Onderdeel van VIPMEDIA
BFT ShopUw online Webshop voor High end kunstaasHumminbirdRoofvisbotenDe MegafishU hoeft echter niet de deur uit om van het voortreffelijke aanbod te profiteren welke Rix Webshops u heeft te bieden! Inmiddels kunt u al in 6 webshops online bestellenUL-Fishing de Ultra light speciaal zaak!DE KUNSTAASSPECIAALZAAK VAN DE BENELUXUw online winkel voor Lunkercity producten!!Hengel Discount Gigant
Adverteren

Het is nu zo 20-4-2014 22:56

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gewetensbezwaren?
BerichtGeplaatst: di 26-3-2013 23:07 
Überblankert

Lid: ma 28-2-2011 21:22
PR Snoek: Graag
Het blijft voor mij een duivels dilemma: Weegt het plezier dat ik aan het roofvissen beleef op tegen de eventuele schade die ik toebreng aan die prachtige wezens waar ik het op gemunt heb?

Toen ik als 4 jarig ventje leerde vissen van mijn vader, was één van de eerste vragen die ik hem stelde of het niet zeer deed, zo'n haak in de bek van een vis. Volgens pa heeft een vis een harde bek en hersentjes ter grootte van een doperwtje, dus lijden doen ze niet. Mooi uitgelegd en eigenlijk geloof ik daar nog steeds wel in. Toen mijn zoontje (bijna 5 jaar) laatst een uurtje mee ging om een rondje te trollen en ik een knappe snoek ving, stelde hij dezelfde vraag en kreeg van mij hetzelfde antwoord als ikzelf kreeg van mijn vader 30 jaar geleden.

Uiteraard doe ik er alles aan om de schade aan de snoek tot een minimum te beperken maar zo af en toe haak ik een snoek op zo'n nare manier dat volgens mij blijvend letsel haast niet te voorkomen is. Knippen van dreggen doe ik uit voorzorg al veel vaker dan noodzakelijk is, maar toch..
Gelukkig zijn tot nu toe alle gevangen vissen zwemmend weer de diepte in gegaan maar toch vraag ik mezelf wel eens af of mijn vangdrang het wel rechtvaardigt dat er vroeg of laat een metersnoek het loodje zou kunnen gaan leggen door mijn toedoen.

Noem me maar een watje of een sukkel die maar lekker een andere hobby moet zoeken, daar kan ik wel tegen.

Toch zou het me verbazen als ik de enige ben die hier wel eens over nadenkt.
Herkent iemand zich in dit verhaal of zal ik me toch maar weer meer met schaken bezig gaan houden?

Grtz, Jeroen

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Gewetensbezwaren?
BerichtGeplaatst: di 26-3-2013 23:20 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Ik denk/hoop dat iedere zichzelf respecterende visser zich herkent in jouw verhaal.
Zolang je er voor je gevoel alles aan doet om ernstig letsel te voorkomen zit je toch goed.

Ivoren schaakstukken geven ook een dubbel gevoel dus dat gaat 'm ook niet worden. :roll:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26-3-2013 23:21 
KVDL Lures

Lid: di 02-3-2010 13:31
PR Snoek: 123
PR Baars: 46
Overige PR's: Roofblei 68 (Snoeken in 2013-2014: 144)
Ik herken je gevoel wel. Helemaal als ik iemand een (nogal) grote snoek terugzet met de haak er nog in met de woorden "die rot er wel uit".

Ik vang gemiddeld 125 snoeken per jaar en heb maar 4 keer moeten meemaken dat een snoek het niet haalde.
Wat dat betreft gaat het nog aardig goed.
Natuurlijk weet ik niet wat er met een snoek gebeurd een uur nadat ik hem heb teruggezet.

