

Nylon is semi-zinkend en FC zinkt. Dat merk je inderdaad bij het gewicht van een loodkopje. Ik kon met nylon een stap lichter voor dezelfde zink/zweef-snelheid (7gr. ipv 10gr. en 5gr. ipv 7gr.). Pluggen, spinners en lepels lopen ook wat dieper aan een nylon/FC lijn. Soms een voordeel, soms een nadeel.
Maar... de door mij gebruikte 0,18mm nylon lijn was nog niet eens half zo sterk als mijn 0,08 gevlochten lijn maar het dikteverschil was al heel goed merkbaar en een nadeel. Duidelijk meer last van wind en stroming. Dit vraagt dan weer om zwaarder lood en dat neemt het voordeel van een lichtere loodkoop vanwege de zinkende lijn weer weg.

En uiteraard last-but-not-least, nylon en FC rekt als elastiek vergeleken met een gevlochten lijn. Dat verschil is echt groot. Beetregistratie en een haak zetten gaat veel minder goed dan met een gevlochten lijn. Mega-nadeel wat mij betreft.

Na een tijdje vissen zag mijn plus & min lijstje van nylon vs. gevlochten er zo uit:
- werpt minder ver
- - rekt als een malle
- - veel minder sterk > dus veel dikker bij een bruikbare trekkracht
+/- minder zichtbaar > theoretisch ja - maar daar heb ik qua vangsten niets van gemerkt
+/- schuurbestendig > alleen een FC onderlijn neemt dit voordeel al grotendeels weg
+/- (semi) zinkend > voor- noch nadeel, afhankelijk van het water, weer en kunstaas
+ goedkoop

3 x een dikke min, 3 x neutraal en 1 x een plus is het voor mij niet geworden. Gewoon weer Momoi op mijn molens dus. :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 11:18 

Lid: za 10-2-2007 22:36
Leuke discussie, maar waar jullie aan voorbij gaan is het volgende. Nylon is gewoon sterk maar breekt doordat men het gebruikt in combinatie met hengels die ( vaak ) veel te hard zijn voor nylon. Ik gebruik nylon uitsluiten op mijn glashengels, de demping van de hengel en rek van de lijn maakt het een sterk geheel. Een 30 ponds karper op 18/00 nylon van 2 euro voor 250 meter is heel normaal. Het gaat om de combi.
Dat plus/min lijstje gaat dus niet helemaal op en al zeker niet als,je de hengel buiten beschouwing laat.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 12:48 

De discussie is niet nylon vs gevlochten, maar fluor vs gevlochten.
Nylon heeft veel meer rek onder normale kracht. Bij grotere krachten rekt fluor weer meer.
Dus de beetregistratie is beter dan bij nylon. Zeker in combinatie met een harde hengel die de registratie beter doorgeeft denk ik dat de registratie in de buurt van gevlochten komt.
Door de rek zal de vis minder snel de haak kunnen lossen wat weer resulteert in meer gelande vissen. (in theorie)

Waar ik het voor wil gaan gebruiken is het werpend vissen met shads vanuit de boot. Maar ik weet niet of er mensen zijn met ervaringen op onze Europese vissen.
Als je de Amerikaanse fora mag geloven is het gebruik in de VS flink aan het stijgen tov gevlochten lijnen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 13:40 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Het voordeel wat ze in Amerika hebben is dat ze vooral op largemouth bass vissen... als je eens ziet hoe ze dat doen begrijp je meteen waarom nylon daar in trek is.. Een vis hapt.. de visser wacht even een paar seconden, stelt zijn zonnebril nog wat bij, neemt een slokje drinken en slaat vervolgens aan.. probeer dat hier maar eens op een snoekbaars.. die is al lang vertrokken bij stap 1.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 15:10 

Lid: wo 09-9-2015 18:25
Zeker eens proberen en de resultaten doorgeven .Maar zelf hou ik het op gevlochten met een stuk fluor er voor voorlopig.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 16:03 

Amerikaanse fora moet je gewoon links laten liggen. Wat ze daar doen heeft weinig met vissen te maken. En reviews moet je helemaal met een korreltje zout nemen.
Ik heb met 22/00 FC vanaf het strand gevist, brak net zo snel als 22/00 nylon, zeker als je last had van zogenaamd " apenhaar "
Word nog een interesant dingetje om uit te vogelen, ben benieuwd.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 20:37 

€poortWillem schreef:
Word nog een interesant dingetje om uit te vogelen, ben benieuwd.

Dat is exact waar ik dus ook benieuwd naar ben. Waarom gebruiken diverse vissers fluor ipv staal. Vaak ivm dressuur. Waarom dan niet ook de hoofdlijn veranderen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 21:33 

Toch geloof ik weinig van dat dressuur praatje.. het is meer sommige vissers gebruik(t)en fluor ipv gevlochten voor het laatste stuk, toen dachten andere vissers van hee als ik nou eens een onderlijn voor snoek maak van fluorcarbon?

