p Roofvisforum.nl - De ontmoetingsplek voor roofvisfanaten • Toon onderwerp - Wie zegt dat het makkelijk is!

Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu zo 16-12-2018 23:03

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wie zegt dat het makkelijk is!
BerichtGeplaatst: zo 18-1-2015 21:45 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: zo 18-1-2015 15:34
PR Snoek: 63
PR Snoekbaars: 42
PR Baars: 32
Hallo allemaal,

Ik lees al een geruime tijd het streetfishing forum en ik moet zeggen dat deze manier van vissen mij aanspreekt. Het vissen met dat lichte spul en precisie past nu eenmaal bij mij. Mede door dit forum ben ik vorig jaar weer gaan vissen.
Je begint toch weer met het bekende uit je verleden en dat was ultra light vissen met jigkopjes niet zwaarder dan 0.9 gram. Het leverde de eerste keer vissen meteen baars en snoek op dus dan weet je dat wat je doet ook werkt. Ik las ook het een en ander over de dropshot, dit was nieuw voor mij en een tijdje terug besloot ik om een dropshothengeltje aan te schaffen. Ik ben nu de eigenaar van een HTO Rockfish UL 0.5-7 gram met een lengte van 2.10m met een 500 molentje eronder.
Dit weekend voor het eerst wezen dropshotten vanaf de kade, de locatie was de binnenhaven in Gorinchem(nauwelijks stroming 5 grams staafloodje). Ik moet zeggen dat het me behoorlijk tegenviel en niet omdat ik geen vis ving maar meer de techniek.
Wat ik probeer te doen en wat ik zelf persoonlijk voel als een zielige poging is het volgende: ik werp in en laat het spulletje naar de bodem zinken, vervolgens de lijn strak draaien en
dan mijn hengeltop circa 10cm laten zakken en weer terug omhoog. Dit doe ik een paar keer en dan draai ik het spulletje wat dichterbij en doe hetzelfde weer.
Het heeft me nog geen vis of aanbeet opgeleverd en dat maakt je toch wat onzeker of dat wat je doet goed is. Ik vindt het niet echt een makkelijke techniek en oefening zal zeker nodig zijn om dit onder de knie te krijgen.
Ik ga er in ieder geval mee door en het gevoel zal na meters te maken vanzelf wel komen alsmede de vis.

Waar ik naar benieuwd ben hoe jullie eerste ervaring was met het dropshotten, en welke techniek gebruikten jullie toen.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Jusley

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Wie zegt dat het makkelijk is!
BerichtGeplaatst: zo 18-1-2015 23:30 

Lid: ma 17-11-2014 20:14
PR Snoek: 104
PR Snoekbaars: 73
PR Baars: 47
Overige PR's: 28cm Grondel
Ik had dezelfde ervaring. Dropshot eens met gewoon een levende worm, die pakken ze ook als je geen actie geeft en je vangt wat sneller iets. Kan je ten minste voelen hoe het een beetje werkt, en later weer met shads proberen. Zo heb ik dat geleerd

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19-1-2015 10:20 
De Forumneger

Lid: zo 12-3-2006 12:06
PR Snoek: 118
PR Snoekbaars: 93
PR Baars: 51,5
Gewoon op een ondiep stukje water waar het helder is kijken wat je shadje doet met verschillende manieren van tikken. Vis hem ook eens wat harder binnen dus meer tikken geven. En dan nog even op de zelfde plek laten zweven. En gewoon op plekken waarvan je weet hier moet wel wat liggen bijv onder bruggetjes.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19-1-2015 10:49 

Bedankt voor beide tips!

Anthony schreef:
Gewoon op een ondiep stukje water waar het helder is kijken wat je shadje doet met verschillende manieren van tikken. Vis hem ook eens wat harder binnen dus meer tikken geven. En dan nog even op de zelfde plek laten zweven. En gewoon op plekken waarvan je weet hier moet wel wat liggen bijv onder bruggetjes.

Helder water heb ik gedaan en de actie was op zich goed, maar ik denk dat afgelopen weekend ook niet het meest ideale moment was om het uit te proberen. Is nu toch wat lastiger om de vis te vinden met een bekende vorm van vissen, laat staan met een nieuwe techniek die je uit probeert.

Dhr.Visser schreef:
Ik had dezelfde ervaring. Dropshot eens met gewoon een levende worm, die pakken ze ook als je geen actie geeft en je vangt wat sneller iets. Kan je ten minste voelen hoe het een beetje werkt, en later weer met shads proberen. Zo heb ik dat geleerd

Met een worm ga ik zeker doen om te ervaren hoe een aanbeet voelt en het is wat jij zegt de worm zelf heeft al actie genoeg.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19-1-2015 12:04 

Lid: ma 17-11-2014 20:14
PR Snoek: 104
PR Snoekbaars: 73
PR Baars: 47
Overige PR's: 28cm Grondel
Wat betreft de vangsten, die waren idd niet zo best nee, heb ook goed staan blanken dit weekend

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19-1-2015 12:21 
De Forumneger

Dan nog een tip probeer eerst de vis te vinden met een loodkopje/shad en zodra je aanbeten begint te krijgen of wat vangt veranderen naar de dropshot en dan proberen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19-1-2015 15:14 

Lid: vr 07-11-2014 11:47
PR Snoek: 88
PR Snoekbaars: 83
PR Baars: 45
Het is ook niet zo makkelijk als men voordoet, het blijft finesse vissen dus zaken zoals stroming ,wind, diepte en zelfs bodem bepalen of je de juiste actie aan je shads mee geeft. Juist nu in de winter is mijn ervaring zo subtiel mogelijk presenteren , zelfs totaal stil hangen doet soms wonderen.