Resumé:
Ik denk dat, zolang je er zelf alles aan doet om een vis netjes terug te zetten, je je geen zorgen hoeft te maken.
Waar ik persoonlijk een grote voorstander van ben is het adviseren van medevissers wanneer je dingen ziet die niet door de beugel kunnen. Zoals bijvoorbeeld het vissen zonder onderlijn, onthaken met een takje en ga zo maar door.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26-3-2013 23:28 
Überblankert

Harm R. schreef:
Ik denk/hoop dat iedere zichzelf respecterende visser zich herkent in jouw verhaal.
Zolang je er voor je gevoel alles aan doet om ernstig letsel te voorkomen zit je toch goed.

Ivoren schaakstukken geven ook een dubbel gevoel dus dat gaat 'm ook niet worden. :roll:

Thx Harm.

En ohja, ik schaak enkel met houten stukken. Dat daar dan wel weer bomen voor gekapt worden neem ik maar voor lief :mrgreen:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26-3-2013 23:30 
KVDL Lures

Lid: di 02-3-2010 13:31
PR Snoek: 123
PR Baars: 46
Overige PR's: Roofblei 68 (Snoeken in 2013-2014: 144)
SchaakVaak schreef:
Harm R. schreef:

Thx Harm.

En ohja, ik schaak enkel met houten stukken. Dat daar dan wel weer bomen voor gekapt worden neem ik maar voor lief :mrgreen:

Esdoorn en corromandel/ebben?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26-3-2013 23:34 
Überblankert

Juist! Mocht bijna 300 euries aftikken voor die stukken, maar dan heb je wel wat knaps..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26-3-2013 23:48 

Lid: ma 05-6-2006 23:13
Ontopic dan maar weer :D
Het aas dat het gemakkelijkste onthaakt is een streamer.
Een enkele haak is voldoende voor dit aasje en dat hoeft niet eens een grote te zijn.
Op een maatje 2/0 of max 3/0 kan je streamers bouwen tot wel 14" toe en dan haken ze nog redelijk. Weerhaakje eraf en vissen maar.

Weidelijker kan je volgens mij niet vissen of je moet met spinners zijn die zijn voorzien van een enkele haak.

Vroeg of laat baalt iedereen ervan dat er een vis ongelukkig aan de haken hangt.
Maak dan een keuze, eet je hem op ? Nee, knip dan die ijzerwinkel aan gort, vervang de haken en haal die weerhaken eraf. Scheelt je een volgende keer wellicht een hoop sjagrijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26-3-2013 23:59 
Überblankert

Zeer goed punt. Heb me nooit toegelegd op het vissen met een streamers maar wat niet is kan nog komen.
Nou ben ik wel een beetje het type dat z'n kunstaas graag op hoge snelheid binnenrost, voor de meer subtiele presentatie van wat voor kunstaas dan ook lijk ik geen geduld te hebben. Zo ben ik in een vlaag van verstandsverbijstering eens gaan dropshotten, was geen succes. Mij te traag.
Ook heb ik een tijdje geleden m'n eerste bootje gekocht aangezien ik trollen heerlijk vind.
Maar of dat ook te doen is met streamers zou ik niet weten..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 0:03 

Streamers kun je ook binnenrossen !
Alleen doe je dat dan met de hand, soms zo snel als je kan met een hengel onder je armen om met twee handen te kunnen strippen.

Of je ze kan trollen ?? Denk dat ze dan kontinu in het oppervlak zwemmen ...
Kan je beter spinnerbaits gebruiken met een enkele haak.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 9:55 

Lid: ma 17-10-2011 20:23
PR Snoek: 99
PR Snoekbaars: 82
PR Baars: 42
Overige PR's: Roofblei: 54 Winde:57
Je hebt een goed punt. Maar ik denk dat net zoals Harm zegt, zolang je voor je gevoel er alles aan hebt gedaan om de vis zo goed mogelijk te behandelen, z.s.m. terugzet en de haken knipt indien nodig. Je al een heel eind de goede richting in gaat. Wel voel ik me schuldig als de vis net lastig gehaakt zit, bijvoorbeeld bij de kieuwbogen en deze bloed een beetje. Tot nu toe is bij mij nog alle vis weg gezwommen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 10:04 

