p Roofvisforum.nl - De ontmoetingsplek voor roofvisfanaten • Toon onderwerp - Beginner roofvisser, nog steeds geen aanbeet gehad.

Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu zo 16-12-2018 23:04

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beginner roofvisser, nog steeds geen aanbeet gehad.
BerichtGeplaatst: di 19-6-2018 10:12 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: di 19-6-2018 9:54
PR Snoek: 89
PR Baars: 22
Hallo,

Ik zal mezelf direct even voorstellen, ik ben Lars, 21 jaar en ik kom uit het Westland.
Heb sinds kort interesse gekregen in roofvissen en heb dan ook zo de spullen ervoor aangeschaft.
Ik ben hiervoor altijd een karpervisser geweest dus dit is een hele andere tak van sport voor mij. Nu ben ik een geduldige visser maar begin toch hoop te verliezen, ik heb al aardig wat wateren afgevist en heb nog niet eens één aanbeet gekregen (plusminus veertig uur nu gevist). Ik heb wel een snoek gevangen op doodaas maar het rondstruinen en je eigen aas "tot leven brengen" is juist wat me zo aanspreekt.
Veel van de tips heb ik geprobeerd en vrijwel elke mogelijkheid van je aas binnenhalen ben ik ook afgegaan.
Het zou geweldig zijn al kon iemand mij van dit probleem afhelpen, want het moet wel aan mijzelf liggen en niet aan de vis. Alhoewel ik heb gehoord dat het Westland deels is leeggevist, ben ik ook langs de kraamkamer geweest van de snoek en zelfs daar heb ik niks kunnen vangen.
Al zou iemand mij willen helpen zou dat super zijn.

Alvast bedankt voor je tijd,

Lars

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Beginner roofvisser, nog steeds geen aanbeet gehad.
BerichtGeplaatst: di 19-6-2018 11:31 

Lid: vr 13-10-2017 13:43
PR Snoek: 88
PR Baars: 20
Overige PR's: Doublespotted queenfish: 77
Hoi Lars,

Het kan zwaar zijn, die roofvisserij. Ik denk dat ik pas na acht weken (dit was vorig jaar in de zomer) mijn eerste snoek ving. Geen stootje of niks tot die tijd, en constant hing mijn kunstaas in de boom. Mijn algemene probleem als visser is dat ik een romantisch beeld heb van hoe een vis gevangen moet worden. Mijn plug moet altijd precies "onder die takken", "vlak langs de leliebladeren", "net over die gezonken tak heen", enzovoort. Ik doe dat nog steeds, en heb een voorkeur voor klein water, maar vaak komen mijn aanbeten gewoon op een schijnbaar willekeurige plek.

Toch vang ik nu vaker snoek dan in die eerste acht weken (gelukkig!). Dus, hier een paar tips van een beginner. Ik zou vooral aanraden om het simpel te houden, zeker in het begin. Wel eens een spinner geprobeerd? De tandemspinners van Ondex schijnen ongeëvenaard te zijn voor in de polder. Gisteren was ik ook met (een andere) spinner op pad en ik ving vier baarsjes. Best leuk! Bovendien geeft het je toch een indicatie dat je iets goed doet. En als je ze kwijtraakt, zijn ze gelukkig niet zo duur geweest :)

Ik zou aanraden om niet teveel geks te doen met je kunstaas. Dat "tot leven wekken" waar je het over hebt, was bij mij juist het probleem denk ik. Ik viste met een plug en tikte dat ding de hele tijd alle kanten op. Dan moet je een behendige snoek zijn om 'm te pakken te krijgen. Ik zou aanraden om vooral de "straight retrieve" te doen. Gewoon in één tempo inhalen dus. Misschien af en toe even pauzeren en stukjes wat sneller draaien, maar niet te veel mee spelen. Je krijgt dan ook beter door wat wel en niet werkt. Als je teveel varieert dan weet je niet wat je goed of fout doet.

Timing is voor snoek bovendien ontzettend belangrijk. Op dit moment maak je echt de meeste kans als je 's ochtends vroeg erbij bent en 's avonds laat. En als het takkeweer is :lol: En als de herfst weer begint dan wordt het echt leuk.

