Onderdeel van VIPMEDIA

Het is nu zo 19-5-2019 17:41

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kneiters van black bass & comizobarbelen: Cijara, najaar '15
BerichtGeplaatst: di 27-10-2015 11:49 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: zo 26-11-2006 17:57
PR Snoek: 119
PR Snoekbaars: 83
PR Baars: 52
Overige PR's: Roofblei: 73cm Black Bass: 55,5cm
Voor alweer de derde keer zijn mijn pa en ik naar Spanje afgereisd om op black bass te vissen. Wederom op Embalse de Cijara. De bass was deze week niet echt los, maar we wisten wel een aantal zeer grote vissen te vangen, met name tijdens de laatste drie dagen. De comizobarbeel was daarentegen wel los en wisten er een groot aantal te vangen op ons kunstaas. Onderstaand het verslag en de foto's van de eerste drie dagen. Veel leesplezier!

Dag 1: vanaf dag 1 is gebleken dat de bass niet zo 'happig' is als afgelopen twee bezoeken aan Cijara. Gelukkig kent Cijara een zeer puik bestand aan comizobarbelen die maar al te graag een een stuk kunstaas te grazen nemen. En wat kleunen deze vissen hard op je kunstaas. Ongelooflijk. Het gekke van deze vissen is dat ze vaak op half water hangen. De kunst is dus om je aas op die diepte (10m+) aan te bieden. Dat kan verticaal met shads of trollend met pluggen. Het resultaat voor ons was een handvol barbelen, waarvan de grootste van de dag 72 cm mat, met een gewicht van iets meer dan 4 kg. Op en top sportvis!

De eerste comizo van de vakantie, op de shad
Afbeelding

Prachtige sportvis
Afbeelding

Knokkers van het eerste uur, zoals je in dit filmpje kan zien

Het resultaat
Afbeelding

Pa met zijn eerste van de vakantie
Afbeelding

Schitterende zonsondergang
Afbeelding

Dag 2: op de tweede dag kwam de bass los. We wisten er verschillende te vangen aan onze topwaters. Veel klein spul tot een centimeter of 30. Bij mij liep er gelukkig nog een deftige vis van 47 cm tussendoor. Ook vandaag kwamen er weer verschillende comizobarbelen boven, waaronder een klepper van 75cm voor pa! Wat ook erg gaaf was dat ik een van mijn barbelen pelagisch op de shad wist te vangen. Ik bood mijn shad aan op 10m diepte boven 13 meter water. Op de dieptemeter zag ik ineens een signaal van 8 meter diepte naar beneden duiken, richting mijn shad. Ik kon pa nog net op tijd melden dat er een vis aan kwam, voordat ik een loeiharde beuk te verwerken kreeg. Erg gaaf om mee te maken.

Ook de kleine barbelen vechten als gekken
Afbeelding

Pelagisch gevangen. Ik zag hem komen op de dieptemeter. Wat een kleun en dito dril!
Afbeelding

De eerste grote bass van de vakantie: 47cm
Afbeelding

Prachtige plaat, geschoten door pa
Afbeelding

Een grote comizo van 75 cm voor pa. Trollend op 11m diepte met een Taildancer. Was een machtige dril
Afbeelding

Ze kunnen niet allemaal groot zijn
Afbeelding

Dag 3: ook vandaag was de bass redelijk los. Vooral pa kreeg veel actie, alleen bleven er maar weinig hangen. Gelukkig kon ie twee mooie vissen landen, waarvan de grootste 47 cm was. Met een aasvis op de dropshot ving ik in de middag nog een schitterende barbeel die me alle hoeken van het water liet zien. Wat een gevecht op een lichte baitcaster. Ook pa wist nog een barbeel te vangen, trollend met een dieploper. Ook snoek was vandaag present. Pa wist een mooie 70-er te vangen, waar ie erg blij mee was. En terecht.

Tot slot: de omgeving van Cijara is fenomenaal. Zo cirkelden er vandaag ruim 50 vale gieren boven onze hoofden. Dat krijg je er denk ik van als je twee dagen niet doucht.... Ook kwamen er in de baai waar we visten geregeld herten naar de oeverlijn om te drinken en om de vegetatie in het water te eten. Alleen de oortjes kwamen nog boven water uit.

De eerste 40-er voor pa in het eerste ochtendlicht
Afbeelding

Tja. Ik mis alleen nog de duikbril
Afbeelding

Barbeel op de dropshot met aasvis. Op een testhengel in het kader van de Tackle Tests van Roofvisnet
Afbeelding

Het resultaat. Verslavende visserij!
Afbeelding

Moeder en kind
Afbeelding

De herten waren niet echt schuw. We konden vrij dichtbij komen met de boot
Afbeelding

Pa met wederom een mooie comizo
Afbeelding

Een nét geen 40cm black bass. Desondanks erg blij mee
Afbeelding

"Where are the bodies?? We can smell them!"
Afbeelding

Een 47cm bass voor pa op de popper
Afbeelding

En als toetje op de derde dag een mooi snoek van 71cm
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door T.P. op di 27-10-2015 15:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Kneiters van black bass & comizobarbelen: Cijara, najaar
BerichtGeplaatst: di 27-10-2015 15:46 

Dag 4: PR black bass verpulverd!

