Onderdeel van VIPMEDIA

Het is nu wo 20-9-2017 20:06

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Op snoekbaars met schuiflood vanaf de kant, subtiele tikken.
BerichtGeplaatst: di 19-7-2016 11:09 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: di 31-5-2016 21:28
Ik vis dus sinds kort op snoekbaars vanaf de kant met schuiflood een onderlijn van een cm of 50 (fluorcoated, want beetje miskoop, maar prima), enkele haak en een gefleurde bliek. En een beetverklikker (zo een rood/wit dobber achtig geval) en soms op de piepers en baitrunners.

Nu heb ik wat vragen waarbij ik hoop dat de wat meer ervaren vissers mij kunnen helpen.

Ik ben helemaal verslaafd aan deze manier van vissen omdat er gewoon vaak vis bij mijn aas zit.
Helaas zijn de 'echte' aanbeten ,waarbij je beetverklikker in 1 rechte lijn omhoog vliegt of echt een dikke run op de piepers, minimaal. Dit zijn dan ook de aanbeten die ik wel heb kunnen landen.
Maar wat vaak genoeg voorkomt (en dat maakt het ook zo leuk eigenlijk, en tegelijkertijd irritant).
Is dat ik van die subtiele aanbeten krijg. De beetverklikker krijgt maar 1 korte tik of helemaal niet.
Maar mijn hengeltop registreert ze wel. En die blijft maar tikken en tikken en tikken. Maar de lijn wordt niet meegenomen. :cry: :cry:

Wat moet ik met zulke aanbeten doen? Zijn dit de kleine vissen/krabben waar je toch niks aan hebt en beter wachten op een echte aanbeet (voor mij is een echte aanbeet waarbij de lijn (uiteindelijk) echt wordt meegenomen).

Mijn tweede vraag is, hoe ziet het aasgedrag van een snoekbaars eruit? Ik heb op youtube gezocht naar filmpjes maar kan niet heel veel vinden. Instinctief wil ik altijd direct aanslaan bij een goede aanbeet. Maar ik hoor vaak genoeg dat je eerst lijn moet geven...wachten...contact maken en dan pas aanslaan.
Tot op heden is deze manier mij nog niet gelukt (alleen de echte goede aanbeten waren gelijk hangen).
Ik zag wel een filmpje waarbij men met de dobber aan het vissen was. En pas na een minuut ofzo echt aansloeg, ik had al veel eerder aangeslagen. Dit zegt mij dan ergens wel wat over het moment van aanslaan (bij mij) vaak te vroeg is. Wat is dus het juiste moment? Ik hoor vaak over 'dat de snoekbaars de vis gaat keren, en dan pas inslikt'. In hoeverre is dit waar en wat betekent dit voor de aanslag?

Ergens heb ik het vermoeden dat die subtiele tikken niet te verzilveren zijn en alleen de goede aanbeten te landen zijn, althans voor mij, nu. Maar toch stoort het mij dat mijn hengeltop blijft tikken en er verder geen lijn wordt genomen (wat dus voor mij het moment van aanslaan zou betekenen).

Ik vis trouwens met bliek en dit is wel echt een waardeloos aasje wat stevigheid betreft. Als ze goed zijn ontdooit dan is het net snot en bij het inwerpen ligt het er al half af. Dit zijn dan wel bliekjes van de plaatselijke hengelsportzaak en geen verse (die werken het beste IMO).

Ik zou ook graag willen weten hoe anderen vissen die ook met schuiflood doodazen vanaf de kant.
(montages,aas, techniek, etc etc). Met de beetverklikkers (roodwitte) erop zit ik ook constant te kloten. Want ik hang ze aan de lijn dmv een speld (die ik niet sluit) bij het aanslaan vliegt het natuurlijk daar waar je het niet meer terug kan vinden. Speld dicht is weer irritant met inhalen want hij klapt dan vaak om de hengel of draait om de lijn. Hier ben ik ook benieuwd naar wat handig is.

IK hoor het graag.

Groet, Natty

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: Op snoekbaars met schuiflood vanaf de kant, subtiele tik
BerichtGeplaatst: di 19-7-2016 13:29 

Lid: do 28-10-2010 21:08
Ik gebruik meestal geen beetverklikkers naast mijn elektrische beetmelder, doe het startoog gewoon achter de beetmelder, dan heb je voldoende hoek om een aanbeet te registreren wanneer de lijn gaat lopen, gebruik je een verklikker dan verandert de weerstand voor een vis, kan je ook vis kosten.

Verder leg ik mijn stokken vaak in de richting waar het aas heen gaat, dus rechtuit (scheelt ook weer in weerstand). Hierbij stel ik mijn baitrunner functie zo in dat de lijn vanzelf al bijna afloopt, dus zo licht mogelijk.