Praktisch ook mijn setup een HTO UL ICM klein molentje. Ik vis het liefst met 4 gram of lichter vanwege het gevoelige topje dat met 7 gram met name de top overbelast dus minder controle over de shad actie geeft. Vis ook niet te ver weg met deze setup max 10 meter geeft de beste controle met deze omstandigheden, zomers kun je nog een hoop smokkelen met actie geven op verdere afstanden ,vissen zijn meer bereid toe te slaan dan.

Qua Shads , 2,5 inch fin-s lunkercity Arkansa shiner is nu mijn goto shad maar ook Keitech life Impact 2,5 doet het super ,voor sommige te klein maar ik boek er goede resultaten en zelfs mn PR Snoekbaars ermee aangescherpt van het weekend.

Maar meer belangrijker nog is het vinden van hotspots waar van je weet dat er vis zit , haven is een goed begin, let met name op super kleine prooivisjes , die trekken baarsjes en op hun beurt groter spul aan.

Heb je ze eindelijk gevonden dan zijn de aanbeten door het topje en het gevoel in de blank van de rockfish UL super voelbaar en soms echt loeihard. Mijn truuk met aanslaan in de koudere periode als het subtiel aanbeet betreft, even een seconde of twee wachten de vis voelt naar mijn ervaring amper weerstand door het topje en schrokt het rustig naar binnen. Maar soms knallen ze er loeihard dan is er geen keuze gewoon meteen slaan.

Succes!

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: nom nom
IMG_0090.jpg
IMG_0090.jpg [ 75.42 KiB | 12089 keer bekeken ]

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 19-1-2015 19:46 

Anthony schreef:
Dan nog een tip probeer eerst de vis te vinden met een loodkopje/shad en zodra je aanbeten begint te krijgen of wat vangt veranderen naar de dropshot en dan proberen.

Nadeel hiervan is dat ik 2 hengels mee moet nemen en ik wil juist met zo min mogelijk materiaal vissen. Misschien dat ik lichte jigkopjes kan werpen met de HTO UL ik heb dit nog niet geprobeerd.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 20-1-2015 10:27 

MartijnBak schreef:
Het is ook niet zo makkelijk als men voordoet, het blijft finesse vissen dus zaken zoals stroming ,wind, diepte en zelfs bodem bepalen of je de juiste actie aan je shads mee geeft. Juist nu in de winter is mijn ervaring zo subtiel mogelijk presenteren , zelfs totaal stil hangen doet soms wonderen.

Praktisch ook mijn setup een HTO UL ICM klein molentje. Ik vis het liefst met 4 gram of lichter vanwege het gevoelige topje dat met 7 gram met name de top overbelast dus minder controle over de shad actie geeft. Vis ook niet te ver weg met deze setup max 10 meter geeft de beste controle met deze omstandigheden, zomers kun je nog een hoop smokkelen met actie geven op verdere afstanden ,vissen zijn meer bereid toe te slaan dan.

Qua Shads , 2,5 inch fin-s lunkercity Arkansa shiner is nu mijn goto shad maar ook Keitech life Impact 2,5 doet het super ,voor sommige te klein maar ik boek er goede resultaten en zelfs mn PR Snoekbaars ermee aangescherpt van het weekend.

Maar meer belangrijker nog is het vinden van hotspots waar van je weet dat er vis zit , haven is een goed begin, let met name op super kleine prooivisjes , die trekken baarsjes en op hun beurt groter spul aan.

Heb je ze eindelijk gevonden dan zijn de aanbeten door het topje en het gevoel in de blank van de rockfish UL super voelbaar en soms echt loeihard. Mijn truuk met aanslaan in de koudere periode als het subtiel aanbeet betreft, even een seconde of twee wachten de vis voelt naar mijn ervaring amper weerstand door het topje en schrokt het rustig naar binnen. Maar soms knallen ze er loeihard dan is er geen keuze gewoon meteen slaan.

Succes!

Bijlage:
IMG_0090.jpg

Ja je hebt een goed punt dat je zomers beter kunt smokkelen omdat ze dan graag willen. Om het mezelf makkelijk te maken begin ik in de winter op een voor mij onbekend water. Niet zo'n goede combinatie om te beginnen.
Ja het hengeltje en de molen zijn super daar ligt het zeker niet aan en wat je zegt is helemaal waar qua werpen en gewicht. Als je er 4 gram aan hebt hangen vis je voornamelijk op stilstaand water neem ik aan?
Ik had er zelf een Reins G Tail Saturn-2.5 inch-Clear pearl Silver en een Reins Je Worm knalgroene 8cm aanhangen. Ik ga het volgend weekend weer eens proberen en dan zullen we zien of dat het wat wordt.
Jusley

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 20-1-2015 11:02 

Lid: vr 07-11-2014 11:47
PR Snoek: 88
PR Snoekbaars: 83
PR Baars: 45
Nee dan maak je het niet makkelijk voor je zelf.

