Onderdeel van VIPMEDIA
snelkoppeling RoofvisnetHengel Discount GigantHumminbirdBFT ShopUw online winkel voor Lunkercity producten!!U hoeft echter niet de deur uit om van het voortreffelijke aanbod te profiteren welke Rix Webshops u heeft te bieden! Inmiddels kunt u al in 6 webshops online bestellenDe MegafishRoofvisboten
Adverteren

Het is nu vr 24-10-2014 12:17

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: UL vissen
BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 9:42 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: di 29-1-2013 23:08
PR Snoek: 106
PR Snoekbaars: 60-70
PR Baars: 42
Overige PR's: roofblei 70 centimeter
Ik vroeg me af aangezien ik redelijk vaak vangsten van kleine baarsjes voorbij zie komen, wat is daar nou zo leuk aan?
Ikzelf ben meer geconcentreerd op snoeiharde aanbeten harde runs en verzuurde armen.

Dus wat en waarom vindt je het zo leuk.

Groetjes

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: UL vissen
BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 10:24 
Überblankert

Lid: ma 28-2-2011 21:22
PR Snoek: Graag
Goeie vraag! :mrgreen:

Ik ga het niet lezen (heb ook zo m'n trots) maar misschien staat hier: viewtopic.php?f=48&t=67119 iets tussen?

Edit, Dit komt wat respectloos over, ieder z'n ding natuurlijk. Zoveel vissers, zoveel meningen..

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 10:57 

Lid: di 20-8-2013 13:39
UL vissen is ook niets voor mij maar kan me wel indenken in de mensen die deze tak van de hobby wel beoefenen als ik soms zie hoe die kleine rakkertjes zich vol overgave op een swimbait van 14 cm storten heeft toch wel iets grappigs en dwingt respect af voor de beestjes.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 12:07 

Lid: za 09-2-2013 1:53
PR Snoek: 100
PR Snoekbaars: 67
PR Baars: 48
Overige PR's: Paling 94
Stiekem lijkt het mij wel leuk om grote baarzen te vangen op ligt materiaal...
Een baars van 30cm. vecht namelijk harder dan een snoek van 50cm.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 12:56 
Dennis Maas

Lid: wo 31-7-2013 11:07
PR Snoek: 105
PR Snoekbaars: 59
PR Baars: 44
Overige PR's: Roofblei: 41, Regenboogforel: 34
UL-vissen is in mijn ogen een leuke bezigheid. Met zo'n lichte hengel is het vangen van baars echt geweldig! Daarbij komt er nog eens van dat er nog weleens een aardige snoek op wil klappen, dat echt een kick geeft!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 14:33 

Lid: za 11-7-2009 20:49
PR Snoek: 91
PR Snoekbaars: 53
PR Baars: 31
Overige PR's: Roofblei: 57
Als verstokte UL visser kan ik heel misschien wat uitleg geven.

Allereerst, ieder zijn ding. Er zijn genoeg vissers die helemaal op gaan in het vissen met de vaste stok op witvis. (Je weet wel, die noodzakelijke bezigheid van 'ons' om aan aasvis te komen..)
Er zijn er die het geweldig vinden om met bonken lood de hersens van karpers in te gooien, en vervolgens alleen plezier eraan beleven als de vis minstens een bepaald gewicht heeft.

..en er zijn vissers die er plezier in hebben om met zo licht mogelijk materiaal te vissen. Voor mijzelf betekend dit een driegrams hengeltje van 1.80m, en shadjes van 5cm.
Vrijwel elke vis die ik vang heeft wel iets in te brengen op dit materiaal, een 30 cm baars is een feestje, een maatse grondel geeft plezier (ja echt!), een snoekbaars van 50 cm is flink werken om hem binnen te krijgen, en dan hebben we eht nog niet over de grotere snoeken.

Twee dingen spelen in het UL vissen voor mij een rol
1) Finesse en subtiliteit. Licht vissen vraagt veel meer gevoel want alles is fragieler. Fouten worden hard afgestraft. Maar hier staat tegenover dat je heel voorzichtig kunt vissen en de kleinste aanbeten nog voelt.
2) Mobiliteit. Mijn gehele uitrusting is een hengeltje in twee delen aan de framebuis van m'n fiets, en een schoudertas met een molentje (maatje 1000), en een klein doosje met shadjes. Eventueel nog een tweede doosje met hornetjes, maar dat is het dan ook. (En een tangetje, en een netje als ik die verwacht nodig te hebben.) Als ik 100 gram aan aasjes mee sleep in totaal is het veel.

