Onderdeel van VIPMEDIA
Bestel hier je roofvisnet HoodieRoofvishaken.nl is er voor Vis en Visser. Kijk nu in de Online Shop.Vismania De online store voor de SportvisserUw online hengelsport winkel Schitterende cadeaus exclusief voor roofvisnet en roofvisforum bezoekers bij een abonnement op Rovers.
Neem nu een abonnement op Rovers, het ultieme roofvismagazine van Nederland en Belgie.Klik hier voor Rovers Magazine!Uw online Roofvis speciaalzaakOnline Kunstaaswinkel van het noordenNew East FishingMinn KotaU hoeft echter niet de deur uit om van het voortreffelijke aanbod te profiteren welke Rix Webshops u heeft te bieden! Inmiddels kunt u al in 6 webshops online bestellenHumminbirdUw online winkel voor Lunkercity producten!!
Adverteren

Het is nu do 23-5-2013 0:54

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De Bössel
BerichtGeplaatst: di 17-1-2012 23:56 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: zo 16-10-2011 19:02
PR Snoek: 100
PR Baars: 23
Overige PR's: 36pnd schub
De laatste tijd zie ik de bossel vaak voorbij komen op marktplaats en bij de dagvangsten.
Maar nu vind ik ze echter vrij prijzig, ik neem aan dat dit komt omdat ze met de hand gemaakt worden?

Waarom zou ik duurdere jerks willen kopen als je ook met goedkopere vangt? (afgelopen weekend mn eerste meter snoek op een freestyler)

En wat maakt de bössel voor Jou zo bijzonder?/waarom zou ik hem wel of niet moeten hebben :) ?

Mvg freek

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: De Bössel
BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 0:15 

Lid: zo 16-11-2008 19:43
Overige PR's: zeebaars: 78
geef je groot gelijk. heb ook precies met het zelfde probleem gezeten.
ook vaak zitten tweifelen om duurdere kunstaas te kopen maar toch niet gedaan. vind het zelf ook belaggelijk duur worden. zoals de afgelopen visma. zag een hele mooie grootte trowl plug. verwachte een prijsje tussen de 20 en 30 euro maar bleek rond de 50 euro te liggen.
toch dus maar niet gedaan.
maar dat is wat ik vind. er zijn genoeg andere mensen die het geld er wel voor over hebben.
uiteindelijk ligt het bij jezelf om die grens te bepalen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 1:24 

Lid: di 20-12-2011 14:00
PR Snoek: 115
PR Snoekbaars: 70
PR Baars: 55
Overige PR's: Winde 46
Maar goede vraag,
Waarom is de prijs zo hoog?
Aanbod is groot dus had eerder verwacht een kleinere prijs.
Vraag mij dit al vaker af.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 1:26 

Lid: wo 20-10-2010 23:50
PR Snoek: 105
PR Snoekbaars: 74
PR Baars: 42
Overige PR's: roofblei 50, zeeforel 56
De Bossel is een heel apart aasje met een actie die je niet zo 123 uit andere jerkbaits krijgt en die echt in staat is de snoeken los te krijgen op moeilijke dagen. Da's reden 1 om er 32,50 voor uit te geven. Daarnaast is de kwaliteit heel constant, ze zijn niet overal te krijgen en ze zien er fantastisch uit. (reden 2-4)

Diezelfde redenen gaan ook op voor bijvoorbeeld de NK twistglyde en de EvdK Buddy, ook aasjes die je op basis van je eigen techniek een heel eigen actie kunt geven. Heb je die echt nodig om iets te vangen? Nee, een busterjerk, Freestyler of Slider vangt ook gewoon zijn visjes. Maar zelf heb ik er meer lol in om met handgebouwde jerks te vissen en als je kijkt naar het werk dat er in gaat, en dat vertaalt naar een normaal uurloon, dan is een prijs van 25-30 euro niet te veel. En er zijn er ook niet zo veel als fabrieksaasjes, dat houdt de prijzen ook hoger.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 11:11 

