Onderdeel van VIPMEDIA

Het is nu wo 23-1-2019 23:13

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vissen in Australië
BerichtGeplaatst: ma 15-10-2018 11:15 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: wo 03-10-2018 8:30
Beste leden,
Ik zal me eerst even voorstellen, aangezien ik nieuw ben op dit forum.
Ik ben dus Tim Visser, 32 jaar oud. Na 8 jaar in de zeevaart als stuurman gevaren te hebben, nu een baan aan de wal bij koninklijke de vries scheepsbouw. Als sinds mijn vroege jeugd aan het vissen. Heel veel op karper gevist maar sinds de laatste 2 jaar eigenlijk alleen nog maar op roofvis.

Aanstaande zaterdag ga ik trouwen, en maandag vliegen we voor onze huwelijksreis naar Australie. we hebben een camper gehuurd en gaan in een maand tijd van Sidney naar Cairns langs de oostkust. Uiteraard gaan er 2 reishengels mee, een lichtere hengel (15-40 gram) voor kreekjes met shads, en bedoeld voor kleinere rifvissen, met kleine poppers, plugjes, en aas. (slakken oid, wat ik ter plekke kan vinden)
Daarnaast nog een zwaardere hengel (35-80 gram) voor het zwaardere werk met poppers, walk the dog pluggen, lepels etc.
Verder ben ik van plan om vooral zelfstandig van rotsen en dergelijke te gaan vissen, heerlijk zelf op onderzoek uit. Ook zal ik lokaal wel 1 of 2 vistripjes willen boeken, zover als dat mijn toekomstig vrouw toestaat natuurlijk...

Wat ik mij afvroeg is of er hier nog mensen zijn met tips. Alles is verder welkom, types aas die ik daar niet kan kopen en absoluut mee moet nemen, of andere dingen waar ik rekening mee moet houden.
ik heb hier al eens topics over gelezen, maar er werd toen niet heel veel gedeeld. Zodra ik terug ben, zal ik in elk geval nog wel een verslag schrijven op dit forum, waar hopelijk andere vissers ook wat aan hebben.

groet,
Tim

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Vissen in Australië
BerichtGeplaatst: ma 15-10-2018 11:38 

Lid: wo 01-6-2005 16:52
ik denk vooral opletten voor krokodillen 8)

success in ieder geval!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2018 17:56 

Lid: do 28-10-2010 21:08
kijk anders ff wat utube filmpjes... kan je vaak wel wat vinden rond de locatie waar je heen gaat...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2018 18:20 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Een 80 grams hengel lijkt me wel erg licht voor het zwaardere werk, weet niet wat je daar in zo'n kreek kunt verwachten maar als dat een barramundi of zo is ben je kansloos.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2018 18:25 

Lid: do 28-10-2010 21:08
zo groot zijn die baramundis toch niet.. vaak 60-110 cm.. soms wat groter... kan je vast wel vangen aan een 80 grams hengel.. rex hunt viste ook altijd met 20-30 grams stokjes daar op zee.. etc...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2018 21:03 

Lid: za 06-8-2011 6:58
Mij lijkt 80 gram voor Barramundi juist overkill. Ik vis sowieso graag zo licht mogelijk. Maar geen idee of de bijvangsten wellicht veel groter kunnen uitvallen.

Is wel een droom voor mij. Barramundi op de vlieghengel. Heel veel plezier en succes al vast. :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2018 21:42 
BB Qing

Het gaat er niet om hoe groot ze zijn maar hoe hard ze trekken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2018 23:29 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
https://www.bing.com/videos/search?q=rex+hunt+baramundi&&FORM=VDVVXX

Jibbedijabbada

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16-10-2018 7:16 

Lid: ma 03-11-2014 11:18
Overige PR's: oceanic white tip - 240cm
De kunstaas collectie van mijn Australische zwager lijkt verdraaid veel op die van mij hier in Nederland,
Baramundi e.d is prima te vangen met je spinhengel, op zee met jiggen wel zwaardere hengels gebruikt maar met wat je wilt mee nemen valt in Australië prima te vissen.
Zou lekker in wat hengelsportwinkels daar leuk kunstaas uitzoeken. verschilt beetje in kleurstellingen en misschien wat ander rubber e.d. maar veel verschilt het niet.

veel plezier, en kijk uit voor salty`s , kwallen , haaien, maar vooral muggen en zandvliegen........