Kleine vissen geven plezier, en een knappe baars is een waar gevecht. Stuk voor stuk zijn het sportvissen waarbij moeite gedaan moet worden om ze te landen. Zoals ik er tegenaan kijk is een 60cm snoek op een jerkbait niet echt spectaculair en moet de vis echt groot (>90 cm?) zijn wil het leuk worden. Er zijn niet zoveel van dat formaat snoeken.

Wel zijn er veel baarzen van 40+, roofblei van 60+, snoeken van 60+, snoekbaarsen van 50+ enz enz. Kortom, meer vissen die voor mij met mijn uitrusting een uitdaging zijn om te vangen. En daarnaast is een 10 cm baarsje een waar zoetwaterjuweeltje, als je de tijd neemt hem eens goed te bekijken. Als bonus: vis je klein genoeg (mini-spinnertjes) dan kun je zelfs nog ruisvoorns vangen. Ookwel bekend als de polderforel.
Als laatste zie ik de noodzaak niet van een 20 grams loodkop, als ik met 3.5 gram ook uit de voeten kan en mijn visjes wel vang.

Afbeelding
Afbeelding

Ik gebruik mijn hengeltje ook als vlokhengel, en als zoiets dan gebeurd, dan ben je wel even bezig:

Afbeelding
Afbeelding

Op 0.14 nylon wel te verstaan. Voor mij kan daar bijzonder weinig tegenop. En reken er maar op dat mijn armen lam waren na dat gevecht.
UL bewijst voor mij keer op keer dat zwaarder vissen niet nodig is, omdat ik uitstekend in staat ben om te vangen. Waarbij de kleine vis haar kunsten mag vertonen, en de grote vis een ware strijd is, met klamme handjes en zweetdruppels over de rug lopend.

Verspeel ik meer vissen? Verspeel ik meer aas? Neem ik onnodige risico's? Is het saai? Absoluut niet!
Vang ik meer? Heb ik er plezier in? Heb ik soms ook lamme armen? Gaan er vissen meters door de slip? Jazeker!

Overigens gaat bij mij UL vissen verder dan alleen roofvis. Met tiengrams lepeltjes op makreel vissen, met een 1 ponds penhengel op karper, een 1.5 ponds doodaashengel, en hopelijk binnenkort een aftma #1 of #2 vliegenhengel. (Misschien ooit zelfs nog wel die 000 maat...)

Wil je echt veel meer te weten komen over UL visssen, kijk dan eens op lichtervissen.nl

ps. Je zou de overtuigde aanbeet van een flinke baars eens moeten voelen op een licht hengeltje met gevlochten lijn. Snoeihard! 8)

Online Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 15:03 

Lid: di 17-8-2010 17:59
PR Snoek: 85
PR Snoekbaars: 66
PR Baars: 40
DoodaasDylan schreef:
Ikzelf ben meer geconcentreerd op snoeiharde aanbeten harde runs en verzuurde armen.

Misschien dat je het UL vissen eens een serieuze kans zou moeten geven, want zoals Zender het ook al beschreef is het veel meer dan alleen kleine visjes vangen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 15:42 

Lid: vr 20-7-2012 0:16
Persoonlijk vind ik zowel ul als het zwaardere werk leuk, maar het is niet te vergelijken. Het materiaal is aangepast op de manier van vissen en de grootte van de vissen die je over het algemeen verwacht. Zender beschrijft het al perfect eigenlijk.

