Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu di 25-9-2018 5:58

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Makreel en kabeljauw molen (op de boot)
BerichtGeplaatst: wo 08-8-2018 17:22 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: ma 06-8-2018 10:58
Jongens,

ik vroeg inderdaad voor advies omdat ik niets van het makreel en kabeljauw vissen weet.

Eerste reacties dat ik kreeg is dat in zee geen kabeljauw meer zit.
Daarna reactie dat ik voor 15 euro kan iets proberen.
Daarnaast zegt iemand dat ik hengel op de boot kan huren.

Naar mijn mening informatie die ik aangaf (wat ik naar opzoek ben) en mijn vragen waren vrij duidelijk.

En nu na dat ik aangeef dat ik met winkel heb besproken en dat ze mij een en andere geadviseerd hebben, zie ik reacties als k wilde "enkel de bevestiging dat mijn zoekopdracht past bij mijn eigen verhaal” of “heeft eigenlijk geen zin om op zulke gasten te reageren”

Beste vissers begin a.u.b. met vraag lezen en relevante antwoord geven.
Volgens mij dat is ook waarvoor deze forum bedoeld is, niet voor zulke onzinnige reacties.

Enige relevante reacties kwamen van Diana, Marc Diels en Remcovanhal

Bedankt hiervoor

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08-8-2018 17:26 
Überblankert

Lid: ma 28-2-2011 21:22
PR Snoek: Graag
Je hebt je molens nu toch al besteld dus ik (als mede zeevis-noob) voel me vrij om ook even te reageren.

Waar ik me vooral aan stoor, naast hetgeen Ecko zo treffend omschreef, is dit:

Citaat:
Volgens winkel DAM is metaal van binnen en blijkbaar duurzaam.
Wel op andere website https://visdeal.nl gekocht

Je laat je voorlichten in een fysieke winkel en bestelt vervolgens de handel (iets?) voordeliger via internet..

Naast moreel verwerpelijk is het ook behoorlijk dom want dit is echt de doodsteek voor de kleine middenstander met een ‘echte’ winkel. Ga zo door en vroeg of laat zul je je shit enkel nog via een website kunnen bestellen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08-8-2018 17:37 

Lid: zo 21-8-2011 7:54
PR Snoek: 93
PR Snoekbaars: 72
PR Baars: 39
Overige PR's: 68,5 roofblei
Amen Schaak!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08-8-2018 17:52 

Ik heb gewoon Internetwinkel gebeeld
Ze hebben blijkbaar 2 websites en iets uit hun andere website geadviseerd.

"Ik belde https://www.visdealshop.nl om eigenijk Spro Salt'X Boat & Surf 5000 (https://www.visdealshop.nl/slip-voorop- ... 0-3500.htm) te bestellen
Allen dan in gespreek zei man dat als ik 50 euro wil geven best is om DAM Quick Fortuna te nemen...."

Laatst bijgewerkt door Tofig op wo 08-8-2018 18:05, in totaal 2 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08-8-2018 17:53 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Ik maakte gewoon een geintje, maar jij begon :P :lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08-8-2018 17:59 

Ik begrijp niet waarom men zo raar reageert.
Waar komen zo veel vooroordelen en de negativiteit vandaan?
Als iemand mij over een topic waarover ik verstand heb een vraag steelt dan zou ik gewoon netjes reageren.
Vissers zijn toch heel vriendelijke volk, of niet?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08-8-2018 18:22 
Überblankert

Sorry Tofig, ik ben een vrij ouwe lul en als iemand zegt ‘winkel’ dan denk ik altijd aan een daadwerkelijk pand waar je naar binnen kunt lopen, een bakkie koffie kunt drinken en spulletjes kan kopen.

Maar lees toch voor de zekerheid de post van Ecko nog eens na, hij is een nóg (iets) oudere lul dan ik maar vat dit topic wel erg mooi samen in een paar zinnen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08-8-2018 18:25 

Lid: di 01-1-2008 18:31
PR Snoek: 111
PR Snoekbaars: 82
PR Baars: 48
Overige PR's: Meerval 178
Zeevissen in Nederland doe ik meestal met mn rarenium 1000. Heerlijke molen voor de visserij op de wrakken. Wel vanaf de kleine boot zodat ik de vis met een net kan landen en niet de boel ga overbelasten.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08-8-2018 19:49 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Binnen het uur heb je eerst je vraag en daarna je zoekopdrachten gepost.
Eigenlijk reageert er dan niemand meer, je hebt immers al bepaald wat je keuze gaat worden.
(dat is de ervaring hier op het forum van anderen die het zelfde doen of hebben gedaan)
Geef je dan ander advies, blijven ze net zo lang draaien en drentelen om hun eigen keuze te legitimeren dat je er wel klaar mee bent zeg maar.
Wellicht onterecht verdacht ik jou van hetzelfde trucje.

