Onderdeel van VIPMEDIA

Het is nu ma 25-3-2019 19:14

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cuba
BerichtGeplaatst: di 10-4-2012 11:00 
Chris Yates

Lid: zo 08-1-2012 14:49
PR Snoek: 111
PR Snoekbaars: 75
PR Baars: 40
Overige PR's: Winde: 41
Ik ga binnenkort (vlieg) vissen in Cuba. Dit is een gewone familie vakantie en dus niet een georganiseerde visreis, maar ik kan het niet laten om een paar zware vliegenhengels mee te nemen. Ik wil daar toch zo veel mogelijk proberen te vissen.

Mijn vraag is tweeledig:

Heeft iemand ervaring met (vlieg) vissen in die omgeving? Als ik het internet er op na sla, dan kom ik steeds uit bij Avalon fishing, maar ik was niet van plan om een tripje van een paar duizend euro bij hun te gaan regelen exclusief reis... Daarnaast gaat de vriendin er ook niet blij van worden...

Daarnaast heb ik een AFTMA 12 vliegenhengel, maar nog geen reel. Weet iemand nog iets? De dingen zijn bijna nergens te vinden (ja wel een nieuwe Hardy Zane, maar dat zit er voor mij even niet in...). Een zware lijn is ook welkom.

Alvast bedankt!

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Cuba
BerichtGeplaatst: di 10-4-2012 11:20 
Kijk even op het worldseafishing forum, hier staat heel veel geschreven over het vissen in Cuba.
Avalon heeft inderdaad een groot deel "gepacht" maar er schijnen nog verschillende plaatsen te zijn waar je vanaf de kant aan de slag kan.
Ik zou geen geld investeren in een 12# reel want ik denk niet dat je die vanaf de kant nodig zult hebben, een 10# is meer dan zat voor zover ik gelezen heb.

Succes in ieder geval !

BerichtGeplaatst: di 10-4-2012 12:53 
Chris Yates

Ik check het forum zo snel mogelijk. Dank je wel!

Ik heb ook een 9/10, dus dat moet geen probleem zijn dus. Het lijkt me wel leuk om de 12 te gebruiken, maar geen man overboord als ik geen reel kan vinden...

JW

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10-4-2012 15:48 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: vr 21-2-2003 13:17
Waar ga je precies naartoe in Cuba?
Er zijn best wel mogelijkheden afhankelijk van de plek.

Groeten,
Michel

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10-4-2012 16:43 
Snoek-Hunter

Lid: za 21-8-2004 15:25
PR Snoek: 121
PR Snoekbaars: 89
PR Baars: 51
Overige PR's: Albino meerval van 119cm
MichelDekker schreef:
Waar ga je precies naartoe in Cuba?
Er zijn best wel mogelijkheden afhankelijk van de plek.

Groeten,
Michel

yup. ben er ook geweest.
Heb op Bonefish gevist met een spinhengel (15-40gram) met een klein plugje. Leuk vangen.
Sterke vis maar ik vind aftma 12 veels te zwaar. (ligt eraan waarop je wil vissen) Aan een 8-9 voor bonefish heb je genoeg en beleef je erg leuke sport.

Vis je op zee kun je de 12 pakken en lekker lompe streamers erop voor GT en Barracudas. Sta trouwens niet heel raar te kijken dat je een citroenhaai vangt op een grote streamer ( geen hele grote ).

Verder ligt het heel erg aan de plek. Heb je een vakantie huisje liggen ze vaak aan een meertje. Zoek wat wormpjes op en een klein dobbertje. Ook erg leuk om te doen. Of een kleine spinner op bass vissen.

Vertel me waar je gaat vissen of in welke omgeving je zit.

Bram

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10-4-2012 16:47 
GT komt volgens mij niet voor op Cuba maar er zijn wel andere rovers waarvoor de 12# mogelijk geschikt zou zijn.

BerichtGeplaatst: wo 11-4-2012 13:40 
Chris Yates

Varadero. Internet onderzoek heeft uitgewezen dat het vissen daar niet geniaal is, maar ik kan eventueel een paar dagtrips over het eiland maken. Heb gehoord dat Cayo Coco ook boeiend moet zijn.

Qua materiaal heb ik keuze. Dat is ook het probleem:

3/4, 5, 9/10 en 12 vliegenhengels en spinhengels varierend van ultra light tot 150 grams jerkbait. Geen idee wat ik mee moet nemen...