Lid: za 26-5-2007 17:26
PR Snoek: 126
PR Snoekbaars: 73
PR Baars: 47
Overige PR's: Roofblei 63cm
Tsja, waarom is natuurlijk een veel gestelde vraag in ons hele leven.
de bossel is een aasje dat een eigen actie heeft zoals alle jerkbaits eigenlijk. ik zit nu in de fase dat ik de\techniek van een bossel binnenvissen een beetje begin te beheersen. de vangsten willen nog niet echt lukken, toch blijf ik het proberen omdat ik het leuk vind en zoals imgmar al zei je dan net weer een andere techniek bij je hebt om de snoek te verleiden.
ook vind ik dat je je als kunstaasvisser moet afvragen wat voor soort visser je nu eigenlijk bent. hiermee bedoel ik, wat vind je nou het leukste en met welke techniek heb je het meeste resultaat.
tijdens de winterperiode worden er veel grote snoeken gevangen met dood aas gesleept of statisch.
heb dat ook geprobeerd maar vind dat niet mijn ding en ga dat dan ook niet zo snel meer doen.
war de moraal van mijn verhaal eigenlijk is, is dat je je een visserij eigen moet maken die je leuk vind en daarvoor heb je de duurdere aasjes eigenlijk niet nodig hoor.
wij als vissers worden ook gevangen echter door de makers van kunstazen en dat is nou de krux.
als we veel vissen gevangen zien worden door een bepaald kunstaas krijgen we een soort kuddegedrag om daar ook mee te gaan vissen.
er is een tijd geweest dat hier absurde bedragen betaald werden voor aasjes van loz harrop, daarna van joost stegeman en nu komen daar weer anderen...
als wij maar genoeg een bepaald aasje zien willen we dat ook wel hebben..
hets is een never ending story
nou hopelijk kun je er wat chocola van maken

p.s. heb ook de freestyler 2x gekocht en ben er 2x mee mislukt, kreeg de visserij voor mijn gevoel gewoon niet lekker onder de knie en heb ze daarna weer verkocht
dat kan natuurlijk ook hahaha

Frans

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 13:53 

Ik kan me er wel in vinden dat je divers kunstaas bij je moet hebben, qua kleur en zeker ook qua actie en ook groote kan soms doorslaggevend zijn. Maar ik denk dat ik begonnen ben met jerks vissen zoals de meeste, even op het forum lezen wat de makkelijke baits zijn en die aanschaffen en vissen.
Dat zijn meestal de Salmo sliders, freestyler en de busters.
Echter is het wel een drempel om een keer duurdere baits te kopen, en ik denk voor meerdere. En al helemaal als je ook goed vangt op fabrieks jerks, en op je hagelnieuwe torob/NK/Bössel niks.
Mij lijkt de enige manier om er achter te komen of het verschil maakt/mij beter bevalt, er een te kopen.

Dan komt er nog een ruim aanbod wat het kiezen niet makkelijker maakt. Mischien dat iemand een tip kan geven om een duurdere bait te kopen. Ik ken de NK,Bössel,Torob allemaal alleen van het forum. Vis vanaf de kant op grote plassen/wijkvijvers.

Super bedankt voor alle info en reacties zeer zeker nuttig!

Mvg freek

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 14:19 

Lid: za 31-7-2010 16:38
PR Snoek: 115cm
PR Snoekbaars: 64cm
PR Baars: 43cm
er is al 1 ding wat de aankoop van een handgemaakte bait uit het midden en top segment verantwoord...de verkoop prijs, als ie niet bevalt kan je er vaak genoeg de aankoop prijs of er net onder voor terug krijgen.

ik kocht mn eerste hand gemaakte bait om de simpele reden dat ik em er mooi uit vond zien en dat ik goede verhalen had gehoord er over, je kan wel altijd risico loos met je busters blijven vissen, maar als je nooit wat probeerd met vrij weinig risico(omdat ze zo waardevast zijn) dan kom je nooit verder in je visserij.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 14:38 

Lid: ma 09-1-2006 19:35
Het is absoluut waar dat handgemaakte jerkbaits duur zijn, maar er zit dan ook veel werk aan vast om ze te maken. Ik ben zelf bijzonder gecharmeerd van de Bossel. Het is een mooi handzaam formaat, waardoor het vissen ermee niet vermoeiend is. Hij heeft een prachtige aktie en het is makkelijk om de aktie erin te krijgen. Hij is degelijk en belangrijker nog: het is een uitstekende vanger!

Ferdinand

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 19:49 

Lid: wo 14-9-2011 21:22
PR Snoek: 106
PR Snoekbaars: 82
Overige PR's: Meerval 106cm, Roofblei 65cm
Ik vind de Bossel ook erg prijzig maar toch blijf ik steeds even staan bij het schap, dus ik sluit niet uit dat er een keer 1 komt want zijn zijn echt mooi!