Laat je de vraag wat meer tijd om gelezen te worden door de ervaring-deskundigen had je prima advies gehad, twijfel ik niet aan.

Waarschijnlijk wel eerst de vraag hoe je wil gaan vissen op makreel en gul.
Want dat kan licht maar ook zeer zwaar zijn. Lepeltje, loodkop shadje, dobber en natuurlijk aasje of paternoster, van de grote huurboot of kleine eigen boot.

Grote boten hebben veel vissers erop en daardoor ben je genoodzaakt zo recht mogelijk onder je top te vissen = zwaar lood = degelijke molen. (of reel) en deel direct wat uit aan je buren.

Vanaf de kleine boot kan je vaak wel lekker licht vissen en volstaat een zware zoetwatermolen best.
Maar ook dan zijn er situaties die zo-een ding direct slopen, als je er geen rekening mee houdt.

Maar binnen een uur gaat er hier niemand reageren, meesten hebben wel wat anders te doen in de zomer toch.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09-8-2018 11:15 

Lid: zo 22-1-2012 19:46
SchaakVaak schreef:
Je hebt je molens nu toch al besteld dus ik (als mede zeevis-noob) voel me vrij om ook even te reageren.

Waar ik me vooral aan stoor, naast hetgeen Ecko zo treffend omschreef, is dit:

Citaat:
Volgens winkel DAM is metaal van binnen en blijkbaar duurzaam.
Wel op andere website https://visdeal.nl gekocht

Je laat je voorlichten in een fysieke winkel en bestelt vervolgens de handel (iets?) voordeliger via internet..

Naast moreel verwerpelijk is het ook behoorlijk dom want dit is echt de doodsteek voor de kleine middenstander met een ‘echte’ winkel. Ga zo door en vroeg of laat zul je je shit enkel nog via een website kunnen bestellen.

Je hoeft ook geen dief van je eigen portemonnee te zijn. Het is 2018. Internet is booming en de tijd van de lokale winkel om de hoek is voorbij. Neem coolblue etc. Alles via internet
Hoeveel vissers zullen spullen in het buitenland bestellen? Ik denk veel! Misschien verwerpelijk maar wel de realiteit
Maar ik begrijp je wel hoor Jeroen. Alleen zijn de tijden veranderd

Vr Grtn Jeroen

Laatst bijgewerkt door Diana op do 09-8-2018 11:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09-8-2018 11:37 

Lid: zo 21-8-2011 7:54
PR Snoek: 93
PR Snoekbaars: 72
PR Baars: 39
Overige PR's: 68,5 roofblei
waar kan solliciteren als ex winkel medewerker :shock:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09-8-2018 12:28 

Bedankt voor jullie reacties.
Ik begon blanco zoeken en ik had eigenlijk iets nodig nog voor einde deze week.
Dan is mijn google zoek op deze internetwinkel gekomen, maar ja, als je geen verstand ervan hebt, wat moet je ermee…
Ik had dus inderdaad haast waardoor ik ongeduldig was. Mijn excuses hiervoor.

Inmiddels zijn molens binnen
Ultimate Titan Sea >> €21.95 vond ik niet goed, zou ik niet aanraden.
Op de foto zag hij mooi uit, maar als je hem in je hand hebt het is direct duidelijk dat het geen goede kwaliteit is. Ik zou zeggen goedkope Chinese ding, terwijl eigenlijk in specificaties stond dat het een Italiaanse merk is.
Molen draait soepel, maar ik denk dat hij vanbinnen uit goedkope plastic is en dus absoluut niet duurzaam.
Heb ik spijt van deze keuze.
Maar goed als hij 3 keer meegaat dan zijn de kosten al uit… Hengel huren op de boot kost ook zo een 10-15 euro.

DAM Quick Fortuna 560 FD 4+1BB >> €54.95 ziet goed uit.
Compact (niet te groot) en ook niet zwaar qua gewicht.
Goed dat ik 560 model genomen heb en niet kleinere. Ik houd niet van zware en grote materiaal en wilde eigenlijk kleinere model bestellen, maar gelukkig heb ik advies van verkoper gevolgd en model 560 besteld. Als hij nog stevig en duurzaam is, zou het voor mij perfecte keuze zijn.

Ik heb nog paar vragen waarmee jullie mogelijk kunnen helpen.

Is 0.40 lijn goed genoeg voor zowel kabeljauw als makreel?

Ik ga uit dat op de boot hoef ik niet veer te gooien en het zal niet dieper dan 40-50 m zijn. Dan ga ik uit 120-150 m lijn is meer dan genoeg… Het is wel een klein boot, 10 man; en wij gaan met makreel paternoster vissen. Is dit een correcte aanname?