Verder twijfel ik erg of een 1mm dikke fluorcarbon lijn minder opvalt dan een veel dunner staal/titanium draadje. Met dunnere diameters valt het vast wat minder op dan gevlochten en iets minder dan een gewone nylon.. maar een vis zit vaak ook niet uren te turen richting je lijn.. die ziet een stuk kunstaas voorbij komen en hapt... of niet..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 22:22 

Tja, weinig tegenin te brengen toch ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 10-5-2018 22:43 

Ik bedoel meer je zegt dat mensen fluor gebruiken voor snoek omdat dit beter is dan staal.. ik zie nergens een bewijs dat dit zo is.. wel een paar mensen die het probeerden op tv en daarna een hele hoop mensen die denken dat ze weer een nieuw 'wondermiddeltje'' hebben gevonden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 11-5-2018 22:45 

Lid: ma 06-8-2012 8:28
PR Snoek: 115
PR Snoekbaars: 94
PR Baars: 46
ik twijfel erg of een vis bij het zien van een lijn dat associeert met gevaar..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12-5-2018 21:57 

Lid: ma 06-8-2012 8:28
PR Snoek: 115
PR Snoekbaars: 94
PR Baars: 46
Terwijl het ook weer zo is dat eenieder voor de Carabien adviseert om een fluor voorslag te nemen...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 12-5-2018 23:03 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Toch wordt het aan de andere kant van de p las gebruit voor het vissen met crankbaits, pluggen ket een duiklip, vanuit het oogpunt dat het zwaarder is dan gevlochten, van nature zinkt dus beter geschikt is dan gevlochten om een plugje op diepte te krijgen. Ik heb ook getrold met dikke leadcore lijnen en dat werkt prima om diepte te winnen, de verhoudingligt dan wel aanzienlijk uit verhouding, maar het vele malen dikkere leadcore zinkt veel harder dan de vele malen dunnere gevlochten lijn.
Zelf heb ik (nog) geen reel volgepoeld met FC maar dat gaat binnenkort wel gebeuren.
Toch eens proberen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13-5-2018 7:03 

€poortWillem schreef:
Leuke discussie, maar waar jullie aan voorbij gaan is het volgende. Nylon is gewoon sterk maar breekt doordat men het gebruikt in combinatie met hengels die ( vaak ) veel te hard zijn voor nylon. Ik gebruik nylon uitsluiten op mijn glashengels, de demping van de hengel en rek van de lijn maakt het een sterk geheel. Een 30 ponds karper op 18/00 nylon van 2 euro voor 250 meter is heel normaal. Het gaat om de combi.

Ik zie niet waar aan voorbij wordt gegaan? Volgens mij ging het niet over lijnbreuk en ook niet over het kunnen landen van een grote vis op nylon of FC.
Het ging over de eigenschappen van verschillende soorten lijnen, ieder met voor- en nadelen. Het type visserij, de omstandigheden en persoonlijke voorkeur bepalen wat voor jou de beste lijn is. Een zachte hengel plus een zachte rekkende lijn is voor bepaalde typen visserij ongetwijfeld prima of zelfs wenselijk. Maar voor mij niet voor vissen met kunstaas op roofvis.

Ik vis bijna altijd met hengels die - naar huidige normen - behoorlijk zacht zijn maar dat doet niets af aan de verschillen tussen lijnen. De gebruikte lijndikte wordt vooral bepaald door het werpgewicht van de hengel.

€poortWillem schreef:
Dat plus/min lijstje gaat dus niet helemaal op en al zeker niet als,je de hengel buiten beschouwing laat.

Dat lijst gaat voor mij dus prima op. :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 14-5-2018 13:23 
Liefhebber van Rubber

Lid: ma 27-8-2007 15:04
PR Snoek: 124
PR Snoekbaars: 89
PR Baars: 53
Overige PR's: roofblei 78 cm black bass 53cm
Het enige waar ik een voordeel in zou kunnen zien is het zweef moment van de shad, door een fluor carbon lijn te gebruiken zou je in theorie dikker moeten vissen om dezelfde treksterkte te hebben als met gevlochten.

Hierdoor heeft deze lijn veel meer weerstand en zal je shad langzamer naar de bodem zinken.

Ik heb twee identieke hengels met 2 verschillende diktes met lijn puur voor het zweef moment.
Met een fluor lijn zal dit dan nog meer worden, dit is interessant en heb ik zelf eerlijk nog niet aan gedacht.

Voor het wel of niet zien van de vis? ik denk dat het niets uitmaakt, het water wordt idd steeds helderder maar op het horizontale doorzicht vlak heb je nog steeds veel te maken met stofdeeltjes/alg enz.
Ik vis zelf meestal met een fluor voorslag van 1-1,5 mtr en dan denk ik dat op een diepte van 2 tot 7 meter de vis de gevlochten lijn uberhaubt niet meer kan zien daardoor. (als je met een voorslag vist)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 14-5-2018 18:51 

Maar fluor zinkt, waardoor je het zweefmoment met dezelfde loodkop juist verkort. En wat je zegt over dikker vissen, is dat ook zo? Gevlochten lijnen zijn vaak 2x de opgegeven dikte.
Dus vis je met 22/00 fluor met een trekkracht van 4 kg, staat dat gelijk aan een 8-10/00 gevlochten (20/00 werkelijk)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15-5-2018 7:46 

... dat is misschien wat kort door de bocht...

