Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu do 24-5-2018 8:15

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Loodgewicht: licht of zwaar?
BerichtGeplaatst: zo 06-5-2018 13:00 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: di 11-3-2014 16:08
Richard., Ik heb ff een nieuwe topic van je vraag gemaakt.
Je weet wel, anders krijg ik weer de schuld dat ik topics verknal. Krijg ik weer een lading poep over me heen. :roll: :twisted:

Richard. schreef:
Ik heb een vraag aan de ervaren dropshot vissers.

Gestuurd door het gesloten seizoen ("je moet toch wat") ben ik begonnen met dropshotten met wormen. Ik heb het nu een keer of 3/4 gedaan een al wat mooie dikke baarzen te grazen kunnen nemen. Dat geeft moed en vertrouwen! Een nieuwe vistechniek leren is altijd leuk en het dropshotten vind ik leuker dan ik dacht. Dit ga ik straks zeker ook met shads proberen!

De hengel waar ik mee vis heeft een werpgewicht van 5 tot 12 gram. De gangbare 5, 7 en 10 gram loodjes gaan alledrie prima. De hoofdlijn is 0,08 gevlochten en de dropshotmontage van 0,26 fluorcarbon met een Gama Worm39 haakje #2. Nu mijn vraag;

Is er een voordeel of reden om een licht loodje van bv. 5 gram te gebruiken t.o.v. bv. 10 gram?

Met een 10 gram loodje heb ik een duidelijker punt van weerstand wanneer de lijn 'strak' staat en je het aasje kun laten bewegen met kleine bewegingen van de hengeltop. Met een 5 gram loodje vind ik dit veel moeilijker voelbaar. Ik hou van licht, finesse etc. maar ik zie niet hoe of waarom een lichter loodje de presentatie van het aas of vangkracht zou verbeteren o.i.d?
Zie ik nou gewoon iets stoms over het hoofd en/of begrijp ik iets niet?... :
)

Laatst bijgewerkt door Neil Pear op zo 06-5-2018 13:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Loodgewicht: licht of zwaar?
BerichtGeplaatst: zo 06-5-2018 13:19 

Die vraag heb ik ook op meerdere fora gesteld. Maar NOOIT antwoord op gekregen.
Ik ben zelfs van mening dat je bij wijze van spreken, net zo goed een loodgewicht van 60gr(²) kan gebruiken.
De bedoeling is mi. dat je de shad of worm beweegt, op een vaste plek.
Het loodgewicht doet niet mee in de actie.
Is het gewicht (te)laag, dan kan je net zo goed een loodkop gebruiken. Of loodgewicht een met een zwevende shad (³).

(²) niet letterlijk nemen :roll: , de hengel moet t natuurlijk wel aan kunnen.
(³) floating jighead

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06-5-2018 13:56 

Lid: wo 17-2-2016 12:26
PR Snoek: 71
PR Baars: 30
Neil Pear schreef:
Het loodgewicht doet niet mee in de actie.

Hangt ervan af eigenlijk. Het loodje kan soms wel ingezet worden in de actie als de hengelaar daar bewust voor kiest.
Tijdens de aanbeet zal het loodgewicht wel degelijk een negatieve rol kunnen spelen.
Ook de vorm en volume van het gebruikte lood is belangrijk.
Je vist altijd zo licht als mogelijk is, zolang je het aas kan presenteren op de manier die je als visser wenst.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06-5-2018 18:54 

Lid: wo 18-8-2004 18:36
PR Snoek: 124
PR Snoekbaars: 78
PR Baars: 50
Overige PR's: black-bass 49
Ik vis vanaf de kant met dropshot, zo zwaar mogelijk.
Juist om de genoemde redenen.
Zo zwaar mogelijk, kun je ook zien als: zo zwaar als nodig.
Pal onder het kantje op max 2mtr kan dat 8gram zijn, op een stromende rivier 24gram.
Als je net begint kan het geen kwaad een iets zwaarder loodje te pakken.

Voor de bijhengel op de boot is het een ander verhaal, deze wil ik juist graag licht over de bodem laten huppelen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 07-5-2018 7:09 

Lid: do 12-10-2017 6:44
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 77
PR Baars: 41
Neil Pear schreef:
Richard., Ik heb ff een nieuwe topic van je vraag gemaakt.

Dank Neil. Ik zie nu dat ik mijn originele post idd op een vreemde plek had geplaatst in een topic dat hier niet over gaat. Soms komt al lezend in een topic een vraag boven die je dan direct post. :roll: Ik heb mijn originele post inmiddels verwijderd.