Wat is precies verschil tussen zoutwater en zoetwater molens behalve dat zoutwater molens ook nog tegen corrosie van zoutwater kunnen? Ik bedoel qua eigenschapen… Bijvoorbeeld deze Quick Fortuna http://quick-fishing.de/en/shop/quick-fortuna/ volgens eigenschapen heeft GEAR RATIO 5.6:1 en LINE CAPACITY 190m/0,40mm. Wat als ik met deze molen gaan bijvoorbeeld op zoetwater karper vissen of bijvoorbeeld met spinner snoek/baars vissen. Ik was aan het denken op reservespoel 0,30 mm lijn zetten en daarmee op zoetwater vissen. Gaat dat niet is dat niet te doen/niet handig?

En nog een laste vraag, wat is verschil (waarvoor wordt het gebruikt) tussen graphite en metale spoel?

Alvast bedankt!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09-8-2018 12:47 
Überblankert

Diana,

Ik kreeg het idee dat meneer zich in een echte winkel had laten voorlichten om daarna de hem aangerade spullen via internet te bestellen en kon het niet laten daarop te reageren. Bleek dat ik niet goed had gelezen of de ts het niet helemaal handig had verwoord dus mijn betoog sloeg in dit geval nergens op.

Maar ik ken wel een aantal kleine middenstanders en die hebben vaak te maken met mensen die bijvoorbeeld een paar schoenen (om maar een voorbeeld te noemen) komen passen in de winkel en dan doodleuk vertellen dat ze hetzelfde paar wel via een webshop bestellen omdat ze daar een tientje goedkoper zijn.. Sorry, maar dat vind ik echt niet kunnen.

Tuurlijk hoef je geen dief van je eigen portemonnee te zijn en ook ik bestel geregeld iets via internet, maar als het om visspul gaat zijn dat meestal artikelen die ik niet bij mij in de buurt in de winkel kan krijgen.

Lekker offtopic maar hey, die zeemolen is toch al besteld en verder vind ik het ook best een interessante discussie.
Is volgens mij wel eens een topic over geweest maar die kan ik zo 123 niet terugvinden dus RL, zoek jij die eens ff op voor me :lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09-8-2018 12:49 

Helemaal met je eens Jeroen
Groeten

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09-8-2018 19:42 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Als je in Nederland gaat zal het zelfs niet dieper zijn dan pak m beet 25 meter.
Een gevlochten lijn van 25/100 is ruim voldoende voor beide soorten.
40/100 ste nylon lijkt me wat iel, zou dan toch liever 45 a 50 gebruiken.

Een zware zoetwatermolen is inderdaad wel geschikt voor je lijndikten maar minder corrosie bestendig gebouwd. Als je ze na afloop mee onder de douche neemt zal blivende schade wel meevallen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09-8-2018 19:51 

Lid: di 20-9-2016 17:35
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 51
PR Baars: 48
Overige PR's: Heilbot 120 Koolvis 115
Met nylon op zee vissen is uit den boze.
Met 40/100 pak je veel te veel stroming waardoor je een zwaar lood moet gebruiken.
Met 12/100 gevlochten lijn heb je zeker voldoende, zelf gebruik ik 10/100 whiplash en nog nooit een centje probleem mee gehad.(zelfs niet in de tijd toen er nog echte kabeljauwen zaten.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09-8-2018 20:14 

Lid: za 10-2-2007 22:36
10/00 whiplash, zal ongeveer 16/00 fireline zijn, vind whiplash erg plat en het neemt veel water op, wel extreem sterke lijn. Ik vis op de wrakken 21/00 Penn line met een metertje amnesia als breeklijn. Maar idd nylon is leuk voor de strandvisserij, maar niet voor de wrakken. Makreel doe ik met een spinhengel en een pilkertje met een enkele haak, 10/00 fireline, heb je nog een beetje sport.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09-8-2018 20:48 

Ik heb wel eens vernomen dat nylon voor de strandvisserij beter is ivm de rek
Betere vangsten?
Maar dat weet Willem vast veel beter te. Ergellen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09-8-2018 22:35 

Lid: za 10-2-2007 22:36
De rek op nylon zorgt er voor dat je lood goed blijft liggen en dat de vis zichzelf haakt, je lost ook minder vis bij het naar binnen draaien. Met gevlochten heb je wel een betere beet registratie. Ik vis vanaf het stand niet op beet registratie maar op tijd, meestal in tijdvakken van 10 minuten. Inhalen, onderlijn er af, beaasde onderlijn er aan en smijten maar, onderlijn weer van aas voorzien en dan begint het weer van voor af aan.

