Onderdeel van VIPMEDIA
RoofvisbotenBFT ShopUw online Webshop voor High end kunstaasU hoeft echter niet de deur uit om van het voortreffelijke aanbod te profiteren welke Rix Webshops u heeft te bieden! Inmiddels kunt u al in 6 webshops online bestellenHumminbirdUw online winkel voor Lunkercity producten!!De MegafishDE KUNSTAASSPECIAALZAAK VAN DE BENELUXUL-Fishing de Ultra light speciaal zaak!Hengel Discount Gigant
Adverteren

Het is nu vr 22-8-2014 5:55

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: maasplassen midden Limburg
BerichtGeplaatst: do 11-10-2012 21:35 
Eigen Ranknaam? Pm de beheerder

Lid: do 11-10-2012 21:22
PR Snoek: 93
PR Snoekbaars: 87
PR Baars: 45
Beste visvrienden,

Wat gaat er hier mis? Ik vis al jaren op de grensmaas in Zuid Limburg en heb op dit water nog nooit geblankt! Nu ben ik al 3 keer een hele dag wezen vissen op de wateren rondom Wessem en de teller staat op dit moment op 2 baarsjes..Eigenlijk zoek ik naar een beangstigende bevestiging: is het hier leeggevist? Is het de verbetering van t water (ik zag de bodem tot op 4.5 m diep)? Mijn gevoel zegt me dat er hier nog maar weinig rondzwemt..

Graag jullie mening!

Offline Profiel  

Berichttitel: Re: maasplassen midden Limburg
BerichtGeplaatst: do 11-10-2012 21:41 
Moderator RvF

Lid: do 28-8-2008 10:42
PR Snoek: 122
PR Baars: 54
Overige PR's: Blackbass 58
Heey Adje,

Wellicht komt het doordat het helderder is dan normaal. Probeer dan bijvoorbeeld op wat dieper water te vissen dan je gewend bent, sneller te vissen of met meer natuurlijke kleuren te kunstaas, zou zomaar resultaat op kunnen leveren.
Verder vis ik er nooit dus daar kan ik niets over zeggen, vis- en zeker op groot water- is echter bijna nooit ineens weg 8)

Groet,

Ate

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14-10-2012 11:57 
"Snoekbaars verslaafd"

Lid: di 11-1-2005 14:17
PR Snoek: 97 cm
PR Snoekbaars: 93 cm
PR Baars: 53 cm
Het is mijn thuiswater en het is er inderdaad helaas zo goed als leeggevist!
Langdurige en zware stroperij maar ook kloppers zijn hier debet aan. Vanaf 2008 is er een sterk teruglopende lijn te zien.
Ook is er erg zware hengeldruk op een steeds kleiner wordend roofvisbestand.
Dit jaar is al helemaal een ramp, heb nog nooit zoveel geblankt.

Dat het water helder is klopt maar dat is niet de reden dat de vangsten minder zijn. Op de plassen waar het wel troebel is vang je ook geen drol meer. En nu de Maas al een goede week stroomt en dus troebel is slechts één goede tok op 3 sessies gehad. Dat was vroeger toch wel anders!
Nee het is er zo goed als leeg en....wat er niet is kan je ook niet vangen!

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14-10-2012 18:05 

Lid: zo 21-8-2011 14:31
PR Snoek: 115
PR Snoekbaars: 80
PR Baars: 48
Overige PR's: winde 57cm meerval 67cm
Ik blank ook de laatste 2 maanden kan het niet iets te maken hebben met een witvis explosie?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14-10-2012 18:06 
Free bird...

Lid: za 11-2-2012 22:52
PR Snoek: 70
PR Snoekbaars: 64
PR Baars: 34
Wat snoekbaars betreft kan ik niet veel zeggen, maar Baars en Snoek genoeg gevangen dit jaar op grensmaas, helder water vissen dus.
Er is een plas waar ik snoekbaars heb zien vangen maar zelf niet gevangen.
Roofblei krijg ik ook niet gevangen,

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2012 12:56 

Lid: ma 06-6-2011 20:01
De grensmaas en zijn plassen zijn niet leeggevist, de vispopulatie verandert.