Ik heb ook een fijne lange (ruim 9 ft) zalm (spin) hengel met een werpgewicht van een gram of 30, dus dat kan wel leuk zijn vanaf het strand. Met een dikke jerkbait op zee gaan vissen in de ondieptes lijkt me ook wel gaaf! Iemand dat wel eens gedaan? Heb gelezen dat het ondiepe water vaak vol vis zit. Zie het voor je: BAM Barracuda in je handgemaakte jerkje...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11-4-2012 13:58 

Lid: wo 19-12-2007 1:21
Geen idee wat je moet gebruiken, maar ik kijk nu al uit naar je verslag!!!!

Succes!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11-4-2012 14:53 
Snoek-Hunter

Lid: za 21-8-2004 15:25
PR Snoek: 121
PR Snoekbaars: 89
PR Baars: 51
Overige PR's: Albino meerval van 119cm
haha barracuda wel gevangen daar ja.
Maar ik zat op een carter boot. De eerste barracuda die ik ving pakte ik in de kieuwgreep en potje boze blikken op me gericht. Na het verhaal van de snoek in nederland uitgelegt te hebben vonden ze het geen probleem meer.

Waar moet je op letten met barracuda vissen vanaf de kant.
Allereerst moet je kijken of je een wat hogere plek hebt om op te staan en eens over het water te turen.
Hotspots voor de barra's zijn zandbanken en kleine rifjes.
Zie je een zandbank werp daar overheen. Zorg wel dat je extra dikke laklaag op je jerkbaits hebt en dat de schroefogen goed en muur vast zitten. Ze hebben beetje andere tandjes dan de snoek :lol:
ook hebben ze iets meer kracht in de bek.

Gewoon goed kijken is vaak al de oplossing ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11-4-2012 15:42 

Lid: za 04-3-2006 23:32
JWWijers schreef:
Ik heb ook een fijne lange (ruim 9 ft) zalm (spin) hengel met een werpgewicht van een gram of 30, dus dat kan wel leuk zijn vanaf het strand. Met een dikke jerkbait op zee gaan vissen in de ondieptes lijkt me ook wel gaaf! Iemand dat wel eens gedaan? Heb gelezen dat het ondiepe water vaak vol vis zit. Zie het voor je: BAM Barracuda in je handgemaakte jerkje...

Lastig verhaal. Zowel in Mexico als op Sint Maarten geprobeerd met jerkbaits wat te vangen, maar de barracuda's komen in rugslag naast je jerkbait liggen kijken, lachen je uit, steken hun middelvinstraal op en zwemmen hard lachend weer weg. Ziet er ongeveer zo uit met die tanden: :D In mexico 1 aanbeet gehad, jerkbait 'ingezaagd', maar de vis niet gehaakt... Dit was in woelig water + schemering. In helder water gaat een jerkbait gewoon niet snel genoeg...

Lepels scoren veel vis, kun je ook zo'n beetje alle soorten op vangen en zijn snel te vissen. Andere optie is de popper, die je ook gewoon met enorme halen binnen mag rossen. Zie je een barracuda staan gooi hem nooit aan want dan verjaag je hem. Barracuda accelereert in haar schot tot 160km/h (maar héél even...) dus ook als je 10 meter naast de vis werpt zit je nog ruim binnen bereik 8)

Met de vlieg: Neem een bulklading Crazy Charlies en Clouser Minnows mee van 4-15 centimeter en je kunt alle soorten te lijf. Garnaalkleurtjes voor de kleine exemplaren en natuurlijke maar ook felle kleuren voor de grote vissen. Geel groen en geel oranje doen het vaak goed, ondanks het heldere water.

http://www.dutchanglers.nl/roofvis/11-0 ... co-deel-4/
In dit verslag zie je een plaatje van de jerkbait na 1 aanbeet... Gaten zijn een halve centimeter diep, in tropisch hardhout...