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16-10-2018 9:50 

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik had inderdaad al redelijk wat youtube filmpjes gezien, maar ben wel bang dat de zwaardere reishengel die ik meeneem alsnog niet zwaar genoeg is voor bijvoorbeeld GT's of Queenies. Ik houd wel van licht vissen, en de kans dat je echt hele grote GT's aan de haak krijgt vanaf de kant is misschien niet zo heel groot.
Helaas kon ik niet echt reishengels vinden in mijn prijs categorie die nog zwaarder waren dan die ik nu heb.
Ik heb in elk geval een paar poppers (28gr-14cm) en walk the dog pluggen (60gr-13cm) ingeslagen om mee te kunnen beginnen, ter plekke inderdaad kijken wat ik tegenkom in de supermarkten enzo. Verder gaan er een aantal kleinere pluggen, shads en wat kleinere poppers mee die ik al had mee.

In elk geval enorm veel zin in, en zal zeker mijn ogen open houden voor saltie's, kwallen en ander gespuis. Er leeft in elk geval genoeg om rekening mee te houden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16-10-2018 10:29 

Lid: vr 23-1-2015 15:41
Klinkt als een mooie reis! Wat voor stokje is die 15-40 grams?
Ben zelf met mijn vriendin een wereldreis aan het plannen over een jaar. Australie is daar ook onderdeel van.. ga je verslag dus zeker in de gaten houden!

Online Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16-10-2018 11:07 

Dat is een Shimano STC hengeltje.
Best wel een gevoelig hengeltje hoor, met een aardige actie ook. Ik heb 'm aan boord gebruikt tijdens mijn werk, waarbij we vaak ten anker lagen op 20 meter diepte. Om dan met redelijk wat stroming de bodem nog te kunnen bereiken moest ik soms naar 140 gram lood gaan. uiteraard overdreven voor deze hengel, maar hij hield zich kranig :lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16-10-2018 11:27 

Lid: vr 13-10-2017 13:43
PR Snoek: 88
PR Baars: 20
Overige PR's: Doublespotted queenfish: 77
Hoi Tim,

Ik heb zelf een jaar door Australië gereisd en daar veel gevist met weinig succes. Dat had alles te maken met mijn eigen onkunde, het is eigenlijk waar ik ben begonnen met vissen namelijk.

Op de hengels in Australië staat over het algemeen een lijnklasse en geen werpgewicht, maar ik weet wel dat ik prima een queenfish van 77cm kon binnenhalen met een hengel waar nylon op zat. Het zal een 'strakke spinhengel' zijn geweest, die ik had. Ik vermoed zoiets als een 15-40 grams of zo. Volgens mij was ie al redelijk moe van het volvreten dat ie daarvoor had gedaan, dus dat scheelde misschien wat.

Ik heb ook Barramundi gevangen, op een struintripje (kruip-door-sluip-door) met een gids in Cooktown (deze). De vissen in dat stuk rivier waren max 40-50cm denk ik, maar snel dat ze zijn! Zorg vooral voor stevige lijn, zodat je ze snel binnen kan slingeren. Die beesten zwemmen direct de takken in. Verder moet je gewoon supersnel/alert zijn met aanslaan want je mist ze maar zo. Ik viste vooral met pluggen, maar zou het nu diagonaal jiggend proberen denk ik.