Ik vis met 22/00 op de maasvlakte en bij de zandmotor, wel met een voorslag van gevlochten. Dat doe ik omdat dan je knoop klein blijft en deze dan makkelijker door je ogen gaat tijdens de worp. Een voorslag van 50/00 is gewoon klote, zeker met die kleine ogen op de nieuwe generatie zeehengels. Daarom zijn mijn k2 TE hengels voorzien van grotere ogen op de top. Gewoon omdat ik verre worpen wil maken vanaf het strand.

Op de waterweg vis ik uitsluitend met 21/00 gevlochten lijn van Penn. Je hebt dan geen voorslag nodig. En vis vangen is daar een kweste van sleuren. Zeker als je een gul te pakken hebt moet je gewoon vol in je hengel hangen en blijven draaien. En als je de mazzel hebt dat je 'm over de keienrand krijgt en je land 'm dan ben je dus gewoon kapot en heb je een verzuurde arm.
Maar niks zo mooi als twee onder spanning staande hengels met 220 gram lood er aan en ineens springt er een top recht, je lijn valt slap, dan weet je dus dat je ff aan de bak moet.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11-8-2018 14:02 

Lid: di 11-3-2014 16:08
Tofig schreef:
Ik begrijp niet waarom men zo raar reageert.
Waar komen zo veel vooroordelen en de negativiteit vandaan?
:holy: Heb ook al jaren last van s(d)ommige figuren hier.
Citaat:
Als iemand mij over een topic waarover ik verstand heb een vraag steelt dan zou ik gewoon netjes reageren
Ook dat wordt je vaker niet dan wel, in dank afgenomen.
Citaat:
Vissers zijn toch heel vriendelijke volk, of niet?
:rofl: Nou niet echt.
Het antwoord heb je zelf al, gedeeltelijk, samengevat. Ik kan t nog met een paar A4 tjes aanvullen. :twisted:

Hoewel je waarschijnlijk al terug bent van je trip zal ik proberen een aantal vragen van jou te beantwoorden. (hoop niet dat je ziek bent geworden, want er waren flink wat golven :) )

De keus van je materiaal is afhankelijk van de manier van vissen en de daarbij te gebruiken gewichten.
Zoals gezegd is er in de Noordzee nauwelijks of beter gezegd geen grote kabeljauw aanwezig.
Dus grote molens van een kilo, (die als lier op een takelwagen niet misstaan) heb je niet nodig.
Molenmaat 4000 tot 6000 is voldoende. En dan liever eentje met een lagere overbrenging met een verhouding van 5.0:1 of 5.2:1.
Zelf vis al jaren met 2500/3000 molens op zeebaars en voor takelwerk op makreel en kabeljauw een maatje 4000. Allemaal voorzien van 12/00 gevlochten lijn. (Sinds kort ook 10/00).
In jouw geval zou ik iets van +/- 17/00 zoeken.
Monofile lijn (nylon) is voor dit werk minder geschikt.

Het water voor de nederlandse kust is idd niet zo diep. Gezien je met een kleine boot mee gaat, is er een kans dat je wat verder van de kust gaat. Dus dieper water. Maar 300 meter op je molen zal je nooit nodig hebben. Houdt wel rekening mee dat je kans hebt een flink stuk lijn kwijt te raken als je boven/op wrakken vist.

Graphite van metalen spoel: De 1e is gewoon een spoel van kunststof. Is minder/niet geschikt voor gevlochten lijn of voor zwaarder werk. De lijn zal namelijk snel insnijden in de spoel. En is minder vormvast dan metaal.

De Fortuna 560 die je gekozen hebt, zal t wel redelijk goed houden wat betreft zoutwater. ALTIJD afspoelen met zoet water na gebruik op t zoute. Gewoon ff de buitenkant onder de kraan/douche, dus niet onderdompelen of zo.
Maar deze molen heeft een redelijk hoge inhaalslag. 'T is geen takelmachine. Om t wat langer heel te houden moet je niet volop aan die slinger draaien. maar, dmv je hengel, pompend de vis omhooghalen.
Dus de hengeltop naar beneden laten wijzen, met de hengel(top) de vis omhoog trekken, bij het weer naar beneden laten wijzen snel de lijn binnenhalen, enz enz.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 15-8-2018 10:56 

Bedankt!
Inderdaad ben ik inmiddels terug.
Was geen super dag, wij zijn behoorlijke regenbui tegenkomen en zijn eg nat geworden.
Daarnaast waren inderdaad wat golven, vooral op de weg terug en ik ben beetje zeeziek geworden.
Maar goed, al met al toch een leuke dag gehad.

Een vraagje, wat bedoel je met grote kabeljauw? 3 kilo of zwaarder of nog kleiner dan dat?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 15-8-2018 16:12 

Lid: di 11-3-2014 16:08
Grotere kabeljauw (gul) 5kg+
Alles onder de 2,5 kg noem ik papgul.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Het is nu di 25-9-2018 5:58