Onderdeel van VIPMEDIA
Bestel hier je roofvisnet HoodieRoofvishaken.nl is er voor Vis en Visser. Kijk nu in de Online Shop.Vismania De online store voor de SportvisserUw online Roofvis speciaalzaakUw online winkel voor Lunkercity producten!!Online Kunstaaswinkel van het noordenU hoeft echter niet de deur uit om van het voortreffelijke aanbod te profiteren welke Rix Webshops u heeft te bieden! Inmiddels kunt u al in 6 webshops online bestellenHumminbirdUw online hengelsport winkel Schitterende cadeaus exclusief voor roofvisnet en roofvisforum bezoekers bij een abonnement op Rovers.
Neem nu een abonnement op Rovers, het ultieme roofvismagazine van Nederland en Belgie.Klik hier voor Rovers Magazine!New East FishingMinn Kota
Adverteren

Het is nu zo 19-5-2013 15:16

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Snoekbaars wat doe ik verkeerd ?
BerichtGeplaatst: wo 25-7-2012 15:59 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: wo 25-7-2012 15:48
Beste mensen,

Ik kom hier even met een paar waarschijnlijke onnozele vragen..

Ik zit vaak eens even te snoekbaarzen (Oftewel dat probeer ik)
Zo zit ik vaak snachts even te vissen, smiddags hele dagen, maar het lukt mij maar niet om snoekbaars te vangen....

Nou lijkt het mij dat ik tog iets verkeerds doe, want van de 100 keer vissen, maar 2 snoekbaars gevangen is nogal weinig natuurlijk.

Soms zit ik op plekjes waar anderen wel iets vangen, als ik daar dan ga zitten, helemaal niks, geen aanbeet niks dus...

Ik weet dat met een boot het beste is, aangezien ik die niet heb word dat moeilijk, maar wat is nou de beste manier om van de kant te vissen ?

Voorheen viste ik altijd met een feeder 3,90 meter, met lood op de bodem met spiering of voorn eraan..
Dit werkt dus totaal niet, en ben ik overgestapt naar met dobber te vissen, enkel vang ik ze hiermee ook niet.

Ik heb dus gewoon een snoekbaars dobber, met fluorcarbon-lijn en vis altijd net boven de bodem....
Nu dus al langere tijd met dobber... vaak als aas spiering die ik winters zelf vang!, maar ook vaak voorn
Ik vis meestal midden in het water/kanaal... Zit hier de fout ? moet ik juist tegen de kant aan ?

Ik snap er echt niks van

Wat doe ik nou verkeerd vraag ik me af ?

Want er moet vanaf de kant tog ook wel wat te vangen zijn in de friese wateren ?

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Snoekbaars wat doe ik verkeerd ?
BerichtGeplaatst: wo 25-7-2012 16:24 

Lid: zo 05-3-2006 14:44
PR Snoek: 111
PR Snoekbaars: 81
PR Baars: 45
Ik ben geen snoekbaarscrack, maar weet wel dat je niet midden in het kanaal moet zitten (in de vaargeul neem ik dan aan?).
Kan wel natuurlijk, maar het beste is op/over/onderop het talud (het schuine kantje onder water).
Dit is op mijn kanaal ongeveer 2 à 3 meter vanaf de kant.
Bij rechte oevers/kades (waar bv boten parkeren) kun je langs het kantje ook wel (snoek)baars verwachten (kanticalen).

Heb je kennis van het bodemverloop daar?
Met een dieptemeter, of peilen met hengel.

Verder vis ik net als jij met dood visje (baars, voorn, grondel) op de palingmanier.
2.70 spinhengeltje, 15-40 gram lood en naar de top kijken (IJssel en Twentekanaal).

Je zou volgens mij inderdaad meer moeten kunnen vinden in Friesland dan in het opgedroogde Tukkerlandje :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 25-7-2012 16:30 

Lid: ma 10-9-2007 20:46
PR Snoek: 101
PR Snoekbaars: 76
PR Baars: 49
ik heb een hekel aan licht, ben gek op obstakel en verzot op aasvis die in de problemen raakt. ook verblijf ik graag op de bodem, overdag heb ik graag een beetje water boven me staan: rara waar zit ik.

probeer bij bruggen tegen de pijlers in de schaduw, helemaal als er een beetje stroom achter staat of langs komt. vergeet de kanten niet, weer in de schaduw werkt goed zeker op zulke dagen. voor de rest is het gewoon zoeken en proberen, meestal als je logisch nadenkt kun je mooie hotspods vinden

gr collin

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 25-7-2012 16:42 

Bedankt voor je reactie, de bodemverloop van het water waar ik vis is mij niet bekend helaas.
Zit meestal inderdaad in de vaargeul, ik werp gewoon in en afwachten.
Soms ook wel op het talud maar ik vang nooit wat.