Maar wat me nog meer opvalt zijn BV de Fatboy's van NK laatst stond er 1 te koop voor 125.-
Das in mijn ogen echt te gek, mede omdat het een "simpele" redhead was.
Maar goed, dit is mijn mening, er zijn denk toch mensen die dit het waard vinden.

Ik zie het zo dat ik voor 125.- het hele kleuren scala van SPRO kan kopen, en daar zit de juiste dan denk ook wel bij.

Nogmaals, dit is mijn vizie.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 19:49 

Lid: wo 14-9-2011 21:22
PR Snoek: 106
PR Snoekbaars: 82
Overige PR's: Meerval 106cm, Roofblei 65cm
dubbel..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 19:54 

daar maak je een kleine misvatting..die Fatboy is van Joost stegeman en worden (bijna)niet meer gemaakt, dat maakt de prijs zo hoog..voor een bait van NK zal je niet zo snel meer als 50 euro betaald zien worden, niet omdat ze niet net zo goed zijn als een stegeman, maar meer omdat Nick gewoon nog bouwt al is het in wat kleinere opgave als voorheen.

plus het feit dat mensen het leuk vinden om ze te verzamelen...en als je het geld heb..tsja, zelf heb ik nog nooit meer als 40 voor een enkele bait uit gegeven maar dat is gewoon een kwestie van budget.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 22:29 
Einstein

Lid: zo 21-5-2006 21:42
Roy Simons schreef:
zelf heb ik nog nooit meer als 40 voor een enkele bait uit gegeven maar dat is gewoon een kwestie van budget.

En ook daar koopt je buurjongetje een complete hengelset voor...

:lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 22:50 

waarschijnlijk wel ja....maar ga jij nou niet doen alsof je roomser als de paus bent, ik weet ook wat een foil TJ kost waar je zo dol op bent he :lol:

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 23:00 

Ik denk dat het me wel duidelijk is wat het verschil is.

Iemand wat tips voor handgebouwde baits, die wat makkelijker te vissen zijn?

Mischien kan iemand de eigenschappen van wat verschillende baits uitleggen, denkende aan de bössel NK, Nilsmaster Milan jerks enz?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18-1-2012 23:54 

denk dat je het beste even kan zoeken.
want bijv Nick(NK) heeft meerdere type baits en Milan ook.

en wat simpel te vissen baits betreft...dat ligt een beetje aan je setup, want ik kan wel iets roepen maar als je hengel te licht of te zwaar is wordt het alsnog lastig.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19-1-2012 8:28 

Ik vis voornamelijk met jerks ong 50/60 gr.

Maar ik bedoelde het eigenlijk voor het algemeen zodat iedereen er wat aan heeft die twijfelt om de duurdere handgemaakte baits te kopen.

Ik denk dat men meer overtuigd word als iemand uitlegd wat er speciaal is aan DAT ene aasje.
En ik heb een beetje gezocht maar niet echt iets gevonden over specifieke ijgenschappen van die jerks. Nu vraag ik niet om ALLE jerkbaits maar iemand die mij kan vertellen wat de gangbare handgemaakte baits zijn zou al heel tof zijn! En als iemand zin heeft om een korte uitleg te geven zou ik dat erg cool vinden
Zoals Frank vd Lecq hier ook al doet, dat overtuigd mij er wel meer om er een te kopen. (wat waarschijnlijk toch wel gaat gebeuren) Maar omdat ze wat duurder zijn wil ik er wel eentje aanschaffen die het beste bij mijn visserij past, en dat is vannaf de kant met ong 50/60 gr.

mvg freek

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19-1-2012 10:01 

Lid: do 10-11-2005 10:27
Ik vis al jaren met Guusbaits(r.i.p.).
Heerlijk makkelijk te vissen jerkbaits met een goede laklaag.
Ik heb ooit in 2007 een bestelling gedaan met Glyders, Teasers en Pinky's en ik vang er nu nogsteeds op.
Natuurlijk zitten er nu bijsporen op, maar dat heeft juist zijn charme vind ik.

Bij de glyders en pinky's kan je haast niks fout doen, bij het inhalen hebben ze al een bepaalde aantrekkelijke actie. Met langzame slagen hebben ze een mooi wijduitslaande actie die je zelf kan bepalen hoeveel seconden je ertussen laat voordat je weer een ruk geeft.

De Teaser is een soort Darter soort die je echt wel mooi in beweging moet brengen met rukjes. Kan mooi even blijven hangen in het water waar vaak dan de (spectaculaire)aanbeet komt.