Een andere manier is om de spoel open te doen, dan leg je iets van een klein takje op de lijn op de grond, (tussen molen en startoog) krijg je beet valt het takje van de lijn af en heeft een vis ook vrij spel = minste weerstand.

Verder kan je even wachten met aanslaan, ook afhankelijk van het formaat aas wat je gebruikt, vis je echt met kleine bliekjes dan kan je best meteen aanslaan (die gaan meestal toch meteen naar binnen).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 21-7-2016 12:23 

Ik heb pas nieuwe molens gekocht en deze zijn wat beter dan mijn oude baitrunners.
Je kan de baitrunner idd erg licht afstellen en dat geeft een hele nieuwe dimensie aan het vissen.
Voortaan ga ik het zo proberen zoals je aangeeft met het startoog achter de beetmelder en dan de baitrunner zo licht mogelijk.

En als ik beet heb kan ik dus gelijk aanslaan? Paar tikken op de hengeltop is voldoende ook al wordt er geen lijn genomen? Bliekjes worden idd zo naar binnen gezogen, dat klinkt erg logisch.

Ik ga ook proberen met een langere onderlijn te vissen. Momenteel gebruik ik 50 cm maar ik zie ook mensen met bijna een meter aan onderlijn zo vissen.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 21-7-2016 18:35 

Lid: do 17-5-2007 10:14
PR Snoek: 85
PR Snoekbaars: 57
PR Baars: 30
Overige PR's: Barbeel 60

Op Youtube zijn ook een aantal filmpjes te zien met duidelijke uitleg over montages, zoals bovenstaande .

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: do 21-7-2016 20:40 

Lid: di 17-2-2015 14:27
PR Snoek: 108
PR Baars: 31
klinkt als kreeften: is je aas beschadigt als hij een tijdje heeft liggen tikken?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22-7-2016 8:30 

Rolla schreef:

Op Youtube zijn ook een aantal filmpjes te zien met duidelijke uitleg over montages, zoals bovenstaande .

Thanks voor het filmpje! Die is wel echt goed, jammer dat mijn duits zo slecht is want ben wel benieuwd wat voor tips hij nog meer geeft. De tip van het lusje om de staart is ook echt een goede.
Ik was gisteren met spiering gaan vissen en kon de haak niet goed zetten bij een mooie aanbeet.
Bleek de spiering helemaal krom te zijn getrokken en de haak was nog amper zichtbaar (taai spul zo een spiering t.o.v. een bliek).

@ Jan, bij het tikken is mijn aas vaak niet meer in topconditie, wel heb ik het idee dat de bliekjes sws erg gevoelig zijn en bij het inwerpen al half eraf liggen. Maar ik neem aan uit jouw reactie dat dus een snoekbaars-aanbeet wel echt duidelijke aanbeten zijn? Dus echt lijn wat wordt meegenomen, en geen subtiele tikken o.i.d. ?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22-7-2016 13:23 

Is een beetje afhankelijk van de vis ook, als je veel met de dobber vist zie je vaak wel dat de initiële aanbeet behoorlijk fel is, (dobber ineens weg), soms blijft de dobber dan staan onderwater op dezelfde plek, soms gaat een vis er vandoor en moet je meteen 10 meter lijn bijgeven... (vaak met iets grotere vis), ik heb ook een vis van 90cm gevangen, had niet eens gezien dat ik beet had...(was ook op de bodem zonder dobber).

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25-7-2016 14:22 

Ondertussen heb ik dus gemerkt (nieuwe stek), dat een goede vis voor een mooie aanbeet zorgt :)
De subtiele tikjes houd ik alleen nog maar in de gaten maar ik maak mij er niet geen druk meer om.

Het truukje met de lus om het visje heen gebruik ik nu elke keer! Werkt echt super.
en vis ik nu enkel op de baitrunners op de lichtste stand. leuke manier van vissen!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25-7-2016 15:29 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
De kleine tikjes kunnen ook van een kasteel afkomstig zijn die net even niet heet genoeg is....
Verandering naar een half visje of een geplet visje doen soms wonderen, of een dikke dauwworm erbij op de haak....(als je niet op de bodem vist)

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25-7-2016 19:29 

Nou dat van die kastelen weet ik niet. Ik denk wel dat er altijd een 90+ even aan komt ruiken, maar er geen zin in heeft.... 8) . Zelfde als mijn aas eraf blijkt, sowieso was het een PR dan.
Ik vis met bliek en die zijn vaak van zichzelf al aardig gekneusd er nog meer op staan dan kan ik er een pva zakje omheen binden. Ga het wel proberen met voorntjes om ze te pletten!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25-7-2016 19:43 

Variëren met aas is ook altijd goed om te proberen, als je bv een 3e hengel vergunning hebt dan kan je met je 3e hengel mooi even net wat anders proberen. Ik gebruik zelf bv meestal voorns/kolblei of (vrij grote) spiering, er zijn zoveel opties.