Goed om te weten is dat je bij vrijwel elk benzinestation een vrieskist met aas zult vinden. Garnalen, octopus, kleine aasvis... Ideaal! Regelmatig hebben ze ook nog een kleine selectie kunstaas, haken, onderlijnen, etc. Ook bij supermarkten kan je vaak wel aas kopen.

Barramundi is een lastige vis, daar kwam ik wel achter. Ik heb het vaak geprobeerd, maar je moet er flink de bush voor in en in het juiste seizoen zitten. Aan de andere kant: De meeste Australische vissers (en ik :D ) zijn niet bijzonder technisch, dus als je al veel viservaring hebt is het misschien al beter te doen. Deze Belg heb ik een paar keer onderweg ontmoet en ging er echt tot het gaatje voor: https://vimeo.com/169972556

Als laatste belangrijke tip: Kijk uit voor de krokodillen. Zorg dat je bij het vissen telkens een aardige afstand tot de kant bewaart, en/of zorg dat je in beweging blijft (=lopen). Ik heb een keer 's ochtends een flinke vogel gegrepen zien worden op een plek waar ik de avond ervoor nog rustig aan het werpen was.

Oh nee, nog een tip! Je mag in Australië met levend aas vissen. Kan ook zeer effectief zijn voor barra....

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16-10-2018 12:07 

Walter, bedankt voor je info!
Ik zal dat filmpje van die Belg vanavond wel even bekijken als ik thuis ben, zit nu op mijn werk. Klinkt goed van dat kopen van aas, mijn ervaring is dat het vissen met dit soort aas vanaf rotsen altijd goed werk voor de kleinere rifbewoners. Ik wil de lat niet meteen super hoog leggen natuurlijk, uiteindelijk is het een huwelijksreis, en geen vistrip.
Ik zal zeker mijn ogen open houden voor de saltie's, daar heb ik inmiddels wel veel over gehoord. Levend aas is zeker het proberen waard, als ik het voor elkaar krijg dat levend aas te vangen natuurlijk. Ik heb wel eens wat artikeltjes geschreven voor het blaadje van de vereniging en voor een lokaal karper forum, dus zal kijken of ik na terugkomst de tijd heb om hier ook een artikel te schrijven.
Mocht ik op visgebied iets beleven dat het waard is om over te schrijven natuurlijk. :lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23-11-2018 9:55 

Zo, inmiddels weer thuis van een heerlijke huwelijksreis!
Wat vissen betreft viel het helaas een beetje tegen, heeft met meerdere factoren te maken. Eerdaags zal ik een verslagje typen, misschien heeft iemand er wat aan.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23-11-2018 10:07 

ik vind het al behoorlijk sterk dat je op huwelijksreis een hengel hebt 'durven' meenemen. Denk dat dat op mijn huwelijksreis toch wat verkeerd zou aangekomen zijn.
Hoe dan ook heb je genoeg andere dingen te doen op huwelijksreis neem ik aan :lol:

ik kijk toch uit naar je verslagje

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23-11-2018 10:10 
AKA 'Hick van Dattum'

Dat dacht ik ook 8)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23-11-2018 12:44 
BB Qing

Een hengeltje 'durven' meenemen :roll:
Geef dan ook meteen al je broeken af als je dat niet durft...

Kom maar op met die Barramundi's 8)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 09-12-2018 17:42 

Lid: ma 14-2-2011 19:39
PR Snoek: 103
PR Snoekbaars: 72
PR Baars: 46
Overige PR's: Roofblei: 66, Elft: 52, Zeebaars: 40
Ben wel benieuwd naar die Barramundi's...