Ter vergelijking: Een hardcore big game visser lacht je waarschijnlijk uit om je spriet met een reel en de aasvisjes die je vangt :)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 16:19 

Bedankt voor alle antwoorden, Zender, Hele duidelijke uitleg wat mensen zien in het UL vissen.
Zelf zou het niet iets zijn waar ik mijn geld snel ik zou steken maar ik kan me nu wel beter inbeelden wat er zo leuk is aan het vissen met een UL hengeltje.
Ik ga zo maar weereens lekker een 80 grammertje gooien :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 18:42 

Lid: ma 17-6-2013 18:06
PR Snoek: 102
PR Snoekbaars: 76
PR Baars: 42,5
Overige PR's: Roofblei; 69 cm
Mooi verwoord Zender. Wat ik daarnaast ook nog een bijkomend voordeel vind is dat je ook met een uurtje roofvisvissen leuk kunt vangen. Stel dat je maar anderhalf uur kunt gaan vissen zoals ik nu want ik ga zo op stap tot een uurtje of 8. Vis je dan op snoek of snoekbaars, dan mag je doorgaans blij zijn als je meer dan één aanbeet krijgt. Ik ga zometeen vier stekjes af waarbij ik toch tussen de 10 en 20 baarsjes en baarzen verwacht. En met een beetje mazzel ook nog een snoek, snoekbaars, winde, roofblei of een andere rover zoals de kopvoorn. De shadhengel en de jerkstok leg ik ook in de auto. Mocht ik een grote rover zien jagen of een flinke misser krijgen, dan kan ik altijd even snel switchen.

Vangstbericht zal wel rond een uur of 9 vanavond volgen...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 18:56 

Lid: vr 26-3-2010 21:24
PR Snoek: 107
PR Snoekbaars: 70
Overige PR's: Roofblei 33 cm, Brasem 55 cm
Twee jaar geleden het hele jaar met een 8grammer gevist en vele snoeken weten te landen tijdens het baars vissen en snoek groter dan jou PR. snoek van 95cm gevangen en geeft dan een kick als je haar kan landen!

1 lichter vissen vang je meer 30 a 50 vissen vangen op een middag is vrij normaal.
Een slechte dag van je nog altijd wel 20 visjes.

2 je vangt meerdere soorten vissen Roofblei baarzen snoeken ruisvoorns en brasems.

3 geeft meer vis plezier (jerkbait vissen, fop je de snoek in happen...hangen en klaar is het, totaal geen dril plezier )

Maar goed iedereen zijn ding!

Iedereen mag zijn baarsjes en andere kleine roofvisjes laten zien in de vangstmelding.

Gr.Robert

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 21:47 

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:D :lol:

Had ik al gezegd dat ook kleine visjes boven komen kijken? Sorry, ik kon het niet laten even in mijn archief te duiken.

Die wateren die nu bijna helemaal dicht liggen met waterplanten tot een paar cm onder het oppervlak, daar kun je zo'n spinnertje nog makkelijk overheen halen. Haarfijn langs de plantjes, elke vierkante meter uitkammen.

Laatst bijgewerkt door Zender op di 01-10-2013 20:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Online Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26-9-2013 22:47 

Lid: zo 04-3-2012 22:49
PR Snoek: 103cm
PR Snoekbaars: 69
PR Baars: 37cm
Ik heb het nu ook een poosje gedaan,
En moet zeggen dat ik het veel leuker vond dan verwacht.
Je hebt veel meer actie op een ochtendje vissen.
20/30 baarsjes en dan 1 of 2 snoekjes erbij. Leuk werk.
Zeker als mijn zoontje mee gaat, dan vangt hij nog eens wat, en blijft het leuk voor hem
Maar van de week weer even met een paar beste streamers achter de snoek aan geweest.
En toen klapte er op 20 centimeter voor mijn voeten een beste dame, zo allemachtig
Hard op de streamer, dat ik echt 5 minuten nodig had, om mijn hartslag weer een beetje normaal te krijgen.
En er gaat toch echt niks boven dat.
Baarsjes vissen is hartstikke leuk.
Snoeken is kicken :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 27-9-2013 8:49 

Lid: di 20-8-2013 13:39
Schitterend dat kleine snoekje Zender :D

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 27-9-2013 16:58 

Lid: vr 26-3-2010 21:24
PR Snoek: 107
PR Snoekbaars: 70
Overige PR's: Roofblei 33 cm, Brasem 55 cm
Dit is nog steeds mij pr kleinste snoek gevangen ooit op een plugje!
In de zomer nog een kleine gelost.... :D

