Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu vr 20-7-2018 20:11

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beginner, vragen over hengel en molen
BerichtGeplaatst: wo 06-9-2017 13:39 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: zo 03-9-2017 14:17
Hallo,

Ik ben een beginnend visser en weet geen raad welke hengel en molen te kopen. Vrienden van me adviseren me allerlei merken etc. Ik kreeg Shimano, Abu, Gunki en andere voorgesteld, en ik ben op zoek gegaan.

Hengels :
SHIMANO SCIMITAR AX SPIN 210H | 15-60G
SHIMANO CATANA DX SPINNING 2.40M | 10-30G
SHIMANO VENGEANCE BX SPG SHAD 210H | 20-50G ( Deze spreekt me wel aan omdat erbij staat dat deze ook te gebruiken is voor het vissen op Zeebaars.) Maar ik vroeg me af of deze dan alleen met Shads kan gebruikt worden ?

Molen :
Heb ik enkel de Shimano Catana 2500/3000S gevonden

Is er iemand die mij hiermee kan helpen ? Of zelf een goede set weet ?

Bedankt alvast !
MVG, Mike

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Beginner, vragen over hengel en molen
BerichtGeplaatst: wo 06-9-2017 14:31 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Je moet eerst kijken naar welke gewichten je wil gaan gooien, dan koop je een hengel die dit aan kan.. nu kan je meteen wel een hengel kopen waarmee je tot 300 gram kan wegzetten maar dat is nogal overkill in de meeste gevallen.. Koop je een lichtere hengel heb je meer sport aan de vis maar beperk je jezelf ook in de gewichten die je er mee kan gooien.

Een max wg tussen de 30-50 gram is prima allround te noemen.. met een 50 grammer kan je wat zwaarder aas vissen maar die buigt ook minder ver op een vis... (om nog maar even een voorbeeld te noemen).

Verder moet je kijken naar de lengte.. als je veel gaat gooien op kleiner/groter water dan kan je beter niet een stok van 2.10 halen (is meer een lengte om mee uit een bootje te vissen). 2.40 lijkt me meer geschikt. Ga je veel op groot water vissen vanaf de kant dan is 2.70-3.00 ook een optie (maar zou ik niet doen in het goedkopere segment, dan krijg je een bezem in je handen).

Verder is de naam van een hengel meer een indicatie van de actie dan dat je er bv alleen shads mee kan vissen.. Als ik zeebaars op mijn hengel schrijf kan ik er dan geen snoek meer aan vangen? tuurlijk wel.
In principe kan je elke vis die in NL rondzwemt vangen aan een stok van 2.40-10/30 gram.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06-9-2017 16:00 

Lid: zo 11-9-2016 17:58
PR Snoek: 66,5
Overige PR's: beekforel:30 , winde:30,5
Als je vanaf de kant met shads tussen de stenen op een rivier gaat vissen , ben je beter af met een 2M70.
En een molen in de 3000 serie of zelfs 4000.Wel de balans tussen molen en hengel bewaren.
Bij een setje klopt die balans steeds , dat is een voordeel ervan als je dat koopt.
In andere gevallen vanaf de kant is 2M40 beter.
Een goed merk heeft zijn kwaliteit .Hoe duurder hoe fijngevoeliger je er mee kan vissen.

gr.Geert

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06-9-2017 17:31 

Lid: za 07-11-2009 20:10
Geef nou eerst aan wat je ermee wilt doen.
In je andere topic kreeg ik de indruk dat je veel op het zoute wilt vissen.
Als dat vanaf de kant is, over heel veel rotsblokken heen, is 3.60 lang toch wel verdraaid handig.
Dus: wat wil je ??
Daarna krijg je vanzelf goed advies (of PB dan maar).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06-9-2017 19:27 

Lid: za 02-7-2011 1:29
Even aantal zaken de je voor jezelf op een rijtje moet zetten:

- Wat is je budget?
Heel belangrijk. De prijzen kunnen liggen tussen de €50 en €1500 voor een setje.
Met de opmerking dat duurder lang niet altijd beter is.

- wat voor roofvis heb je voor ogen?
Baars, snoekbaars, snoek, roofblei, meerval, zeebaars?
Elke vissoort heeft zn specifieke benadering/methode/materiaal nodig.
Maar als ik je goed begrijp wil je op van alles en nog vissen. Ook dat is heel goed mogelijk. Houdt wel rekening dat je compromissen moet maken.

- Waar wil je vissen?
Polderslootjes, stadsvijvers, singels, meren, vaarten, havens, rivieren al dan niet hard stromend enz.
Wat is de diepte vh water.