Lid: za 04-3-2006 23:32
Trollen met streamers werkt best goed. 's Zomers gewoon onverzwaard een lekkere boeggolf in 't oppervlak laten maken en het moet gek lopen wil er niet wat aan gaan hangen. Vooral konijnenbond staarten geven de streamer een mooie wapperende actie. Hang je er een bonk lood voor dan kun je hem zo diep vissen als je wil, net als een shad.

En voor wat betreft het bewust zijn voor de eventuele schade die je aanricht, dat is alleen maar goed want dat maakt je oplettend en voorzichtig, wat uiteindelijk schade voorkomt.

- Zie je tijdens de dril dat een snoek tussen zijn kieuwen gehaakt is: Dril voorzichtig, voorkom dat de snoek springt (hengeltop onder water duwen) en zet niet te veel druk op de lijn. Neemt de vis kort bij de boot een schot dan zet ik zelfs wel eens de reel in de vrijloop en rem met mijn duim de spoel af. Alles ter voorkoming van het afbreken van een kieuwboog. Verspeel zo'n vis liever ook al zou die 125 zijn...
- Zit een vis rot gehaakt, knip net zo lang haakpunten weg totdat je zonder al te veel gewrik de haak kunt lossen. Let er op dat je alle haakpunten uit de bek verwijdert!
- Check voor het terugzetten altijd even of de beide bekflappen goed zitten. Korte inspectie in de bek kan op druk beviste wateren nog wel eens een extra haak,dreg of stuk kunstaas opleveren.

Zelf wil ik gaan experimenteren met enkele haken op jerkbaits. In de tropen worden vrijwel alle kunstaasjes voorzien van enkele haken en als dat werkt op poppers, pluggen, lepels en walk the dogs, waarom dan niet op jerkbaits voor onze mooie snoek? Een enkele haak schiet, eenmaal vast, veel minder snel los, zorgt voor minder schade en onthaakt makkelijker. In Mexico ga ik het meemaken op de zoute rovers, goed voor het vertrouwen en dan komend seizoen hier ook maar eens proberen.

Groet,
Volkmar

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 10:36 

Ik ben benieuwd naar je bevindingen volkmar. Ook ben ik benieuwd in hoe verre een enkele haak de actie zal beïnvloeden.
In ieder geval alvast veel plezier in Mexico. We zien het verslag wel verschijnen :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 11:02 

Lid: vr 20-7-2012 0:16
Fijn dat je dit post Jeroen! Ik heb zoals waarschijnlijk velen hetzelfde gewetensbezwaar, wat een van de redenen is dat ik er liever een shad aanhang zonder stinger dan een plug met twee van die nare dreggen.

Iets wat ik zelf fijn vindt om in m'n achterhoofd te houden is dat de vis ook wel een kans mag hebben om van de haak af te komen. Dan is de vis gewoon een keer slimmer geweest dan ik, en hoef ik niet met een nare bijsmaak bijv. een mooie baars met verrampeneerde bek terug te zetten omdat ik zonodig een dreg mèt weerhaken moest gebruiken.

Als mini snoekjes van nog geen 35 cm zonder moeite over m'n 5" shad heen glijden is een stinger meestal onzin denk ik. Als ik dan toch met pluggen of met extra stinger vis gaan de weerhaakjes plat.

Helemaal goed praten kan niet en zo nu en dan knaagt het toch een beetje...

Björn
P.S Shads kan je prima binnenrossen!