Ben vanavond ook van plan even te gaan vissen, desnoods tot midden in de nacht...
Nou ga ik dan even in het princes-margriet kanaal (PM-kanaal),

Soms ligt daar wel eens een grote boot van over de honderd meter aan de kant, is het nou het best om hem dan bij de kant neer te leggen ?, of kan ik tog beter op het gedeelte waar het van diep naar ondiep gaat ?
En de diepte gewoon tegen de bodem aan ?

Ook heb je daar stukjes waar stenen aan de kanten in het water liggen, dit zijn ook mooie plaatsjes volgens mij maar meestal kom ik hier dan weer vast te zitten..

Uiteraard ga ik met 2 hengels dus kan van alles wat proberen, maar dat doe ik altijd al, dus ik snap niet dat ik nooit wat vang...

Daarbij vis ik ook vaak met wel aardig dik snoer, mijn snoer heeft een trekkracht van 6kg (0,28). Maar daarbij is mijn onderlijn wel 2 keer dikker dan mijn hoofdlijn (9kg, diameter staat er niet op), maar aangezien dat fluorcarbon is zou dat tog niks uit moeten maken ?

Ik probeer altijd van alles, ook pop-ups vanaf bodem, vaak onder bruggen, bij pijlers inderdaad, maar ik kan evengoed de lijnen op straat werpen, want beet krijgen is het probleem bij mij bij snoekbaarzen.

Gister nog op de waddenzee 104 finten gevongen dus die vang ik wel weer, lol

Excuus voor de vragen

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 25-7-2012 18:45 

Lid: do 06-1-2011 23:29
PR Snoek: 107
PR Snoekbaars: 76
Overige PR's: Meerval 135cm
Zou ook een hengel gewoon met een dobber vissen.
Zo kun je ook een groter gedeeltje van je talud afvissen als de wind/stroming goed staat.Gewoon spul zo uitloden dat hij net een beetje zweeft.
Zeker met dit weer moet je wel een visje kunnen vangen.
Hoe groot is je aasvis eigenlijk?Zou dit niet te groot doen deze tijd,zo rond de 5 cm zeker niet groter.En welke soort gebruik je?Meestal met blei weinig snoekbaars.
Op dat kanaal zit nog wel snoekbaars,maar niet echt wild denk ik.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-7-2012 10:20 

dankewol foar jimme snelle reaksjes, gister geprobeerd bij een brug, peilers, en aan de kant en op de taluud. maar helemaal niks...
Ook nog even op een zandput met veel diepe gedeeltes.

Maar meen je dat nou dat visje niet groter mag zijn in lengte dan 5 cm met doodaas ?
De spiering die ik meestal gebruik zijn circa 15 cm lang
En de voorn/bleitjes meestal circa 12 cm, soms ook wel wat kleiner.. dus dit is veelste groot ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-7-2012 11:40 

In mijn ogen bijna 2 à 3 keer te groot.
Als ik statisch met doodaas op snoekbaars vis dan is dat met een palinghaak door een ca. 5 cm visje.
Bij tik op de top moet je beetje feeling krijgen bij het aanslaan.

Heb je de snoekbaarsvissers daar al eens om advies gevraagd?
Of anders gewoon een keertje langsgaan en kijken waar ze werpen en wat voor een materiaal ze gebruiken.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-7-2012 12:02 

Ok bedankt, dan ga ik vandaag even proberen wat kleinere aasvisjes te vangen.
Wat is nou het beste, hele visjes, stukjes vis, platgetrapt of juist heel ?
En hoevaak moet je je aas verversen in een uur tijd ? en is diepvries voorn ook goed, of moet het beslist vers zijn ?