- Welke lengte van de hengel?
Is het water goed bereikbaar? Denk aan hekken, muurtjes, oeverbegroeiing, steenstort enz.
Als je vanaf de kade in een haven vist, heb je aan een kortere genoeg en misschien wel meer dan dan aan een langere hengel. Maar als je in de polder vanachter 1,5m riet moet vissen heb je wat meer aan een langere hengel. Ook als je langere afstanden moet overbruggen.

- Molen
In veel gevallen kom je goed weg met een maatje 2500/3000.
Maar afhankelijk van het merk/model en bovengenoemde omstandigheden, kan je een maatje groter i kleiner worden.
Maar als je bijv. veel met zwaar kunstaas wilt vissen kan misschien beter zijn om met een reel te vissen.
Laat je niet te veel afleiden door alle toeters, bellen, reclame kreten enz.

- Merken
Niet vastpinnen op 1 merk. Elk merk heeft goede maar ook producten die te hoog geprijsd zijn of gewoon slecht.

Bij elkaar een ondoorzichtig woud van molens maar vooral hengels.

Hoeveel meer info jezelf geeft, hoe beter de tips.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-9-2017 9:09 

Lid: zo 03-9-2017 14:17
Wat is je budget?
Ik kan tot 200€ gaan, wat niet zo heel veel is denk ik. Maar het is een begin he :)

- wat voor roofvis heb je voor ogen?
Baars, snoekbaars, snoek, roofblei, meerval, zeebaars dit is het zowat opgesomt, ik werk op zee en af en toe liggen we aan sluizen waar toch wel wat zeebaars te vissen is.

- Waar wil je vissen?
Meren, kreken, sluizen, kanalen, het is tot een diepte van 3m ong

- Welke lengte van de hengel?
Ik denk dat ik wel genoeg heb met 2.40m het is overall vrij van obstructies

Bedankt alvast !.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-9-2017 9:42 

Lid: vr 26-9-2008 11:49
PR Snoek: 108
€200 is meer dan voldoende voor een beginnend visser. Ik vis als 25 jaar op roofvis met hengelsets die dit budget niet overschrijden. Het kan natuurlijk altijd duurder en mooier maar voor dit bedrag kun je een prima setje kopen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-9-2017 9:48 

Lid: vr 26-9-2008 11:49
PR Snoek: 108
En laat je niet in war brengen door personen die beweren dat alleen materiaal van honderden euro's goed is.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-9-2017 23:31 

Lid: zo 03-1-2016 18:47
PR Snoek: 72
PR Snoekbaars: 80
PR Baars: 21
Overige PR's: Karper 18,5 kilo
Een hengel zou ik ook niet weten welk merk nou echt goed is, maar ik heb het zelf een poos gedaan met een hengel van Okuma de deadringer om precies te zijn. Een hengel die rond de 60 euro kost en erg lekker in de hand ligt en vooral voor een beginnende visser niet extreem duur. Natuurlijk zou ik dan wel op het werpgewicht letten. En ikzelf zou kiezen voor een hengel tussen de 2,40 en 2,70. Een molen koop ik persoonlijk altijd van Shimano. Ik heb al vele takken van het vissen beoefend, waaronder witvissen en karpervissen en ik heb al vele merken molens geprobeerd, maar ik blijf er dan toch bij dat Shimano gewoon het mooiste loopt. En dan heb je al de Sienna voor rond de 30 euro. Ik vis zelf nu met de Shimano Sedona FI 2500 die je voor rond de 60 euro al hebt en ik vind het voor dat geld een hele mooie soepel draaiende molen. En kiezen is altijd lastig en je kunt je geld maar 1x uitgeven dus logisch dat je ergens om advies vraagt. Succes met zoeken en als je iets hebt gevonden dan hoor ik het graag.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08-9-2017 12:27 

Voor €200, kan je zeker een leuk setje aanschaffen, incl lijn, kunstaas en eventueel en onthaaktang of andere attributen.

De vissen die je wilt belagen zijn erg uiteenlopend. Eigenlijk van t een naar t andere uiterste.
Ik zeg niet dat t niet kan, maar een gulden middenweg is er niet en je zal dus compromissen moeten sluiten.

De keus van 240cm voor hengel kan in dit geval goed uitpakken.
Werpgewicht...tja.. afhankelijk van het type hengel() denk ik dat je snel bij de 40gr komt in deze prijsklasse en doelvisserij.