Dank voor de reacties op mijn vraag. Ik had niet vermeld dat ik alleen dropshot vanaf de kant. Het is dus eigelijk wel logisch/beter om binnen het werpgewicht van de hengel een wat zwaarder loodje te kiezen. In mijn geval een gram of 10.
Met lichtere loodjes gaat het loodje bij mij vrij snel meedansen en springen en wordt het idd bijna een soort jiggen. Misschien ook prima hoor, don't know...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 07-5-2018 9:45 

'Speeddropshot'
https://www.roofvisforum.nl/forum/viewt ... 4&t=124980

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 08-5-2018 10:01 
The Pikehunter

Lid: wo 28-1-2009 17:02
PR Snoek: 95
PR Snoekbaars: 67
PR Baars: 44
Overige PR's: Roofblei 72cm
Ik heb al regelmatig gehad dat een shad of worm tijdens het afzinkmoment na het inwerpen al werd gepakt, met dichte spoel dus. Dan is een lichter dropshotloodje wel een voordeel voor een langer zweefmoment, net als bij loodkoppen zeg maar.
Ik vis met minimaal 5gram tot maximaal 10gram dropshotlood, ook in de kribben van de rivier de IJssel (bij Zwolle) gebruik ik maar 7gram lood (dropshot én loodkop) voor een goed zweefmoment.

Dit is puur persoonlijk. Een ander vind dit weer helemaal niets :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 08-5-2018 11:33 

Lid: vr 23-5-2014 10:29
PR Snoekbaars: 79
PR Baars: 36
Tjsa, het scheelt natuurlijk ook wat je doel is. Ik vis zelf redelijk veel op stilstaand water op kleinere baars. Dan is het loodgewicht wat ik pak puur afhankelijk van de wind. Kleine baars geeft over het algemeen kleine tikjes, als ik dan met 10+ gram aan het vissen bent, mis ik meer aanbeten doordat het amper te merken is of je nu een tikje krijgt van je loodje of een baarsje van een cm of 10-15. Ik vis dus ook zo licht als mogelijk, dus zo dat er niet een (enorme) boog in mijn lijn staat.

Als het dusdanig hard waait dat 7 gram te kort is ga ik wat anders doen dan dropshotten. En dat gebeurd nogal eens in de kop van Noord-Holland.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 08-5-2018 11:42 
Liefhebber van Rubber

Lid: ma 27-8-2007 15:04
PR Snoekbaars: 89
PR Baars: 53
Overige PR's: roofblei 78 cm black bass 53cm
Het lood moet zo zwaar zijn dat je rig goed de bodem kan bereiken en het speelt wel zeker mee met de actie.
ALs je het loodje over de bodem sleept (vorm is hier ook van belang welk type actie je wil) zal het loodje over obstakels onderwater gaan waardoor het iedere keer ergens "vanaf valt" hierdoor geeft het een tik/trilling door via de lijn naar het aas en dit kun je dus gebruiken om actie te geven aan je kunstaas.

Houd er ook rekening mee dat hoe zwaarder je lood is dit gebruikt kan worden door de vis om de haak eruit te schudden je hebt het over een los zitten stuk lood wat door de losse lijn als hefboom of kracht versterker gebruikt kan worden (als je begrijpt wat ik hiermee bedoel) met name als de vis boven water komt kan hij zich hierdoor makkelijker van de haak ontdoen als hij maar licht gehaakt is.

Ik houd zelf altijd als stel regel aan om 1 stapje lichter te vissen als met een jigkop, dus zou ik met een jig met 14 gram vissen dan gebruik ik voor de dropshot 10gr.
Gebruik ik een 10 grams Jigkop dan 7 gram dropshot enz.

Dat is voor mij altijd een goede stelregel geweest, als je met een te zwaar loodgewicht gaat vissen heeft dit een nadelig effect bij het aanslaan, veel dropshot hengels hebben een hele gevoelige top en als je te zwaar lood gebruikt duurt het bij het aanslaan te lang voor dat de lijn, haak en lood in beweging komen(als is het maar een fractie van een seconde langzamer) ook zal de kracht langzamer opbouwen door dat het zware lood het terugveren van de top vertraagt waardoor je 'vinnige' aanslag in eens niet zo 'vinnig' meer is en je dus meer vis gaat missen.

en als laatste tip, laat weedless haken voor het vissen op baars en snoekbaars achterwegen, door het hefboom effect (er zit een kleinstuk rubber over de haak opening) zal de haak eerst 45 graden moeten kantelen om goed te kunnen haken of in het ergste geval gekanteld worden in de bek van de vis, waardoor hij vaak maar net gehaakt word, en hierdoor vis verspeeld wordt.
Met een neus haak (gamakatsu 39 of vergelijkbaar) haak je direct omdat de punt helemaal vrij is en heb je dus veel minder missers.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 08-5-2018 11:55 

Lid: za 28-1-2006 14:15
Alex Boom schreef:
Houd er ook rekening mee dat hoe zwaarder je lood is dit gebruikt kan worden door de vis om de haak eruit te schudden

Dit is voor mij het argument om zo licht als technisch mogelijk te vissen. Je haakt de vis in de bovenlip, maar het loodje dat eronder bungelt trekt de haak omlaag (uit de bek). Hoe zwaarder dit loodje hoe groter de kans op lossers is mijn idee.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 08-5-2018 16:46 

Lid: di 20-9-2016 17:35
PR Snoekbaars: 51
PR Baars: 48
Overige PR's: Heilbot 120 Koolvis 115
Daar twijfel ik toch aan.
Hoeveel trekkracht heeft een loodje van 10gr nog onder water? (opwaardse druk van het water) Dat zal niet veel zijn denk ik.
Als je weerhaakloos vist dan kan het wel weer eens een ander verhaal zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 08-5-2018 22:12 

Marc Diels schreef:
Hoeveel trekkracht heeft een loodje van 10gr nog onder water? (opwaardse druk van het water) Dat zal niet veel zijn denk ik.