Nogmaals bedankt, ik heb hier al heel wat aan!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-7-2012 13:20 

Diepvries kan, maar vers is altijd beter.
Stukjes (reepjes) kan, maar ook een heel visje die je ff flink in elkaar geslagen hebt.

Ikzelf doe er meestal een heel visje eraan, en snij met een mes enkele inkepingen in het visje.
(Paling)haak door de bek en tussen de ogen weer uit laten komen.

Qua verversen weet ik het zo niet, ligt er bij mij aan hoe het visje eruitziet.
Als het allemaal losse stukken hangend vlees zijn is die wel aan vervanging toe, maar het kan ook zijn dat ze dat nog pakken!
Heb weleens een hengel in het water gehad van 1 uur 's nachts tot 7 uur 's ochtends en dat daar toen nog een vis aankwam.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 29-7-2012 12:07 

Ok bedankt, vind 5 cm nogal klein aangezien mijn vinger als 2,5cm breed is..
Maar deze week geprobeerd met kleine visjes, en stukjes vis.

Heb het bij lauwersmeer, dokkumer ee, en nog verschillende andere vaartjes geprobeerd maar weer zonder succes.

Ik heb met 2 dobbers gevist, elk 10 gram, loodjes 30 cm van de haak af (Wel aardig wat loodjes, weet niet of dit iets uitmaakt ?), palinghaak erop en op de bodem en 10/20 cm van de bodem geprobeerd. Mijn draad is 0,28 in dikte.

Heb savonds vaak tegen de kanten geprobeerd, smiddags in de felle zon de schaduw opgezocht van bruggen/peilers tegen rietkragen aan etc...

Al met al vraag ik me dus nog steeds af wat ik verkeerd doe...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 29-7-2012 15:11 

Lid: zo 26-6-2011 18:02
PR Snoek: 117
PR Snoekbaars: 75
PR Baars: 44
Ik lees dat je vaak s middags gaat . Ga is in de avond tegen schemer . Ik vang ze nooit in de middag .

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 29-7-2012 15:25 

Lid: do 28-10-2010 21:08
@ Jaawi, Ik vis ook geregeld eens op snoekbaars hier in Friesland, vaak vanuit de boot, maar ook wel eens vanaf het kantje op het PM kanaal, zo heb ik ook mijn dikste snoekbaars gevangen en nog best een hoop andere op die stek <- :D

Ten eerste vind ik dat je nogal zwaar vist, wij vissen meestal op snoekbaars met hoofdlijnen tussen de 18/20 honderdste nylon en onderlijnen van 20/22/00 met enkele haak maatje 4. Fluorcarbon maak ik nooit gebruik van trouwens. En als we dan met de dobber vissen is het een dobber met een uitloodgewicht van rond de 4 of 5 gram, en niet zwaarder. Dan laat je de dobber rustig meedrijven, moet je telkens opnieuw ingooien. Ik doe dit soms wel er bij met 1 hengel op het PM, maar meestal gewoon op de bodem.

Op de bodem kan je het best vissen met een schuiflood montage, Ik gebruik dan meestal tussen de 5 en 30 gram lood, maar hoe dikker je draad is hoe onhandiger en zwaarder je zal moeten gaan vissen om de stroming tegen te werken en hoe meer weerstand een vis voelt tijdens een aanbeet. Je doet de beugel van je molen dan open tijdens het vissen, en dan kan je het draad eerst tegenhouden met een klein takje (of stukje riet) die je op de grond over je lijn legt. Bij een aanbeet trekt een vis het takje omhoog van de lijn af en heeft de vis vrije lijn om weg te zwemmen, op deze manier mis ik bijna nooit een aanbeet.

Voor aas gebruik ik het liefst kleine bleitjes van een cm of 9 :lol: omdat die mij geluk brengen denk ik (ik vang bijna altijd als eerste een vis aan een bleitje, terwijl mijn vismaat stug met een voorntje gaat vissen). Maar idd daarnaast ook veelal aasvisjes van tussen de 7 en 12-13 cm, voorntjes bleitjes en spiering gebruik ik dan voornamelijk. Kleiner aas vind ik zelf echt niet nodig, je kan met een klein aasvisje wel sneller aanslaan, maar een grotere snoekbaars van boven de 50 cm pakt makkelijk een aasvis van rond de 12 cm, althans zo is mij gebleken. En de hoeveelheden snoekbaars zijn hier in het noorden ook niet dusdanig dat je met een klein aasvisje even snel een stuk of 10 vissen gaat vangen. Hier vang je 1 of 2 vissen, en dan is het vaak een 45'er en een 60'er ofzo of soms ineens een hele dikke bak.