De Shimano Yasei Red SeaBass (van je ander topic) kent ook een kortere en lichtere variant. De 240 35gr
De Scimitar is gebouwd met een stevige body en een gevoelige top. De MH versie lijkt me redelijk alround, hoewel voor baars(jes) wellicht te zwaar. En persoonlijk zou ik zoals gezegd liever voor een 240cm gaan.
De Catana DX is ook een goede kandidaat. De 2.40M is mi. net wat te licht. Ik eerder gaan voor de MH -40gr

Molen
Ik denk aan de Daiwa Ninja A 2500 / 3000 +/- €50
SPRO Passion 730 / 720 +/- €45.-
Shimano Sedona 3000 FI (wel het laatste model) +/- €55
Met deze molens zijn relatief goedkoop en zal je niet snel te kort mee komen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08-9-2017 16:50 

Als je een allround hengel zoekt waar je vanalles mee kan doen dan zou ik naar een kunstaas hengel kijken waar je goed met shads mee kan vissen, dan kan je tenminste vissen op baars/snoekbaars/roofblei, op snoek en eventueel op zeebaars als je die treft met je werk.

Ik neem shads als uitgangspunt omdat je hiervoor een snelle hengel nodig hebt die elke trilling goed weergeeft door de blank. Algemeen kunstaas zoals spinners/pluggen heb je niet een erg specifieke hengel voor nodig. Pak je een 30-40 grams stok die geschikt is voor het vissen met shads dan gaat ander kunstaas hier over het algemeen ook prima op.

Meerval blijft altijd lastig gezien je daar zwaar materiaal voor nodig hebt., vooral als je ze vanaf de kant wil belagen. Daar kan je naargelang de situatie beter een andere uitrusting voor aanschaffen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08-9-2017 16:53 

Dus bijvoorbeeld de 3 hengels die ik in mn vorige reactie opnoemde.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08-9-2017 18:25 

Dus je wil zeggen dat die drie hengels hetzelfde zijn en dus evengoed voor de verschillende gebruiksscenario's?.. Om te beginnen is de prijs al niet gelijk de Yasei is bv een tientje duurder dan de Catana.. dat is 20% meer.. toch iets om te overwegen.

Verder zijn alle hengels vast niet slecht voor een beginner.. toch zou ik aanraden om er ook zelf eens een paar beet te pakken.. en laat je niet afleiden in de winkel door de lengte.. in een hengelsportzaak lijkt een 2.40 stok wel 4 meter.. dan pak je een 2.10 en dan denk je hé dit voelt lekker licht! Dan ga je naar buiten naar het water en kom je er achter dan 2.10 eigenlijk helemaal niet zo lang is.

Ga er gewoon eens heen en pak alle stokken eens uit het rek.. lettend op wat je ongeveer wilt hebben.. Het liefst zonder verkopers er bij. Dan kan je de boel zelf eens afwegen en nog eens op internet kijken wat de prijzen daar zijn.. Krijg je wat meer inzicht in wat je mogelijkheden zijn.. Want op een plaatje lijken ze toch allemaal hetzelfde.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08-9-2017 20:10 

AllroundFriesland schreef:
Dus je wil zeggen dat die drie hengels hetzelfde zijn en dus evengoed voor de verschillende gebruiksscenario's?.. Om te beginnen is de prijs al niet gelijk de Yasei is bv een tientje duurder dan de Catana.. dat is 20% meer.. toch iets om te overwegen.

Heb ik ergens gezegd dat die 3 hetzelfde zijn? Wat rare gedachtengang heb jij. Maar dat wisten we al.
De kwalificaties die jij noemt (waar ik overigens voor de verandering redelijk in mee kan gaan) kunnen wel 50 hengels aan voldoen. En dan zijn er geen 2 hetzelfde.

Enne, die Catana kan je voor €30,- minder kopen dan die Yasei. Dat is 100% minder.

Zonder Mike tekort te doen, denk ik dat t geen zin heeft om hem een winkel in te sturen om hengels te voelen. Sowieso heeeft t gros vd winkels een beperkt assortiment.
Uit zn vragen blijkt dat ie op dit moment niet de kennis en kunde heeft een voor hem geschikte hengel te kiezen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11-9-2017 19:52 

Nee heb je ook gelijk in.. het is lastig om een hengel te kiezen die voldoet aan zoveel visserijen met een beperkt budget. Hij gaf wel aan reeds een hengel te bezitten dus het moet wel iets zijn wat beter geschikt is dan de bestaande situatie... Lijkt me een stok als de yasei (die ik voor rond 50 euro wel heb gezien), me niet gek.. Je moet toch ergens beginnen. Een stok van 200+ euro uitkiezen is vaak makkelijker.. daar zijn er minder van.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Het is nu vr 20-7-2018 20:11