Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu di 11-12-2018 7:51

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lijn vraag
BerichtGeplaatst: vr 30-11-2018 21:06 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: za 12-6-2010 22:43
Goede avond allemaal , ik heb een vraag ik zoek een lijn die zo dun mogelijk is maar wel met een trekkracht van een kilo of 5 . Ik had wel wat gevonden van yo zuri 0.6 en 5 kilo trekkracht , heeft er iemand nog tips prijs maakt niet uit . Ik heb alle bekende merken wel gehad maar blijf steeds terug komen bij nanofil die werpt naar mijn idee het best . wie heeft er tips

Groetjes Erwin

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Lijn vraag
BerichtGeplaatst: vr 30-11-2018 21:42 

Lid: zo 21-8-2011 7:54
PR Snoek: 93
PR Snoekbaars: 72
PR Baars: 39
Overige PR's: 68,5 roofblei
Ik zelf gebruik momoi lijnen al 2 jaar naar volle tevredenheid.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 01-12-2018 1:28 

Lid: zo 15-5-2011 14:28
Die yo zuri 0.6is niet echt dun 10/100 ste,ik zie dat de 0,8 14,8/100 dikte meet.de dunste die ik hier gebruik is een wft lijn..en die is net 0,065 ste en 5 kg trekt ie en heel slijtvast.In een woord toplijntje en zeker het geld dubbel en dik waard,er is ook een 0,8 en 0,10 0,10 en 0,12 van.
http://www.fishinn.nl/wft-first-8-braid-3.html

Ook is de hyper pe van pezon michel een dun lijntje en soepel:
https://www.fromonly.com/fr/carnassier/ ... aid-hyper-

En deze is ook aardig maar minder slijtvast,en voor plugjes wel goed,maar om te huppelen op de bodem gebruik ik deze niet...vanwege veel beschadiging op eerste meters lijn na dagje vissen...
https://www.hengelsportdekock.be/websho ... y=29585051

Maar er zullen er wel meer dunne en sterke lijnen maken,maar ook de slijtvastheid is belangrijk..Nanofil is ook een hele goede lijn,als je de goede knopen maakt,zeker een topper,en werpt een goed eind.WFT lijn heeft veel van deze eigenschappen maar net iets soepeler,minder stijf.

m,v,g Jackie.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 02-12-2018 9:35 

Bedankt Jackie , ik ga voor de wft lijn zie alleen dat ze maar tot 150 meter gaan , prijs valt ook wel mee .
De moi moi had ik ook gezien Henry .

Groetjes Erwin

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04-12-2018 13:49 

Lid: di 11-3-2014 16:08
Van zowel de opgegeven diameter als trekkracht moet je niet blindelings uitgaan.
Zover ik weet bestaat er nog steeds geen universele/gestandaardiseerde meetmethoden.
Iedere fabrikant heeft zn eigen methode, waardoor onderling vergelijken zo goed als onmogelijk is.

Waarop is de keuze van 5kg trekkracht op gebaseerd :?:
De opgeven trekkracht zegt niet alles. Hou ook rekening met de demping van de hengel, slip van de molen en niet in de laatste plaats, de knoop(sterkte). Het knopen van gevlochten lijnen is altijd al een lastig geweest voor velen. De laatste generaties lijnen met 8 strengen (of meer) met polyethyleen coating zijn weer iets lastiger te knopen.
En wat is voor jouw het meest van belang, de diameter of sterkte?
Voor welke visserij, welk materiaal, wat voor water ga je het gebruiken?

Laatst bijgewerkt door Neil Pear op wo 05-12-2018 2:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 04-12-2018 20:50 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Als je de dunste lijn wil met de beste trekkracht en andere eigenschappen dan hoef je niet naar lijnen onder de 40-50 euro voor 100 meter te kijken...

Verder leuk wat op die pakjes staat allemaal... het ene merk geeft nog meer trekkracht dan het andere op dezelfde diameter... terwijl in de praktijk hier vaak niks van klopt...

Gewoon met een goede lijn vissen die je bevalt, zoals daiwa j-braid x8 bv(in mijn geval).. als je dan nog beter wilt haal je een wat duurdere 8-12 carrier dyneema.. zo moeilijk is het niet.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05-12-2018 1:05 

Erwin heeft het erover dat hij altijd weer terug valt op zijn Nanofil lijn,dit is een UHMPE Filament,fused lijn.Dit is de wtf 8 ook.De diameters kloppen ook wat op de spoel staat 0,065 is 0,065 mm.Voordeel van deze lijnen is gewoon soepel,gecoat dus geen water die in de lijn trekt en vuil en gooit lekker.Ook is deze lekker licht 100 mtr 1,2 gr.Als ik dikker als 08/100 vis dan neem ik ook andere lijnen wat die kosten ?
...maar dat is zijn vraag niet...
m,v,g Jackie.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05-12-2018 2:29 

Nanofil is geen fuseelijn zoals bijv. Fireline
Het rauwe materiaal van Nanofil en WFT Gliss is weliswaar opgebouwd uit PE strengen/draden, maar die zijn niet gevlochten. Het materiaal is op vezelniveau versmolten waardoor er een monolijn ontstaat.
Een fusé lijn bestaat uit 4 of 8 afzonderlijke gevlochten strengen/draden die gedeeltelijk aan elkaar zijn versmolten.