Groet,
Volkmar

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11-4-2012 20:21 

Lid: vr 06-6-2008 16:38
PR Snoek: 97
PR Baars: 42
Overige PR's: Kopvoorn 60 cm
Ik ben op caya coco geweest, ik heb daar tijdens een rondreis een paar " strand dagen gepakt" . via het hotel ben ik wezen boot vissen ( big game trawlen) de vangsten waren vnl baracuda en op de bij hengel kleine tonijntjes ( ca 60 cm spierkracht). Ik heb daar gesproken met 2 jongens en die hebben daar een visgids geboekt die met hen op de flats ging vliegvissen.

dit hadden zij ook via de " excursie buro's" geboekt in het hotel.

een snelle google zoektocht:

http://www.fishfanatic.net/fishing-fun/ ... -coco-cuba

Wij zaten toen in het hotel " Sol Caya coco" in die tijd een zeer voordelig all inclusive hotel, dit is wel 4 jaar geleden/ dit hotel was toen vanuit NL alleen te boeken via een reisburo via Holland International.

veel succes en veel plezier

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12-4-2012 8:32 
Chris Yates

Okay, geen jerks dus. 'Snelle' poppers lijken me nog wel een optie als ik het zo hoor.

Enig idee ever type/gewicht lepels? Ik kan ook nog wel proberen een paar grote snelle spinners te bouwen met slanke bladen die ik heel hard kan raggen.

JW

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12-4-2012 9:57 

Lid: za 04-3-2006 23:32
Lepels in verschillende formaten meenemen, waarbij dikke langwerpige lepels beter snel te vissen zijn dan dunne/hoge modellen. Mogen ook best wat aan de zware kant zijn, omhoog komen ze toch wel als je snel genoeg draait. Pilkers zijn dus vanzelfsprekend ook goed.

Qua poppers is de Storm Saltwater Chug Bug een goede, die is er voor gemaakt!

Groet,
Volkmar

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 12-4-2012 22:07 

Lid: wo 08-10-2008 9:39
PR Snoek: 117
PR Snoekbaars: 76
Overige PR's: 98 snoek op vliegenlat
Cuba is het mooist als je in casa particulare terecht komt; bij de cubaan thuis, bed and breakfast zeg maar ipv de all inclusive resorts waar je altijd via de vaste banen bij dezelfde voorgekookte partijen uitkomt. Ikzelf had de pech om net na Andrew, het grote broertje van orkaan Kathrina op cuba te zijn; de Zapata (de 'flats'-ondiepten aan de westzijde van het eiland) lag helemaal plat, Trinidat grotendeels zonder dakpannen en al twee weken zonder stroom. Niks te vissen daar dus.

Verkijk je niet op de afstanden, cuba is groooot en de snelwegen vol gaten, ezelkarren en ander langzaam verkeer. Gemiddelde snelheid van 50km/u is al heel wat. Altijd lifters meenemen; zijn je uitermate dankbaar en zorgen dat je op de goede plek komt; bewegwijzering is niet wat je gewend bent, dus even een stek zoeken kost je veel tijd maar de kust is nagenoeg overal bevisbaar. Grouper op bananen tijdens het snorkelen, had helaas geen handlijn bij me maar iets om te overwegen. aftma 9/10 is prima; goede rail met super slip en 200 meter backing is genoeg. surfcandy's, krabbetjes, clousers, streamertjes allemaal prima. Spinvissen met lepels, de rest wordt gesloopt.

Ik kwam door de omstandigheden uiteindelijk in Lake Zaza uit, check de lonely planet gids. Via de directeur van het hotel een visgids voor een dag geregeld, met poppertje op #4/5 dikke pret. Bij terugkomst kreeg mijn particuliere gids (ook bekend van tvprogramma met die engelsman, ben de naam even kwijt) op zijn lazer van de officiele visgidsen in uniform. Heb hem dikke fooi gegeven 10 US dollars, gemiddeld een half jaar inkomen destijds (2005).

Wat altijd werkt; zeep, ballpoints, medicijnen meenemen en als ruilmiddel gebruiken bv in de taxi. Met volle koffer heen, lege koffer terug. Ik heb mijn kleding afgegeven bij de lokale priester; die weet over het algemeen het beste wie het het hards nodig heeft. Ben niet zwaar in de leer maar iets voor je medemens doen is daar uitermate makkelijk. Allemaal dingen waar ze groot tekort aan hebben. Leuke site/forum om eens te bezoeken; cubajunkie.

Neem een mochito en geniet!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-4-2012 19:10 

Aanvullend op Aart, Neem veel klein speelgoed mee, daar maak je de kinderen (en ook de ouders )blij mee!
Ik had ongeveer 50 stuiterballen gekocht met een lampje er in ( gaat aan als hij stuit) voor ik geloof E 10 bij de action. De dankbaarheid/verwondering en blijheid van de kinderen was onbetaalbaar!

