p Roofvisforum.nl - De ontmoetingsplek voor roofvisfanaten • Toon onderwerp - BFS. Bait Finesse System.

Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu za 15-12-2018 19:24

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: BFS. Bait Finesse System.
BerichtGeplaatst: zo 07-10-2018 13:30 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: ma 01-7-2002 5:14
Zijn er hier mannen die vissen volgens het BFS. Dus ultralicht met een baitcaster setup. Ik zit er ook aan te denken om met deze visserij te beginnen.

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: BFS. Bait Finesse System.
BerichtGeplaatst: zo 07-10-2018 13:33 

Lid: di 11-3-2014 16:08
Waarom?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07-10-2018 13:34 

Waarom?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07-10-2018 15:40 

Lid: za 30-9-2017 20:57
PR Snoek: 85
PR Snoekbaars: 65
PR Baars: 40
https://www.roofvisforum.nl/forum/viewt ... 1&t=138860
Dit topic eens doorlezen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07-10-2018 21:55 

Ik ben op zoek naar leden met relevante ervaring met het bfs met het werpvermogen rond de vijf gram.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07-10-2018 22:10 

Ik wil een setje aanschaffen en ben nog helemaal niet uit welke hengel het gaat worden. De Shimano aldebaran bfs reel heeft de voorkeur op dit moment. Ook over de lijn kan ik nog wel wat informatie gebruiken. Dyneema, nylon of fluocarbon.

Fauna hengelsport in Raamsdonksveer heeft het een en ander in hun assortiment maar dat is an de andere kant van Nederland.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07-10-2018 22:26 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Als je nou niet ver hoeft te gooien... ach iedereen moet het ook zelf weten toch... je kan het spul ook online bestellen als je dat wil.. scheelt vaak ook weer een paar knaken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 08-10-2018 5:02 

Lid: do 12-10-2017 6:44
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 78
PR Baars: 45
Zijn er specifieke redenen om UL met een baitcaster te willen vissen?
Zeker UL biedt dit erg weinig voordelen, nadelen meer dan genoeg...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 08-10-2018 9:24 

Om voor mij onduidelijke redenen is de vraag op het beginnersforum terecht gekomen. Het is dan ook niet de vraag of er met een baitcaster setup gevist gaat worden maar meer welke.

In de hengelsport zaken kom je weinig tot geen materiaal tegen. Even voelen lukt dus niet.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 08-10-2018 9:41 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Ik zou denken dat je op tackletour wel iets zou moeten kunnen vinden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 08-10-2018 16:46 

Lid: zo 22-1-2012 19:46
Neil Pear schreef:
Waarom?

Misschien omdat hij het leuk vindt :o

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 08-10-2018 18:09 

De ene vist zijn 40 gram zware kunstaas aan een plughengel de ander aan een baitcaster. Beide kan. Persoonlijke voorkeur.

Tot voor korg was het werpen van ultra licht kunstaas niet mogelijk mbv een reel. De visserij in vooral Japan laat zien dat het tegenwoordig heel goed mogelijk is om dit te doen.

Naar mijn mening geen type visserij voor vissers die beginnen met het kunstaas vissen maar meer voor degene die bewust kiezen voor bfs na jarenlange ervaring.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 08-10-2018 18:56 

Diana schreef:
Neil Pear schreef:
Waarom?

Misschien omdat hij het leuk vindt :o

0ow, en ik maar denken dat ie een werkstuk moest maken over hemellichamen.
[en nou weer ontopic]

@KlaasJan
Het is idd een persoonlijk voorkeur.
Ik vis met de jaren ook steeds lichter. Al heb ik nu wel de max(of minimum?) heb bereikt met loodkopjes van net geen 6gr op zeebaars. Idd niet voor beginners (en vastgeroeste vissers).
Het is nu alweer zeker 6 a 8 jaar geleden dat ik op tig japanse BFS sites (en filmpjes) tegenkwam.
Wat ik toentertijd steevast zag was dat de gebruikte reels steevast getuned werden met oa. keramisch lagers en aftermarket spoelen.
Tot nu toe hier nog weinig tot niets gezien. In ieder geval niks serieus van de grond gekomen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 08-10-2018 20:23 

Lid: za 10-2-2007 22:36
Ach gossie kon je het weer niet laten, fantastische IWAB.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 10-10-2018 11:42 

Lid: ma 30-7-2018 23:14
Dag KlaasJan,

Ik ben zelf onlangs ook meer gaan lezen over het BFS systeem, ben er nog niet heel ervaren mee.

