Tofig schreef:
Ik begrijp niet waarom men zo raar reageert.
Waar komen zo veel vooroordelen en de negativiteit vandaan?
:holy: Heb ook al jaren last van s(d)ommige figuren hier.
Citaat:
Als iemand mij over een topic waarover ik verstand heb een vraag steelt dan zou ik gewoon netjes reageren
Ook dat wordt je vaker niet dan wel, in dank afgenomen.
Citaat:
Vissers zijn toch heel vriendelijke volk, of niet?

Nou niet echt.
Het antwoord heb je zelf al, gedeeltelijk, samengevat. Ik kan t nog met een paar A4 tjes aanvullen.
Hoewel je waarschijnlijk al terug bent van je trip zal ik proberen een aantal vragen van jou te beantwoorden. (hoop niet dat je ziek bent geworden, want er waren flink wat golven

)
De keus van je materiaal is afhankelijk van de manier van vissen en de daarbij te gebruiken gewichten.
Zoals gezegd is er in de Noordzee nauwelijks of beter gezegd geen grote kabeljauw aanwezig.
Dus grote molens van een kilo, (die als lier op een takelwagen niet misstaan) heb je niet nodig.
Molenmaat 4000 tot 6000 is voldoende. En dan liever eentje met een lagere overbrenging met een verhouding van 5.0:1 of 5.2:1.
Zelf vis al jaren met 2500/3000 molens op zeebaars en voor takelwerk op makreel en kabeljauw een maatje 4000. Allemaal voorzien van 12/00 gevlochten lijn. (Sinds kort ook 10/00).
In jouw geval zou ik iets van +/- 17/00 zoeken.
Monofile lijn (nylon) is voor dit werk minder geschikt.
Het water voor de nederlandse kust is idd niet zo diep. Gezien je met een kleine boot mee gaat, is er een kans dat je wat verder van de kust gaat. Dus dieper water. Maar 300 meter op je molen zal je nooit nodig hebben. Houdt wel rekening mee dat je kans hebt een flink stuk lijn kwijt te raken als je boven/op wrakken vist.
Graphite van metalen spoel: De 1e is gewoon een spoel van kunststof. Is minder/niet geschikt voor gevlochten lijn of voor zwaarder werk. De lijn zal namelijk snel insnijden in de spoel. En is minder vormvast dan metaal.
De Fortuna 560 die je gekozen hebt, zal t wel redelijk goed houden wat betreft zoutwater. ALTIJD afspoelen met zoet water na gebruik op t zoute. Gewoon ff de buitenkant onder de kraan/douche, dus niet onderdompelen of zo.
Maar deze molen heeft een redelijk hoge inhaalslag. 'T is geen takelmachine. Om t wat langer heel te houden moet je niet volop aan die slinger draaien. maar, dmv je hengel, pompend de vis omhooghalen.
Dus de hengeltop naar beneden laten wijzen, met de hengel(top) de vis omhoog trekken, bij het weer naar beneden laten wijzen snel de lijn binnenhalen, enz enz.