Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu do 24-5-2018 13:44

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Strandvissen aan de Oostkust (USA)
BerichtGeplaatst: vr 15-12-2017 21:26 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: zo 31-5-2009 14:56
PR Snoek: 106
PR Snoekbaars: 59
Proloog

Sinds mijn 5e ben ik gebeten door het sportvissen. Van mijn grootvader kreeg ik het witvissen met de vaste hengel met de paplepel ingegeten en daarna sprongen mijn ouders en oom mee op de kar om mij de fijne kneepjes van het vissen verder aan te leren.

In mijn kindertijd waren de leukste uitstapjes - buiten het vissen om - die naar de lokale hengelsportzaak waar ik uren, althans zo leek het, kon rondtoeven en snuisteren tussen al dat mooie materiaal dat uitgestald stond.
Voor mijn verjaardagen, Kerst of goede rapportperiodes mocht ik steevast een cadeau uitkiezen en wederom werd dat in eerder genoemde hengelsportzaak gehaald.

Toen ik een jaar of 10 was wou ik per sé onderstaand boek:

Afbeelding
Beetspecial 'Big Game'

Hoewel ik absoluut niet vertrouwd was met de hengeltechnieken die erin werden besproken en vaak de helft van de gebruikte terminologie niet begreep, spraken de artikels in dit boek ontzettend tot de verbeelding van de 'dromende visser' in mijn jonge lichaam.

Bovendien reisde ik elk jaar met mijn ouders naar het zonnige Sicilië (familiebezoek) en ook daar visten we samen met ooms en neven op kleurrijke visjes tussen rotsen en boten in de havens van het eiland. De sportvisboten die dagelijks tochten maken op jacht naar zwaardvis en de tonijnen die die commerciële vissers naar de haven werden gebracht wakkerden het verlangen om dit alles zelf mee te mogen maken alleen maar aan.

Afbeelding
Commerciële vissershaven, Licata (I)

Jammer genoeg konden die dromen niet waar worden gemaakt en bleef gedurende 15 jaar erg stil op dat front.

Na een pauze van 4 jaar gedurende dewelke - ik vind het nog steeds vreemd - niet heb gevist, begon het toch echt te kriebelen om de rovers van het zilte nat achterna te gaan. Gebrek aan kennis stonden dit alsnog in de weg, want hoe begin je hier in godsnaam aan?

Een familiereis langsheen de Westkust van de US zorgde voor duidelijkheid. Hier viste ik slechts enkele keren met mijn schoonvader op zowel zoet als zout water, maar uit gesprekken met vissers leidde ik af dat het vangen van grote rovers vanaf stranden en pieren helemaal geen titanenstrijd hoefde te zijn, zo lang je maar een beetje 'local knowledge' tot je beschikking had. De laatste dag van die reis kreeg ik onverwachts de kans mijn eerste rog te drillen.
Een toerist had een goedkope hengel en molen gekocht, had dat ding aan de haak geslagen, maar had geen flauw benul van drillen. Slip stond volledig open en na wat tips besloot hij maar de hengel door te geven.

Terug thuis ging ik op zoek naar locaties korter bij huis waar ik een goede kans had op het vangen van rovers vanaf stranden. Ik kwam in eerste instantie uit bij de Canarische eilanden waar ik intussen 3 vistrips heb mogen vertoeven met tot nog toe enkele mooie roggen als resultaat.
Toegegeven, als je alles alleen wil doen, kom je jezelf vaak tegen. Je maakt 'fouten' betreffende materiaalkeuze, visstekken en aas waardoor het in het begin kan tegenvallen. Ik wil iedereen die dit soort avonturen zelf onderneemt dan ook aansporen om zeker de eerste keren een gids onder de arm te nemen.

Afbeelding
Mijn eerste rog vanaf het strand, een kleintje, maar de euforie was er niet minder om.

Afbeelding
Ruigstaartrog van de laatste visdag (oktober, 2016)

Na die laatste trip waarbij enkele haaien werden gehaakt (maar niet geland, ik mompelde toen iets van 'met deze hengels lukt dat nooit), ging ik op zoek naar een nieuwe locatie. Eentje die ik al die tijd in het vizier had.

Deel 1: Een goede voorbereiding...

... is het halve werk. Ik kan gerust zegge dat die uitdrukking mee zelden vreemd is. Mensen die mij kennen zullen zelfs beweren dat het soms wat te veel van het goede is, maar ik ga er gewoon vanuit dat ik leef voor mijn passie. En leven doen we slechts één keer, toch?