Dus kies gewoon die precies mooie, niet te kleine, niet te grote visjes uit. En probeer het eens. Als laatste tip, ik vis er meestal een meter of 15-20 uit de kant, dus ongeveer op het begin van de vaargeul, een meter onder waar de grote schepen meestal voor je langs scheuren. Maar soms wil het proberen van een iets andere plek, verder of dichterbij ineens ook wel de oplossing brengen. Dus uiteindelijk is het gewoon proberen, ingooien die hengels en er even lekker voor zitten.

groeten, en succes er nog mee!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 29-7-2012 15:36 

Ja ik ga meestal smiddags weg, maar dan wel tot een uur of 1 snachts.

Is het mischien niet beter een meter boven de bodem, aangezien ze de ogen boven op de kop hebben, en het moeilijk voor ze is om naar beneden te kijken dan ?
En snachts zit ik ook altijd tegen de bodem aan, maar nou lees ik tog dat ze vaak bij de oever omhoog komen, maar op wat voor diepte ?

Ik ga zo ook weer even proberen, even op een zandput waar vele kuilen inzitten van sommige wel 30 meter.

De eerste snoekbaars die ik hier ving was 96 cm, dat was een joekel van een beest en vong ik aan een heel klein winkelpickertje, met een witvis schepnetje die uiteraard ook direct kapot brak, ghehe

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 29-7-2012 16:30 

Ik zou het aas niet een meter boven de bodem presenteren, een cm of 10/30 kan nog wel eens helpen denkik, omdat er zo met doodaas net wat meer beweging in komt ipv alleen maar op de bodem liggen, iets om over na te denken dus.

gr,.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 29-7-2012 17:26 

Hey bedankt voor je reactie, ongeveer waar die grote boten varen zat ik anders ook altijd, maar het leverd mij nooit iets op, vind je serieus 0,28 te dik? ghehe ik zat normaal altijd op 0,54, en meestal ook nog eens met zeesnoer :)

Waar vis je dan altijd bij PM-kanaal ? ik hoef de stek uiteraard niet te weten maar welke plaats ?
Ik zit vaak wel eens even voor de rest weet ik de namen ook niet echt waar ik dan altijd ben.
Maar waarschijnlijk zijn dat allemaal klote plekken, maarja het is mooi dicht in de buurt :). En de verdere plekken waar ik ook vaak vis, daar weet ik de namen niet eens van, ghehe

En ik zat nomaal altijd op de bodem met afhoudertje, stuk lood etc, enkel de enige beet die ik hierop krijg zijn krabben en kreeften, en vaak vang ik ze ook.

Mjah ik blijf door proberen, en zal nog effe wat lichtere dobbers halen. en ook maar wat dunner snoer mocht het helpen maar ik vind dit spul al te snel knappen. Ben meestal dyneema gevlochten gewend, en daarna is nylon ineens weer troep wat betrefd de stevigheid.

Heey, zal zo wel even ééntje vangen :P

Laatst bijgewerkt door Jaawi op di 31-7-2012 14:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 30-7-2012 12:58 

Noujah gisteravond tussen 11 en 12 uur heb ik 3 keer beet gehad. De dobber schoot als een gek weg, en blijkbaar zat de snoekbaars er op dat moment, want toen ik mis sloeg en hem daarna er weer inkwakte had ik direct weer beet...

De reden dat ze mis geslagen zijn, is denk ik omdat ik er een haak aan had, met een kort bochtje, die ik op zee vaak gebruik voor fint, bot, schol etc..
Dus vandaag maar even goeie haken ophalen, en weer proberen...

Na 12 uur waren de vissen ook spontaan weer weg, en geen beet meer gehad.

Maar maakt de lijndikte nou echt uit voor de vangsten ?, want dan zou ik graag van jullie horen welk merk nou het beste is, want ik heb nou Ultimate snoer maar het is verschrikelijk hoeveel beschadigingen er op dat snoer komen...