Zoals je zelf wellicht ook al hebt ondervonden zijn de reeltjes aardig kostbaar, ben toen terecht gekomen op het youtube kanaal van BCSG fishing.
Advies om hier iig even een kijkje te nemen, kan er aardig wat over vertellen.

Omdat ik geen zin had om al teveel neer te tellen voor iets wat ik mogelijk niet heel veel ging gebruiken ben ik op onderstaande uitgekomen:

Hengel: KUYING Teton L 1.98 m
Reel: TSURINOYA XF 50

Besteld bij het mooie ali express :), beide zijn gereviewd op het kanaal van BCSG

Had nog 0.10 dynema liggen, heb dit erop gespoeld

Setup pas net binnen en nog niet heel intensief gebruikt maar plugjes/loodkopjes van 3gram zijn goed weg te zetten.
Het zal niet dezelfde werpeigenschappen geven als b.v. een shimano aldebaran bfs reel maar om een start te maken met BFS is het echt een mooie setup
voor +- € 100,- (hengel+reel)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 11-10-2018 21:42 

Lid: ma 14-5-2007 13:16
PR Snoek: 90
PR Snoekbaars: 68
PR Baars: 48
Overige PR's: Roofblei: 73 Meerval: 130
De afgelopen jaren zijn er veel fabrikanten die materiaal ontwikkelen voor bait finesse. Voornamelijk de grotere hebben meerdere modellen reeltjes en hengels in hun assortiment. Vaak wel voor een stevige prijs en bedoeld voor de Japanse markt. Import is dan vaak ook noodzakelijk maar ondertussen in nl ook wel het een en ander verkrijgbaar.

Voor meer info kun je eens kijken bij enkele facebook groepen. Probeer bijvoorbeeld eens BFS (Bait Finesse Style) Fishing. Dit is een internationale groep waar veel advies te vinden is over materiaal en ervaringen.

Succes!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14-10-2018 12:58 

Dank jullie wel. Daar kan ik wel wat mee

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14-10-2018 14:32 

Lid: za 13-10-2018 18:02
Misschien staat hier ook nog wat bruikbaars tussen :D
http://ultralightflyfishing.com/forum/v ... .php?f=107

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 17-10-2018 16:40 

Er is een setje aangeschaft via aliexpress. Volgens mij hetzelde setje als ralphiee.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 17-10-2018 16:53 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Veel plezier er mee Klaasjan, we zijn benieuwd naar de ervaringen :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 18-10-2018 0:23 

Lid: wo 17-10-2018 23:42
Bsf baitfinesse vissen v.n.l bekend in Japan en word de laatste jaren ook in Europa toegepast veel filmpjes op de tube ook uit Frankrijk waar het populair is en veel word toegepast. Het echte BSF rond en onder de 3 gram Stream fishing Japan vereist een lichte goede reel plus hengel en grote afstanden gooien is niet van toepassing. Veel is te vinden bij Ali ex maar zeker niet zaligmakend, het is goed zoeken er is veel wat niet aan deze standaard toe te schrijven is.
Te weinig guides ogen op de blank, dat hoeft geen probleem te zijn . . . maar vind dat persoonlijk geen baitcaster 10 of 11 ogen geeft een betere verdeelheid op de blank en geen lijnschade op duurdere Bfs hengels. Ook is het vermogen van de hengel belangrijk in je manier van casten een lichte hengel raakt snel overbelast waardoor je alleen sidearm kan gooien, maar bovenhands lukt dan slecht . . . dit kan je wel een beetje aanpassen door omhoog te gooien of je arm lager houden in de cast.
Er zijn tubuliare tips en solid tips waar zit het verschil, dat zal ik later nog belichten.
Vind het jammer dat de vastgeroeste vissers dit aanfluiten, er zijn n.l wel voordelen en elk voordeel heeft een nadeel maar omgedraaid ook bevestigd. Vis al jaren met een baitcaster en dat is prettig om veel water snel af te vissen, spinners starten sneller op, precisie snel afremmen bij kanten weinig curv bij wind etc. Ook het Bsf gaat zeer goed bij het dropshotten, maar voor wie liever lichte baits wil gooien met een spinmolen ( beugeltje open en weer dicht ) daar is ook wel wat van te zeggen.
Vis zelf rond de 3 tot 6 gram loodkopjes en spinners crankbaits en onverzwaard op Baars en Snoek etc onder de 3 gram alleen op ondiepwater of licht dropshot ook met zelfgemaakte vliegen.
Omdat deze Topic onvoldoende belicht word of beantwoord anno 2018 vind ik toch wel jammer.
Want vele weten tenslotte meer dan 1 persoon en die info kan je delen in deze mooie hobby of op dit forum.
Hoop in de toekomst meer mensen re vinden om de techniek te delen die ul en bfs met zich voortbeweegt in het heden onder out of the box vissers.
Gr Richard :idea:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 18-10-2018 0:24 