WFT heeft vele typen lijnen, welke bedoel je precies?
Volgens mij heb jij t over de WFT First 8KG. Maar dat is geen fusee lijn.
En erg prijzig. Nog duurder dan Ryujin MoiMoi en 2,5 x zoveel als Nanofil. Het is misschien niet de vraag wat de lijnen kosten, maar als een lijn 2,5 X zo veel kost wil ik wel dat de prestaties ook in de buurt van die 2,5 X zo goed zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05-12-2018 5:33 

Ja ik had na 2 keer me tekst veranderd te hebben dat fused laten staan.Maar had het moeten kopieren en plakken,sorry bij deze.Maar je kan geen lijnen vergelijken op prijzen en 45 euro voor 150 mtr is niet te prijzig.Het blijft geluk hebben.En als het goed is raad ik het mensen aan.Bij deze plak ik hier een link,kan iedereen even op het gemak lezen hoe en wat. :D

http://www.eu.purefishing.com/blogs/nl/ ... -een-keer/

m,v,g Jackie.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05-12-2018 12:20 

Hallo , ik zal effen wat duidelijker zijn . Waar het mij om gaat is zo dun mogelijk en een trekkracht van een kilo of 5 meer heb ik niet nodig . Mijn ding is dropshot en loodkop met een westin w3 street stick 2tot10 gram en voor het noordzeekanaal een west powershad 7 tot 28, daar is de lijn voor . Ik wil graag ver kunnen
werpen als dat nodig is en weinig last van de wind en stroming hebben met een dunnere lijn heb ik daar minder last van zelfde geld voor de stroming als de sluizen open gaan . Dat is het zo een beetje , dat knopen
van me nanofil doe ik al een jaar of 6 dat lukt wel gewoon dubbel dan heb ik niks geen last . Ik heb nog niks gekocht dus alle tips zijn welkom daiwa ga ik ook naar kijken .

Groetjes Erwin

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05-12-2018 12:53 

jackie schreef:
Ja ik had na 2 keer me tekst veranderd te hebben dat fused laten staan.Maar had het moeten kopieren en plakken,sorry bij deze.Maar je kan geen lijnen vergelijken op prijzen en 45 euro voor 150 mtr is niet te prijzig.Het blijft geluk hebben.En als het goed is raad ik het mensen aan.Bij deze plak ik hier een link,kan iedereen even op het gemak lezen hoe en wat. :D

http://www.eu.purefishing.com/blogs/nl/ ... -een-keer/

m,v,g Jackie.

Ik zeg ook niet dat je de keus van een lijn moet bepalen aan de hand de prijs. (ook al is het sommige gevallen wel van toepassing)
Maar als een lijn 2,5 X zo duur is, dan verwacht ik wel een bepaalde en gerechtvaardigde meerwaarde van.
WFT First 8 is echt niet 'beter' dan een Daiwa JBraid 8, Shimano Kairiki 8 of Ryujin Moimoi.
Kan je mij een aantal criteria geven waarom ik WFT First 8 zou verkiezen boven andere 8 strengs lijnen :?:

En ik snap niet zo goed waarom je die link aanhaalt. Heeft weinig met dit verhaal te maken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05-12-2018 14:00 

@ Erwin

Het is duidelijk.

Voor dit werk kan ik idd Daiwa JBraid 8, Shimano Kairiki 8 of Ryujin Moimoi opnoemen.
Ze liggen niet allemaal in elke winkel, maar iig wel via nederlandse qwebshops verkrijgbaar.
Zoals Allround en ik al aangaven, kijk niet teveel naar opgegeven dikte en sterkte. In tegenstelling tot mono lijnen is er geen standaard voor het meten van gevlochten lijnen.
De diameter van mono lijnen is vrij nauwkeurig t meten en klopt in de praktijk ook. Nanofil wordt in deze ook tot de mono lijnen gerekend. Daarom zou ik niet 1 op 1 (qua diameter en sterkte) uitgaan als je overstapt op gevlochten lijn.
De sterkte van een lijn (trekkracht) vind ik t minst belangrijk. In combinatie met de hengel(buiging) en molen(slip) kan die heel wat hebben. Je vist immers niet op Tarpons oid.
Belangrijk is dat je wel een goede knoop kan maken. Aangezien je nanofil gewend bent, zal dat nu ook geen probleem zijn.