Het was mijn huwelijksreis en heb zelf rondgereisd maar wel in hotels geslapen: Neem uit alle hotels de zeep etc mee en je maakt de bevolking er erg blij mee. De bevolking kan dit zelf niet krijgen en met de tarieven die je betaald in de hotels betaal je het ruim!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-4-2012 19:42 

Lid: di 01-1-2008 18:31
PR Snoekbaars: 82
PR Baars: 48
Overige PR's: Meerval 178
Wat dacht je van monsterverpakkingen van parfums. Daar krijg je alles mee los.
Zo krijg je de beste en mooiste plekken die je je maar kan bedenken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-4-2012 20:05 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Mooi om te lezen die vrijgevigheid.
Klinkt misschien gek maar zo was het 15 jaar geleden in Polen op het platteland ook nog.
Toen gingen we ook met een volle wagen heen en een lege (op de vodka en sigaretten na dan :wink: ) wagen terug.
De mensen daar waren ons ook zo dankbaar.
Een keer per ongeluk een fooi gegeven van omgerekend 25 gulden op een terasje, die ober stond ons toch vreemd aan te kijken :shock: :roll:

Online Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-4-2012 20:48 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Dat was volgens mij het laatste jaar dat er ook nog 3 extra nullen achter stonden, dobry vodka hik :proost: Hoeveel 8 miljoen :roll: 8)

Online Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22-4-2012 13:30 
Chris Yates

Bedankt voor alle reacties! Ik neem ook wel even een flinke rol mono en zeehaken mee. Kan ik vast ook mensen blij mee maken. Links en rechts een tripje verder weg maken en verder ga ik wel wat spelen rond de stranden. Van iemand van het world sea fishing forum kreeg ik nog een tip om op Barracuda te vissen op Varadero. Vissen van rond de 3 kilo, dus dat is nog best leuk op een lichte spinhengel....

JW

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22-4-2012 20:03 

Ik herrinner me ineens dit artikel:

http://www.roofvisnet.nl/verhalen/op-zo ... ntud-cuba/

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 23-4-2012 14:53 
Chris Yates

Die ken ik! Die kerel van tropical flyfishing heeft ook al eens een lezing gegeven bij ons op de vliegvisvereniging. Duur grapje als je het zo doet, maar je krijgt ook wat! Ik kan me herinneren dat hij zei dat je een reel van minstens 500 a 600 euro moest hebben (liever meer), want anders konden ze wel eens uit elkaar spatten. Ik waag het er op met mijn 15 jaar oude Redington. Als ie ploft, dan heb ik een mooi verhaal voor thuis...(en misschien metaalscherven in mn gezicht).

JW

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 01-5-2012 8:38 

Lid: di 01-5-2012 8:25
Nou ik heb zelf een Tarpon van ruim 100 pond gevangen met mijn Orvis Access #12 en een Orvis Hydros VI reel (230 euro) dat ding is echt niet uit elkaar gespat. Maar ik denk dat het belangrijk is om een goed merk te nemen.

Ik zou persoonlijk voor een Orvis gaan want dan weet je zeker als er wat mee gebeurt dat je ook echt een nieuwe terug krijgt van ze. Ze houden zich echt aan hun garantie. Heb hun garantie al een keer mogen meemaken en die is heel erg uitstekend, top van hengel brak, hengel opgestuurt en binnen een week had ik een nieuwe.

Ik ga in februari naar Costa Rica, dat word weer een dagje vissen op Tarpon, overigens die vind je ook in Cuba, #12 is dan echt een aanrader.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 15-5-2012 11:28 
Chris Yates

Yup,

Orvis is fijn. Heb ik ook wel wat materiaal van. Ik ga ff kijken wat ik op de fly-fair tegen kom en anders een nieuwe bestellen. Bedankt allemaal!

JW

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 16-8-2012 8:49 
Chris Yates

Iedereen nogmaals bedankt! Ik vertrek maandag voor twee weken, dus ik hoop dat ik iets moois ga vangen. Ik heb jullie advies opgevolgd, dus ik hoop dat het gaat werken.

Ik heb ook een hele zooi aan lijnen, haken en dobbers mee voor de locals. Daarvoor wil ik graag Titus Blom uit Groningen en Henk Land van Hengelsport Land uit Surhuisterveen bedanken. Beide zaken hebben meer spullen aangeboden om weg te geven aan de locale bevolking dan ik waarschijnlijk mee kan nemen. Absoluut hartverwarmend! Meer hierover als ik terug kom.

JW

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Het is nu ma 25-3-2019 19:14