De kwaliteit van het water is sterk geëvolueerd en dit heeft zijn neerslag op de vispopulatie. Soorten als barbeel, winde en roofblei floreren. Ook de meerval is zich succesvol aan het voortplanten. Het is voor mij nog iets te vroeg om met een zware hengel te gaan struinen, maar ik en ook anderen vangen ze al regelmatig als bijvangst. Brasem, riviergrondels en snoekbaars voelen zich er tegenwoordig minder op hun plaats. De snoek is dan weer helemaal in zijn element in het steeds helder wordende water. 12 jaar geleden, toen ik begon met vissen, was het vangen van een snoek - voor mij althans - een grote uitzondering. Momenteel moet je echt je best doen om er geen te vangen. En baars, tja die rakkers weten in elk water wel hun plan te trekken.

Snoekbaars zit er heus nog wel wel maar is vaak een uitdaging om te vangen. Een kwestie van het juiste moment en de juiste plaats, maar dat maakt het voor mij net interessant om er op te vissen. Ik heb deze week twee sessies vanaf de kant gedaan en ving 5 snoekbaarzen. Dit zijn geen grote aantallen maar ze zitten er, zowel groot als klein. Een dobber met aasvis op een willekeurige plaats in het water smijten levert nu eenmaal geen snoekbaars meer op.

Conclusie: wil je vis vangen dan moet je mee evolueren met het water i.p.v. star op dezelfde wijze te blijven vissen zoals je vroeger deed.

Natuurlijk, die bezoekjes van onze buren zijn niet positief voor de visstand maar zoals Ate al aangaf is die impact niet zo drastisch. Het zou best kunnen dat er meer snoekbaarzen in de magen van meervallen terecht komen dan in die van vissers. Snoekbaars en meerval liggen vaak op dezelfde plaatsen dus zo een meerval hoeft zijn mond maar open te doen en hup weer een snoekbaars minder.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2012 13:01 

mark meijer schreef:
Ik blank ook de laatste 2 maanden kan het niet iets te maken hebben met een witvis explosie?

Zelfs de witvissers klagen over slechte vangsten, dus ik weet niet of het daar aan ligt..?

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2012 13:05 

stijn schreef:
De grensmaas en zijn plassen zijn niet leeggevist, de vispopulatie verandert.

De kwaliteit van het water is sterk geëvolueerd en dit heeft zijn neerslag op de vispopulatie. Soorten als barbeel, winde en roofblei floreren. Ook de meerval is zich succesvol aan het voortplanten. Het is voor mij nog iets te vroeg om met een zware hengel te gaan struinen, maar ik en ook anderen vangen ze al regelmatig als bijvangst. Brasem, riviergrondels en snoekbaars voelen zich er tegenwoordig minder op hun plaats. De snoek is dan weer helemaal in zijn element in het steeds helder wordende water. 12 jaar geleden, toen ik begon met vissen, was het vangen van een snoek - voor mij althans - een grote uitzondering. Momenteel moet je echt je best doen om er geen te vangen. En baars, tja die rakkers weten in elk water wel hun plan te trekken.

Snoekbaars zit er heus nog wel wel maar is vaak een uitdaging om te vangen. Een kwestie van het juiste moment en de juiste plaats, maar dat maakt het voor mij net interessant om er op te vissen. Ik heb deze week twee sessies vanaf de kant gedaan en ving 5 snoekbaarzen. Dit zijn geen grote aantallen maar ze zitten er, zowel groot als klein. Een dobber met aasvis op een willekeurige plaats in het water smijten levert nu eenmaal geen snoekbaars meer op.