Ik heb ze alle 3 in de geel-rode, oranje kop-zwart lichaam, groen-geel-rood en de oranje. Allemaal toppertjes. Ze zijn slow sinking en gebruik ze voor polder, woonwijken, water waar tussen 0,5m - 1,5meter staat denk ik.

De shop is nu offline, ik heb ook geen idee of iemand het overgenomen heeft(allicht een stomme vraag voor degenen die het wel weten)

Guusbaits -> Betaalbare Toppers

Gr. Melvin

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19-1-2012 13:38 

Kijk daar kan ik wat mee!
De guusbaits stonden al een tijdje in mn gedachten, zal ook daar eens wat van aanschaffen.

Bij deze dus ook als iemand er nog een heeft voor de verkoop Pb me ff.

Melvin bedankt voor je info!!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19-1-2012 18:32 

Lid: za 26-5-2007 17:26
PR Snoek: 126
PR Snoekbaars: 73
PR Baars: 47
Overige PR's: Roofblei 63cm
Ondanks mijn opstart problemen zou ik toch ook zeker een bossel aanschaffen als hybride en van madcow fishing een punnisher. Ook heel makkelijk te vissen en een supervanger. Hij suspendeerd als de beste en je kunt hem heel traag en heel snel binneharken.
Punnisher ook zeker meenemen. Ze staan af en toe op het forum en ook nog voor schappelijke prijzen.
Frans

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19-1-2012 19:03 

als je dan toch bezig bent,
en ik heb dit nu eigenlijk al veel te vaak gezegd.

Neem een Twisterjerk van Herwin erbij, voor jouw hengel is een kleine TJ perfect.
weegt rond de 50 gram en vist extreem makkelijk, is goed susspending en heeft het vordeel van de staart.

de TJ kan zowel tergend langzaam gevist worden met een lange glide voor zo een kleine bait en heeft precies die wobbel aan het eind van die glide, of je kan em snel vissen waardoor ie met een zeer rap tempo zulke korte glides maakt dat ie bijna om zn eigen as heen lijkt te draaien, beiden manieren hebben mij al veel vis opgelevert.

ze zijn er vanaf 25 euro voor een normale als deze:
Afbeelding
zonder ratel of 27.50 met ratel

of je kan voor 32.50 all out gaan als deze met foil en ratel:
Afbeelding

daarbij denkt Herwin goed met je mee en eigenlijk is geen kleur te gek.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19-1-2012 19:20 

Lid: wo 22-12-2010 15:36
PR Snoek: 45 cm
PR Snoekbaars: 42 cm
PR Baars: 22 cm
Overige PR's: Rietvoorn 15 cm
Mijn persoonlijke mening is dat het met dat absurd dure handgemaakte kunstaas/jerkbaits veel te ver doorslaat. Het doet mij een beetje denken aan vliegvissers die totaal geen vis konden vangen, maar voor duizenden euro's spullen konden laten zien en dure visreizen hebben gemaakt naar Verweggistan, maar in de polder niet eens een gewoon snoekje of een mooie voorn konden vangen, omdat ze al stampend langs de polderkant liepen. Ze konden wel kopen en stoer praten, maar vis vangen ho maar.
Hun gebrek aan zelfvertrouwen compenseerde zij door maar heel duur hengelmateriaal te kopen daarover in de hengelsportwinkel met groot bravour over te praten. Maar je moet eens met ze gaan vissen, want dan zijn ze nergens met hun praatjes. Zo'n Bössel is eigenlijk een soort statussymbool geworden van onzekere hengelaars.

Herkennen jullie dit een beetje?

duizenden euro's om hun nek door een pretpark konden lopen. Het was dan eigenlijk een statussymbool geworden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19-1-2012 19:37 

Pita,

buiten het feit dat je net een half forum ongegrond een stel slechte vissers heb genoemd,
heb je het ook nog eens mis aan zo een beetje alle kanten.

ja sommige van ons kopen wat duurdere baits(ik heb dat mn TJ's die net zo duur zijn als een bossel) en sommige kopen ook nog eens een duurdere hengel erbij...en ? het is niet dat we willen overcompenseren, we willen nou eenmaal het best verkrijgbare materiaal die past bij onze manier van vissen...jij noemt het overcompensatie, ik noem het alles uit je hobby halen.