November 2016. Ik ben net terug van het vissen op de Islas Canarias en hak de knoop door: in 2017 GA ik naar Florida. Makkelijker gezegd dan gedaan. Het grootste obstakel is dat ik mijn passie (te) vaak alleen moet delen, maar mijn besluit staat vast.
Op verschillende fora (waaronder dit), doe ik een oproep in de hoop met vissers in contact te komen die mij willen volgen in mijn queste. En die oproep wordt relatief snel beantwoord door vissers uit 'the States'.

Zane is de eerste. Een die-hard visser die elk vrij moment (en dat mag je hier erg letterlijk nemen) aan de waterkant spendeert. Van oorsprong een 'typische' (excusez le mot) adapt van de Noord-Amerikaanse Black-Bass hype, maar intussen volledig gewonnen door de strandvisserij op haai.
We wisselen mails uit waaruit blijkt dat hij absoluut bereid is om mij een week op sleeptouw te nemen.

Intussen leg ik ook contact met Chris en Michael. Twee jongere vissers uit South Carolina die sinds een aantal jaren de stranden van Charleston onveilig maken, hoewel het van oorsprong riviervissers zijn die voornamelijk forel in de rivieren achterna zaten.

Goed, de volgende stap maakt het definitief, we schuimen verschillende ticketsites af en boeken uiteindelijk een heen/terug ticket vanuit Schiphol naar Orlando met 10 juli als vetrekdatum.

Afbeelding
Ik hoop die 9 doodsaaie uren goed door te komen aan boord van zo'n vliegende sigaar van BA.

De komende maanden, veel mails, facebookgesprekken en bezoeken aan webshops en hengelsportzaken verder zou alles op punt moeten staan. Het is pas enkele dagen voor vertrek dat het begint te dagen dat dit wel eens een tegenvaller zou kunnen zijn. Veel 'wat als'en' houden mijn hersenen tot in de late uurtjes bezig en het is pas wanneer ik uiteindelijk kennis maak met mijn gastheren dat de zenuwen plaats maken voor opluchting. Stof voor later.

Lezen, chatten, mailen en youtube geven meer en meer info over de te gebruiken materialen. Voor wie helemaal niet vetrouwd is met het 'landbased shark fishing' geeft onderstaande foto hopelijk een goede impressie.

Afbeelding
FOX Trek Stand Up 80 met Penn Senator 12/0 (en een Bonito-kop). Charleston, Juni, 2017.

Op de Canarische eilanden gebruikte ik Imax reishengels (Ocean Scout, 3m90) met Penn 950SSM molens, maar die zouden voor de visserij aan de andere kant van de Oceaan volgens heel wat bronnen niet volstaan. Ik neem ze toch mee voor het 'lichte' werk.
Het andere duo bestaat uit 2 Fox hengels, gekoppeld aan een 9/0 en een 12/0 senator. De 9/0 voorzien van 600m 80 ponds gevlochten en 200m 90 ponds mono topshot. Op de 12/0 staat 600m 120 ponds gevlochten en 400m 100 ponds mono.
Voor de gelegenheid heb ik de 950SSM molens volgespoeld met 65 ponds gevlochten. Met 420m op elke molen hoop ik toch voldoende reserve te hebben.

En dan is het zover. Twee uur rijden tot Schiphol, afscheid nemen van mijn lieve vriendin die mij in dit alles steunt enbijna mijn vlucht missen door slecht advies van het BA-personeel. Tussenstop in Gatwick en volledig ontregeld door het uurverschil en wat rondzwerven op de snelweg rond Orlando kom ik rond 21u doodmoe aan in het Best-Western Hotel van Orlando.

Afbeelding
Wat kan tripadvisor toch mooie plaatjes selecteren.

Intermezzo- Over groentenschotels en blanken

Heren, dames, het is even geleden, maar ik zal mijn best doen dit verhaal zo snel mogelijk te vervolledigen. Intussen beleef ik mijn jaarlijkse visvakantie op de Canarische eilanden. Bittere start, want bagage bleek spoorloos waardoor we 2 vissessies hebben gemist. Gelukkig is alles terecht en konden we gisterenavond echt beginnen met vissen. Jammer genoeg liep die sessie uit op niets, zelfs geen beet... Alleen maar een hardnekkige wind trotseren.

Terwijl ik dit schrijf heerlijk genieten van een Zuiderse groenteschotel met worsten van lokaal varkensvlees. Het smaakt toch net allemaal net iets beter.

Afbeelding
Beter kan niet, behalve de frisdrank dan.

Maar goed, na het inslaan van aas verliep de ochtendsessie moeizaam en konden we slechts één rog landen met een geschat gewicht van 40-50kg.