De eerste plug waar ik mee ving was de Salmo Frisky Shallow Runner, trouwens. Vind ik nog steeds een goeie en is niet moeilijk om te vissen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 19-6-2018 20:02 

Beste Walter,

Bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt met het "teveel gek doen".
Ik heb vandaag gevist en heb m'n eerste baars ooit gevangen, helaas nog steeds geen snoek. Het was inderdaad gewoon "steady retrieve'.

De tandemspinner waar je het over hebt, die heb ik al in mijn tacklebox zitten, de plug waar je het over hebt niet. Heb toevallig vrijdag weer vijf nieuwe pluggen/swimbaits gekocht dus ik ga kijken of ik daarmee meer succes heb.

Ik vis inderdaad vaker rond 11 tot 5 dan erg vroeg of erg laat, dus het kan ook zeker daaraan liggen.
Met takkeweer heb ik gelukkig geen probleem, dus dat ga ik ook zeker eens proberen.

De plug waar je het over hebt zal ik binnenkort bestellen, kijken of dat net zo goed voor mij werkt!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 19-6-2018 20:18 

't Is geen wondermiddel of zo hoor.... Mooi dat je gevangen hebt!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-6-2018 8:18 

Lid: vr 11-3-2016 11:07
PR Snoek: 103
PR Baars: 49
In het Westland is het echt meters maken, veel snoek zit er niet meer. Ik vis er al jaren, maar het lijkt steeds slechter te worden.
Zoek hier en daar de heldere stukken op, duikers, bruggen. Het type aas maakt niet heel veel uit, neem iets waar jij vertrouwen in hebt. Al is deze tijd beter voor kleinere aassoortjes (spinners, twisters).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-6-2018 9:31 

Dankjewel voor je bericht, Patrick.

Het is inderdaad meters maken, zo is gebleken. Ik ga het zeker met wat kleinere aasjes proberen zoals jij suggereert. Ik ben nu aan het vissen met de Spro BBZ1 4 SS Killer Gill en nog geen enkel succes, dus wellicht is kleiner inderdaad een goed idee.

Ik vind het vrij lastig om hier heldere stukken te vinden, al het water lijkt erg troebel. Maar zoals je zegt, veel meters maken dus ik kom vanzelf wel een goeie stek tegen. 8)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-6-2018 9:33 

Lid: vr 11-3-2016 11:07
PR Snoek: 103
PR Baars: 49
Ik weet niet in welk deel van het Westland je vist, maar er zijn wel heldere stukken te vinden. Kijk bij parken of afwateringen richting de Gantel of de Nieuwe vaart ;)

De BBZ is trouwens een prima aasje.. rustig binnenvissen en af en toe een tik geven, zodat die lekker uitzwenkt..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20-6-2018 23:09 

Ha Patrick, bedankt voor je tip.
Ik ga morgen daarbij in de buurt wel ff rondspeuren.
Zal laten weten als ik wat vang. :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22-6-2018 18:04 

Helaas is het niks geworden, heb sinds dat baarsje ook geen aanbeet meer gehad.
Maar goed, heb nog volop motivatie. Morgen naar schipluiden, kijken of daar wat leuks zit.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22-6-2018 21:43 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Als je troebel water hebt gebruik ik vaak felle kleuren en met helder water andersom.. BBZ1 4'' gebruik ik ook veel rond deze tijd van het jaar.. alleen enkel de drijvende versie, die zinkt precies op de onderlijn.. kan je rustig een broodje eten en tegelijk nog doorvissen.. het aasje blijft altijd mooi een stukje boven de bodem hangen, ook al wacht je een uur. Nadeel is dat je er geen meters mee kan maken.. het is meer een aasje om wat plekken secuurder mee af te vissen, wil je meters maken dan heb je meer aan shads/spinners.

Verder zou ik niet te dikke vangsten verwachten voordat het herfst is.. je kan het hele jaar wel vissen maar elke vissoort heeft zijn eigen hoogseizoen en snoek is vooral rond deze tijd van het jaar niet zo super, vooral op opdiep water is het erg slecht..