Ik heb er een paar jaar terug toch wel aardige sport aan gehad

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 27-12-2018 15:13 

Zoals beloofd bij deze het verslag over het vissen in Australie tijdens onze huwelijksreis.
De vangsten waren helaas niet echt geweldig. Mijn vrouw houdt zelf helemaal niet van vissen, dus het is zoals altijd in een gezonde relatie een beetje zoeken geweest wanneer ik wel of niet tijd kon nemen om te vissen. Maar ik ben van mening dat er tijdens zo’n reis voor beide activiteiten moeten zijn die het extra leuk maken, dus ik heb ook dingen gedaan voor mijn vrouw waar ik zelf weinig plezier aan beleefde. Zo moet er een gezonde balans zijn, maar als ik me daar geen zorgen om hoefde te maken dan had ik de hele maand keihard gevist natuurlijk.
Australië is een land met enorm veel mogelijkheden op visgebied. Het is een land waar iedereen houdt van het buitenleven, en dat merk je aan alles. Wij hebben heel veel Australische mensen gezien die aan het kamperen waren, grote 4 wiel aangedreven pickups, met all terrein caravans. Vrijwel altijd hebben deze mensen hengels, kayaks en soms complete visboten mee op reis. Sportvisserij wordt dus echt heel veel beoefend, maar door de extreem ruige en ontoegankelijke kustlijnen, is het vissen vanaf de kant nogal moeilijk. Of je moet echt veel tijd en energie stoppen in zoektochten naar toegankelijke, goede stekken. Deze tijd had ik gewoon niet tijdens onze reis.
Het materiaal dat ik mee had bestond uit 2 reishengels. Een medium zware spinhengel van 15-40 gram en een zwaardere van 35-90 gram. De lichte was voorzien van 0,14mm gevlochten lijn, de zwaardere met 0,30mm. Verder had ik wat plugjes, kleine en grote poppers, kleine en grote haken, wat lood en fluo carbon in verschillende diameters mee. Ik had wel wat vissoorten bedacht die ik graag had willen vangen, maar in principe maakte het me gewoon niet uit.

Afbeelding
Mooi vissen op het strand!

Uiteindelijk heb ik her en der langs de kust vanaf zandstranden kunnen vissen, soms van rotsen, en een keer vanaf een pier. Helaas had ik geen lood zwaarder dan 50 gram bij me, al helemaal geen ankerlood om alles goed op zijn plek te houden op het strand. Dit maakte het vissen in de hoge branding op de zandstranden soms erg lastig. Toch was er nog wel wat te vangen. Op de foto een zogenaamde ‘dart’, eigenlijk de enige vissoort die ik vanaf het strand wist te vangen. Voor zijn formaat een verrassend sterke vis, gevangen met een stukje inktvis, dat je bij elke benzinepomp ingevroren kan kopen.

Afbeelding
Een 'Dart'

Mijn geplande vistripje met een charteraar zou plaats vinden vanuit Airlie Beach. Hiervandaan zijn we ook een dag mee geweest met een romantische zeiltocht, met een historisch zeil jacht. Tijdens deze zeiltocht zag ik al op veel plekken scholen tonijnen door het water oppervlak schieten. Dit aangezicht gaf mij veel zin om dit gebied te bevissen met de charteraar. Na de zeiltocht heb ik met de dames aan de camping balie de vistrip besproken, dat werd nog een ingewikkeld verhaal.
Het is in Australië zo, dat het rif en de rifvissen continue in de gaten gehouden worden. In het voorjaar zijn er een aantal beschermde vissoorten die gaan paaien, en mochten ze zien dat dit staat te gebeuren, word het vissen op rifvissen een goede week op slot gegooit. Aangezien eigenlijk elke charteraar op rifvissen vist, betekend dit dat ze meestal niet genoeg gasten kunnen vinden om uit te varen. Mij leek het pelagisch vissen juist een hele vette manier om te vissen, maar kennelijk is dat onder de charteraars niet heel erg gewoon om te doen. Uiteindelijk een charteraar gevonden die wel uit zou varen, en dus pelagisch zou vissen, helaas was dat wel op een uur rijden vanaf de camping, maar je moet wat. Helaas de pech dat er ook net die dag een depressie over trok, met veel wind en zelfs regen, dat hadden we eigenlijk tijdens onze vakantie in het droge seizoen dus nog niet gezien. De charteraar was een enthousiaste man, die snel de luwte op zocht van een eiland, anders was het vissen gewoon niet te doen. We gingen aan de bak met vrij licht materiaal, hengels met een werpgewicht van maximaal 50 gram, 15/00 gevlochten lijntjes, en zo’n 50/00 fluo voorslagen. We visten met een offset haak in een nep garnaal, met 10 gram loodballen aan een lus, aan dezelfde lus de offset haak. Zo krijg je dus een soort Cheburashka rig.
Vrij snel haakte 1 van de gasten een diamond GT, echt bizar om vis van ruim een meter aan dit materiaal te haken. We moesten er uiteraard met de boot direct achteraan, en landde de vis uiteindelijk ruim 300 meter van de plek waar we ‘m haakte. Het gevecht heeft ruim 30min geduurd. Iedereen is met de vis op de foto gegaan, het is ook wel een team effort om zo'n vis in de boot te krijgen.