Laatst bijgewerkt door BFK op wo 27-3-2013 11:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 11:03 
Überblankert

@Volkmar:

Bedankt voor je uitgebreide reactie. De tips die je geeft zijn goud waard. Alhoewel ik ze zelf al uit automatisme toepas, kunnen minder ervaren roofvissers hier zeker een hoop van leren.
Over het vissen met enkele haken op bijvoorbeeld jerkbaits ben ikzelf nogal sceptisch. Heb er vorig seizoen een tijdje mee geëxperimenteerd maar had toch het gevoel dat ik er teveel vissen door mistte. Misschien heb ik het niet lang genoeg geprobeerd, of op een ineffectieve manier maar het was geen daverend succes. Na een aanbeet of 20 (!) bleef er eindelijk eentje plakken... Ben zeer benieuwd hoe jou bevindingen zullen zijn en hoop dat je die dan ook met ons wilt delen.

Grtz, Jeroen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 11:08 
Überblankert

@Björn:

Ook jij bedankt voor je positieve bijdrage!
Bij mij gaan ook alle weerhaken plat. Helaas is het vissen met rubber niet zo mijn ding, ben zelf een groot fan van de visserij met pluggen en jerkbaits. Wel ben ik van plan mezelf meer te gaan toeleggen op "jouw" tak van sport na het gesloten seizoen, precies om de redenen die jij aangaf.

Grtz, Jeroen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 12:49 

@ Volkmar,

Treffen die vissers dan nog voorzieningen om de enkele haak wat te fixeren ?
een stijve tube over de splitring of een stuk dikke twister op de haaksteel om te voorkomen dat de haak plat tegen het aas gaat liggen ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 13:04 

Lid: za 28-1-2006 14:15
Zelf vis ik graag met spinnerbaits. Zie een hoop voordelen ten opzichte van jerks/pluggen die behangen zijn met dreggen:

1) Een enkele haak onthaakt over het algemeen makkelijker dan een of meerdere dreggen.
2) Er vliegen geen dreggen in het rond wat de kieuwgreep minder riskant maakt.
3) Rondvliegende dreggen veroorzaken vaak schade aan de vis. Geregeld zit een losse dreg buiten of binnen de snoekenbek in de buurt van de ogen/kieuwen en andere kwetsbare plekken.
4) Snoek kan minder ‘wrikken’ met een enkele haak. Minder lossers.

Kortom, een enkele haak aan bijv. spinnerbaits vind ik in veel gevallen prettiger dan een met dreggen behangen jerk. En ik weet zeker dat vis er over het algemeen minder kans op schade oploopt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 13:50 

Ecko,

Allereerst wordt aangeraden met speciale 'single hooks' te werken, zoals de Gamakatsu Single 56, of in grotere maten Owner S 77 stinger single of Decoy Jigging Sergeant JS 1 bijvoorbeeld. Deze haken hebben een gekanteld oog waardoor de haakbocht haaks op de splitring (en dus haaks op het aas) komen te staan. Uiteraard monteer je hem zo dat de haakpunt aan het buikoog naar beneden wijst, terwijl de haakpunt aan het staartoog omhoog wijst.

Afbeelding

Onder kunstaas ziet het er dan zo uit:
Afbeelding
Zie ook wel foto's waarbij men een elastiekje om de buikhaak+aasje doet zodat deze haaks gefixeerd is...

Andere, vooral bij GT visserij veel toegepaste methode zijn zogenaamde assist hooks, waarbij de haak (in geval GT) aan een kevlar stinger bevestigd is. Deze stinger zit vaak aan het neusoog van de popper en de haak hangt dus los onder het aas. Lijkt me voor de jerkbaitvisserij wellicht minder geschikt.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Dit is ook nog een optie, waarbij de 2 (normaal type) buikhaken met de ruggen tegen elkaar gefixeerd kunnen worden door ze bijvoorbeeld met binddraad aan elkaar te maken of zware krimpkous oid.

Kortom, er valt nog best wat te experimenteren met enkele haken. Helaas zijn die speciale haken met gekanteld oog hier in Nederland vrijwel niet te krijgen zo heb ik gemerkt, maar dat mag geen problemen opleveren tegenwoordig.