Als het water onder de 10-12 graden komt dan kan je weer lekker vissen op snoek, boven de 15 is het haast niet de moeite.. meer dan 20 kan je beter een zwembroek pakken... is het kouder dan een graad of 2 dan is het ook weer een stuk minder. (doodaastijd). Evengoed kan je ze altijd wel vangen natuurlijk..met een beetje geluk.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23-6-2018 11:14 

Voor geluk ga ik. Ik ga vandaag naar dezelfde plek waar ik al eerder een baars heb gevangen.
Ik verwacht ook geen grote snoeken, maar gewoon een snoek zou ik nu al denderend blij mee zijn.
Ik ga het vandaag proberen met de SPRO powercatcher Dopey crank. Heb ‘m in verschillende kleuren dus ben benieuwd wat er vandaag voor me werkt.

Heb geen thermometer dus ik heb geen idee wat de watertemperatuur is, toch zie ik genoeg mensen die zomersnoeken vangen dus daar ga ik natuurlijk ook gewoon voor.
Binnenkort op vakantie naar Griekenland, kijken of ik daar een leuke vistrip kan plannen en tenminste wel iets kan vangen!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23-6-2018 11:26 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Als je geen thermometer hebt kan je er ook eentje halen natuurlijk, kost een paar euro..

Verder kan je ook ff je vingers in het water steken.. met wat ervaring is het verschil tussen 16 en 20 graden zo gevoeld. Of je kijkt naar het weer, is het net een maand 20+ graden geweest, zie je overal mensen zwemmen?.. dan kan je er vanuit gaan dat het water ook flink warmer is geworden ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23-6-2018 12:40 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Als karpervisser zal je wel een aantal wateren op je duimpje kennen.
Randjes richeltjes, mosselbankjes, brugpijlers etc etc.
Als je daar rondom gaat vissen komt de rest ook wel goed.

Maar net als de karpers azen roofvissen ook niet altijd, doen ze dat wel is het meestal maar kort en maakt het niet heel veel uit wat je eraan hangt.

Maar je moet op de juiste tijd op de juiste plek zijn, das het moeilijkste van vissen.

Laatst bijgewerkt door Ecko op za 23-6-2018 13:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23-6-2018 12:47 

Lid: za 10-2-2007 22:36
In het westland zit een overvloed aan baars, kleine spinnertjes, lepeltjes en klein rubber werken daar het beste.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23-6-2018 13:47 

Lid: wo 17-2-2016 12:26
PR Snoek: 71
PR Baars: 30
Wat ik doe als ik een voor mij onbekend water ga bevissen, is zoveel mogelijk stekken afvissen met relatief klein kunstaas. Vang je op een bepaalde stek veel kleine baars/snoekjes, dan weet je dat er waarschijnlijk voldoende voedsel en beschutting op deze stek te vinden is. Het loont dan op zo'n stek vaak de moeite om wat groter kunstaas aan je lijn te knopen en te mikken op de grotere baarzen/snoeken.
Vroeg opstaan en vanaf een uur na zonsopgang aan de waterkant zijn, is in de zomer meestal aan te raden.
The early bird catches the worm.
Na deze week twee visloze avondsessies op een vaart in de buurt meegemaakt te hebben, ben ik er vanochtend vroeg gaan vissen met kunstaas. Vangstresultaat: zestien baarsjes. :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23-6-2018 23:24 

Ha allemaal, bedankt voor jullie berichten. Ik kan eerlijk gezegd nog niet eens een baarsje vangen op dit moment. Ik ben al aardig wat “goede” stekken afgegaan maar ik denk eerlijk gezegd op puur het verkeerde tijdstip. Vandaag van 12 tot 4 gevist en nog niet eens een aanbeet gehad.

