Onderdeel van VIPMEDIA

Adverteren

Het is nu za 20-10-2018 22:08

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: minder samenscholing voorn
BerichtGeplaatst: vr 13-4-2018 17:29 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: wo 09-9-2015 18:25
Valt het jullie ook op dat er in de havens en afgesloten delen er jaar na jaar minder witvis samenschoolt ?
Natuurlijk kan je de beroepsvisserij de schuld geven (en in Nederland zal het ook wel een stuk zo zijn , maar ook in Belgie waar er geen beroeps actief zijn merk ik dit fenomeen . Jaar na jaar zie ik minder vis in de havens trekken waar ik vroeger met de vlieg nog mooie vangsten kon maken . Zou het iets met de vele Aalscholvers te maken hebben die niet alleen de populatie uitdunnen maar deze vissen ook leren om niet in grote getallen samen te komen om zo een gedekt tafeltje voor te zetten ? Of zijn er andere oorzaken ?
Fre

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: minder samenscholing voorn
BerichtGeplaatst: vr 13-4-2018 18:48 

Lid: za 10-2-2007 22:36
Heeft niets met de aalscholver te maken denk ik, eerder met te helder water. Dus water zonder biomassa. En geen biomassa is geen eten voor de vis.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13-4-2018 20:51 

Lid: zo 21-8-2011 7:54
PR Snoek: 93
PR Snoekbaars: 72
PR Baars: 39
Overige PR's: 68,5 roofblei
De richting van Willem moet je denken ...

Online Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13-4-2018 22:01 

Lid: wo 06-12-2006 19:54
Ik denk dat de aalscholver er zeker mee te maken heeft.
Van de site van sportvisserij nederland:

Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat in deze visvijvers nagenoeg alle vis tussen de 15 en 45 centimeter verdwijnt. Daarnaast worden de overgebleven vissen hier zo schuw dat ze overdag vaak slecht vangbaar zijn.

Het water wordt op steeds meer plaatsen helder, dat maakt het des te makkelijker voor de aalscholver.
Afname biomassa +aalscholvers (+beroepsvisserij)=minder vis

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14-4-2018 0:14 

Lid: wo 17-2-2016 12:26
PR Snoek: 71
PR Baars: 30
Ik denk dat niet alleen de visbiomassa per hectare afneemt, maar dat ook de soortensamenstelling van de visstand aan het veranderen is in veel rivieren en kanalen in België en Nederland. De bestanden van o.a. snoek, baars, ruisvoorn, zeelt, zonnebaars, zwartbekgrondel nemen vaak toe, terwijl de snoekbaars, brasem en blankvoorn in kleinere aantallen voorkomen dan pakweg 25 jaar geleden. Tot grote consternatie van veel witvissers die nog met de vaste stok vissen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14-4-2018 1:18 

Lid: di 11-3-2014 16:08
Het zijn de grondels, wolhandkrab en rivierkreeft die witviseitjes eten. :twisted:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14-4-2018 9:01 

Dat is wel zo, maar bij weinig voedsel ( biomassa ) word er ook weinig kuit afgezet. E.e.a. is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wie wat eet doet er niet zo toe. Weinig tot geen biomassa is GEEN VIS, simpel maar waar. Kom maar op met die fosfaten in het water, dat lost al heel veel problemen op. Vertroebeling is afname van kreeft, grondel en aalscholver.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14-4-2018 18:52 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
In Nederland geldt tegenswoordigs een samenscholingsverbod, hoe dat in Bels zit weet ik niet.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14-4-2018 21:53 

Lid: vr 19-9-2003 13:39
hoe zit het nu echt met helder water en biomassa...??
scandinavische landen, canada, ierland kennen ook zeeeeer helder water met goede visbestanden.
Ik kan me nog herinneren dat ik in noorwegen op een zoetwaterfjord aan t varen was en ineens om mij heen echt zoveel witvis lag, dat het nog meer vis dan water was.

Online Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14-4-2018 22:41 

Even van Robbie Lee alias piel near zijn favoriete stukje internut geleend.