Verder mooi om te horen dat het goed gaat zo met de baitrunners!,... de ervaring komt vanzelf naarmate je het meer doet.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25-7-2016 22:25 

Ik merk inderdaad dat de ervaring aan het toenemen is.
Tot nu toe eigenlijk alleen maar gevangen met (semi) verse bliek dus daar direct dan ook het meeste vertrouwen in. Maatje van mij die ving 10 meter naast mij weer mooie vissen op spiering.

Derde hengelvergunning heb ik voorlopig nog niet. Eerst maar het vertrouwen/focus/managing skills opbouwen met 2 hengels.

Waar ik nu alleen tegenaan loop. Ik vis op een plek met veel rotsen/stenen/of andere scherpe dingen op de bodem. Dit in combinatie met fox torque troep heeft voor erg veel lijnbreuk gezorgd.
Nu ga ik dit voor mijn eerstvolgende sessies direct vervangen want dit is geen doen meer.
Ik heb al enige deskresearch gedaan en de 'spiderwire code red stealth' en 'power pro' worden veel genoemd.
Nu twijfel welke van de 2 het meest geschikt zijn voor mijn manier van vissen (bodem, veel scherpe obstakels). Het liefst investeer ik eenmalig in lijnen en is het geen weggegooid geld. Een duurdere variant is ook prima. Het moet wel in een felle kleur beschikbaar zijn want dat vind ik wel prettig/handig.

Ik vraag mij ook af of het nut/zinnig/handig is om met een fluorcarbon voorslag te werken van 1 - 1,5 meter ? Aangezien hier nog een keer een aparte onderlijn (na het schuiflood) op komt lijkt mij dit geen goede constructie?

Heb je hier nog wat advies in misschien?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25-7-2016 23:24 

Lid: za 02-7-2011 1:29
Dr.Natty schreef:
Ik heb al enige deskresearch gedaan en de 'spiderwire code red stealth' en 'power pro' worden veel genoemd.
Nu twijfel welke van de 2 het meest geschikt zijn voor mijn manier van vissen (bodem, veel scherpe obstakels).

Ik vraag mij ook af of het nut/zinnig/handig is om met een fluorcarbon voorslag te werken van 1 - 1,5 meter ? Aangezien hier nog een keer een aparte onderlijn (na het schuiflood) op komt lijkt mij dit geen goede constructie?

Het maakt niet uit welk merk/type, 4,6,8 of 12 strengs, duur/goedkoop gevlochten lijn je koopt. Geen een is bestand tegen scherpe obstakels/stenen/rotsen.
Een veel dikke(re) lijn kán enigszins helpen, maar is zeker ook niet de oplossing.

Een monolijn is in zulke gevallen altijd aan te raden. Hoeft geen fluorocarbon te zijn. Er bestaan veel goedkopere alternatieve schuurbestendige lijnen.

Misschien is het beter ipv gevlochten lijn, monolijn als hoofdlijn te gebruiken.

Neem eens een kijkje op een karperforum vwb dit probleem. Aangezien karpersvissers ook op e bodem vissen, zullen zij er ook tegenaan lopen.

Laatst bijgewerkt door Robbie Lee op do 28-7-2016 12:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26-7-2016 8:19 
AKA 'Hick van Dattum'

Lid: ma 05-6-2006 23:13
PR Snoek: 50+
PR Snoekbaars: 50+
PR Baars: 50+
Overige PR's: Snor 50+ Musky 50+
Boven scherp spul vis je best met een dobber....
Ook 40/100ste dat tussen de scherpe stenen zakt trek je vrij snel kapot.
Mogelijk doe je hier wat inspiratie op als je toch graag echt statisch vist.
https://skyaboveus.com/fishing/How-to-Catch-Big-Perch-UK-Perch-Fishing-Tackle-and-Tips

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27-7-2016 19:44 

Dank voor de tips mannen. Ik heb het linkje bekeken en zal deze nader bestuderen.
Ziet er wel wat ingewikkeld uit met dat floating rig gebeuren. Ik vind vooral de 'simpele' montage van mijn manier van vissen zo fijn.

Ik heb een nieuw topic aangemaakt omdat ik wat meer problemen ondervind en dit graag onder de aandacht wil brengen onder een nieuw topic.

Misschien dat jullie nog wat advies hebben over 1 vn de kwesties.

http://www.roofvisforum.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=132120

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Het is nu wo 20-9-2017 20:06