Lid: wo 17-10-2018 23:42
Bsf baitfinesse vissen v.n.l bekend in Japan en word de laatste jaren ook in Europa toegepast veel filmpjes op de tube ook uit Frankrijk waar het populair is en veel word toegepast. Het echte BSF rond en onder de 3 gram Stream fishing Japan vereist een lichte goede reel plus hengel en grote afstanden gooien is niet van toepassing. Veel is te vinden bij Ali ex maar zeker niet zaligmakend, het is goed zoeken er is veel wat niet aan deze standaard toe te schrijven is.
Te weinig guides ogen op de blank, dat hoeft geen probleem te zijn . . . maar vind dat persoonlijk geen baitcaster 10 of 11 ogen geeft een betere verdeelheid op de blank en geen lijnschade op duurdere Bfs hengels. Ook is het vermogen van de hengel belangrijk in je manier van casten een lichte hengel raakt snel overbelast waardoor je alleen sidearm kan gooien, maar bovenhands lukt dan slecht . . . dit kan je wel een beetje aanpassen door omhoog te gooien of je arm lager houden in de cast.
Er zijn tubuliare tips en solid tips waar zit het verschil, dat zal ik later nog belichten.
Vind het jammer dat de vastgeroeste vissers dit aanfluiten, er zijn n.l wel voordelen en elk voordeel heeft een nadeel maar omgedraaid ook bevestigd. Vis al jaren met een baitcaster en dat is prettig om veel water snel af te vissen, spinners starten sneller op, precisie snel afremmen bij kanten weinig curv bij wind etc. Ook het Bsf gaat zeer goed bij het dropshotten, maar voor wie liever lichte baits wil gooien met een spinmolen ( beugeltje open en weer dicht ) daar is ook wel wat van te zeggen.
Vis zelf rond de 3 tot 6 gram loodkopjes en spinners crankbaits en onverzwaard op Baars en Snoek etc onder de 3 gram alleen op ondiepwater of licht dropshot ook met zelfgemaakte vliegen.
Omdat deze Topic onvoldoende belicht word of beantwoord anno 2018 vind ik toch wel jammer.
Want vele weten tenslotte meer dan 1 persoon en die info kan je delen in deze mooie hobby of op dit forum.
Hoop in de toekomst meer mensen re vinden om de techniek te delen die ul en bfs met zich voortbeweegt in het heden onder out of the box vissers.
Gr Richard :idea:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25-10-2018 11:43 

Relfiee, Heb je nog extra kosten moeten betalen bij aanschaf van je nieuwe set? Daarmee bedoel ik douane en/of inklaring?
Ik sta op het punt dezelfde set aan te gaan schaffen.

Alvast bedankt voor je reactie :D

Relfiee schreef:
Dag KlaasJan,

Ik ben zelf onlangs ook meer gaan lezen over het BFS systeem, ben er nog niet heel ervaren mee.

Zoals je zelf wellicht ook al hebt ondervonden zijn de reeltjes aardig kostbaar, ben toen terecht gekomen op het youtube kanaal van BCSG fishing.
Advies om hier iig even een kijkje te nemen, kan er aardig wat over vertellen.

Omdat ik geen zin had om al teveel neer te tellen voor iets wat ik mogelijk niet heel veel ging gebruiken ben ik op onderstaande uitgekomen:

Hengel: KUYING Teton L 1.98 m
Reel: TSURINOYA XF 50

Besteld bij het mooie ali express :), beide zijn gereviewd op het kanaal van BCSG

Had nog 0.10 dynema liggen, heb dit erop gespoeld

Setup pas net binnen en nog niet heel intensief gebruikt maar plugjes/loodkopjes van 3gram zijn goed weg te zetten.
Het zal niet dezelfde werpeigenschappen geven als b.v. een shimano aldebaran bfs reel maar om een start te maken met BFS is het echt een mooie setup
voor +- € 100,- (hengel+reel)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25-10-2018 18:29 

Als ik voor hogere bedragen bij Ali koop, vraag ik of ze een lager bedrag willen noteren.
Maar dat gebeurd bijna 8 van de 10 keer al zonder te vragen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 26-10-2018 15:04 

Thx voor de tip :D

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Het is nu za 15-12-2018 19:24