De 08/00 gevlochten Momoi lijn waar ik mee vis meet keurig tussen 0,08 en 0,09mm en trekt op de knoop rond de 6,5 KG (in een eerder topic hier geprobeerd). Stekelridders in BE hebben de 06/00 getest en die was ook gewoon keurig 0.06mm. En er zijn zeker meer gevlochten lijnen met soortgelijke 'kloppende' resultaten. Ze zijn lang niet allemaal 2 x zo dik.

Met FC zit je rond de 0,33mm om ca. 6 KG trekkracht op de knoop te bereiken. Echt wel een heel groot verschil. Dat is haast een kabel naast zo'n rag-dun gevlochten lijntje.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15-5-2018 9:15 

Lid: ma 09-1-2006 19:35
Hoi Richard,

Dan is Momoi een uitzondering, want de meeste gevlochten lijnen halen bij lange na de opgegeven trekkracht niet! Hoe heb je trouwens de dikte van die lijn gemeten?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15-5-2018 11:03 

Hoi Ferdinand,

Met een digitale schuifmaat van Gedore. Geen ding uit de tientjes-bak bij de Praxis.

Ik wil later best een foto posten met de lijn tussen de meet-bekken hoor. :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15-5-2018 22:09 

Lid: ma 09-1-2006 19:35
Don't worry, ik geloof je hoor. Ik vraag alleen hoe je het gemeten hebt. Dit vanwege het feit dat je gevlochten liin al snel plat drukt bij het meten en dat het bovendien nooit helemaal perfect rond is. Het is ook zelden zo sterk als de verpakking aan geeft, verre van dat zelfs. Zou interessant leuk zijn als jij de Momoi lijn eens zou meten door het aan de haak van een digitale weegschaal te knopen en langzaam de spanning op te voeren totdat de lijn breekt. Ben benieuwd wat de uitkomst zou zijn, kan best dat Momoi een uitzondering is natuurlijk, maar ik heb deze test bij een stuk of 8 verschillende gevlochten lijnen gedaan en de meeste lijnen knappen dan al op 30 tot 40 % onder de aangegeven trekkracht.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15-5-2018 22:26 

Aan de andere kant is het ook maar net de vraag hoeveel trekkracht je nodig gaat hebben.. 4-5 kilo ga je met een verticaalstok nooit redden qua druk.. probeer het maar eens van de grond te tillen met je hengel.. als je dat aandurft..

Als je nou karpers verwacht van 15-20 kilo dan ga je het niet redden met .10 gevlochten (kan ik je uit ervaring wel vertellen) maar een snoekbaars/baars is niet zo groot/sterk over het algemeen.. Ik vang die karpers wel weer met .13 gevlochten, dikker dan dat heb je voor het drillen niet nodig, obstakels en andere variabelen daargelaten (natuurlijk is het altijd beter om wat dikker te vissen). De j-braid waar ik mee vist stelt 8 kilo voor .13, als ik een kilo of 4-5 zou houden op de knoop ben ik zeer tevreden (ben sowieso zeer tevreden).

Als je eens kijkt naar nylon (over het algemeen sterker dan fluorcarbon per diameter) dan is dat voor .20 misschien eens 4 kilo.. gooi je met .24 dan heb je al best dikke lijn er op zitten en heb je ongeveer vergelijkbare trekkracht met een gevlochten lijn van .10. Dan kan een .10 nog wat dikker en slapper uitvallen dan opgegeven, het blijft zonder rek en tenzij je oude prut koopt een stuk dunner dan .24 nylon/fluorcarbon. Ik kan je uit ervaring wel vertellen dat het niet altijd pret is om een dikke roofvis te drillen met .20 nylon.. Dus dan ben je al snel op .22/.24 aangewezen.

Uiteindelijk kan het allemaal wel, het is maar net hoe je visserij en water er uit ziet.. en ook wat je zelf goed bevalt natuurlijk. (behalve met .10 gevlochten op karper vissen dat zou ik niemand aanraden).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 16-5-2018 7:17 

Lid: di 20-9-2016 17:35
PR Snoekbaars: 51
Overige PR's: Heilbot 120 Koolvis 115
AllroundFriesland schreef:
Aan de andere kant is het ook maar net de vraag hoeveel trekkracht je nodig gaat hebben.. 4-5 kilo ga je met een verticaalstok nooit redden qua druk.. probeer het maar eens van de grond te tillen met je hengel.. als je dat aandurft..

Dat heb ik me al dikwijls afgevraagd.
Ik lees soms dat er lijnen met een trekkracht van pakweg 20kg gebruikt worden.
Behalve enkle uitzonderingen is er geen enkele hengel die dit aankan, dus zie ik er absoluut het nut niet van in om met zulke sterke lijn te vissen.
En wat die obstakels betreft, elke gevlochten lijn breekt toch als ze onder spanning staat en dan iets scherps raakt.

En dan komen nu waarschijnlijk de filmpjes van hengels waarmee kettingzagen of kratten pils opgetild worden. :lol:

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Het is nu wo 24-10-2018 1:33