Morgen gaat de wekker om half 5, kijken of dit verschil maakt!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23-6-2018 23:36 

Lid: vr 08-1-2010 19:28
Overige PR's: met een beetje geluk heb je mazzel
Probeer eens te genieten van de omgeving en waar je kan zijn. Een mooie vis vangen kan dan je bonus zijn. :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 24-6-2018 0:32 

Ik ben gek op de natuur dus dat zit wel goed. Maar een visje erbij maakt het wel stukke beter. :P

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26-6-2018 9:11 

Ochtend nummer 3 van 05:00 tot 09:00 vissen, nog steeds geen snoek weten te vangen. Maatje van me heeft een mini-baarsje gevangen maar de snoek blijft ons ontlopen.

Nu drie compleet verschillende plekken afgevist en nog steeds niet eens een snoek überhaupt zien jagen.
Zal jullie up to date houden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21-7-2018 19:01 

Lid: ma 25-6-2018 19:10
prepaidlars schreef:
Ochtend nummer 3 van 05:00 tot 09:00 vissen, nog steeds geen snoek weten te vangen. Maatje van me heeft een mini-baarsje gevangen maar de snoek blijft ons ontlopen.

Nu drie compleet verschillende plekken afgevist en nog steeds niet eens een snoek überhaupt zien jagen.

Dit is ongeveer precies mijn ochtend. Eerste ochtend 5:00 aan het water. Rond uur of 7.30 had ik een mini-baarsje aan de haak. Wel paar aanbeten gehad. 1 snoek de rest baars. Flinke baars hapte maar bleef helaas niet goed aan de haak. Van de week weer eens vroeg bed uit!

Eerste vangst van de afgelopen 2 maanden ongeveer.

Bijlagen:
mini-baars 21-7.jpg
mini-baars 21-7.jpg [ 123.66 KiB | 2456 keer bekeken ]
Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21-7-2018 20:36 

In Gouda rondom mijn huis vang ik prima baarsjes op de kleine hornets :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 23-7-2018 12:53 

Jmq schreef:
prepaidlars schreef:

Dit is ongeveer precies mijn ochtend. Eerste ochtend 5:00 aan het water. Rond uur of 7.30 had ik een mini-baarsje aan de haak. Wel paar aanbeten gehad. 1 snoek de rest baars. Flinke baars hapte maar bleef helaas niet goed aan de haak. Van de week weer eens vroeg bed uit!

Eerste vangst van de afgelopen 2 maanden ongeveer.

Blij dat ik niet de enige ben die dit probleem ervaart.

Ik loop nu aan de waterkant zonder hoop om wat te vangen, dus ik laat het maar even links liggen. Over een maandje of twee ga ik weer lekker beginnen, hopend dat het dan wat levendiger is aan mijn hengel. :P

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 23-7-2018 14:11 

Lid: ma 25-6-2018 19:10
Ben pas recent begonnen. Paar maanden geleden paar mooie vangsten gehad (op dezelfde dag daarna was het klaar).Ik lees hier en daar dat warme zomers niet heel best zijn voor roofvis. Niet alleen voor de vangkans maar ook voor de vis zelf.

Ga denk zelf ook even maandje of misschien 2 wachten voordat ik weer aan de gang ga. Gelukkig is dit een hobby voor het hele jaar! :P

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 25-7-2018 17:54 

Lid: wo 06-12-2006 19:54
Ik vis zelf in de zomer nooit gericht op snoek (kan ook bijna niet met alle waterplanten..) af en toe haak ik er 1 op de rivier tijdens het snoekbaarzen, maar dat is geen probleem.

Ik kan me voorstellen dat je als beginner wat meer moeite hebt met onthaken en ook nog met de vis op de foto wilt. Dan kan je beter 1 of 2 maanden wachten tot de water temperatuur is gedaald.
Veel beter voor de vis.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 25-7-2018 18:50 

Lid: wo 17-2-2016 12:26
PR Snoek: 71
PR Baars: 30
Ik ben al sinds begin juli gestopt met vissen op baars of snoek in afwachting van het einde van deze droogte.
Het is voor mij een kwestie van de roofvissen wat rust te gunnen en terug een beetje op krachten te laten komen in deze voor hun zeer moeilijke tijden.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Het is nu zo 16-12-2018 23:04