ook ik heb onlangs een dure hengel besteld, weetje waarom ? niet omdat ik graag wil opscheppen, want ik wou niet eens zeggen hoeveel ie koste in eerste instantie, maar meer zodat ik precies kan vissen zoals ik dat wil, ik hou me maar bezig met een enkele discipline en wil daar alles uithalen wat er in zit..en als ik dan een hengel speciaal voor wil laten maken en baits wil die er perfect op aansluiten dan mag ik dat...en als we het kunnen betalen zie ik er geen probleem.

je komt nu eerder over als iemand die graag afgeeft op andere omdat je het zelf niet wil of kan betalen...heeft niks met kwaliteit te maken..waarom zou ik genoegen nemen met redelijk materiaal als ik ook gewoon het beste kan kopen(daarbij heb ik ook vrij wat Rappers van spro en die kan je moeilijk erg duur noemen)

hou jij het gewoon lekker bij jouw spullen doen wij dat ook...en ik hoop van harte dat je goede vangsten hebt want daar draait het om.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19-1-2012 19:43 

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Bössel is goud Bössel XL is platina 8)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19-1-2012 20:18 
Moderator RvF

Lid: di 07-2-2006 19:32
Pita Onak schreef:
Mijn persoonlijke mening is dat het met dat absurd dure handgemaakte kunstaas/jerkbaits veel te ver doorslaat. Het doet mij een beetje denken aan vliegvissers die totaal geen vis konden vangen, maar voor duizenden euro's spullen konden laten zien en dure visreizen hebben gemaakt naar Verweggistan, maar in de polder niet eens een gewoon snoekje of een mooie voorn konden vangen, omdat ze al stampend langs de polderkant liepen. Ze konden wel kopen en stoer praten, maar vis vangen ho maar.
Hun gebrek aan zelfvertrouwen compenseerde zij door maar heel duur hengelmateriaal te kopen daarover in de hengelsportwinkel met groot bravour over te praten. Maar je moet eens met ze gaan vissen, want dan zijn ze nergens met hun praatjes. Zo'n Bössel is eigenlijk een soort statussymbool geworden van onzekere hengelaars.

duizenden euro's om hun nek door een pretpark konden lopen. Het was dan eigenlijk een statussymbool geworden.

Pita, in sommige gevallen heb je zeker een punt.

Maar.. Heb je ook door dat jij mij nu een beetje doet denken aan een visser die eigenlijk wel baalt omdat ie niet zoveel kan (of mag van z'n vrouw? 8) ) uitgeven aan een aasje? Nu wil ik dat zeker niet beweren, maar het laat wel een beetje zien waar ik op uit ben. Sommige mensen kopen dure aasjes om 'iets te compenseren', maar er zijn ook zat fanatieke vissers die een wat duurder aasje kopen omdat die nu eenmaal beter/anders (en dus beter?) dan een ander aasje is. Dus... Niet te snel oordelen! Ik denk ook weleens wat jij denkt, maar láng niet iedereen is zo!

Ik heb zelf ook wel wat duurdere aasjes in mijn assortiment, maar ik kan me niet heugen dat ik ooit meer dan 25 euro aan een kunstaasje heb uitgegeven. Dat ik dat bedrag wel over heb voor een aparte jerkbait, ik gebruik als voorbeeld even de Bössel, is heel makkelijk te verklaren. Zoals eerder genoemd is de Bössel écht een ander aasje dan andere jerkbaits. Een andere actie dan andere jerkbaits kan net wél die ene aanbeet opleveren. Een ander héél belangrijk punt is dat hybride's nu eenmaal een stuk fijner vissen vanuit een driftende boot, of bijvoorbeeld vanaf een hoge kade. Goedkopere aasjes met dezelfde eigenschappen zijn nu eenmaal niet te vinden.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19-1-2012 20:32 

Lid: ma 07-2-2011 9:08
PR Snoek: 98
PR Snoekbaars: 76
PR Baars: 44
Pita Onak schreef:

Hahahahaha heel herkembaar os dat je pikt ze er zo uit!! Persoonlijk vind ik de prijs van de twisterjerks en de nk's mee vallen ik geef liever vier euro meer uit voor een aasje dat ik vis met iets vaak toch wel unieks en hand gemaakt als met de massaal geproduceerde busterjerks ed Beetje fabrieks jerk kost ook 20 euro

Maar ben met je eens soms gaat het helemaal nergens over!

Mvg Bas

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Het is nu do 23-5-2013 0:54