We begonnen de dag in de baai waar we gisteren veel topwateractie hebben gehad. Binnen 20 minuten was het raak. En hoe! Ik gooi mijn spinnerbait tegen de oeverlijn aan. Zodra deze het water raakt, wordt deze woest getorpedeerd door een black bass. Eenmaal bij de boot kijken pa en ik elkaar aan: dat is een beste vis! Net eronder, vis op de onthaakmat, onthaken, meetlint er langs: 55,5 cm! Allejezus, wat een vis! Mijn vorige PR met 5 cm aan diggelen gevist. Geweldig! We wegen de vis ook even en komen uit op 2,7 kg. Mijn dag kon al niet meer stuk.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas blijft verdere actie, op een aantal missers en lossers na, uit. We besluiten onze schouders en rug even rust te gunnen door een uurtje te trollen. Koud onderweg of mijn plug wordt op 11 meter gegrepen door een zware vis. Het blijkt een fraaie 90-er snoek te zijn met een 'two tone' kop. We hadden nog niet het geluk gehad om een grotere snoek te vangen, dus deze vis was meer dan welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Na de vangst van de snoek besluiten we het dropshotten met aasvis weer eens te proberen. Kijken of we een barbeel kunnen strikken. Zowel pa als ik hadden succes me deze tactiek, met elk een fraai exemplaar en beiden nog een aantal aanbeten gemist. Die rakkers zijn meesters in het afsnoepen van de aasvis van de haak. Bij een aanbeet (vaak wat kleine tikken) is het een kwestie van wachten totdat je het gewicht van de vis voelt. Alle barbelen die we zo vangen zijn keurig in de lip gehaakt.

Afbeelding

Afbeelding

De wind trok in de middag flink aan, waardoor het vissen op black bass werd bemoeilijkt. We besloten dan ook om de resterende tijd weer met pluggen te slepen op grote diepte. Ook dit plan pakte weer goed uit: beiden een mooie barbeel. De mijne tikte zelfs de 75cm aan en had een gewicht van 4,4 kg. Prachtige sport op een 30 grams spinhengel

Afbeelding

Afbeelding

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27-10-2015 23:16 

Lid: vr 08-1-2010 19:28
Overige PR's: met een beetje geluk heb je mazzel
Prachtig verslag van jullie avonturen Tim, en wat een mooie plaatjes ook weer.
De blackbass vind ik ook erg mooi en intrigerend en ruim 55 cm is echt een beste bak. :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28-10-2015 16:30 

Lid: za 28-1-2006 14:15
Leuke trips hoor! Wat een bak van een black-bass :shock:

Altijd mooi om met je familie zulke trips te ondernemen. Vind de (buitenlandse) sessies die ik deed met mijn pa en soms ook ooms/opa/neef prachtige herinneringen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29-10-2015 16:57 

Thnx mannen! 8)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29-10-2015 17:03 

Dag 5: kraanvogels, double hook ups en wederom mega-bass!

De dag begon prachtig. Windstil, mistflarden, een gouden zon. En kletterende bass aan het oppervlak. Overal om ons heen joeg de bass de alvers de stuipen op het lijf. Al snel zoefden onze poppers, stickbaits, swimbaits en props door de lucht. Maar wat we ook probeerden, de bass gaf niet thuis. Na een uur of twee werden de plannen omgegooid.

Afbeelding

Na eerst wat aasvis gevangen te hebben, stuurden we de kleine visjes aan de dropshot de diepte in. Al snel volgde de eerste aanbeten. Een stropdasje en een 30-er bass voor pa en een 30-er bass voor mij.

Afbeelding

In de tweede drift kwam pa vast te zitten. Om hem te helpen, takel ik mijn rig met grote snelheid van 10m diepte omhoog. Na een slag of 5 krijg ik ram van jewelste. Binnen no time vliegt een dikke bass uit het water. Oef, wat een verrassing! En wederom een zeer groot exemplaar. Na vakkundig schepwerk door pa kunnen we de vis meten en wegen: 53cm en 2,3 kg. Tjonge, twee van dit soort slag vissen in twee dagen. Geweldig!

Afbeelding

Afbeelding

We genieten van de omgeving, Al de hele week trekken er grote groepen kraanvogels over Extremadura. Je hoort ze al van verre aankomen. Ook zien we elke dag herten zich in het water tegoed doen aan het wier. Beiden prachtige momenten om vast te leggen. Onze camera's draaien overuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het dropshotten met aasvis loopt goed deze week. Zo ook vandaag. We krijgen veel aanbeten, maar er blijven er helaas maar weinig plakken. Pa vangt gelukkig een mooie barbeel, ik land een kleine snoek. Eén seconde na het aanslaan van de snoek haakt pa trouwens ook een vis, maar deze lost helaas na een seconde of wat.

Afbeelding

Afbeelding

We besluiten het laatste uurtje van de dag te trollen. Dit levert al snel de eerste barbeel van de dag op voor mij. Kort na deze vangst haak ik wederom een mooie vis. Pa draait zijn plug binnen om me te assisteren, maar meldt al snel dat hij bij het binnendraaien een vis heeft gehaakt. Aan mijn plug hangt een fikse snoek, terwijl bij pa een barbeel zich aan zijn plug heeft vergrepen. Toch nog een double hook up vandaag. De snoek geeft uiteindelijk 96cm aan op het meetlint.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29-10-2015 23:55 

Lid: do 22-12-2005 22:44
PR Snoek: 116
PR Snoekbaars: 99
PR Baars: 50
Die grote Black Bass is vet maar de ervaring samen met je pa is het mooiste !

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-2-2019 18:51 

Lid: do 24-5-2018 15:47
PR Snoek: 83
PR Baars: 42
Overige PR's: 64 cm regenboogforel
Mooi avontuur en verslag mannen! En er zitten zeker wat prachtige vissen tussen!

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Het is nu zo 19-5-2019 17:41