Afbeelding
Diamond GT aan een offset garnaal

Daarna hebben we het nog een tijdje geprobeerd, maar toen dat niets meer opleverde zijn we van alles gaan proberen. We vonden met de fishfinder een flinke strook vis, waar we met shads verticalend meerdere aanbeten kregen. Ik ving een kleinere makreel die direct zonder foto terug ging. Helaas waren de haaien duidelijk actief, want we hadden meerdere keren doorgebeten fluo voorslagen. Een blacktip die de haak precies om zijn kaak had werd wel geland.
Opeens weer een school tonijn aan het oppervlakte, en ik had net een pilker aan mijn hengel gekregen. Vol gas naar de school en smijten maar!! Ik wierp zo ver ik kon, ruim over de school heen en begon zo hard ik kon binnen te draaien. Ik zag mijn zilveren pilkertje door het oppervlakte stuiterend door de school tonijn maaien. Even verdween mijn pilker achter een golf en direct was er een harde weerstand. Uit reflex sloeg ik aan, wat ik dus kennelijk niet moest doen. Ik sloeg de pilker uit de golf, die vloog meteen een tiental meter onze kant uit, resulterend in een mega pruik in mijn lijn.
Eigenlijk was ik gewoon niet helemaal in mijn doen, met onbekend materiaal, en een voor mij veelal nieuwe manier van vissen. Dit resulteerde in wat geblunder van mijn kant op een dag die toch al niet echt geweldig was.
Ik heb ook nog een tijdje met mega poppers staan smijten op GT, heel vet om te bedenken dat er vissen zijn die zulke lompe stukken kunstaas zouden pakken. Helaas kwam er geen aanbeet.
Na dit vistripje dat met een heerlijke lunch bij het plaatselijke resort werd afgesloten, bleef ik met een knagend gevoel achter. Het was niet genoeg.
Mijn vrouw en ik spraken af dat we op de terugweg naar onze camping een verlaten stuk strand op zouden zoeken om daar aan het water te relaxen en wat te vissen. Met google maps snel een baai gevonden waar ook wat rotspartijen te vinden waren bij een groot strand.
Eenmaal daar aangekomen bleek het compleet verlaten, we hebben de hele middag gewoon letterlijk niemand gezien.
Bij de rotsen was het helaas teleurstellend ondiep, meer dan 1,5m water stond er niet. Wel zag ik meteen al een rog langs de stenen scheren, en al vrij snel ook een kleine rifhaai.
Er stond nog steeds veel wind, maar ik had hem mee en kon een kleine popper met de harde wind zo een 80-100 meter weg zetten. Opeens sprong er een meter of 30 naast mijn popper een makreel met een bloedgang uit het water, richting mijn popper. Na een paar tellen was hij bij de popper met een gigantische dreun als gevolg. Bizar hoe hard die vissen er dan weer vandoor knallen, moeiteloos springen ze een meter of 5 heftig kopschuddend uit het water. Die popper was hij dus ook in een paar tellen weer kwijt. Wat schuim en golven bleven over, als bewijs wat er net gebeurd was.