Maarja het begin is er een beetje met 3 keer beet!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 30-7-2012 15:00 

De visser die op zijn haken bezuinigd is ook wel echt het verkeerde pad ingeslagen vindik hoor, als je daar al op bezuinigt :shock: Gewoon ff goeie snoekbaarshaken halen dus. Als je al 100 keer hebt geprobeerd zoals je zegt, vind ik het ook raar dat je intussen nog niks hebt verbeterd aan je setup.

En als je veel last hebt van lijnbeschadiging, dan moet je alle ogen van je hengels maar even controleren, zit er ergens 1 beschadiging in de voering, of op je molen (kan ook) = direct vervangen. En dan dunnere draad gebruiken! :D

gr,

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 30-7-2012 15:32 

Noujah ik bezuinig nooit op visspul hoor. :D
Enkel laatst ook te zeevissen geweest met mijn snoekbaarshaken, vaak vast komen te zitten, dus dan verspeel je er wel een aantal, en daar dus even nieuwe haken gekocht, net een soort palinghaken maar dan lange steel en een niet al te lange bocht erin, maar blijkbaar iets te smal..

Normaal vis ik altijd met snoekbaarshaken, dit was de eerste week zonder snoekbaarshaken, en laat het nou net zo wezen dat ik gister beet kreeg :P

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 30-7-2012 16:13 

zodoende leert men, volgende keer beter toch, je bent zo iig op het goede pad.

groeten, :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 31-7-2012 11:16 

Agh ja dat is het belangrijkst tog.
Ik Ben gister weer even een aantal uren geweest, en dit keer 4 keer beet.
Niet al te grote visjes, maar vreemd genoeg heb ik weer 2 mis geslagen terweil ze der als een speer vandoor gingen..
En 1 keer was de haak eraf gebeten, dus daarvan neem ik aan een snoek, hij was best zwaar, en ook de enige die ik vernomen heb, en die andere beet niet door.

Nou vind ik het vreemd dat ik dus gister alweer 2 mis geslagen heb, en die dag ervoor 3 mis geslagen...
Daar moet tog iets fout zitten neem ik aan. Want deze keer had ik wel snoekbaarshaken.
Wellicht kan het komen door de ellindige lange rij loodjes die ik op mijn draad heb te zitten ? En daarbij als het donker word doe ik een breekstaaf in de dobber, en die breekstaaf is ook circa 25 cm in lengte, waardoor ik er ook alweer een stukje daklood bij bovenop op moet doen....Of kan het niet aan het lood liggen ?

Maar afijn ik heb in een jaar tijd bij elkaar niet eens zoveel beet gehad met aasvisjes.. :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 31-7-2012 13:00 

Lid: zo 21-8-2011 14:31
PR Snoek: 88
PR Snoekbaars: 61
PR Baars: 40
Overige PR's: winde 55cm meerval 67cm
voor wat hard stromende kanaaltjes zou ik gewoon druppel of schuif lood gebruiken van 25-30 gram.

en laat het tuig even mee stromen totdat hij tussen stromend en stilstaand water ligt.

en ik had ook gehoord dat kleine roofbleitjes werken maar hoe moet je die vangen?

mvg mark

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 31-7-2012 13:04 

Precies op tijd aanslaan, en je visjes op de beste manier monteren is ook niet iets wat je met een paar vissen ervaring meteen even perfect gaat doen, gewoon proberen dus, even wachten en lijn geven voordat je de lijn strak draait en aanslaat.

En breekstaaf van 25 cm? die vn mij zijn altijd rond de 3 cm dachtik :lol:

Nog een tip, ik gebruik met dobber montage maar 1 stuks knijploodjes :P en dat is 1 loodje BB op zoon 30 cm vn de haak op de onderlijn. Met meerdere loodjes heb je steeds meer kans dat je lijn erdoor in de war gaat raken namelijk., Dus 1 groot loodje om je dobber goed te zetten, plus 1 knijploodje om de dobber precies diep genoeg te zetten, en het visje bij de bodem te houden.

Daarnaast, super goed toch dat je 4 keer beet hebt gehad, en ja die lijnbreuk is waarschijnlijk een snoek geweest, heb je er nu wel 2 gevangen dan ofniet?
En heb je nu in het PM gevist, of in die zandafgraving die je genoemd had?

groeten,

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 31-7-2012 14:06 

Haha ja 25 cm is wat aan de grote kant, maar anders heb ik niet, en deze vallen beter op dan de kleinere breekstaafjes die ik eerst altijd had ;-)
Met aanslaan liet ik hem inderdaad eerst goed lopen, lijn strak, en dan inderdaad aanslaan...