Conclusie: wil je vis vangen dan moet je mee evolueren met het water i.p.v. star op dezelfde wijze te blijven vissen zoals je vroeger deed.

Natuurlijk, die bezoekjes van onze buren zijn niet positief voor de visstand maar zoals Ate al aangaf is die impact niet zo drastisch. Het zou best kunnen dat er meer snoekbaarzen in de magen van meervallen terecht komen dan in die van vissers. Snoekbaars en meerval liggen vaak op dezelfde plaatsen dus zo een meerval hoeft zijn mond maar open te doen en hup weer een snoekbaars minder.

Ok dat is duidelijk.
Maar ik snap dan niet waarom ik op precies hetzelfde water een aantal kilometers verderop met mijn manier van vissen wel succesvol ben? Verkeerde moment van de dag misschien. Moet er namelijk wel bij vermelden dat ik alleen de latere ochtenden, middagen en een stukje van de avond heb gevist..
Dankjulliewel voor de reacties.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2012 13:34 
"Snoekbaars verslaafd"

Vergat er wel nog even bij te melden dat ik het hoofdzakelijk over snoekbaars had.
Die is er zeker nog wel te vangen maar dan moet je denken aan hooguit een paar vissen op een dag.
Maar dan heb je al een topdag te pakken als je die al weet te vangen en dan moet alles kloppen.
Let wel, ik heb het dan wel louter over omgeving Roermond...

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2012 13:55 

Lid: ma 06-6-2011 20:01
Adje, ik zeg niet dat er iets mis is met de wijze waarmee je op snoekbaars vist, maar wil je grote aantallen vis (niet alleen snoekbaars) vangen moet je het misschien eens over een andere boeg gooien. De mogelijkheden met spinhengel en kunstaas vanaf de kant alleen al zijn eindeloos, heb je een (belly)boot kan je nog veel meer richtingen uit.

Roofblei: zijn nu (tijdens de herfst) op hun sterkst en minder achterdochtig. Ze vreten zich helemaal vol voor de winter. Bijna niemand die er nog op vist, blijkbaar wordt roofblei geassocieerd met zon. Als je ze nu kan vinden weet je niet wat je mee maakt.

Barbeel: een dropshotmontage met shadjes in de stroming laten meevoeren. Als je een barbeel van 70 cm in de volle stroming weet te vangen ben je die snoekbaarzen snel vergeten. Wat is een vis!

Winde: vooral in het vroege voorjaar duiken ze ineens overal op en zijn ze enorm hongerig. Bijvoorbeeld te vangen d.m.v. een bombetta-montage in combinatie met een droge vlieg. Op de Grensmaas zwemmen exteem grote exemplaren rond.

Karper: Karper op kunstaas? Ja, al stalkend met zacht kunstaas. Kom je een groep azende karpers tegen moet je het maar eens proberen. Zorg dat je genoeg dyneema op je molen hebt.

— Daarnaast zwemmen er nog een aantal andere roofvissen rond: kopvoorn, meerval, zeeforel, ...

Dit komt allemaal bovenop de traditionelere visserij op snoek, baars en snoekbaars dus je hoeft je niet te vervelen. Zo is er op elk moment van het jaar wel vis te vangen als je je aanpast aan de situatie. Richt je je pijlen enkel op snoekbaars dan beperk je jezelf natuurlijk enorm, zeker nu deze soort door de waterverandering minder succesvol is.

Offline Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 15-10-2012 14:24 
"Snoekbaars verslaafd"

stijn schreef:
Karper: Karper op kunstaas? Ja, al stalkend met zacht kunstaas. Kom je een groep azende karpers tegen moet je het maar eens proberen. Zorg dat je genoeg dyneema op je molen hebt.

Klopt, die kan je ook met kunstaas vangen. Evenals andere witvissoorten!
Deze knakkers van Profiblinker vangen zich helemaal het schompes aan witvis en karper met kunstaas.

Offline Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Het is nu vr 22-8-2014 5:55