Even later zag ik een hele dikke GT langs de rotsen zwemmen, totaal onverwacht op dit ondiepe water. Snel de popper weer in zijn richting gesmeten, al vrij snel resulterend in een gigantische kolk, met een flinke golfslag een aantal meters naast mijn popper. De tweede worp leverde een soort heftige aasreactie uit, maar ook weer een meter of 5 naast mijn popper. Het leek net of hij geactiveerd werd door de popper. Een echte aanbeet bleef uit. Tijdens die paar uur op het strand had ik het stiekem meer naar mijn zin gehad dan tijdens de vistrip. Het kan raar lopen.
Een aantal dagen later waren we op doorreis van Cairns naar het noorden. We kwamen ook langs Palm Cove, waar een lange pier in het water ligt. Toen ik deze pier opzocht op internet kwam ik allemaal foto’s tegen van dikke vissen, op een met vissers afgeladen pier. In een artikel las ik dat de pier midden in een zeestraat tussen een rif en het strand ligt, waardoor het een trekroute is voor veel vissoorten. Verder is Palm Cove een gezellig plaatsje met redelijk wat restaurants, en bij het begin van de pier lag ook nog eens een goede camping. Mijn vrouw had ik zo om gepraat, de ideale plek om te overnachten en de reis in 2 stukken te hakken!
In de middag kwamen we aan en zijn we de pier even wezen bekijken. Er werd redelijk wat gevist, allemaal erg zware hengels. Op elke paal van de pier zaten PVC pijpjes geschroefd waar je je hengel in kan zetten, ideaal.
Daarna gezellig in een restaurantje gegeten en nog wat langs het strand gewandeld. Hengels allemaal klaar gezet, en aangezien het om 5 uur licht werd, de wekker op 4:30 gezet.
De volgende ochtend was ik in de schemering al aanwezig op de pier, met een simpel plan. Met de lichte hengel en inktvis tussen de palen van de pier kleine vissen vangen, en die al dan niet levend als aas gebruiken voor de grote hengel. Daar had ik 50 gram lood schuivend op de 70/00 fluo voorslag gedaan, met een onderlijn van een meter 70/00 fluo carbon met een flinke haak. Vrij snel een aasvis te pakken die direct levend aan de grote hengel ging. Een meter of 40 van de pier vandaan, hengel in een pvc pijp, slip aardig zwaar afgesteld, en verder vissen op kleintjes. Binnen 15 minuten trok mijn hengel compleet krom, en gierde de toch vrij zwaar afgestelde slip het uit. Wat een gekkenhuis, en wat een bizarre aanbeet!
De vis ging er met een noodgang vandoor, en sprong direct weer compleet uit het water. Ook dit was weer een makreel achtige, die helaas vrij snel de haak wist te lossen.
Ik kreeg geregeld aanbeten op deze levende of dode vissen, maar de vissen wisten steeds te ontkomen. Ik had op een gegeven moment 2x lijnbreuk, de lijn bleek doorgebeten. Dus daarna met cirkel haken gaan vissen, maar toen haakte ik ze steeds niet. Tot 2 x toe kwam de vis helemaal aan stukken gescheurd weer terug, of hij was gewoon compleet verdwenen, zonder de boosdoener te haken. Dus toch toch maar weer naar normale haken gegaan, en toen haakte ik een kleine rifhaai. Die heb ik uiteindelijk wel gewoon gevangen, maar het onthaken was wel een beetje lastig. Ook geen foto’s gemaakt van deze haai, eerlijk gezegd was ik blij dat ik de haak goed los had kunnen maken zonder zelf open gehaald te worden…

Afbeelding
Levend erin, aan stukken gescheurd eruit....