Ik gebruikte stukjes vis die ik ook compleet aan de haak reigde, zodat de kans om mis te slaan verminderd word.

Nee helaas niks gevongen, want ik sloeg 2 mis, en 1 beet niet door, en de andere beet mijn haak eraf.
Maar wel 4 keer beet in totaal :)

1 loodje ?, ghehe ik heb er wel een stuk of 15 van die knijploodjes op, en dan ook nog eens een groter stukje daklood als ik de breekstaafjes erop doe, want anders gaat de dobber niet staan.

Maar ik kan dus beter een groter stuk daklood doen, en dan die kleine loodjes achterwege laten ?
Of is het tog beter alleen maar knijploodjes en geen daklood ?

Ik ben nog nooit een echte dobber visser geweest, als ik vis dan altijd met een feeder op bodem, met korfje etc.
Zo deed ik het ook altijd met snoekbaarzen, maar het valt me op dat ik daarmee helemaal geen beet krijg, terweil de dobber dat nu wel ineens krijgt...
En daarbij is het nog leuker ook met dobber vind ik..

Nee ik heb niet zitten vissen op het PM want daar wil het bij mij niet, ik zit nou steeds bij kollum in de buurt te vissen maar geen idee hoe dat water daar heet, het is wel een kanaaltje

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 31-7-2012 14:32 

In plaats van daklood heb je ook van die langwerpige schuifloodjes met een centraal gat er in, die je zo op je lijn kan rijgen he, deze heb je in alle verschillende gewichten, van 1 tot 100 gram wel volgens mij, is een stuk makkelijker te monteren als daklood, blijft netjes zitten, kan niet ergens achter haken op de bodem, waardoor de vis weerstand kan voelen en daarnaast kan het je lijn ook niet beschadigen. Daarom gewoon goeie schuifloodjes gebruiken, met daaronder een kraaltje, en een wartel, aan die wartel knoop je dan je onderlijn, en een loodje (BB) er op om je aas bij de bodem te houden.

Daarnaast kan je met die kleine breeklichtjes ook gewoon 2 lampjes tegelijk gebruiken, of 3 voor meer zicht, in die verpakking zit altijd een rubberen slangetje, waarmee je meerdere lampjes aan elkaar kan drukken. Heel handig ook soms.
Daarnaast is het aan te raden om goeie lampjes te gebruiken, ik vind die van spro wel goed. Soms heb je van die kleine ook echt slechte er bij zitten, en dan zie je amper iets. Andere kleuren als geel vallen vaak ook minder op. Anders heb je ook nog kleine lampjes op batterijen die je kan gebruiken op je dobber, deze kan je dan nog aan en uit zetten.

Uiteindelijk moet je er gewoon voor zorgen dat je materiaal zo licht mogelijk is, dikkere draad betekend meer lood nodig, zelfde als dikkere dobbers en rare breeklichten,. hierdoor krijgen vissen meer weerstand en krijg je ook meer missers en lossers, dus lichter vissen, zo licht mogelijk betekend dan ook dat je meer gaat vangen :D Vandaar ook mijn advies. En een snoekbaars bijt de lijn niet door hoor dus met 20/00 nylon moet het gewoon prima te doen zijn.

En ik vis trouwens nooit met stukjes vis, maar met hele visjes, en dan haak ik de haak gewoon een beetje diep door de bovenlip, op deze manier kan ik de haak er makkelijk uitslaan na een aanbeet. En ik wacht na een aanbeet nagelang de grote van mijn aas en hoe snel de vis er met mijn dobber vandoor gaat korter of langer.

Succes er nog mee!

groeten,

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 01-8-2012 13:59 

Nog effe vraagje snel hoor, ik zal zo effe wat spul ophalen, lichter spul :D
Nou zit ik erg te twijfellen over gevlochten lijn of nylon, gevlochten heeft me vroeger altijd goed voldaan, kwaa sterkte en breukbestendigheid. Als ik dit neem, welk kan ik dan het beste nemen, drijvend of zinkend ?

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Het is nu zo 19-5-2013 15:16