Afbeelding

Gr.Robert

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 27-9-2013 21:18 

Lid: zo 21-8-2011 14:31
PR Snoek: 115
PR Snoekbaars: 80
PR Baars: 48
Overige PR's: winde 57cm meerval 67cm
Zien er gaaf uit!
Ik ga denk eens ook wat held en tijd investeren op het UL gebied...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28-9-2013 10:35 
"Zwanenkoning"

Lid: wo 08-9-2010 19:18
PR Snoek: 92
PR Snoekbaars: 79
PR Baars: 48,5
Begin van dit jaar ook een mooi UL stokje aangeschaft.
Na de eerste paar baarzen was ik al snel verkocht. Wat een leuke sport geeft dat.
Uiteraard blijf ik ook gewoon met zwaarder aas op snoek vissen, maar voor de afwisseling is dit zeker leuk.

Overigens was de enige keer dat ik verzuurde armen had toen ik een dikke 70+ snoek op mijn UL had.
Met de jerkstok een standaard dril. Met de UL een waar gevecht, waar madam me echt alle hoeken van de sloot heeft laten zien.. :D

Laatst bijgewerkt door Jos Kolijn op za 28-9-2013 14:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28-9-2013 13:57 
"Zwanenkoning"

Lid: wo 08-9-2010 19:18
PR Snoek: 92
PR Snoekbaars: 79
PR Baars: 48,5
Mede door dit topic weer zin in UL'en gekregen.. 2e worp van de dag breekt de top af..
Gaat mn hengeltje :cry:

Laatst bijgewerkt door Jos Kolijn op za 28-9-2013 14:11, in totaal 2 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28-9-2013 14:04 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Zonde man... heb je die van dickmack overgekocht laatst?, meende dat ik zoiets te koop zag staan bij hem een paar weken terug.,
Gister ook nog een hengel gebroken,, gelukkig was het niet zoon dure hengel magoed :?

Tijd voor een nieuwe ;)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28-9-2013 18:12 

Lid: ma 27-9-2010 20:11
Overige PR's: Revolver .22
Dylan heeft duidelijk iets te vaak met mij gevist :idea:

"Hier pak aan die dikke Shitclone jonguhh."
"Hup zo die vette makreel in z'n nek."
"Ge moet rammuhhh jonguhh BAM."

Wat ik er zelf van vind.
Heb liever controle over de vis, als je echt alleen kleintjes kunt verwachten leuk.
Komt er regelmatig groter spul langs, jammer.

Online Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28-9-2013 20:24 

Jaja, wanneer gaan we weer Harm, mijn boot is heen gegaan :x :x :x :x :x

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28-9-2013 21:09 

Lid: wo 22-11-2006 23:40
Delarsness schreef:
Zonde man... heb je die van dickmack overgekocht laatst?, meende dat ik zoiets te koop zag staan bij hem een paar weken terug.

Hé, laat mij er even buiten! :wink: :lol: Nee, die hengel komt niet bij mij vandaan.... maar het blijft natuurlijk teer spul en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Gelukkig heb ik het zelf nog niet meegemaakt dat een top brak, maar ik heb genoeg hengels met hele iele (solid) topjes in mijn handen gehad om me voor te kunnen stellen dat het wel eens mis kan gaan. Gelukkig heeft mijn Sakura Neo Shükan UL een wat robuustere solid top. De hengel van Jos had overigens een tubular top als ik me niet vergis.

Greetz,
Dick

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 29-9-2013 14:28 

Lid: ma 25-6-2012 16:57
PR Snoek: 81
Dylan,
Als je een goedkoop Ul hengeltje wilt kopen staat er nu één voor inkoopsprijs op visdeal, de Mitchel Privilege 1-3 gram. Ik weet niet of dit een goed hengeltje is ( vraag aan de ervaren Ul vissers ) want als hij echt goed is ga ik hem ook kopen.
Groeten

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 29-9-2013 14:42 

Willem Taks schreef:
Dylan,
Als je een goedkoop Ul hengeltje wilt kopen staat er nu één voor inkoopsprijs op visdeal, de Mitchel Privilege 1-3 gram. Ik weet niet of dit een goed hengeltje is ( vraag aan de ervaren Ul vissers ) want als hij echt goed is ga ik hem ook kopen.
Groeten

Briljant stokje, mijn eerste UL hengel en pak hem af en toe nog steeds. Is niet stuk te krijgen tenzij je een fout maakt. (Zoals ik al zei, fouten worden afgestraft) Natuurlijk zijn er altijd betere hengeltjes te vinden, o.a. in de collectie van CJW... maar die heb je echt niet nodig om met plezier UL te kunnen vissen.

