Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu zo 21-10-2018 17:28

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: complete baitcasterset van tackleshop
BerichtGeplaatst: zo 27-5-2018 11:14 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: zo 27-5-2018 10:55
Hallo allemaal

Ik zal me eerst even voorstellen ik ben Wesley en ben nieuw hier

Ik ben weer begonnen met vissen. Half jaartje gevist met een simpele spinhengel, maar wil nu toch een graag een baitcaster om eens met zwaarder kunstaas te vissen en te jerken. kijken of ik nu ook eens een meter kan vangen :)

ik zag een leuk setje op tackleshop
https://www.tackleshop.nl/Jerkbait_Set_Pro-s5434.html

Je kunt uit meerdere hengels kiezen
Mitchell Traxx R Jerk Casting XXH 1.92m 50-70gr of de 80/120gr versie
Abu Garcia Vendetta Jerk 632H 60-100gr
Spro Ruff Rod Cast and Jerk 1.90m 30-85gr
Abu Garcia Vendetta Jerk 632H 60-100gr

Reel is een Abu Garcia pro max

je krijgt en nogwat kunstaas lijn en onderlijnen bij setje kost om en nabij 150 euro

Ik vroeg me af wat jullie hier van vinden. Het zal natuurlijk geen top spul zijn maar ik ben ook een beginner
Of raden jullie iets anders aan

groeten Wesley

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: complete baitcasterset van tackleshop
BerichtGeplaatst: zo 27-5-2018 12:45 

Lid: za 07-11-2009 20:10
Hoi Wesley,
Groter betekent niet automatisch meters vangen. Zelfs met dropshot heb ik een keer een meter binnen gehaald, was een leuke sport. De hengelcombinatie is belangrijk en bepaalt wat mogelijk is.
Deze reel zou ik al niet doen.
Hoe zwaar wil je vissen en waarmee?
Zelf zou ik eerst meelopen met anderen en dan pas gaan kopen. Dan weet je echt wat je wilt en bespaart je mogelijk geld voor de spreekwoordelijke miskoop.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27-5-2018 14:38 

Lid: zo 27-5-2018 10:55
Hey Adrie vd Klugt

bedankt voor je antwoord. hoe zwaar ik wil vissen?. ik wil gewoon leren jerken en er ook pluggen en shads mee kunnen werpen en vissen. ben denk ik nog beetje te onervaren. maar goed daarvoor vraag ik hier ook om advies :)

Ken helaas weinig mensen die hier snoekvissen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 07-6-2018 11:17 

Lid: do 17-5-2007 10:14
PR Snoek: 85
PR Snoekbaars: 57
PR Baars: 30
Overige PR's: Barbeel 60
Waarom een baitcaster en reel en niet eerst wat meer ervaring opdoen met de spinhengel en molen?

Als je toch wilt aanschaffen dan zou ik gewoon maar een goede hengeslportzaak gaan en daar wat hengels in de hand nemen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 08-6-2018 8:36 

Lid: wo 10-10-2012 13:26
PR Snoek: 104
PR Baars: 46
Overige PR's: karper 25kg/109 roofblei 76
Ik zou zelf kijken naar een werpgewicht tot ongeveer 70-80 gram, al zegt dat natuurlijk niet alles, de ene hengel is de andere niet. Je kan het beste eens binnen lopen bij een winkel die een ruime collectie heeft staan en waar ze verstand van zaken hebben. Zelf voelen is het beste, maar aangezien je zelf geen ervaring hebt kan je er beter iemand bij hebben die dat wel heeft. De meeste makkelijke jerks zitten zo tussen de 40–50 en 70-80 gram, dus die range zoek je zo’n beetje.

Die reel gewoon niet aan beginnen. Spaar wat langer voor wat goeds en/of koop hem tweedehands. Een goeie reel gaat met af en toe onderhoud jaren mee, een goedkope druppel ros je binnen een jaar (als je veel vist nog een stuk sneller) naar de kloten. Jerken is gewoon zwaar voor je materiaal, het idee dat je wel met wat goedkoops kan beginnen om te kijken of het bevalt wordt altijd afgestraft.

Pluggen en shads werpen met een jerkbaithengel kan prima, als ze qua werpgewicht maar een beetje in de range zitten. Je haalt wel iets minder afstand dan met een langere hengel en het vist misschien iets minder prettig, maar dat valt te overzien, zeker op kleinschalig water.

Ik weet niet wat voor onderlijnen er in die set zitten, gewoon staaldraad is eigenlijk vrij kut, of je moet wel hele dikke sleepkabel nemen. Er blijft een paar keer een dreg in hangen en dan is het een en al krullen en kinken. Stangen werken voor veel jerks wel prima, sommigen zweren bij dik fluorcarbon, al ben ik daar zelf geen fan van. Single strand, knoopbaar titanium werkt wat mij betreft het beste, maar is wel zeer prijzig. Als je wat meer ervaring hebt niet zo’n probleem, dan gaat zo’n onderlijn rustig een half jaar mee, maar in het begin zal je echt nog wel wat aasjes parkeren.

Tot slot nog iets wat je zelf niet noemt maar wel heel belangrijk is en dat is hoofdlijn. De twee dingen die het vaakst fout gaan bij beginners en die ook veel winkeliers met die beginnerssetjes fout doen zijn prutreels en te dunne hoofdlijnen. Je gaat zeker in het begin nog wel eens een pruikje gooien en de te dunne hoofdlijn knalt dan zo doormidden alsof het niks is. Je aasje vliegt richting horizon, valt met een mooie plons een eind verderop in het water en de dag is alweer half verpest. Neem daarom een hoofdlijn met minstends 20kg trekkracht en liefst nog iets meer. Een fel kleurtje helpt om zelf de lijn beter te kunnen zien en vis prettiger dan een donkergroene.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Het is nu zo 21-10-2018 17:28