Het biologische begrip biomassa slaat op de totale massa (het boven- en ondergronds vers- of het drooggewicht) van organismen in ecosystemen. Hieronder valt zowel plantaardig als dierlijk materiaal. De biomassa is relatief het kleinst in arctische gebieden en in woestijnen, en het grootst in de tropen. Naarmate het milieu minder gestoord is en het klimaat minder extreem is, is de biomassa van de ecosystemen groter.

En hoe groot is een fjord, vegeleken met het trut beetje water wat hier in Nederland beschikbaar is ? Er is veel meer water als vis bestand. Is geen eenvoudige materie .

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15-4-2018 0:12 

Lid: di 11-3-2014 16:08
€poortWillem schreef:
......biomassa is relatief het kleinst in arctische gebieden .....
Is geen eenvoudige materie .

Zeker als je bedenkt dat walvissen, zeehonden, grote scholen haring kabeljauw, en zelfs heilbotten toch aan (ruim) voldoende voedsel kunnen komen in de noordelijke ijszeeën.NB. 1 van de weinige plekken waar de visstand enigszins zich kan handhaven.

Maar idd die fosfatenkwestie heeft biomassa/visstand ook geen goed gedaan.
Misschien moeten maar wat vaker onze porta potti in het water lozen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15-4-2018 9:39 

Lid: wo 09-9-2015 18:25
Dat de er minder fosfaten in het water terecht komen en dat het water stil aan helderder wordt (in Nederland sneller dan in Belgie ) dat is zeker juist . Dit zal ook voor de Aalscholver een voordeel zijn denk ik om sneller de prooivis op te merken en te vangen . Je verwacht dan toch ook voor snoek maar die zal waarschijnlijk ook de prooi worden van die Aalscholver en de gevolgen dragen van de verminderde witvisstand . Dus met zijn allen terug naar wat gecontroleerde vervuiling ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15-4-2018 12:43 

Lid: wo 17-2-2016 12:26
PR Snoek: 71
PR Baars: 30
peter83 schreef:
hoe zit het nu echt met helder water en biomassa...??
scandinavische landen, canada, ierland kennen ook zeeeeer helder water met goede visbestanden.
Ik kan me nog herinneren dat ik in noorwegen op een zoetwaterfjord aan t varen was en ineens om mij heen echt zoveel witvis lag, dat het nog meer vis dan water was.

Ja, daar heb je gelijk in. Neem nu de rivier Liffey in Ierland. Kraakhelder water en toch met een goed visbestand van o.a. forel. Rivieren in landen als Ierland, Canada, Noorwegen zijn vaak nog 100 % in hun natuurlijke staat omdat juist menselijke activiteiten zoals de kanalisatie van waterlopen nog niet plaatsvinden. Een natuurlijke rivier meandert, bevat zowel diepe als ondiepe zones, de oevers zijn nog natuurlijk, de rivier is verbonden met moerassen en andere waterrijke gebieden, ... Ondanks dat zo'n rivier helder is, zijn er toch veel meer mogelijkheden voor de verschillende soorten insecten en andere ongewervelde diertjes om er in op te groeien en als voedselbron te dienen.
Maar een eentonig, diep en breed kanaal met intensieve scheepvaart dat toevallig helder is zal een eenzijdiger en beperkter voedselaanbod verschaffen en dus een veel lagere visbiomassa kunnen in stand houden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15-4-2018 14:47 
BB Qing

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
In koud water ligt de biomassa toch wel hoger dan in tropisch water hoor.
Het is niet voor niks dat al die grote zoogdieren (walvissen, zeeleeuwen, zeehonden etc) in of bij koudwaterstromen leven.
Dat water zit vol algen en krill wat het grootste aandeel in biomassa heeft.
Zo'n tropisch riff lijkt heel wat leven te herbergen en dat is ook maar daar buiten is het gewoon meteen een kale zandbak.
Koudwaterstromen bevatten ook gewoon (diepzee)riffen ze zijn alleen minder bekend omdat het niet voor Jan en alleman weggelegd is om daar ff te plonzen.

Boven water ligt het anders natuurlijk...

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Het is nu za 20-10-2018 22:08