Dat valt nog mee/tegen. Lood weegt 11,3 gr per cm3 en water 1 gr per cm3. Neem als voorbeeld een loodje van 10 gram. Dat heeft een volume van 0,88 cm3 (speldje/oogje vergeten we even).

Volgens vriend Archimedes: “De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof.”

Dus... een 10 gram loodje verplaatst 0,88cm3 water en dat weegt 0,88 gram. Een loodje van 10 gram weegt onder (zoet)water dus 10 - 0,88 = 9,12 gram. Dat scheelt dus niet zoveel.

Ik ben roestig op mijn middelbare school natuurkunde dus correct me if I’m wrong! :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 08-5-2018 22:32 

aiai...dit gaat fout :cry:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 08-5-2018 23:00 

Richard. schreef:
Marc Diels schreef:

Dat valt nog mee/tegen. Lood weegt 11,3 gr per cm3 en water 1 gr per cm3. Neem als voorbeeld een loodje van 10 gram. Dat heeft een volume van 0,88 cm3 (speldje/oogje vergeten we even).

Volgens vriend Archimedes: “De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof.”

Dus... een 10 gram loodje verplaatst 0,88cm3 water en dat weegt 0,88 gram. Een loodje van 10 gram weegt onder (zoet)water dus 10 - 0,88 = 9,12 gram. Dat scheelt dus niet zoveel.

Ik ben roestig op mijn middelbare school natuurkunde dus correct me if I’m wrong! :)

Zo wetenschappelijk heb ik het niet bekeken hoor :)
Ik ging gewoon op men gevoel af.
Schrik er wel een beetje van dat het nog zoveel is.
(Ik ga ervan uit dat jouw theorie klopt)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09-5-2018 10:47 

Ha ha... weinig wetenschappelijks aan hoor. Maar jouw vraag maakte mij ook nieuwsgierig dus ik dacht; dat moet je vrij simpel uit kunnen rekenen.

Maar lood wordt in water dus inderdaad niet veel lichter. Heel grof 10% is makkelijk te onthouden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09-5-2018 13:12 
Liefhebber van Rubber

wil je het zeker weten hang dan een electronische visweegschaal pak hem beet een grammetje of 200 en terwijl hij aanstaat laat je het lood in een bak water zakken, zie je zo wat het verschil is zonder berekening

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09-5-2018 13:32 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Ik ken alleen weinig weegschalen (vooral de digitale varianten) waarbij je er iets aan moet hangen, het is vooral opzetten.. als je 10 gram in een bakje met water gooit die op een weegschaal staat wordt de totale massa 10 gram meer gewicht me dunkt.. Het lijkt me makkelijker te precies te berekenen dan zo te testen. (lijkt me niet dat die visweegschalen waar je bv largemouth aan hangt precies genoeg zijn om een verschil van .001 gram aan te geven).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09-5-2018 14:04 

Weegschalen, onder water... Wat is er dan mis met mijn berekening?

De wet van Archimedes is pakweg 2200 jaar oud en redelijk bewezen hoor... :D

Afbeelding

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Archimedes

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09-5-2018 14:50 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Hier in het lab staan alleen maar weegschalen waar je ook iets aan kunt hangen.
Hoeveel laboratoria heb jij al bezocht in je leven Lars?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09-5-2018 16:06 

Leve "Archie"! :lol: :lol:

Maar zou die 10gr (of iets minder) de haak uit de bek van een vis trekken??
Als hij ZO licht gehaakt is dan mag hij van mij ontsnappen, dan heeft de vis die keer het spelletje gewonnen :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09-5-2018 16:47 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Harder drillen dan krijgt ie toch geen kans.....

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09-5-2018 21:58 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Ik weet niet of je zomaar even toegang hebt tot een lab.. op school hadden we met scheikunde wel weegschalen tot .001 gram.. om iets op te plaatsen.. niet om te hangen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 14-5-2018 15:50 
Liefhebber van Rubber

wat maakt het uit? het gaat om het idee toch,

Afbeelding

en er bestaan wel degelijk weegschalen waar je wat aan kunt hangen en dank Harm is denk ik de eerste keer dat we het eens zijn ;)

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Het is nu do 24-5-2018 8:15