Tegen het eind van de ochtend haakte ik op de zware hengel iets massiefs. Een heel massieve weerstand zwom rustig langs de pier, naar het einde van de pier. Hier zwom de vis heel rustig en diep om de kop van de pier, om aan de andere kant van de pier weer langs de pier richting het strand te zwemmen. Na een 50 tal meter besloot de vis dat het mooi was, en bleef deze stil op de bodem liggen. Ik had inmiddels weel bekijks van de mensen op de pier, maar voor mij was het al snel duidelijk dat ik kansloos was. De vis was totaal niet onder de indruk van wat ik deed, en bleef gewoon roerloos liggen. Als ik uit volle macht in de hengel ging hangen, begon het gewicht heel langzaam omhoog te komen. Zodra ik lijn opspoelde zakte het weer naar de bodem. Als ik even geen druk meer gaf, begon het heel langzaam te zwemmen, maar zodra ik dan weer druk zette lag het direct weer doodstil. Ik vermoed zelf dat het een hele grote rog is geweest. Ik kreeg nog een tip van een local om veel druk te zetten, en dan aan de lijn te gitaar-snaren, om de vis in beweging te krijgen. Dit werkte helaas niet, en nadat ik dat een paar keer deed kwam ineens de haak los. Op zich prima, zelf geen materiaal kwijt, en ook geen vis die dus met een haak in z’n bek achter bleef.

Afbeelding
Muurvast.... Rog?

Hierna werd het lastiger om aasvissen te vangen, en was het wel weer welletjes. We hadden nog een aardige rit voor de boeg, dus het was tijd de spullen in te pakken. Toch weer lichtelijk teleurgesteld omdat ik niet veel gevangen had, maar wel weer blij met de actie die ik wel gehad had, gingen we weer op pad.
Het vervolg van de reis leidde naar Cape tribulation, een gebied met regenwoud direct aan de zee. Schitterend gebied, maar omdat hier veel gewaarschuwd word voor zout water krokodillen, waren de mogelijkheden om te vissen beperkt. Er was ook hier wel een charteraard actief waarmee je op de daintree rivier kan vissen op barramundi en andere roofvis, dit paste helaas niet meer in ons schema. Ik had mijn kansen ook al gehad, en wilde hier geen bonje over krijgen tijdens onze huwelijksreis.
Mijn ervaringen na deze vakantie is dat Australie de sportvisser extreem veel te bieden heeft. Maar om hier echt ten volle gebruik van te kunnen maken is locale kennis wel echt een must.
Natuurlijk kan je vanaf een rots gewoon wat proberen met aas uit de vriezer of kunstaas, en uiteraard heb je best kans om zo ook een visje te vangen. Maar wil je écht alles uit je trip halen, dan zal je toch al snel met een gids het water op moeten met de boot. Ik denk dat het ook wel mogelijk is om met een local vanaf de kust te vissen, maar dan is locale kennis wel echt onmisbaar. Veel rotspartijen die er op google maps bijvoorbeeld uit zien als goede stekken, blijken in realiteit gewoon onbereikbaar, of door de branding te gevaarljik om op te lopen. Wie weet kom ik er ooit nog een keer terug, maar dan zou ik er wel heen gaan om gewoon te vissen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 29-12-2018 13:43 

Lid: ma 20-2-2006 23:39
Tim,

Mooi verhaal en goed verhalend verwoord. Fijn om te lezen.

ED.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 29-12-2018 14:27 

mooi verhaal heb je ervan gemaakt. Meestal vallen de vangsten wel tegen als je niet echt op visvakantie bent. Ondertussen heb je toch maar mooi enkele uren meegepakt. Zou toch zonde geweest zijn om er zonder hengel naartoe geweest te zijn...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 29-12-2018 20:11 
AKA 'Hick van Dattum'

coole vakantie zo 8)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 31-12-2018 13:50 

Lid: vr 23-1-2015 15:41
Mooie ervaringen zo te lezen. Leuk verslag!

Online Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Het is nu wo 23-1-2019 23:13