Groet,
Volkmar

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 14:01 

Volkmar schreef:
Kortom, er valt nog best wat te experimenteren met enkele haken. Helaas zijn die speciale haken met gekanteld oog hier in Nederland vrijwel niet te krijgen zo heb ik gemerkt, maar dat mag geen problemen opleveren tegenwoordig.
Volkmar

Er worden her en der trailerhaken voor spinnerbaits aangeboden in NL. Die beschikken over zo'n gekanteld oog. Bijvoorbeeld:

https://www.hengelsportkuperus.nl/roofvis/spinnerbaits/3901-gamakatsu-trailer-hooks

Ze hebben denk ik wel een iets te lang steel om gebruikt te worden op pluggen etc.

Verder worden er ook nog haken met een gekanteld oog verkocht voor de plugvisserij op het OVM. Die zullen waarschijnlijk weer iets te klein zijn.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 14:05 

Tjaap schreef:
Volkmar schreef:
Volkmar

Er worden her en der trailerhaken voor spinnerbaits aangeboden in NL. Die beschikken over zo'n gekanteld oog. Bijvoorbeeld:

https://www.hengelsportkuperus.nl/roofvis/spinnerbaits/3901-gamakatsu-trailer-hooks

Ze hebben denk ik wel een iets te lang steel om gebruikt te worden op pluggen etc.

Verder worden er ook nog haken met een gekanteld oog verkocht voor de plugvisserij op het OVM. Die zullen waarschijnlijk weer iets te klein zijn.

Euhm... Die trailer haken hebben exact hetzelfde platte oog als welke andere haak ook :)

Gamakatsu Single 53 is die andere haak die jij bedoeld. Deze is inderdaad met name in kleinere maten verkrijgbaar. Decoy heeft ook zo'n kleinere variant.

Groet,
Volkmar

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 14:19 

Haha, je hebt gelijk. Had dimensies even niet goed in mijn hoofd...Tijd voor (nog) meer koffie.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 14:31 

Ik heb in ieder geval nog een nieuwe haken knipper gekocht :lol:

Afbeelding

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 14:43 
S.K. Baits

Lid: di 23-2-2010 12:01
PR Snoek: 91
PR Snoekbaars: -
PR Baars: 30
Overige PR's: Stok van 3.20M
Volkmar schreef:

Groet,
Volkmar

Als je ook kijkt naar het karper vissen, de gevechten voor je ze op de kant hebt zijn veel langer. en deze worden dan gevangen met 1 haak, en ook nog vaak zonder weerhaak.
Dus ik denk dat er zeker wel wat te experimenteren valt. Ik zal het deze zaterdag eens uit probere.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 15:22 

Lid: vr 20-7-2012 0:16
Waarschijnlijk ben ik heel naïef, maar is het niet gewoon mogelijk om een extra splitring erbij te hangen i.p.v een haak met een gekanteld oog? Of gaat dat erg ten koste van de sterke van het totaal?

Björn

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-3-2013 15:51 

BFK schreef:
Waarschijnlijk ben ik heel naïef, maar is het niet gewoon mogelijk om een extra splitring erbij te hangen i.p.v een haak met een gekanteld oog? Of gaat dat erg ten koste van de sterke van het totaal?

Björn

Zeker niet naïef, gewoon een goede vraag! Wanneer je twee splitringen gebruikt (wordt wel gedaan hoor) hangt de haak een stuk verder van het kunstaas af en ten tweede kan hij alle kanten opdraaien (de wtee splitringen kunnen tov elkaar vrij draaien). Kans dat de haak dus verkeerd (plat ipv haaks) in de bek van de vis terecht komt is groter, in theorie. Lastig uit te leggen, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Groet,
Volkmar

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Het is nu zo 20-4-2014 22:56