Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu di 25-9-2018 5:57

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: werpen met grote shads
BerichtGeplaatst: do 22-3-2018 23:52 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: do 13-12-2012 0:45
PR Snoek: 103
PR Snoekbaars: 80
PR Baars: 47
Overige PR's: zeebaars 78.5
Hallo,

na enkele doodaasseizoenen zou ik ook graag al werpend met grote shads op snoek vissen. Shads zoals de pig shad jr, shad teez 16 en 22, shavage gear lb herring shad, al dan niet op lichte loodkopjes.

mijn plan was eerst om dit met een zware spinhengel van pakweg 2.70 en 30-80 of 30-100 gram werpgewicgt te doen maar ik vind zo een baitcaster met reeltje ook wel iets hebben...

nu vroeg ik me af, ik had al eens gelezen dat een reeltje minder ver werpt. Nu is het de bedoeling om meestal op klein water te vissen maar af en toe wel eens op een iets grotere plas en dan heb ik toch meer vertrouwen in verder werpen. Is dit verschil tussen reel en molen ook nog zo groot bij pakweg gewichten van 60-70 gram?

kan iemand hier wat meer licht op werpen?

thx,

groeten

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: werpen met grote shads
BerichtGeplaatst: vr 23-3-2018 10:46 

Lid: wo 30-3-2011 18:35
PR Snoek: 107
Vanaf de oever vissend en als ik weet dat ik een talud of onderwaterberg op grote afstand moet halen om aanbeten te krijgen, dan zou ik voor de werpmolen gaan. Omdat ook ik daarmee gemakkelijker verder kan werpen. Nadeel kan zijn dat je kunstaas vaker in de lijn verward raakt.
Met ervaring en/of een goed afgestelde baitcasterreel en de juiste hengel kom je ook ver. Zelf vis ik eigenlijk nooit op die verre afstand die ik met een reel zou kúnnen werpen, maximaal werpen is vaak niet eens nodig.
En met een shad-loodkop-combinatie van 70 gr. kom je zonder moeite een heel eind hoor, ook met een baitcaster.
Op kleine wateren (vaarten, weteringen, poldersloten) is een baitcaster bij mij in het voordeel omdat ik er veel nauwkeuriger mee kan werpen. Om strak tegen de overkant te werpen. Heeft iets met oog-hand coördinatie te maken, denk ik. En op tijd af kunnen remmen met de duim op de reel.

Vanuit een boot vissend wordt het sowieso een ander verhaal, zeker al driftend. Als je dan maximaal gaat werpen zul je je aas meestal niet snel genoeg binnen kunnen vissen, vis je vervolgens achter de boot aan en dat is minder effectief. Oplossing: veel relatief korte worpen maken tijdens driften.
Als je voor anker ligt en rondom werpt geldt eigenlijk hetzelfde als vanaf de oever. Alleen kun je dan die boogde onderwaterstructuur toch al dichtbij naderen met je boot, dus ver werpen is niet nodig.
Een lange hengel is vanuit de boot ook niet echt handig, dus zou ik hier altijd voor een baitcaster gaan.

Succes met ontrafelen van je dilemma :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23-3-2018 16:08 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Een molen pakt sneller de losse lijn op....een reel blijft gewoon geil ....
Tja... Moeilijke keuze :lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23-3-2018 20:02 

inderdaad,

gelukkig heb ik via het forum een tweedehands stok op de kop kunnen tikken, en een reeltje besteld bij visdeal.

ideaal om eens te kijken hoe het vissen met een reel me bevalt :-)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14-9-2018 20:50 

Hallo snoekvissers,

ik heb nog een vraagje, op ondiep (polder)water van pakweg 1 meter diep, hoeveel gram loodkop adviseren jullie,

op youtube zie iks oms filmjes waar ze met 15 grams kop staan te harken in een slootje, zelf gebruik ik 10-12 gram voor de diepere zeebaarsstekken waar ook nog stroming staat. Nu vis ik hierbij mij shads wel graag heel traag.

als ik 5 gram neem voor ondieper water, riskeer ik dan niet om teveel in te bodem te keuteren?

Groeten,

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14-9-2018 20:58 
AKA 'Hick van Dattum'

Je kan ook een systeempje maken zonder lood en SSG loodjes op je onderlijn knijpen of weer afhalen.
Als je dan een ideaal gewicht ontdekt hebt en nog steeds de behoefte om loodkoppen te zoeken weet je beter wat bij jou situatie past.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14-9-2018 21:55 

dat is ook een id, ik heb nu van die screw in loodjes van svartzonker en daiwa om onderin de shad te vijzen maar die gaan uiteraard enkel met een shad met een brede buik.

zou vijf of zeven gram gaan in de polder of is dit aan de zware kant?

Groeten,

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14-9-2018 23:26 
AKA 'Hick van Dattum'

Afhankelijk van stroming, waterdiepte, dikte lijn, gewicht onderlijn, snel of langzaam binnen vissen, kleine of brede staart etc etc.
Gewoon gaan en testen, plus bedenken dat wat jij mooi vindt niet perse de preferentie van de snoek hoeft te zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15-9-2018 9:25 

Lid: wo 18-8-2004 18:36
PR Snoek: 124
PR Snoekbaars: 78
PR Baars: 50
Overige PR's: black-bass 49
Voor ondiep water zou ik gewoon een shallow-screw pakken.
Feitelijk een schroefloodkop zonder lood :wink:
De shad zelf weegt al genoeg om geworpen te worden.