Als je goed kijkt op mijn snoekbaarsfoto hierboven zie je een privilege liggen, en je kunt moelijk om de privilege heen kijken bij de baarsfoto. De snoek is overigens ook op de privilege gevangen. De roofblei en grondel zijn op een eigenbouw hengel gevangen. (Een hobby binnen een hobby, niets is zo bevredigend als een vis op eigengebouwd materiaal vangen.) Ik durf te zeggen dat mijn eigenbouw strakker is afgewerkt dan die van CJW. Ik heb de nodige bouwsels van CJW (en schreiner) en handen gehad, en hoewel fantastisch spul, mag het soms wat netter.

Mooi snoekje Robert!

Met het zien daarvan ben ik geneigd een nieuw topic te openen getiteld "wie heeft de kleinste". Een zoektocht naar de kleinste gevangen visje. (Niet vals gehaakt, maar echt in de bek omdat de vangst het aandrufde je aasje aan te vallen.) Om wat tegenwicht te beiden aan al die "wie heeft de grootste" foto's, totaan die plaatjes van "volwassen jongetjes" zonder shirt (want dat moet schijnbaar) die een meerval als dekentje gebruiken. :bleh:

Goed, genoeg getypt --> Op naar de waterkant (Waalhaven Nijmegen) om wat rubber te laten huppelen.

Online Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 29-9-2013 19:04 
Stimulafreak

Lid: do 16-12-2004 22:19
Lang geleden dat ik gereageerd heb op dit forum. :shock:

Een aantal jaren geleden openbaarde zich een hernia bij me. Het zorgde ervoor dat ik niet langer meer met jerkbaits en ander zwaar kunstaas kon werpen. De rug wilde het simpelweg niet hebben. Toch wilde ik het vissen niet missen. De oplossing lag voor de hand: lichter spul!
Destijds woonde ik direct aan een soort gracht, waar het vrijwel altijd wel stroomde en het water glashelder was. Daar heb ik heel wat geëxperimenteerd en ook vis gevangen. De ervaringen die ik opdeed deden niet onder voor de ervaringen die ik opdeed met groter kunstaas. Ik was allang blij dat ik kon blijven vissen!

Begin 2011 ben ik geöpereerd aan de hernia. Een periode van herstel en revalidatie volgde. Gelukkig viel die periode voor het grootste deel in het gesloten seizoen. Toen ik weer wat meer in beweging kwam, kon ik het UL-vissen mooi combineren met de oefeningen om weer mobieler te worden.
1 juni 2011 was ook zo'n dag. Ik was lekker onderweg en hoewel de baarzen niet best wilden, verveelde ik me niet. Aan de kant van een kanaal in de zon was het goed toeven. En toen werd mijn 4 grams spinnertje ineens bruut tegengehouden. Instinctmatig tikte ik vast. Er ontspon zich een gevecht dat zeker 10 minuten duurde. De 5 grammer en ik zegevierden uiteindelijk over de precies 100 cm lange snoek. Na deze vis wilde mijn rug niet meer. Meer dan genoeg oefening voor 1 dag.

Nu, ruim 2 jaar later, vis ik bijna niet meer anders dan UL. Mijn rug kan het allang weer aan, maar waarom jezelf meer vermoeien dan nodig? Elke vis is welkom en werkt ontspannend. Dáár gaat het tegenwoordig voor mij om. Ik hoef niet meer groter te vangen dan iemand anders. Het moet een hobby blijven en geen presteren. Er zijn mensen die op een forum als dit graag laten zien hoe grote vissen ze vangen. Prima, vooral doen. Maar ik ben er niet meer van onder de indruk. Iemand die laat zien dat hij/zij van zijn/haar hobby geniet en dat kan vertalen in een foto krijgt veel meer mijn respect. Of dat nou met een grote of een kleine vis gebeurt, is mij om het even.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Het is nu vr 24-10-2014 12:17