Onderdeel van VIPMEDIA
snelkoppeling RoofvisnetHumminbirdRoofvisbotenBFT ShopUw online winkel voor Lunkercity producten!!De MegafishHengel Discount Gigant
Adverteren

Het is nu vr 28-11-2014 12:49

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Snoekbaars met dood aas
BerichtGeplaatst: zo 28-9-2008 19:26 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: ma 14-1-2008 22:00
Hallo allemaal,

ik vis al jaren met dood aas aan de elastiek succesvol op snoek. Naast het snoeken vis ik oa met kunstaas op roofblei, baars en snoekbaars en ook wel eens met de feederhengel in de Rotterdamse havens.

Ik woon in de buurt van grote rivieren met een goed bestand aan snoekbaars. Ik zou hier graag eens statisch op de top vissend (zonder dobber) met een dood visje willen gaan proberen. Mijn vraag aan jullie is:

1. Wat is een geschikte hengel voor deze manier van vissen?
2. Tips over montage (welke haak en maat, onderlijnsysteem)
3. Aasaanbieding (fleuren, door de lip?)

Alvast bedankt voor het advies.

Barry Otterloo

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 28-9-2008 19:34 
Puntje

Lid: za 16-6-2007 15:22
Hallo Barry

De hengel : ik zou een wat langere hengel pakken wat voor hengel weet ik niet in jou geval dat ligt aan het aantal gram lood.
Stroomt de rivier hard pak je 60-80 gram en anders daar onder ik zou wel altijd schuivend doen.
Ik fleur zelf het visje altijd.

mvg Tom

Offline Profiel  

Berichttitel: dood aas
BerichtGeplaatst: zo 28-9-2008 20:45 

Lid: zo 24-8-2008 10:43
ik zau de zelfte hengel gebruiken als je die voor de dobber gebruikt gewoon een schuif loodtje van 15 op 12 hondertste gevlochten lijn 20 cm niylon met een sirkel haakje afhangkelijk van de grote van het visje

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29-9-2008 0:17 

Lid: ma 22-9-2008 23:55
Is er niet ergens een site waar uitgebreid wordt uitgelecht hoe je goed met doodaas kunt vissen?
Dan heb ik het over de statish vissen.
Volgens my is zo'n doodaas montage nog zo makkelijk niet.
Aangezien weerstand toch wel dik aanwezig is bij het statish vissen!
Ook moet het natuurlijk wel goed haken, geen diep gehaakte vissen dus.
Misschien een beetje te ver bedacht hoor, zou heel goed kunnen aangezien ik eigenlijk een karpervisser ben.

Mvg

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29-9-2008 0:35 

Ik heb dit net ff met paint gemaakt.
Denk dat dit een goede basis systeem is?
Bedoel ik mee geen pop up visjes enzo :lol: haha

Afbeelding

Mvg

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29-9-2008 10:03 

Lid: wo 14-5-2003 15:45
PR Snoek: 104
PR Snoekbaars: 86
PR Baars: 43,5
Overige PR's: Meerval 203,karper 43,5p,
Gewoon gaan feederen maar dan met een stuk lood en een aasvisje op een takeltje.Niet te ingewikkelt.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29-9-2008 11:52 

Kan dat ik te moeilijk denk hoor Ferenc, Ben namelijk het type karper vissers die zn systeempje altijd helemaal inorden moet hebben..

Groetjes

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29-9-2008 15:50 
Opzich is het het systeem niet moelijk, maar de aanbeten leren herkennen.

De hengel moet body hebben maar met een scherpe top. Zeg maar een type heavy feeder.

Hierop zet je 22/00 nylon ( Denk aan gele of oranje G-line ). Dan heb je een wartel met speld die je op de hoofdlijn schuift. Vervolgens een kraaltje en dan een tonwartel. Aan de tonwartel knoop je een onderlijn vast van gewoon nylon 22/00. Aan de onderlijn bevestig je een Gamakatsu haakje ( die blauwe Ls versie ).

Dan is je uitrusting helemaal klaar. Je zult toch nooit in de volle stroom hoeven vissen. ga voor snoekbaars en zeker op de rivier geen takel gebruiken. Je zult meer vastzitten dan je lief is ( als je op de juiste stek zit )

Het lood kan je vervolgens simpel op je wartel klikken. Ik gebruik nooit meer dan 30 gram. Zelfs met dikke stroom is dat al meer dan genoeg

Edwin

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29-9-2008 15:54 

Lid: ma 14-1-2008 22:00
Bedankt voor de reacties. Erg nuttige informatie en we gaan het gewoon eens proberen.

Offline Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02-10-2008 19:34 

Lid: za 20-5-2006 0:08
helemaal fout man wat ik hier lees! ff een verhaal. Ben zelf zeevisser en snoekbaarshengelaar vanaf de kant op groot water.

Kijk op een rivier of sterk stromend water kan je al niet minder dan 30 gram gebruiken. Stroming is te sterk en wast 30 gram weg alsof het een drol in de toilet is. 30 gram op stevig stromende rivieren en kanalen is waardeloos en ik snap niet dat mensen dat kunnen aanraden. Heeft die persoon die dit roept , uberhaupt welleens op groot water met flinke stroom gevist vanaf de kanten?

Neem minimaal 50 gram en vaker zal je zelfs 60 tot 80 gram moeten gebruiken.Op de Waterweg nemen we zelfs 100gram en bij zwaar weer 150 gram. Wartellood dus geen schuif. Omdat we al vrij zwaar vissen nemen we voor de rivier toch wel 30/100 om safe te vissen. Wat de hengel betreft. Ga niet denken dat je met een spinhengel of een lichte karperstok hier wat gaat uitrichten. Dan kom je helemaal bedrogen uit. Snoekbaars vissen vanaf de kant op grote rivieren en kanalen lijkt meer op zeevissen dan op snoeken met doodaas.

Op stromende rivier wanneer je 60 tot 80 gram gebruikt neem dan maar een harde strakke karperstok van minimaal 2.3/4 pond, zwaarder is beter. Als je verder moet werpen en meer lood moet wegzetten dan neem je een lichte zeestok van 3.90 meter of 4.20. En ga niet roepen dat dit veel te zwaar is en ten koste gaat van de sport want met een 2LB karperstokje en 30 gram lood kom je nog geen 40 meter uit de kant ,word je weggespoeld en zul je geen ruk vangen. Zoals we weten houd de snoekbaars zich vooral op aan de rand van de vaargeulen en dan moet je gewoon ver kunnen werpen.

Snelle molen is wel handig. Ok nu even de montage. Ik zag net al iets met een takel. takels zijn iets voor snoek. Dat is een onvoorzichtige makkelijke vis die alles voor zn snuit grijpt , snoekbaars is een ander verhaal. Daarbij ga je anders te werk. Snoekbaarvissen doe je nooit met een takel. Ook niet op rustige plassen, putten en meren als je er gericht op wil vissen tenminste.

nu 30/100 wartelllood op de lijn, daarna stoppertje , daarna een speldwartel. Daarna neem je 50/100 nylon of vergelijkbaar gevlochten draad. Maak hier een onderlijn van met een lus zodat je hem makkelijk via de speldwartel met de hoofdlijn kan verbinden. Visje een voorntje of bliekje/spieringkje fleuren en zovermogelijk de vaargeul in knallen en dan afwachten. Lijn strak trekken en top in de gaten houden.

Op sterkstromende rivier en kanaal water kan je op de top vissen op snoekbaars die zijn een stuk minder schuw als de snoekbaarzen van t binnenwater.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Het is nu vr 28-11-2014 12:49