Ik vis incidenteel in de stroming of met veel wind dan is er geen andere keus dan maximaal gewicht van 7 gram maar dat icm druk op de lijn belast onze hengel te veel naar mijn gevoel. Ik vind het in ieder geval niet prettige vissen, een zwaardere hengel is beter geschikt.

Om dat te omzeilen zoek dan meestal de kantjes af rond dukalfjes, brugpijlers, afwijkingen in de kant. Dat zijn vaak toch de hotspots en bovendien minder last van de stroming.

Reins is top spul daar kun je zeker wat mee vangen ,die gtail kun je zelfs als een worm vissen gewoon stil houden en wachten op die tik!

Succes ben benieuwd of het lukt!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21-1-2015 1:05 
De Forumneger

Jusley Djermor schreef:
Anthony schreef:

Nadeel hiervan is dat ik 2 hengels mee moet nemen en ik wil juist met zo min mogelijk materiaal vissen. Misschien dat ik lichte jigkopjes kan werpen met de HTO UL ik heb dit nog niet geprobeerd.

Ik heb zelf deze hengel Majorcraft crostage ajing game 2.25 0.5-8 gram.

Daar vis ik zowel dropshot texas rig als loodkopjes mee met loodkopjes vis ik bijna nooit zwaarder dan 7/8 gram. Met dropshot lukt soms een 10 grams loodje ook wel of als ik verder wil werpen dan normaal omdat de vis dieper verder uit de kant zit.

Gewoon even aanvoelen hoe loodkopjes vissen met die hengel heb geen ervaring met de hengel die jij bezit.

Groeten

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 24-1-2015 20:40 

Lid: di 06-1-2015 23:32
Het is inderdaad heel rustig qua vangsten. Dus daar kan het al zeker al aan liggen.
2 stokjes hoeft niet hoor. Ik neem 50cm fluorcarbon en knoop er een micro-jig aan. Als je dan wil dropshotten, gewoon afknippen en haakje eraan, loodje erbij en klaar.
Ook moet je nog zoeken naar de diepte, 10cm kan het verschil zijn. Durf ook eens een kleiner haakje te gebruiken met kleiner aas. Aanbeten voelen wel eens alsof je aan een plant komt maar het zijn vaak kleine baarsjes.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27-1-2015 2:54 

Lid: vr 10-10-2014 4:11
PR Snoek: 94
PR Baars: 52
of een blei :roll:
Bijlage:
2015-01-26 11.06.14.jpg
2015-01-26 11.06.14.jpg [ 252.97 KiB | 11843 keer bekeken ]

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28-1-2015 18:50 

Lid: wo 27-8-2014 12:29
PR Snoek: 120Cm
PR Snoekbaars: 102Cm
PR Baars: 44 Cm
Overige PR's: Barracuda 100 Cm
Die had wel enorme honger zo te zien.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29-1-2015 10:05 

Lid: wo 22-11-2006 23:40
Het is makkelijk!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10-2-2015 1:45 

Lid: di 20-1-2015 12:59
Overige PR's: Als het een shad pakt is het een roofvis
Dick zegt het!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19-2-2015 22:24 

Lid: ma 10-9-2007 20:46
PR Snoek: 101
PR Snoekbaars: 86
PR Baars: 49
ik wil t wel een keertje voordoen

gr collin

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21-2-2015 20:19 

collinhuygen schreef:
ik wil t wel een keertje voordoen

gr collin

Hey Collin,

Ik vis door heel het land en ik ben toevallig in het bezit van een witte kaart voor Dordrecht. Afgelopen week nog in de havens wezen vissen van Dordrecht, maar je raad het al ''weer staan te blanken''.
Ik ben van plan om vaker in Dordrecht te vissen zou een keertje leuk zijn om af te spreken.

Jusley

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22-2-2015 14:56 
Moderator RvF

Lid: do 13-3-2008 23:08
PR Snoek: 95
PR Snoekbaars: 68
Dan zit je met Collin goed, hij kent het daar op zijn duimpje, en met een beetje geluk pak je mooi je PR baars voor zijn neus weg! :lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 23-2-2015 20:57 

Lid: ma 10-9-2007 20:46
PR Snoek: 101
PR Snoekbaars: 86
stuur maar pbtje en dan komt het goed.

En mod de koning die pak ik van het jaar nog wel een keer........ of 10

gr collin

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 23-2-2015 22:41 
Moderator RvF

Lid: do 13-3-2008 23:08
PR Snoek: 95
PR Snoekbaars: 68
:lol: vast wel, altijd baas boven baas he!

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 

Het is nu zo 16-12-2018 23:03