Ikzelf vis ook zo dun mogelijk. Omdat ik nogal 'risicovol' vis en daardoor vaak vast raak aan op de bodem, is mijn minimum op ongeveer 12/00 afhankelijk van het merk en type lijn. 8/00 en 10/00 is voor mij op zich ook sterk genoeg. Maar dan krijg ik de knoop niet sterk genoeg voor als ik vast zit. Er bestaan andere sterkere knopen, maar daar kies ik niet voor omdat t aan de kant/openlucht niet altijd ideaal is om die te maken. (Ik heb t overigens over de knoop die ik maak voor de mono-/gevlochten lijnverbinding.)

Voor jouw visserij en doeleinde zou ik persoonlijk de dunste (6/00) kiezen.
Kijk aub niet naar de opgegeven treksterkte. De lijnen zijn echt sterk genoeg.

Laatst bijgewerkt door Neil Pear op wo 05-12-2018 22:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 05-12-2018 19:28 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Ik denk dat het wel goed gaat komen met erwin... als je nanofil gewend bent is elke andere lijn een verademing om naar over te stappen :lol:

Je moet eerst maar eens met wat degelijke lijnen vissen dan kan je erna dat als referentiemateriaal gebruiken als je nog beter wil.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07-12-2018 7:07 

Lid: do 12-10-2017 6:44
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 78
PR Baars: 45
Hier ook een dikke duim omhoog voor de Momoi Ryujin.

Ik vis deze lijn op vrijwel al mijn hengels in 08/00, 10/00 en 12/00. De dunne 08/00 gebruik ik veruit het meest. Gooit fantastisch en is echt stil door de hengelogen, ook onder belasting.
De electronische schuifmaat laat ook zien dat Momoi niet liegt over de diameters zoals bijna alle fabrikanten doen (met Berkely ongeveer op nr. 1)

Toplijn.

Neil Pear schreef:
Maar dan krijg ik de knoop niet sterk genoeg voor als ik vast zit. Er bestaan andere sterkere knopen, maar daar kies ik niet voor omdat t aan de kant/openlucht niet altijd ideaal is om die te maken. (Ik heb t overigens over de knoop die ik maak voor de mono-/gevlochten lijnverbinding.)

Dit probleem herken ik. Met 06/00 op mijn reeltje en 08/00 op mijn spinhengels is een Albright of Alberto knoop niet consistent genoeg en een FG is me teveel ge-etter langs de waterkant (ik gok dat je hier op doelt).
De oplossing die ik nu gebruik zijn piepkleine rig-rings van 2mm uit de vliegvisserij. Hier knoop ik de FC onderlijn en de gevlochten hoofdlijn aan met aan beide kanten een Uni-knoop.
Snel, makkelijk, supersterk én consistent. Ongeacht de lijndiktes of types.
De ringetjes zijn echt piepklein en licht, véél kleiner en lichter dan het kleinste warteltje dat er is. Ze beinvloeden ook het drijf/zink-gedrag niet. Een ander voordeel is dat ik een mapje met kant-en-klare FC onderlijnen in verschillende diktes en diameters bij me heb. Tuig kwijt, nieuwe onderlijn, één Uni-knoopje en weer verder. Top.

Het enige nadeel is dat je de rig-ring buiten het top-oog moet houden. De maximale lengte van de FC onderlijnen is dus pakweg 1 meter (ook afhankelijk van de lengte van je hengel). Eerst dacht ik dat dit een groot nadeel was maar ik de praktijk is het dat niet. Perfecte oplossing voor mij.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07-12-2018 16:31 

Richard. schreef:
een FG is me teveel ge-etter langs de waterkant (ik gok dat je hier op doelt).
Goed gegokt :wink:

Ik ga t een keer proberen met die Rig-rings icm dunne lijn.
Welke diameter gebruik je. De kleinste die ik zo snel kan vinden is 3,1mm
bedankt voor de tip.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07-12-2018 17:06 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Werkt de omniknoop niet ? of glijdt die ook weg

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07-12-2018 18:54 

Lid: do 12-10-2017 6:44
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 78
PR Baars: 45
Neil Pear schreef:
Welke diameter gebruik je. De kleinste die ik zo snel kan vinden is 3,1mm
bedankt voor de tip.

Ik gebruik de twee kleinste maten van Stroft, 2.0 en 2.5mm. Vooral omdat deze van een alu-legering zijn en op erg handige montage-speldjes worden geleverd (ik heb een zwak voor dit merk). Maar dit is niet de goedkoopste optie.

Fox en ESP leveren volgens mij ook 2.5mm. Deze ringetjes worden ook in de karper-hoek gebruikt. Even op een klein veiligheidsspeldje rijgen voor montage is het makkelijkst.

@Ecko: Omniknoop? Die ken ik niet? Google ook niet direct.. :shock:

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 

Het is nu di 11-12-2018 7:51