Bijlagen:
9C5285D8-DBAD-49DB-B9F2-CC29106B7C77.png
9C5285D8-DBAD-49DB-B9F2-CC29106B7C77.png [ 149.13 KiB | 254 keer bekeken ]
7AA553BF-9083-49E9-8B84-65FC1B384631.jpeg
7AA553BF-9083-49E9-8B84-65FC1B384631.jpeg [ 38.76 KiB | 254 keer bekeken ]
Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15-9-2018 20:50 

uhhu daar heb ik al wat shads op geemonteerd, vorige week nog een van 87 op gevangen :-)

maar wat ik me vooral afvroeg is dat je op filmpjes soms echt ziet dat ze met zware koppen in de polder vissen,

hieronder een voorbeelden:

dat is toch een redelijke bol lood die loodkop. zit je dan niet veel in de bodem te wroeten?

groeten,

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 15-9-2018 22:09 

Als je je hengel hoog houd en snel binnen vist zal het wel te doen zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 6:38 

Lid: do 12-10-2017 6:44
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 77
PR Baars: 41
Ecko schreef:
Een molen pakt sneller de losse lijn op....een reel blijft gewoon geil ....
Tja... Moeilijke keuze :lol:

Ha ha ha... dit vind ik zo'n beetje de beste molen - reel vergelijking in één regel die ik ken. :lol:

Begin augustus was ik voor mijn werk in de US. Ik had een reishengeltje, molentje en wat kunstaasjes in bagage gegooid zo van; je weet maar nooit.

Ik heb een middag kunnen vissen op een meertje aan de rand van LA. Hier werd veel op bass gevist en al die yanks stonden woest met baitcasters te zwaaien met vergelijkbare aasjes als ik bij me had. Pluggen en Jerk baits zo rond de 10gr. van 6 tot 9cm. Ik heb met verbazing staan kijken die middag...
Wat staan die gasten nou toch te doen?... :shock:
Ik gooide - losjes uit de pols - pakweg 25 tot 30% verder met mijn molentje dan de 5/6 man die daar met reeltjes stonden te zwiepen. Zozeer zelfs dat één van die mannen op een gegeven moment kwam kijken wat voor setup ik had. Gewoon een Savage Gear reishengeltje met een Daiwa BG 1500.
Het ligt vast aan mij maar ik snap er nog steeds niets van, die baitcaster hype.
Die vriendelijke amerikaan ook niet meer geloof ik... :D

(voor trollen en ander 'zwaarder werk' snap ik het wel trouwens)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16-9-2018 12:39 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Haha ik vind die baitcaster vissers soms ook wat appart idd.. Ik zie momenteel wel steeds meer filmpjes uit de us waarbij mensen toch steeds vaker spinhengels gebruiken, betreft toch vaak wat meer ervaren vissers.

Het zijn vaak de incidentele vissers die enkel baitcasters hebben gezien zien in de handen van ervaren vissers en denken dat het zo hoort, een spinhengel is ook niet stoer natuurlijk, die gebruik je enkel voor panfish.. bass vang je aan een reeltje... Deze vissers kopen vaak ook nog eens goedkoop materiaal waardoor je al helemaal geen afstand meer krijgt uit je lichte aasje.

Eigenlijk hetzelfde wat je hier ook een beetje ziet.. veel jonge/onervaren vissers willen meteen een reeltje en kopen dan een setje van 100 euro incl hengel... leuk voor jerkbaiten/trollen, verder niet heel praktisch.

Verder is zoon dikke loopkop vissen in polderwater belachelijk.. ik vis grotere shads met 10 grams loodkoppen al een meter of 4-5 diep. wil je ondiep vissen dan is 5 gram meestal prima, ook met kleinere shads.. (of anders alleen zoon kurketrekker er in zonder lood als je wat langzamer wil kunnen vissen).

Het kan in principe wel natuurlijk.. als je behoorlijk snel binnen draait en je top omhoog houd, maar praktisch is het niet.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21-9-2018 11:42 

Lid: di 25-9-2012 18:18
PR Snoek: 117
PR Baars: 45,5
Overige PR's: Fiets 160
Wallysto schreef:
Hallo snoekvissers,

ik heb nog een vraagje, op ondiep (polder)water van pakweg 1 meter diep, hoeveel gram loodkop adviseren jullie,

op youtube zie iks oms filmjes waar ze met 15 grams kop staan te harken in een slootje, zelf gebruik ik 10-12 gram voor de diepere zeebaarsstekken waar ook nog stroming staat. Nu vis ik hierbij mij shads wel graag heel traag.

als ik 5 gram neem voor ondieper water, riskeer ik dan niet om teveel in te bodem te keuteren?

Groeten,

ik gebruik the shallow rigjes van bft:

Afbeelding

het schroefgedeelte wat de shad in gaat haal ik er af en vervang ik voor de screws van Spro:

Afbeelding

voordeel hiervan is, dat je hier loodkogels op kan zetten in diverse gewichten en dus snel kan switchen:

Afbeelding

persoonlijk vind ik dit erg fijn werken, en voordeel hiermee is dat je met dezelfde shad op elke diepte kunt vissen. Vis je bijvoorbeeld in polderslootje van een meter diep, dan gebruik ik geen lood. maar is het een kanaaltje wat wat dieper is, kun je er gemakkelijk even 5 of 10 gram op zetten, en mocht je echt op diep water komen is een 25 gram ook mogelijk.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21-9-2018 15:39 

Super tip edwin! :holy:

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]