Afbeelding
Rog tijdens ochtendsessie.

De visserij is er met andere woorden bijzonder taai, zeker vergeleken met de voorgaande jaren. Nochtans waren de omstandigheden vandaag. Opkomend tij, normale branding en een vroege start... Nogmaals het bewijs dat het niet altijd kan gaan zoals je het in gedachten had. En dat brengt me, weliswaar via een omweg terug naar de USA.

Ontmoeting met Chris - South Carolina

Oké, de nachtrust in The Best Western was welkom. Alleen reizen, ik doe het toch niet altijd even graag en wanneer de vermoeidheid toeslaat vraag je je toch af waarom je in godsnaam die reizen onderneemt. Na een stevig ontbijt de navigatie op Charleston ingesteld waar ik rond 16u had afgesproken met Chris. We zouden elkaar zien in Hadrell's Point (hengelsportzaak) waar een Penn Senator 12/0 op mij lag te wachten.

Door de spanning van wat zou komen, duurden de snelwegkilometers nog langer en het bericht dat Chris terwijl lekker op het strand zat te vissen - en vangen - zorgde voor weinig verbetering.

Wordt vervolgd...

Laatst bijgewerkt door thomas salute op di 13-2-2018 16:10, in totaal 3 keer bewerkt.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Strandvissen aan de Oostkust (USA)
BerichtGeplaatst: vr 15-12-2017 21:31 

Lid: di 11-3-2014 16:08
Ben benieuwd naar de rest. Het proloog is al veelbelovend.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15-12-2017 21:39 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Het begin is prima 8)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 15-12-2017 21:57 

Bedankt heren, eerste deel is toegevoegd.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 16-12-2017 23:25 

Lid: di 01-1-2008 18:31
PR Snoek: 111
PR Snoekbaars: 82
PR Baars: 48
Overige PR's: Meerval 178
Bekend hotel, hier verbleef ik vorig jaar.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23-12-2017 22:52 

Lid: ma 17-10-2016 18:36
PR Snoek: 97
PR Snoekbaars: 67
PR Baars: 41
Overige PR's: Roofblei 60cm
Goed stukje proza! Begin onderhand wel erg nieuwsgierig te worden naar het vervolg.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03-1-2018 20:18 

Lid: ma 06-8-2012 8:28
PR Snoek: 115
PR Snoekbaars: 94
PR Baars: 46
En toen werd ie met de 120 pond braid lijn de plomp ingesleurd en zagen we hem nooit meer terug...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04-1-2018 2:04 

Heren, dames, ik moet even een rustig moment vinden om verder te schrijven :), maar ik ben jullie niet vergeten.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04-1-2018 14:41 

Lid: za 30-9-2017 20:57
PR Snoek: 85
PR Snoekbaars: 65
PR Baars: 1,5
Als je maar in je achterhoofd houd dat we zeer ongeduldig zijn :-)

Als we aan de waterkant komen willen we met de 1e worp beet hebben.....
Als er een mooi proza stukje op het forum lezen willen we meteen het vervolg lezen......

............... etc etc
:P

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 22-1-2018 22:11 

Lid: ma 17-10-2016 18:36
PR Snoek: 97
PR Snoekbaars: 67
PR Baars: 41
Overige PR's: Roofblei 60cm
Aaaargh. Die spanning...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 08-2-2018 20:55 

Lid: ma 06-8-2012 8:28
PR Snoek: 115
PR Snoekbaars: 94
PR Baars: 46
hans vis schreef:
En toen werd ie met de 120 pond braid lijn de plomp ingesleurd en zagen we hem nooit meer terug...

en op 'n blub na, kunnen we haast nu wel vaststellen dat die 120 ponds lijn wat te hoog gegrepen was..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 13-2-2018 16:11 

Oké, weer een stukje verder. Sorry dat ik iedereen zo lang heb laten wachten.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 13-2-2018 21:45 
Whoppa!

Lid: ma 02-3-2009 10:18
PR Snoek: 105
PR Snoekbaars: 79
PR Baars: 38
Overige PR's: Meerval: 84. Roofblei: 42. Winde: 51
That's a real good story!

Die Big Game special van BEET lag ooit ook bij mijn vader op de stapel. Heb er menig keer doorheen zitten bladeren... :D

Groeten, Erik uit Elburg

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 17-5-2018 21:16 

Lid: za 25-1-2014 13:42
PR Snoek: 119
PR Snoekbaars: 73
PR Baars: 50
Overige PR's: Meerval: 239 cm Roofblei 74 cm
Kom op verder Thmas! Het smaakt naar meer!

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Het is nu do 24-5-2018 13:44